Ni med hingstar

Sv: Ni med hingstar

Vi tar inte emot hingstar i vårt stall och det är inte pga av att vi är "rädda" eller inte kan hantera dem. Det beror helt enkelt på att det skulle bli mer krångel med boxplatser, hagar etc.
 
Sv: Ni med hingstar

Vi har hingst i vårt stall. Han går själv i hage men rids tillsammans med ston & valacker, står brevid valacker i stallet. Hingsten i fråga är mkt väluppfostrad, en äldre gentleman som tävlas i dressyr. Har aldrig varit problem med träningar, uppstallning vid tävling etc. Men jag vet att ägaren haft problem med att hitta ett stall där de tar emot hingst, det kräver ju trots allt lite andra hagar etc.
 
Sv: Ni med hingstar

När jag hade hingst hittade jag inget stall som ville ta emot oss. Åka och träna och tävla kom vi aldrig till så det vet jag inte. Tyckte det räckte med att folk tittade på en som om man var en idiot när man sa att man hade en hingst.

Han är numera kastrerad (som sexåring, inga problem alls) och har nästan inga hingsttendenser kvar alls. De kommer fram när han blir laddad, eller när stona blir alltför pissiga. Han får dock bara gå med valacker i hagen, jag vill inte riskera något.
 
Sv: Ni med hingstar

Vi tar inte in hingstar i vårt stall, kommer aldrig göra det heller. Vi har haft en hingst som vi senare kastrerade då han inte var gdk, snällare mot hästen. folk i allmänhet backar lite när man har hingstar och i vissa fall förstår jag dem, var på vaggeryd en gång och det stod tre vuxna karlar och försökte hålla en hingst som skulle betäcka tkt han..:crazy: inte alls kul att se.Sen finns det ingen anledning att ha en icke gdk hingst som hingst, den får ett mkt bättre liv som valack.
 
Senast ändrad:
Sv: Ni med hingstar

Jag har en hingst, och jag har full förståelse för dom som inte vill ta emot hingstar i deras stall, så det är inte alltid lätt att hitta det eller att hitta sommarbete.
Däremot har jag aldrig känt att jag inte är välkommen till träningar eller tävlingar. Det är ju mitt ansvar att ha hingsten så pass tränad och lydig att han ska klara av det. Däremot i stall så är det kanske så många andra som ska hjälpas åt med att hantera den.
 
Sv: Ni med hingstar

Ja - tänk att det är så här med hingstar i Sverige. Om man ser till andra länder har de en lite "lugnare" inställning till hingstar än vad vi svenskar har. De är faktiskt inga monster bara för att "bollarna" är kvar.....
Se bara i Jerez (där VM gick senast), Där gick 300 godkända hingstar fritt på gatorna blandade med folk, cyklar, bilar och barnvagnar. KOm en häst för nära strök någon som kunde häst bara den över huvudet och den lommade vidare.

Jag vet hur det känns. Inget roligt att bli särbehandlad. Man borde behandla hingstar som vilka hästar som helst. HOppas du finner ett bra ställe för din pålle och att den får sällskap i hagen!
 
Sv: Ni med hingstar

Har haft väldigt tur med min hingst, för jag hittade ett hingst bete på direkten när jag fick honom, och uppstallningen i vinter fixade sig som tur vad. Så för mig har det gått bra hittills, och han ska förhoppningsvis inte ställa till något värre med tanke på hur otroligt lugn och snäll han är. Dock är folk, som inte har varit i kontakt med hingstar tidigare, väldigt dåligt inställda till dem och antar oftast det värsta om man frågar om man får stalla upp dem. Lite synd. :(
 
Sv: Ni med hingstar

När min häst fortfarande var hingst hade jag problem att hitta stallplats, men fick till slut tag på ett ställle där jag kunde ha honom på villkoret att han fick gå själv i hagen. Det gick ganska bra för han hade många häster runt omkring sej och stod i stallet på natten där han kunde träffa boxgrannen. Däremot fick jag alltid rida själv, för det var ingen som vågade rinda med en hingst, även om han knappast var hingstig och aldrig skulle drömma om att göra något dumt. Gud vad sur jag vart! Nu är han kastrerad och går i hage med andra hästar :)
 

Liknande trådar

Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 671
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 138
Hundavel & Ras Ska börja med att skriva att ingenting är bestämt men vi funderar. För egen del vill jag ha så opartiska tips som möjligt eftersom att...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
6 678
Senast: Dandylinn
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
45 984
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp