Ni med "havreallergiker"!

M

Mayara

Hej!

Jag har två hästar som inte kan äta havre. En valack som blir superstressig av det och ett sto som blir värsta pissmärren. Jag skulle vilja veta vad ni som märkt att ni får negativ reaktion på era hästar har fått för reaktion, vad som hänt när ni slutat med havre, vad ni ger istället osv. Hur vanligt är det här egentligen?

MVH Mayara

Sv: Ni med "havreallergiker"!

Jag tror det är väldigt vanligt faktiskt. Jag och min familj har ägt flera havregalningar.

Den första var min welsh/newforestkorsningsvalack. Han blev svårkontaktbar och lätt hysterisk. Gav man honom riktigt lite så kunde man temperera honom rätt lagom till dressyrbanan men det var på håret att han var ridbar ibland.

Min syster har haft ett arabsto som bockade när hon fick havre. Hon blev mest väldigt, väldigt glad. Och svår att sitta kvar på...

Mitt nuvarande arabsto blir "showig" och ser spöken när hon får havre. Ska jag visa henne på utställning någon gång så vet jag precis vad hon ska få för kost några dagar innan. :angel:

Vi har kört lite olika varianter på foder. Oftast uteslutit havre helt och gett kornkross eller en havrefri müsli istället.

Sv: Ni med "havreallergiker"!

Mitt engelska fullblodssto kan inte ha ren havre i foderstaten.

Nummer ett: Skritt utgår ur sortimentet
Nummer två:Hon ser syner. Dvs stenar som är troll, fåglar är flygande tefat osv.

Arabkast med huvudet och rådjursskutt är inte heller ovanligt.

Jag tycker om henne ändå;) , men undviker ren havre som sagt.
Och linfrökaka i större mängder, det ger samma tokstolla.

I största möjliga mån ger jag grovfoder. Är grovfodret proteinfattigt kompletterar jag i första hand med lusern så långt det räcker till.
Kornkross fungerar mkt bra.Finns nästan alltid till viss/liten del i hennes foderstat.
Krafft rehab är havrefritt och ger dessutom ett underbart hull på min som är svårfödd.
Hon kan äta krafftprodukter som innehåller havre, men det kanske beror på att det blir såpass lite havre totalt eftersom hon inte får så höga kraftfodergivor.
Men ren havre - nej tack!:cool:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 946
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 816
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
386
Senast: cassiopeja
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 127

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Misstänkt rävskabb
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat