Ni med helklippta/mycket klippta islandshästar...

Taefill

Trådstartare
Vad har ni för täcken på era lurvisar? Använder ni halstäcke?
Jag tänker att på hästar där manen bara ligger på ena sidan, måste ju andra sidan bli kall. Men var hittar man ett halstäcke som rymmer islandshästarnas man utan att göra den platt och tråkig? Som ändå är tillräckligt kort för de med kortare hals :)

Sv: Ni med helklippta/mycket klippta islandshästar...

Det som bör skyddas om hästen är mycket/hel klippt är rygg och kors först och främst, på halsen sker ingen direkt värmeavgång i hagen.

Jag använder uteslutande horsewares utetäcken. Har ett gäng olika modeller. Jag gillar linersystemet där man kan fästa olika liners i ett skaltäcke. Enkelt att tvätta och att byta efter temperatur.

Halstäcke åker på när det är runt -20 och kallare. De fryser inte om halsen bara för att den är klippt, däremot upplever jag att i de lägre temperaturerna håller de värmen bättre om de har halstäcke. Mina har inte fått manen tillplattat mer än att det går att borsta ur.:)

Jag har en salig blandning täcken. Men använder alltid halvhals eller hel fast hals. Mitt bästa täcke är från Jacson, med hel hals där även en kort tjock islandshästhals ryms o bara plattar till lite av manen. Andra favoriter är Haglunds, ThreeCrownHorseline. Har även ett från Globus, bra passform och tygkvalite, men spännena är hopplösa!

Tjocklek varierar jag med väder o vind. Min pålla går i lösdrift så det krävs fler täcken för att kunna byta vid regn, inte för att de blöter igenom utan för att det känns tungt o äckligt... Lösdriften är oxå den stora anledningen till att hon har helhalstäcken.

Helklippt har genomgående Bucas i stl 125. Halstäcke är inget som alla hästar behöver, jag rekommenderas att vänta med hals (fick starta tråd eftersom jag inte kunde nått alls om täcken) eftersom det var svårt att veta om det behövdes.
Min har klarat sig utan, men det säger ju inget om vad som passar din häst :)

Liknande trådar

Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
1 066
Senast: MiniLi
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 735
Senast: Mia_R
·
Kultur Jag har blivit informerad om ett Mycket Viktigt evenemang, till vilket biljetterna släpps inom kort och ansvaret för att få tag på...
Svar
17
· Visningar
998
Senast: Kirre
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 426
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar