Sv: Ni med hästgård/ev vill köpa/hyra m.m???
För så pass många hästar så kan det hända att betet inte räcker.
Samt att betet blir så förstört att det inte växer året efter.
Dessutom så kan du inte lämna något del obetat så att det blir parasitfritt.
1 nordsvensk äter som 2 islandshästar och 1 shettis som ½.
Så det blir som 7 islandshästar och det tror jag blir alldeles för mycket för den marken.
Jag har 6ha hägnad åker samt 3ha hägnad skog uppdelat i 7 sommarhagar och 3 vinterhagar (samt några extra fållor) åt mellan 12-15 hästar.
Det räcker precis så att en hage får vila varje sommar och jag kan ha det parasitfritt.
Men med 15 hästar så måste även gräsmattan på tomten användas som bete för att det skall räcka.
det gör inget om bete inte kommer att räcka eller hur jag ska säga för de "inlånade" hästarna (1nordis 1 shettis och 2 islänningar) skall bara stå hos mig för de själva har dåligt med bete de bor inte långt ifrån. så när mitt är slut och behöver vila så tar de hem hästarna till sina hagar som då fått en vila och växt upp lite.
så vi kommer växla så.
men hur menar du ska man låta en sommar och en vinterhage vara helt varje år eller?.
nu är det så att stallet är ju helt "nytt" nu och har stått tomt på hästar i 9månader sen i vintras alltså. eller höstas ska jag säga då gick det islandshästar i alla hagarna när de förra flyttade.
nu håller jag på att sätta stolt på första hagen som jag hade tänkt ha till vinterhage eftersom mina hästar är väldigt lättfödda en fet liten islänning och en minishettis hingst som inte äter allt för mkt.
så är jag ju i behov av lagom beteshjälp.
men du ska se det alltså jag förstår inte hur ägaren kan säga att det bara är 2hektar jag tycker det är mkt mer.
men jag hade iaf nu tänkt sätta dem i vinterhagen några veckor tills nästa hage är klar sen skall vinterhagen vila till i vinter.
ska vinterhagen vara störst eller hur tänker man? som det är nu är den minst.
den är nog på 0,5-0,8hektar ganska liten men på vintern kommer bara mina 2 krakar till hästar gå där så det räcker väl?
allt ligger på en höjd med så det blir förhoppningsvis inte för lerigt.
hur är det nu med ekar när är det som de är giftiga?.
sen stora sommarhagen kan alltså delas av i en betes hage och en skogshage.
sen finns det en sommarhage till med massa gräs.
men jag trodde man kunde göra som så att man låter sommarhagarna vila på vintern och vinterhagen vila på sommaren eller hur menar du att man gör?
sen ska jag försöka att mocka hagarna med speciellt vinterhagen ifall det blir så att de går på lösdrift.
finns en lösdrift som jag ska koppla ihop med vinterhagen.
vi hade tänkt att göra så att alla valackerna/hingst ska gå ihop i stora sommarhagen och medans de går där så vilar vinterhagen.
och ev dela av den stora sommarhagen och ha de lättfödda(mina 2) på den bortre delen i skogen och ibland kanske öppna upp hela så de får busa av sig.
när man gör en sån avdelning tycker du man ska sätta fasta stolpar som en permanent avdelning då eller bara plast stolp? för om man har fasta stolpar så har de ju bara ett litet grindhål att springa igenom ju. hur gör du?.
sen i den andra sommarhagen tänkte vi ha 2 ston.(ca 0,8-1hektar uppskattningsvis).
stora sommarhagen där det finns mkt bete är nog ungefär 0,8hektar och sen skogsdelen 0,5 men sen kan man även ta med mer granskog oxå så den delen kan nog bli minst 0,5 den med.
så alltså 1,8 hektar nästan 2 hektar till 4 hästar alltså med andra ord 2 hästar som inte bör äta så mkt och 2 som bör äta mer.
men man får väl se till så betestrycket inte blir för hård vad gäller nerbetningen som förstör marken och maskarna.
men jag vet inte riktigt vad som är bäst att göra med 2 feta ponnyer de ska ju endå inte ha massa gräs. mina hästar alltså.