Ni med hingstar

Sophia_

Trådstartare
Har ni någonsin känt er "ovälkomna" pga att ni har en hingst? På träningar, tävlingar etc?

Har det varit ngr problem med att hitta stallplats?

Jag står i norra Sthlm med min häst nu men är i valet och kvalet att köpa en femårig hingst som verkligen har ALLT jag kan önska mig. :love: Men ev får jag inte stå kvar i mitt nuvarande stall om jag skaffar en hingst så jag har börjat kolla runt lite på stallplatser, många säger ju bestämt nej när de får höra att man har en hingst.

Så ni som har/haft hingstar, hur har ni upplevt det? Har ni tyckt att begränsningarna, rent allmänt gällande som sagt träningar, stallplatser mm, varit större med hingst än sto/valack?
 
Sv: Ni med hingstar

Tror vårt stall räknas som norra Sthlm också(...?), och där bor flera hingstar.
Ägaren har nämligen ett eget avelsstall.

En av dom äldre hingstarna går regelbundet med på ridskolelektionerna och rids av elever.

Så här är det lugnt iaf. Pm:ar dig namnet på anläggningen om du vill kolla upp det mer :)

Så länge du har koll på din hingst och den är (relativt :p ) uppfostrad så är du välkommen både på anläggningen, träningar, tävlingar och allt annat :)
 
Sv: Ni med hingstar

Jag har haft en kallblodshingst på foder. Han fick stå på ridklubb, konstigt nog. Det finns ju några nackdelar, Han fick aldrig rida i samma paddok som någon annan häst, Fick så helt ensam i en egen hage m.m, Man får mycket kritik, men det är ju sånt man får ta om det är drömmen :) Annars tyckte inte jag att det var några större problem när det handlar om sånt, men det är jo olika från stall till stall :P
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ni med hingstar

Söker du stall i Gottröra/Rimbo-trakten så kan jag tipsa. Har haft mina hästar där i flera år, den ena är hingst. Stallet har *räknar* åtminstone 6 egna hingstar. (Kastrerade en för någon vecka sen, tror att det är 6 kvar...) En mycket öppensinnad stallvärd som gärna provar det mesta, åtminstone en gång. "Går det, så går det" sa hon till mig när jag ville ha min hingst där, och han gick i flock med flera valacker och en till hingst, utan större problem. PM:a om du vill ha mer info!
 
Sv: Ni med hingstar

Sophia_ skrev:
men är i valet och kvalet att köpa en femårig hingst som verkligen har ALLT jag kan önska mig. :love: Men ev får jag inte stå kvar i mitt nuvarande stall om jag skaffar en hingst

Är det en godkänd hingst? Skulle han fortfarande ha allt du kan önska dig som valack så kan du ju alltid fundera på kastrering. Det måste ju trots allt göra livet lite enklare med stallplats, hagar, beten, ridhusridning, etc.
 
Sv: Ni med hingstar

bettysmatte skrev:
Är det en godkänd hingst? Skulle han fortfarande ha allt du kan önska dig som valack så kan du ju alltid fundera på kastrering. Det måste ju trots allt göra livet lite enklare med stallplats, hagar, beten, ridhusridning, etc.

Precis... Är den inte godkänd, och du inte har några tankar på att försöka få den godkänd... Kastrera!
 
Sv: Ni med hingstar

bettysmatte skrev:
Är det en godkänd hingst? Skulle han fortfarande ha allt du kan önska dig som valack så kan du ju alltid fundera på kastrering. Det måste ju trots allt göra livet lite enklare med stallplats, hagar, beten, ridhusridning, etc.


Javisst har jag tänkt på det, men han är 5 år nu så lite hingstbeteende kommer han ju alltid ha kvar.
För mig vore det absolut ett alternativ, men helst vill jag att han ska gå med en väns två ston nästa sommar och betäcka dem så då är det iaf ett år som jag måste ha "hingstgodkänd" stallplats.
Har fått några tips nu, så jag ska ringa dem efter helgen, men enl vad jag hört ligger hyran där på ca 3000/mån... :crazy:
 
Sv: Ni med hingstar

Sophia_ skrev:
Javisst har jag tänkt på det, men han är 5 år nu så lite hingstbeteende kommer han ju alltid ha kvar.
För mig vore det absolut ett alternativ, men helst vill jag att han ska gå med en väns två ston nästa sommar och betäcka dem så då är det iaf ett år som jag måste ha "hingstgodkänd" stallplats.
Har fått några tips nu, så jag ska ringa dem efter helgen, men enl vad jag hört ligger hyran där på ca 3000/mån... :crazy:

Det är inga problem att kastrera en 5-åring. En av mina (fullblod från banan) var närmare 6 när jag köpte honom o kastrerade pga att han skulle kunna få ett bättre liv (skulle ej användas i avel) med våra andra hästar. Sommaren därpå (kastrerades senhösten) gick han med övriga hästar både valacker och ston på bete utan problem.

Lite hingstbeteende hade han kvar men inte att han ville betäcka utan mer annat som att vilja ha koll på flocken och sånt.
 
Sv: Ni med hingstar

PM:ade dig, men tror inte att det gick fram. Det var ingen av stallen du nämnde, utan ett annat som ligger närmare Knivsta. (Utanför Gottröra.)
 
Sv: Ni med hingstar

oopsie skrev:
Det är inga problem att kastrera en 5-åring. En av mina (fullblod från banan) var närmare 6 när jag köpte honom o kastrerade pga att han skulle kunna få ett bättre liv (skulle ej användas i avel) med våra andra hästar. Sommaren därpå (kastrerades senhösten) gick han med övriga hästar både valacker och ston på bete utan problem.

Lite hingstbeteende hade han kvar men inte att han ville betäcka utan mer annat som att vilja ha koll på flocken och sånt.

Nej jag vet hästar som har kastrerats som betydligt äldre och det har inte heller varit ngr problem, mer än att ngn fick en infektion som fick behandlas... Det är ett alternativ att kastrera men jag måste ju ha hittat en stallplats innan jag köper honom.
 
Sv: Ni med hingstar

Gisburne skrev:
PM:ade dig, men tror inte att det gick fram. Det var ingen av stallen du nämnde, utan ett annat som ligger närmare Knivsta. (Utanför Gottröra.)

Okej. Tyvärr är det lite väl långt för mig, annars hade jag gärna stallat upp hos min vän som har hingstbete i trakterna där omkring.
 
Sv: Ni med hingstar

Har oxå en hingst som jag vill hitta stallplats åt, nån som har tips på plats nära göteborg?? Han är väluppfostrad men alla ställen som jag frågat på säger nej med hänvisning till att stoägarna då skulle få problem med sina "märrar"... :angel:
 
Sv: Ni med hingstar

Varför kunde du inte rida i samma paddock som andra hästar? Om ryttaren inte kan hantera hingsten kan jag förstå det, men då har denne inte i gemensam paddock att göra oavsett hästens kön.

De hingstar jag träffat på har alla ridits tillsammans med andra hästar utan problem.
 
Sv: Ni med hingstar

Var inte poppis när jag tog min nya hingst till mitt stall där jag redan har häst. Blev kastrering till följd.TYvärr.
 
Sv: Ni med hingstar

Här är det inga problem med mina hingstar. Kanske beroende på att de är så små? Nu över sommaren så är det 3 hingstar på gården. 2 godkända och så en unghingst. Mina stallkamrater är nog glada för att de inte behöver hantera hingstarna nu under betäckningssäsongen men annars så är det inga problem. Vi rider tillsammans med de flesta stona i ridhuset.
 
Sv: Ni med hingstar

Det beror alldeles på vart man hamnar. I regel har väl folk mycket sjuka värderingar om hingstar att de är farliga o.s.v. I de två stall jag stog i innan jag skaffade eget fanns det hingstar, problemet var väl när man skulle till grannstallets ridhus där alla hispiga tanter var rädda för dem. Och det var inte hingstarna som misskötte sig utan tanterna som inte klarade av sina kärlekskranka ston :eek:
Har haft en tränare som var lite skeptisk till en av mina hingstar, men han ändrade snabbt uppfattning när han såg vilken härlig häst det var.
Samma hingst går att rida "i rumpan" på ston utan att han bryr sig, och det är ändå en avelshingst som betäcker varje år.
Hoppas att det går bra med din nya häst! :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ni med hingstar

Hej, har själv en treårshingst och som tur är har vi eget stall... men vad jag upplevt hittills när man ska iväg på grejer är STOR skepsis! Har inte varit välkommen på många ridanläggningar när vi skulle träna inför treårstestet! Stona kan fara i taket, hingsten kan komma lös och göra åverkan på både anläggning, folk och hästar heter det! Visst kan en ouppfostrad hingst kanske utgöra dessa risker, men jag förklarade alltid att han är hur snäll som helst! Samma sak med hovslagare, det var svårt att hitta och den jag valde talade om att ge lugnande oavkortat då han hade tråkiga erfarenheter av unghingstar. Men jag bönade och bad att berörd hovslagare skulle prova en gång utan. Skulle det bli minsta besvär så skulle vi spruta som han ville... Det gick hur bra som helst, och gör varje gång! Så det där med att vara hingstägare är ett kapitel för sig...:crazy:
 
Sv: Ni med hingstar

Eftersom jag har eget stall kan jag inte svara på hur svårt det är med stallplats men jag kan tänka mig att många inte vill ha hingst i sitt stall. Träning och tävling däremot kan jag bli både full i skratt och ganska sur... En del blir "åh, en hingst, passa dig, han är jätte-jättefarlig!" och så finns det knäppgökarna som rider in i häcken på en. Värst är de som "häckar" på sin häst presis vid ingången till banan på tävling och inte kan flytta på sig när man ska gå in!:devil:
 
Sv: Ni med hingstar

en del är så himla rädda för hingstar...
jag var ute med en av mina grabbar och han var tyst och väldigt snäll som han brukar vara.... rätt som det var fick någon syn på att han var hingst och genast var dom 10 meter längre bort fast han inte gjort något... dom red tom upp i ändan på honom i galopp utan att han gjorde något... inte en min..
ja ja... folk...
 

Liknande trådar

Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 671
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 138
Hundavel & Ras Ska börja med att skriva att ingenting är bestämt men vi funderar. För egen del vill jag ha så opartiska tips som möjligt eftersom att...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
6 678
Senast: Dandylinn
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
45 984
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp