Ni med hypotyreos...

Sv: Ni med hypotyreos...

Hade TSH på typ 4 när jag fick mediciner från början, fick höja till 125mkg när det krupit upp till straxt över 3 igen.
Nu ligger det på ca 0,68 och jag mår inte toppenbra men mycket bättre. Har en hyfsad D-vitaminbrist också, ska se hur jag mår när jag fått upp de värdena till lite mer optimala.

Jag hade dåliga prover redan 2000 men då var referensvärdena lite högre och läkaren tyckte jag var för ung för att medicineras på symtom (tack för den...) Sen har det eskalerat och fick till slut utmattningsdepression 2008 som läkte med stormsteg när jag fick levaxin insatt...

KL

Jag fick min diagnos redan som 15-åring. Det är 27 år sedan. Jag tyckte själv inte att jag var sjuk men min mamma såg symptom som gjorde att hon sökte vård. Det blev en del undersökningar innan jag fick Levaxin. Jag har stadigt fått gå upp i dos, tror jag började med 25 mg till att nu vara uppe i 175 mg. 1 tablett/dygn. Jag tycker själv att jag mår bra men så läste jag listan som någon av er lade ut i ett tidigare inlägg och blev lite paff. Flera saker stämmer in på mig, men så är det nog alltid. Migrän fick jag för kanske 10 år sedan och den är helt obehandlad. Bara att genomlida. :p Kanske den beror på min hypotyreos.
Jag ska göra min årliga koll efter nyår och jag tror att jag ändå ligger ganska rätt. Rent medicinskt. Jag lider inte av min sjukdom och jag tänker mig inte som sjuk. Så länge jag äter min medicin vill säga.

Google har bara bidragit till förvirringen för närvarande. Så därför vänder jag mig till allsmäktiga Buke!

Vid vilket/vilka värden fick ni medicinering, och var ska ni ligga med medicinering? Det verkar vara väldigt olika (och bero på vilken "skola"/vilka artiklar man lutar sig åt), när man väljer att sätta in medicinering, och när man väl tar Levaxin, vilket värde det anses att man skall ha då.

Går det att må bra? Eller bara "minska symtomen"? Vad brukar man i regel gå efter, måendet eller värdena?

Olika kliniker har olika gränser när de sätter in medicinering, men vanligen räknas det vara normalt att ha ett TSH värde mellan 0,3 och 4 mU/l. Jag hade ett TSH på 12 mU/l när jag började medicinera för 5 år sedan, och jag tar 100 mikrogram Levaxin per dag för att ligga på ett ok TSH. Sjukvården brukar annars räkna att en normaldos Levaxin är 1,5 mikrogram per kilo kroppsvikt. Man går efter en kombination av värdet och måendet innan man sätter in medicin.

Jag har gått ner några kilo i vikt och är inte så trött som innan jag tog Levaxin.

Puttar upp tråden då jag själv misstänker att jag har detta tyvärr. Har väldigt typiska symptom.

Hur mår ni som har detta med medicinering?

Jag har medicinerat för hypotyreos sen ca 2 år tillbaka. I början mådde jag bättre. Jag kände mig piggare, frös/svettades mindre, sov bättre och mådde allmänt bättre. Men det varade inte länge. Förstod ganska snabbt att det var fel dos och att jag skulle behöva höja. Fick höja lite men sen har jag stått stilla. Det är inte sämre, men absolut inte bättre. För ett par veckor sen bytte jag läkare som direkt sa att jag kunde höja dosen, så nu äter jag 75 mikrogram Levaxin. Mår inte bättre. Inte sämre heller för den delen men det är inte alls bättre. Jag har stått på den nya dosen ett par veckor, sen i september ungefär tror jag det var. Ska ta nya prover snart för att se hur det ser ut. Jag tror på ännu mer höjning, men jag vet inte.

Min erfarenhet av hypo och läkare är att dom inte har så stor koll. Inte dom läkarna jag har träffat iallafall. Hoppas att den jag har nu är lite mer påläst.

Jag har haft diagnos i tio år nu. Jag gick till läkaren med hjärtklappning och det gav svaret underfunktion i sköldkörteln efter en massa prover. Efter några veckor på 100 mg per dag kunde jag precis som andra t ex träna efter jobbet och orka vara "pigg" hela dagen. Jag fick ett helt nytt liv! Min vikt har inte påverkats av medecinen, dvs jag har aldrig varit överviktig.

Jag fick min diagnos 2006, efter att ha haft massor av fysiska symptom; viktuppgång, torr hud, tappade hår (det hår som var kvar var totalt livlöst), trög mage, frusen (jag som ALDRIG varit frusen förr) och framförallt trött, så otroligt trött hela tiden att jag kunde sova hur mycket som helst, ibland var jag nästan apatisk.

Mina värden låg dock inom gränsvärdena (som de var då, tror de har ändrat det sedan dess) men min läkare var klok och ansåg att med så mycket fysiska symptom så skulle vi ändå testa medicinering. Tog väl ett år innan jag var tillbaka till nån form av normalt liv. Åt 50 mikrogram till att börja med men har sakta men säkert fått höja.

Idag äter jag 175 mikrogram/dag och den dosen har jag legat på i 2-3 år nu. Mår faktiskt helt ok till slut, har dock inte fått tillbaka håret men det hår som är kvar är i fint skick. Jag är sällan speciellt trött och slut, även om jag kan få nån dag eller så där jag dippar rejält, jag är också mycket mer frusen än tidigare, men det är ju svårt att säga om dessa sakerna beror på hypotyreosen eller bara ålder, stress eller annat. Har tyvärr en hel del övervikt och väldigt svårt att bli av med den, vikten har jag inte alls märkt att den påverkats av att jag började medicinera.

Mina värden är ganska låga nu, senast jag tog prover (vilket nog är ett år sedan nu slog det mig) låg jag på 0.02 i TSH, egentligen kanske för lågt men min underbara läkare konstaterade att det där måste man själv känna efter - mår jag bra på den dosen så ska jag ligga kvar på den, oavsett vad värdena säger.

Problemet med att ligga lite lågt i TSH (och då med en ämnesomsättning i ständig överkant) är att det på sikt kan påverka kroppen negativt. Nu vet inte jag hur gammal du är, men som kvinna ökar risken för benskörhet om man ständigt ligger med hög ämnesomsättning, speciellt efter övergångåldern. Så om du legat på den nivån i flera år skulle jag rekommendera att du kollar upp det framöver. Med stigande ålder ökar också risken för att få förmaksflimmer om ämnesomsättningnen ligger för högt. Personer i pensionsåldern och däröver rekommenderas ofta behandling för att dämpa sköldkörteln om de har värden i denna nivå för att minska risken för hjärtat.

Jag säger inte att det är fel att ligga på den nivån om man mår bra och är ung, bara man är medveten om riskerna och kollar upp dessa.

KL

Jaha, då har jag haft telefontid med min läkare, en liten besvikelse måste jag erkänna faktiskt. Hade hoppats på att hon kunde skicka remiss så jag kunde få ta prover iaf, men icke! Nä, sök dig till vårdcentralen!

Aja, det är väl bara att göra det. Funderar på om jag ska prova där först eller om jag ska gå till en privat läkare direkt.

*kl*

Intressant tråd att följa. Jag opererade ut halva sköldkörteln för ganska exakt två år sedan. Anledningen till op var att jag hade en vätskefylld cysta som växte på ena halvan.

Idag lever jag alltså med en halv sköldkörtel och kan periodvis ha lite symtom i form av trötthet, torr hud, torrt hår, frusen och förstoppning. Var och lämnade prover för ett par veckor sedan och fick svar att det var helt normala värden, där tsh låg på 3.13 och här läser jag att många börjar behandlas vid sådana värden.

Jag har haft diagnos i tio år nu. Jag gick till läkaren med hjärtklappning och det gav svaret underfunktion i sköldkörteln efter en massa prover. Efter några veckor på 100 mg per dag kunde jag precis som andra t ex träna efter jobbet och orka vara "pigg" hela dagen. Jag fick ett helt nytt liv! Min vikt har inte påverkats av medecinen, dvs jag har aldrig varit överviktig.

Det är det jag längtar mest tillbaka till. Att ORKA.

Jag orkar ingenting.

Visst är jag fet också men det är liksom en piss i havet i sammanhanget. Och skulle säkert lösa sig om jag bara ORKADE.

Jag jobbar tre dagar, sover den fjärde och leker med ponnyerna den femte. Sen jobbar jag tre dagar, sover den fjärde och leker med ponnyerna den femte. Och så håller det på så. När jag jobbar så jobbar jag bara. Åker till jobbet, jobbar, åker hem, sover. Osv.

Förut orkade jag ju med heltidsjobb, extrajobb och en häst. Utan att blinka!

Hmm, kanske ska ringa och prata med läkaren igen. Med tanke på att jag bara har en halv sköldkörtel och är omedicinerad fortfarande är jag rädd att det kan försämras fort.

Tyvärr bor jag i glesbygd numera och läkarna här är inte så duktiga på sköldkörtlar här..

Hmm, kanske ska ringa och prata med läkaren igen. Med tanke på att jag bara har en halv sköldkörtel och är omedicinerad fortfarande är jag rädd att det kan försämras fort.

Tyvärr bor jag i glesbygd numera och läkarna här är inte så duktiga på sköldkörtlar här..

Be att få remiss till ett större sjukhus då

I de flesta landsting kan man även skriva en egenremiss, om läkaren inte är villig att skriva remiss.

Skakar liv i den här tråden.

Jag har precis ringt för att få en tid hos min husläkare. Jag gjorde en del prover för en månad sedan av helt andra skäl(forskningsprojekt) och fick resultatet skickat till mig med en förklaring att vissa resultat låg utanför referensvärdena och att jag därför borde diskutera saken med läkare.

Jag tar redan en låg dos av levaxin(25 mikrogram) men det verkar inte räcka? Så här såg värdena ut(referensintervall inom parentes):

TSH - 7,4 (0,2-4,0)
TPO-ak - 155 (<35)

Utöver det hade jag B12-brist. Någon av er som har mer koll på hypotyreos som kan säga något om mina provresultat?

Nej det verkar inte räcka. Alls. Men hur mår du?

*kl

Apropå egenremiss. Jag skrev en sådan till Överviktsenheten på Acks i väntan på min husläkartid. Och fick den godkänd utan knot, så nu väntar jag på tid för bedömning inför GBP. Det är typ otroligt.

När tog du prover senast? Eftersom du redan tar Levaxin brukar man försöka ta nya prover 1 g/år åtminstone.

Som behandlad är den allmänna rekommendationen att man skall satsa på ett TSH i det nedre referensområdet (helst mellan 1 och 2) och ett fritt T4 i det övre referensområdet (16-22). Sedan spelar det givetvis roll om man har symtom eller inte osv, men proverna ses i regel som steg 1, för att sedan justera dosen beroende på symtom osv.

Så ja, din nuvarande dosering med Levaxin är inte tillräcklig. Men det är inte ovanligt att man sakta men säkert får justera (öka) dosen när man har kronisk lymfocitär tyreoidit (hashimotos) då antikropparna sakta men säkert förstör sköldkörteln och dess förmåga att tillverka sköldkörtelhormon.

Nej det verkar inte räcka. Alls. Men hur mår du?

Jag är trött som tusan och spenderar alldeles för mycket tid i horisontellt läge. Problemet är väl att jag har andra diagnoser som också gör att jag lätt blir uttröttad, så det är svårt att säga vad det beror på.

När tog du prover senast? Eftersom du redan tar Levaxin brukar man försöka ta nya prover 1 g/år åtminstone.

Jag tog prov i höstas, jag vet inte vad resultatet blev men dosen ändrades inte. Jag har aldrig fått någon diagnos vad gäller hypotyreosen utan levaxin sattes in eftersom jag låg precis på gränsen på TSH-värdet för några år sedan och min dåvarande läkare inte ville riskera att mina depressiva symptom förvärrades av det.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag blir så jävla less ang min sjuka hund. Det började här i vår att min hund (efter långvarig trötthet som inte visade sig bero på alla...
Svar
19
· Visningar
4 890
Senast: Nominous
·
Övr. Katt Izze är nu inne på sin 3:e antibiotikabehandling mot detta otyg! Försöker ta det hela lite "kort" Fick det bekräftat just före...
Svar
5
· Visningar
5 894
Senast: plymen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama