Ni med hästgård/ev vill köpa/hyra m.m???

Sv: Ni med hästgård/ev vill köpa/hyra m.m???

så spännande att läsa....

gjorde en annan tråd om bete på 5 hektar för 12 islandshäst unghästar.

alla tyckte de va för litet....men hur mkt mark tycker ni man behöver om man ska ha tex hingstflock?.

det är ju jättesvårt man måste ju ha hur mkt mark som helst ju.

Om det är naturbete är 5 ha för 12 issikor för lite, men om det är odlad vall räcker det säkert, bara det är en hyfsad sommar och det regnar så att gräset hinner växa.
Just nu har vi lite på 20 kvigor på ett 3.5 ha bete, som snart ska förstoras. de har gått där i ca 1.5 mån och det börjar vara uppätet, men då har det inte regnat öht på den tiden heller.
Ett bra alternativ om man inte har jättemycket mark är att dela upp den och låta den vila emellan så att gräset hinner växa.

Oj, nu kom svaret lite i fel tråd men, men...

islandshäst.:D har du aldrig hört det uttrycket förr?

Min kompis hyr delar av en hästgård. Det vill säga hela stallet och "ko ladan" och en stor hage (den är minst 10 hektar). Det ända ägaren har är en del av ladan där han gör havre mm.

Min kompis får som sagt ha stallet för sig själv (3 boxar och 1 spilta). Foderkammare och sadelkammare och den stora ko ladan där hon förvarar hö mm. Hon funderar även på att inreda det med boxar.

Allt detta för 600kr i månaden :eek:

Nej aldrig, är det nåt lokalt uttryck? ;)

Det används kanske bara i Finland då, men i mina öron låter det ganska svenskt. Nåja, du lärde dig ett nytt uttryck iaf:laugh:

så spännande att läsa....

gjorde en annan tråd om bete på 5 hektar för 12 islandshäst unghästar.

alla tyckte de va för litet....men hur mkt mark tycker ni man behöver om man ska ha tex hingstflock?.

det är ju jättesvårt man måste ju ha hur mkt mark som helst ju.

Det finns ju knas-folk som tror att hästar inte ska gå i stora hagar. De kan skada sig. Min erfarenhet är att skaderisken ökar ju mindre hage hästen går i. En islandshäst och/eller unghäst ska då rakt inte gå i en hage mindre än 1 ha. Är man rädd att den ska bli dålig av gräset kan man släppa den på välputsat gräs eller strandbete.

Ett hingstbete behöver också vara stort, minst 4ha eller 1 tunnland per individ. Alltså mindre än 4 hästar minst 4ha. Sedan ytterligare 1 tunnland / häst. Hingstar behöver plats.

puttar upp den här tråden lite...

och berättar om att jag nu hyr/håller på att ska börja hyra.
eget stall....

3stora boxar lagom till islandshäst. ca 2hektar mark. men det verkar vara mycket mer än han sa.
får dessutom ta mycket av skogen om jag vill med(inte bara det öppna alltså).

det kommer bli 1 jättestor hage och 1 lite mindre sommarhage och så en ännu lite mindre vinterhage.
och 1 rasthage.
sen kan man ju dela av den jättestora hagen i flera delar. bla en skogsdel för feta hästar.

i stallet finns eluppvärmt vatten indraget...lyx:).

och en lösdrift i anslutning till vinterhagen.

blir jättebra.
vi ska ha mina 2 hästar till att börja med(islänning + minishettis hingst) och så en kompis ridhäst ev på vintern.
sen på sommarne kommer det få gå 2 islänningar, 1 nordis och 1 shettis där med så det blir lite nerbetat.

tror det kommer bli jättebra.
senare kommer min just nu ettåriga islandshingst hem med.

För så pass många hästar så kan det hända att betet inte räcker.
Samt att betet blir så förstört att det inte växer året efter.
Dessutom så kan du inte lämna något del obetat så att det blir parasitfritt.
1 nordsvensk äter som 2 islandshästar och 1 shettis som ½.
Så det blir som 7 islandshästar och det tror jag blir alldeles för mycket för den marken.

Jag har 6ha hägnad åker samt 3ha hägnad skog uppdelat i 7 sommarhagar och 3 vinterhagar (samt några extra fållor) åt mellan 12-15 hästar.
Det räcker precis så att en hage får vila varje sommar och jag kan ha det parasitfritt.
Men med 15 hästar så måste även gräsmattan på tomten användas som bete för att det skall räcka.

Har inte orkat läsa allt. Men jag tror att det här med att köpa hästgård är något man inte ska förhasta sig i för det gäller verkligen att vara på rätt plats vid rätt tillfälle.

Jag har haft en tur som jag bara kan tacka gudarna för. Fick hyra huset på en häst gård i södra halland av mina tidigare lärare från min tid på ett naturbruksgymnasie, 3 månader senare fick vi köpa loss det för ca 1,1 miljoner.

Huset är på ca 95 kvm, stall med 2 fölboxar, 2 ponnyboxar och 11 "normal"boxar. Uppbind för 3 hästar,stor loge med elevator, 3 silos, maskinhall med sadelkammare i ena ändan och en störra maskinhall till förvaring av storbalar tex. Men då är allt i renoveringsbehov och vi har endast 2 hektar mark (!!!) Men i och med priset hoppas vi kunna låna upp till mer mark senare.

Men det bästa av allt är ändå att vi bor som i en trekant med ridklubben och mina gamla lärare (B-tränare hopp & dressyr)som vi köpte gården av, som har varsitt ridhus, utebanor, skrittmaskin m.m Så nogt sådant behöver jag inte fundera på själv!

Lycka till med gårdsletandet och vad tycker Ni: Om man hittar en gård som inte är till salu men skulle vara den perfekta för just Er, hade Ni kunnat tänka Er att lägga en lapp i brevlådan om att Ni är intresserade?

Lycka till med gårdsletandet och vad tycker Ni: Om man hittar en gård som inte är till salu men skulle vara den perfekta för just Er, hade Ni kunnat tänka Er att lägga en lapp i brevlådan om att Ni är intresserade?

hihi det hade jag GARANTERAT kunnat göra:p
stallet jag ska hyra nu(och ev huset med senare) ringde jag runt som en tok för att få tag på, visste inte vilka ägarna var men fick till slut tag på dem och så frågade jag om jag fick hyra det:banana: svårare än så var det inte hihi.
man måste ju ta för sig lite om man vill ha nåt.
det är ju inte precis så att folk kastar gårdar med stall efter en.

För så pass många hästar så kan det hända att betet inte räcker.
Samt att betet blir så förstört att det inte växer året efter.
Dessutom så kan du inte lämna något del obetat så att det blir parasitfritt.
1 nordsvensk äter som 2 islandshästar och 1 shettis som ½.
Så det blir som 7 islandshästar och det tror jag blir alldeles för mycket för den marken.

Jag har 6ha hägnad åker samt 3ha hägnad skog uppdelat i 7 sommarhagar och 3 vinterhagar (samt några extra fållor) åt mellan 12-15 hästar.
Det räcker precis så att en hage får vila varje sommar och jag kan ha det parasitfritt.
Men med 15 hästar så måste även gräsmattan på tomten användas som bete för att det skall räcka.

det gör inget om bete inte kommer att räcka eller hur jag ska säga för de "inlånade" hästarna (1nordis 1 shettis och 2 islänningar) skall bara stå hos mig för de själva har dåligt med bete de bor inte långt ifrån. så när mitt är slut och behöver vila så tar de hem hästarna till sina hagar som då fått en vila och växt upp lite.
så vi kommer växla så.

men hur menar du ska man låta en sommar och en vinterhage vara helt varje år eller?.

nu är det så att stallet är ju helt "nytt" nu och har stått tomt på hästar i 9månader sen i vintras alltså. eller höstas ska jag säga då gick det islandshästar i alla hagarna när de förra flyttade.

nu håller jag på att sätta stolt på första hagen som jag hade tänkt ha till vinterhage eftersom mina hästar är väldigt lättfödda en fet liten islänning och en minishettis hingst som inte äter allt för mkt.
så är jag ju i behov av lagom beteshjälp.

men du ska se det alltså jag förstår inte hur ägaren kan säga att det bara är 2hektar jag tycker det är mkt mer.

men jag hade iaf nu tänkt sätta dem i vinterhagen några veckor tills nästa hage är klar sen skall vinterhagen vila till i vinter.

ska vinterhagen vara störst eller hur tänker man? som det är nu är den minst.
den är nog på 0,5-0,8hektar ganska liten men på vintern kommer bara mina 2 krakar till hästar gå där så det räcker väl?
allt ligger på en höjd med så det blir förhoppningsvis inte för lerigt.

hur är det nu med ekar när är det som de är giftiga?.

sen stora sommarhagen kan alltså delas av i en betes hage och en skogshage.

sen finns det en sommarhage till med massa gräs.

men jag trodde man kunde göra som så att man låter sommarhagarna vila på vintern och vinterhagen vila på sommaren eller hur menar du att man gör?
sen ska jag försöka att mocka hagarna med speciellt vinterhagen ifall det blir så att de går på lösdrift.
finns en lösdrift som jag ska koppla ihop med vinterhagen.

vi hade tänkt att göra så att alla valackerna/hingst ska gå ihop i stora sommarhagen och medans de går där så vilar vinterhagen.

och ev dela av den stora sommarhagen och ha de lättfödda(mina 2) på den bortre delen i skogen och ibland kanske öppna upp hela så de får busa av sig.

när man gör en sån avdelning tycker du man ska sätta fasta stolpar som en permanent avdelning då eller bara plast stolp? för om man har fasta stolpar så har de ju bara ett litet grindhål att springa igenom ju. hur gör du?.

sen i den andra sommarhagen tänkte vi ha 2 ston.(ca 0,8-1hektar uppskattningsvis).

stora sommarhagen där det finns mkt bete är nog ungefär 0,8hektar och sen skogsdelen 0,5 men sen kan man även ta med mer granskog oxå så den delen kan nog bli minst 0,5 den med.
så alltså 1,8 hektar nästan 2 hektar till 4 hästar alltså med andra ord 2 hästar som inte bör äta så mkt och 2 som bör äta mer.

men man får väl se till så betestrycket inte blir för hård vad gäller nerbetningen som förstör marken och maskarna.

men jag vet inte riktigt vad som är bäst att göra med 2 feta ponnyer de ska ju endå inte ha massa gräs. mina hästar alltså.

Senast ändrad:

men hur menar du ska man låta en sommar och en vinterhage vara helt varje år eller?.
För att det skall bli parasitfritt så måste betet vila 2 vintrar med en sommar emellan.

nu är det så att stallet är ju helt "nytt" nu och har stått tomt på hästar i 9månader sen i vintras alltså.
Men då så är det ju inte "nytt" för det så krävs 1½ års vila.

men du ska se det alltså jag förstår inte hur ägaren kan säga att det bara är 2hektar jag tycker det är mkt mer.
1ha ser ganska så stort ut. Det är som 12,5 ridbanor.

ska vinterhagen vara störst eller hur tänker man? som det är nu är den minst.
Som vinterhage räcker 1000kvm till runt 5 hästar.
Som en ridbana (800kvm) ungefär.

den är nog på 0,5-0,8hektar ganska liten men på vintern kommer bara mina 2 krakar till hästar gå där så det räcker väl?
Det vet du inte förrän efteråt.
Om marken är hårdgjord, grusad, asfalterad, så räcker det med betydligt mindre.

hur är det nu med ekar när är det som de är giftiga?.
De är giftiga hela tiden då det blir ekollon som ligger på marken.

men jag trodde man kunde göra som så att man låter sommarhagarna vila på vintern och vinterhagen vila på sommaren
Det är minimikravet.

eller hur menar du att man gör?
Låter vissa hagar vila sammanlaggt 1½ år.

när man gör en sån avdelning tycker du man ska sätta fasta stolpar som en permanent avdelning då eller bara plast stolp? för om man har fasta stolpar så har de ju bara ett litet grindhål att springa igenom ju. hur gör du?.
Jag har många fasta hagar och delar vid behov av dem inuti med tillfälliga stolpar som jag sedan kan ta bort.

men man får väl se till så betestrycket inte blir för hård vad gäller nerbetningen som förstör marken och maskarna.
Marken och grässvålen blir mycket lätt förstörd.

men jag vet inte riktigt vad som är bäst att göra med 2 feta ponnyer de ska ju endå inte ha massa gräs. mina hästar alltså.
Jag skulle sätta dem i en skogshage utan bete och fodra med hö om de var för feta. Det blir lättare att kontrollera intaget då och inget bete blir söndertrampat. Just nu så flyttas några feta hästar fram och tillbaka varje dag mellan hage utan bete och hage med bete.

För att det skall bli parasitfritt så måste betet vila 2 vintrar med en sommar emellan.
måste det bli helt parasitfritt då alla har väl inte den möjligheten?
men det kan gå får eller kor under den tiden va?

Men då så är det ju inte "nytt" för det så krävs 1½ års vila.
men det måste väl vara bättre att det vilat 9 månader än ingenting?

men det är för litet för de hästarna jag tänkt ha eller hur menar du`?

1hektar är 1000kvm eller?
kan man ha 5 hästar till en så liten yta på vintern?
jag hade bara tänkt ha 2 hästar då.

men vinterhagen är runt 0,5-0,8 stor bara.
måste vinterhagen vila i samma omfattning som sommarhagarn? 1,5år alltså?

va? vem har en asfalterad vinterhage? var du ironisk nu utan att jag förstod det:D
marken är dock grusad vid öppningarna.

om man krattar bort dem då? ekarna är ju bara giftiga när de är gröna väl(ekollonen) och det är väl på hösten trädet fäller ekollonen eler har jag helt fel?.

kan man sätta plast stolp runt en ek som finns i hagen? den finns nämligen en enda ek i hela vinterhagen och det är oxå det enda trädet så man vill ju inte direkt såga ner det, inte min mark dessutom och jag skulle aldrig få såga ner det trädet.

hur ska man göra på bästa sätt?.

men jag trodde man kunde göra som så att man låter sommarhagarna vila på vintern och vinterhagen vila på sommaren
Det är minimikravet.
okej så det är okej att göra så iaf?

vilka hagar? sommar eller vinter?
låter du andra djur beta där då under tiden?

Jag har många fasta hagar och delar vid behov av dem inuti med tillfälliga stolpar som jag sedan kan ta bort.
okej som jag tänkte blir bäst då.

så den aldrig mer växer upp menar du?
i hagarna hästarna gått i nu har de betat ner och trampat ner mkt hårt då de gått på banting. när torkan va som värst växte ingenting och det såg ut som en sand paddock.
sen flyttade vi hästarna från den hagen och nu 1 månad senare är det hur grönt och fint som helst där inget förstört alls. hur kommer det sig? är viss mark mer känslig?

Jag skulle sätta dem i en skogshage utan bete och fodra med hö om de var för feta. Det blir lättare att kontrollera intaget då och inget bete blir söndertrampat. Just nu så flyttas några feta hästar fram och tillbaka varje dag mellan hage utan bete och hage med bete.
med de som du flyttar ger du inget extra hö eller? får de gå vissa timmar på bete och vissa timmar utan bete med hö då eller utan?.

hade tänkt sätta ponnyn som dock är i bra hull och min lättfödda islänning längst bort i stora sommarhagen där det är skog, tittade igår lite mer noga och jag kan få ut rätt mkt skog till den hagen så jag ska ta så mycket det bara går så de har att sysselsätta sig med.
då kan man ju göra en öppning på den fasta hagen direkt långt bort så man inte behöver gå igenom avspänningen och igenom hagen med de andra hästarna ju.

skulle helst vilja slippa ge hö på sommaren.
men vi får se.

måste det bli helt parasitfritt då alla har väl inte den möjligheten?
Det skall helst bli helt parasitfritt totalt sett.
Och det kan ta några år av god betesplanering.
Parasiterna blir efter hand resistenta mot avmaskningsmedlen så man skall inte förlita sig på "avmasknings"-metoden.

men det kan gå får eller kor under den tiden va?
Kor och får går bra.
De har inte samma parasiter.

men det är för litet för de hästarna jag tänkt ha eller hur menar du`?
Ja så menar jag.

1hektar är 1000kvm eller?
kan man ha 5 hästar till en så liten yta på vintern?
jag hade bara tänkt ha 2 hästar då.

1ha är 10 000 kvm.
Och man kan ha några hästar på en ridbanas storlek, 800kvm, om vintern.

men vinterhagen är runt 0,5-0,8 stor bara.
måste vinterhagen vila i samma omfattning som sommarhagarn? 1,5år alltså?
Inte om man mockar dem.

va? vem har en asfalterad vinterhage? var du ironisk nu utan att jag förstod det:D
marken är dock grusad vid öppningarna.
Jag är inte ironisk, asfaltering eller betong är vedertagna sätt att hårdgöra lösdrifter på.
Tunastallet hade det i alla fall förut och flera bonder som jag känner har det i sina lösdrifter för ungnöt.

om man krattar bort dem då? ekarna är ju bara giftiga när de är gröna väl(ekollonen) och det är väl på hösten trädet fäller ekollonen eler har jag helt fel?.
Ekarna är giftiga hela tiden.
Barken också.

kan man sätta plast stolp runt en ek som finns i hagen? den finns nämligen en enda ek i hela vinterhagen och det är oxå det enda trädet så man vill ju inte direkt såga ner det, inte min mark dessutom och jag skulle aldrig få såga ner det trädet.

hur ska man göra på bästa sätt?.
Det vet jag inte.
Du får fråga någon annan som har mera erfarenhet av ekar än vad jag har.

Det är minimikravet.
okej så det är okej att göra så iaf?

vilka hagar? sommar eller vinter?
Olika hagar både de för sommar och de för vinter.
låter du andra djur beta där då under tiden?
Jag har haft ungtjurar som betat i en hage, sedan var det parasitfritt och bra.

så den aldrig mer växer upp menar du?
Det har hänt.

med de som du flyttar ger du inget extra hö eller? får de gå vissa timmar på bete och vissa timmar utan bete med hö då eller utan?.
De får inget extra hö utan går mellan litet bete på natten och nästan ingent bete på dagen.

Vår gård har gått i arv, så att säga. Farfar köpte den på 20-talet. :) Då var det en vanlig bondgård med kor och ardennerhästar.

1988 byggdes ladugården om till häststall! Pappa byggde om själv och beställde färdiga boxar, inget lösvirke här förutom till en stor fölbox som ligger lite avsides. Den är just nu 12 kvadrat men en vägg kan tas bort så den blir dubbelt så stor vid behov.

Förutom denna ombyggnation så byggde pappa ut huset med 100 kvm ca 1992 någon gång. Huset har 5-6 sovrum beroende på hur man räknar ;) Idag är 3 av dessa inredda som sovrum, resten är syrum, datarum och tvrum.

Tidigare arrenderade vi bara gården men mamma och pappa blev erbjudna att köpa den vid något tillfälle - kostnad kan jag ta reda på ikväll. Nu äger vi dock bara tomten, som innefattar hus, trädgård, stallet, ett litet fallfärdigt hus och all mark mellan byggnaderna sas. Beteshagar arrenderar vi, ca 7 hektar av skogsägaren (Sveaskog) och i år har vi även lånat 3 hektar av en bonde. Vi har max 8 hästar och 1 föl. Sveaskog är schyssta och låter oss dra trådarna en liten bit in i skogen i alla hagar, så det finns naturligt skydd för hästarna. Vi har även anlagt en ridbana, men underlaget är inte världsbäst.

Vad man lär sig med en gård är att balansera det man VILL göra och det man MÅSTE göra. Jag vill gärna ha vitt staket runt ridbanan men i år var stallet tvunget att målas om. Ridhus - ja tack! Men smakar det så kostar det ;)

Just det - endast halva byggnaden är stall. Resten är ett inrett garage för bilmek, ett vanligt garage, 2 utrymmen för 'skräp' samt ett vagnförråd för gamla maskiner. Höskullen innefattar hela byggnadens längd. Ungefär halva används till hö och halva till förvaring av diverse stora saker. Har även haft hönsrum, där vi nu inreder för våra garderober. Har uppvärmd sadelkammare, separat foderkammare med havrekrossmaskin, varmvatten. :)

Oj. Långt det blev :o

Edit: Har ca 1 mil till jobbet. Närmsta buss går 3 km bort dock. Tar ca 6 min att åka in till city av Jönköping, så vi behöver inte kompromissa genom att bo ute i ingenstans - klar fördel med att bo där vi gör! Dessutom ingen genomfartstrafik samt lugna omgivningar, ett stenkast från köpcentrum, stan och golfbana om man tar fågelvägen.

Senast ändrad:

Vi letade hästgård ett tag men allt var för dyrt.
Istället köpte vi ett hus på landet där vi fick köpa till 1 hektar mark till vinterhagar + att vi arrenderar ca 2,5 hektar mark.
Vi byggde ett nytt stall själva med plats för 3 hästar, sadelkammare, logdel och ett loft att förvara hö på.
Huset kostade 150 000kr, med visst renoveringsbehov. Men det gick att flytta in direkt.
Stallet är inte helt färdigt än, men det är bara lite "utseende" detaljer kvar. Stallet kostade ca 250 000kr när det är klart, men då ingår marken, avstyckning till lantmäteri samt staket till hagar och aggregat.
Ett mycket billigare alternativ än att köpa gård. Dessutom har jag mitt föräldragård en bit ifrån där vi tar hö och även har extra sommarbete.
Nackdelen är att det inte är en gård, ingen möjlighet att dra av momsen.

Nackdelen är att det inte är en gård, ingen möjlighet att dra av momsen.

Det hänger inte ihop.
För att kunna dra av momsen måste man vara redovisningsskyldig för moms.
Och det blir man om man omsätter mera än 45 000:- netto per år.

Annars så kan man redovisa momsen när man gör en försäljning där man får in moms.
Och då dra av den moms som man tidigare lagt ut, dock max det som man får in.
Det är ett sätt som passar bra för hobbyverksamhet eller bi-syssla.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! :) Hoppas ni kan hjälpa mig att bli lite klokare och kanske kan komma med tips. Jag och min sambo har precis köpt ett jättefint hus...
Svar
11
· Visningar
2 502
Senast: Ainon
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 360
Anläggning Jag bor på en mindre hästgård som jag inte haft så länge. Jag har ett stall med fyra boxar där takhöjden är "på gränsen" eller rent av...
Svar
18
· Visningar
2 530
Senast: Roheryn
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 350
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar