Ni med hästgård/ev vill köpa/hyra m.m???

Sv: Ni med hästgård/ev vill köpa/hyra m.m???

Nackdelen är att det inte är en gård, ingen möjlighet att dra av momsen.

Nu har du missförstått det hela. Näringsverksamheter både får och måste ingå i momssystemet. Man får dra av moms på inköp och betalar moms på försäljning - netto blir det att betala in en massa moms till staten - eftersom alla företag måste drivas med vinstsyfte.

Uttrycket "dra av momsen" som det används av många är en ren omskrivning för grova ekobrott, skattebrott.

Du får ALDRIG (oavsett status) "dra av" momsen på privata utgifter eller utgifter som inte används i den vinstdrivande verksamheten.

Jag och sambon tog över vårat lilla hus efter hans bror. Vi HYR huset som tillhör grannen som bor i det stora huset.
För huset betalar vi 2500 kr i månaden, där ingår värme.

På gården finns en gammal ladugård. Grannen köpte två boxar till mig som han satte in. Jag använder halva ladugården och logen. Man kan sätta in ytterliggare 5-6 boxar, så ladugården är rätt stor. Andra delen har grannen sina maskiner i.
Betalar 400 kr i stallhyra.

På gården finns ca 5 Ha ängar/åkrar och jag får använda alla om jag vill.

Har ett Halvblod och en shetlandsponny.
På sommaren lånar jag sällskap till båda hästarna.
Använder mig av säkert 3 Ha på sommaren.

Nu har du missförstått det hela.
Det har jag säkert,:crazy: men banken sa till oss när vi lånade pengar till stallbygget att det hade blivit billigare att bygga om vi hade haft en gård pga momsen.
Näringsverksamheter både får och måste ingå i momssystemet. Man får dra av moms på inköp och betalar moms på försäljning - netto blir det att betala in en massa moms till staten - eftersom alla företag måste drivas med vinstsyfte.
Det finns väll en del företag som inte går med vinst. De flesta gårdar här går i princip bara runt. Ingen här lever enbart på sina gårdar utan har jobb vid sidan om. Spelar ingen roll om de har hästar eller kor.

Uttrycket "dra av momsen" som det används av många är en ren omskrivning för grova ekobrott, skattebrott.

Du får ALDRIG (oavsett status) "dra av" momsen på privata utgifter eller utgifter som inte används i den vinstdrivande verksamheten.
Jag menade inte "privata" utgifter, utan omkostnader för att driva en gård. Tex staket, reperationer av stall, insådd av vall, konstgödsel mm. Det vill säga sånt man måste göra när man har mark. Sen vet jag att om man säljer tex hö eller annat så måste man betala moms.
Nackdelen är även att banken erbjuder bättre ränta till en gård än villa.

Jag och min sambo, relativt unga (22år) hade inga tankar på att köpa gård. Vi bodde då i en etta inne i ett mindre samhälle och naturligtvis skulle granngården till gården där jag växte upp säljas och vi åkte på visningen.
Ett charmigt 30-talshus på 130kvm, med högt till tak och underbara lackade trägolv. Ett nyrenoverat stall med 3 stora boxar, en stor loge och ett större utrymme till foder, ett litet mjölkrum som duger till stallkammare, 2 intill liggande byggnader varav det ena blivit garage och det andra är vedbod.
12,5ha mark, varav 6 ha skog resten bete.
Då allt var i så bra skick har vi inte ens tapetserat om, och för detta betalde vi 1450000kr.
Vi har en månadskostnad på ca 8000inkl. amortering, sopor, elen, uppvärmning m.m.

Jag rekomenderar ALLA att köpa en hus/gård, det är det bästa vi har gjort.

Ett charmigt 30-talshus på 130kvm, med högt till tak och underbara lackade trägolv. Ett nyrenoverat stall med 3 stora boxar, en stor loge och ett större utrymme till foder, ett litet mjölkrum som duger till stallkammare, 2 intill liggande byggnader varav det ena blivit garage och det andra är vedbod.
12,5ha mark, varav 6 ha skog resten bete.
Då allt var i så bra skick har vi inte ens tapetserat om, och för detta betalde vi 1450000kr.
Vi har en månadskostnad på ca 8000inkl. amortering, sopor, elen, uppvärmning m.m.

VAD BILLIGT!!! :eek:
Så billigt får man inte gårdar av den storleken och i det skicket här (Skaraborg)!! :mad:

Jag och sambon ska köpa gård nu och den är på 5 ha, huset 120kvm, hyfsat stor ladugård samt byggnad som är hälften dubbelgarage/verkstad och hälften vedbod. Alla byggnader i bra skick förvisso, men hela kalaset går på 1375000 och då får vi det ändå för 100 tusen under det begärda priset... Alla omkring oss tyckte att DET var billigt - jösses. Det är ju svindyrt i jämförelse med er. Sambons syrra har köpt vanlig villa i det område hon bor i (Blekinge) och hon gav ännu mer för den villan (som ej var i lika bra skick) som vi ger för en hel gård... :crazy:

... men banken sa till oss när vi lånade pengar till stallbygget att det hade blivit billigare att bygga om vi hade haft en gård pga momsen.

Det är vissa komplikationer sedan med det.
Du måste då antingen skatta för förmånen av privat stallplats eller betala stallhyra till dig själv.
Du kan inte ha dina privata hästar gratis i jordbruksföretagets stall utan att det är skattebrott.

Men man får väl inte driva investeringar åt privata hästar i näringsverksamheten om de inte genererar intäkter i rörelsen, och så småningom genererar en vinst?

Att man måste redovisa som näring när man har jordbruksfastighet är inte ett alibi för att få dra av momsen på hobbyverksamheter.

Visst är det många, många som fuskar på olika sätt - men det innebär inte att det är mer rätt.

Häromkring är vi många som driver gårdar som försörjer de boende, varken kor (som finns många av) eller hästar (som vi är ensamma om) är hobbyverksamheter. Det är vinstdrivande företag, som drivs som familjeföretag för försörjning, en del med externa anställda andra utan anställda.

De första fem åren har man investeringsstöd på en jordbruksfastighet och då behöver man inte ha intäkter på verksamheten för att dra momsen.

Så billigt får man inte gårdar av den storleken och i det skicket här (Skaraborg)!! :mad:

Jag och sambon ska köpa gård nu och den är på 5 ha, huset 120kvm, hyfsat stor ladugård samt byggnad som är hälften dubbelgarage/verkstad och hälften vedbod. Alla byggnader i bra skick förvisso, men hela kalaset går på 1375000 och då får vi det ändå för 100 tusen under det begärda priset... Alla omkring oss tyckte att DET var billigt - jösses. Det är ju svindyrt i jämförelse med er. Sambons syrra har köpt vanlig villa i det område hon bor i (Blekinge) och hon gav ännu mer för den villan (som ej var i lika bra skick) som vi ger för en hel gård... :crazy:

oj tror du läste lite fel:) hon skrev nog 1.450 000kr så ert på
1.375 000kr är ju billigare:angel:

så roligt att läsa om alla här.

jag har lyckats att få hyra mitt drömställe nu iaf. huset skall dock repereras först (tack och lov för innuti på ovanvåningen ser det ut som:devil:)
men där vi bor ju är bara 1,5km bort så det är inte långt till stallet.
jag ska nu hyra stallet med 3boxar, 1 lösdrift och loge + utrymme för vagn.
enligt ägaren tillhör ca 2hektar mark men det är betydligt mer och jag får ta hur mkt jag vill av skogen med så det kommer bli mer.
har av grannen fått 2 hagar med så det kommer bli ännu mer:banana:

oj tror du läste lite fel:) hon skrev nog 1.450 000kr så ert på
1.375 000kr är ju billigare:angel:

Nej då - jag läste helt rätt. Det är du som missat. Läs hennes beskrivning över hennes gård och läs sen min beskrivning av vår gård så ser du varför jag anser att hennes är billigt och vår dyr i jämförelse. ;)

Jag skrev ju:
Så billigt får man inte gårdar av den storleken och i det skicket här (Skaraborg)!!

Hon har ju alltså köpt en gård för enbart 75.000,- mer än jag och får för detta 7,5ha mer mark (varav en del skog som är dyrt) och ett 10kvm större hus, ett nyrenoverat stall m.m.

En sån gård, som hon köpte, skulle gå på runt 2,5 miljoner häromkring - eller MER!

Senast ändrad av en moderator:

De första fem åren har man investeringsstöd på en jordbruksfastighet och då behöver man inte ha intäkter på verksamheten för att dra momsen.

Det har man i alla näringsverksamheter.
Så det är inget unikt med det.

Men man får fortfarande inte använda företagets stall till egna privata hästar utan att skatta för förmånen eller betala stallhyra med moms för stallplatserna.

Näringsverksamheten skall drivas självständigt och med vinstsyfte.
Man får också bara göra det där en gång i livet.
Under den tiden så får man dessutom dra av kostnaderna mot inkomst av tjänst.
Något som dock är olönsamt i längden då den skatteeffekten är mindre än om man sparar förlusten och drar av den mot inkomster i näringsverksamheten.

.... - netto blir det att betala in en massa moms till staten - eftersom alla företag måste drivas med vinstsyfte.

Syfte ja.
Men om man misslyckas så får man faktiskt göra det också.
Det är inte olagligt att vara olönsam.

Jag har en ganska så bra omsättning.
Men efter avskrivningar så går det ganska så dåligt på papperet.
Och så länge som jag täcker upp för förlusten själv så får jag hålla på så.
Det som jag håller på med är för stort för att skötas som hobby och lyder under både bokföringslagen och är momspliktigt.
Så då blir det på detta sättet.

Det kan man mycket väl tycka. Utgångspriset var 1.700.000kr sedan tyckte säljarna att vi passade bäst, de hade bud på 1.600.000kr, men de ville inte sälja till dem. Vi hade tur. Mitt råd till Er är att flytta ner mot Göteborg, jag bor ca, 6mil från GBG har havet 2mil borta, kan knappt inte har det bättre.
Förflyttar man sig 3 mil mot göteborg finns det inget som går under 3 miljoner, oavsett skick.

Mitt råd till Er är att flytta ner mot Göteborg

Pga. jobb, vänner och familj tyvärr inget alternativ för oss.
Men det gör inget - vi är jätteglada för den gård vi har hittat!

Pga. jobb, vänner och familj tyvärr inget alternativ för oss.
Men det gör inget - vi är jätteglada för den gård vi har hittat!

Det tycker jag att ni ska vara. Vi har aldrig ångrat oss och firade nyligen ett år på gården. Troligen har man aldrig råd att betala tillbaka allt, så jag brukar se det som den bästa investeringen i livet. :) Lycka till med den nyköpta gården

Det tycker jag att ni ska vara. Vi har aldrig ångrat oss och firade nyligen ett år på gården. Troligen har man aldrig råd att betala tillbaka allt, så jag brukar se det som den bästa investeringen i livet. :) Lycka till med den nyköpta gården

TACK så jättemycket! :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! :) Hoppas ni kan hjälpa mig att bli lite klokare och kanske kan komma med tips. Jag och min sambo har precis köpt ett jättefint hus...
Svar
11
· Visningar
2 502
Senast: Ainon
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 360
Anläggning Jag bor på en mindre hästgård som jag inte haft så länge. Jag har ett stall med fyra boxar där takhöjden är "på gränsen" eller rent av...
Svar
18
· Visningar
2 530
Senast: Roheryn
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 350
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar