Ni med hästgård/ev vill köpa/hyra m.m???

Gullan86

Trådstartare
vet inte om jag lägger denna rätt men flytta den i så fall...

jag skulle gärna vilja höra från er som äger eller hyr HÄSTgård.

alltså hur har ni gjort?
letade ni efter hästgård när ni ville köpa hus?

köpte ni "klar" hästgård med boxar, paddock, kanske ridhus och hela köret?

berätta gärna om er situation och gärna om hur mkt ni gav för gården? om ni vill.

köpte ni kanske en gård utan stall och byggde ett eget stall själv eller kanske inredde ni en ladugård till stall?

hur många Hektar var er gård på och hur många hektar tror ni man behöver till hästar egentligen?.

det är ganska onödigt med skog om man planerar hästar va? men lite skog kan ju vara bra att ha där de kan gå in m.m

vad är rimligt i Hektar mark om man har 2 islandshästar den ena förhoppningsvis som ska gå med ston på stora marker.
ev en hingst flock med
och ev inackorderingar.
så det blir alltså ev inte bara de 2 "ursprungs" hästarna.

jag tror jag mest är ute efter mark eftersom jag sattsar mer på lösdrift med islandshästarna men ska man ta emot ston måste man ju ha ett bra stall med.

skulle vilja ha en normalstort hus, runt 100-140 kvadratmeter.

och mark som sagt, sen funkar det med en lada som jag kan bygga stall/boxar i.
bara den är i bra skick.

vill helst att det inte skall vara så stort renoveringsbehov på allt. men hagar kan jag göra själv.

så det behöver alltså inte vara en "hästgård".

sen ska det finnas en lada till sambon där han kan mecka med bilar alltså en lada som kan bli en meck hall.

vad tror ni detta kalaset skulle sluta på?

och berätta gärna mer hur ni har det? hur har ni haft råd med era fina gårdar visa gärna bilder:banana:

vad har ni för hästar, och hur många? boxar eller bara lösdrift m.m.

nu vill jag höra!

Sv: Ni med hästgård/ev vill köpa/hyra m.m???

Hästgård = jättedyrt! Visst varierar priserna med läget men eftersom man måste ha minst två rejäla löner för att ha råd med amorteringar och underhåll så brukar det innebära att det inte får ligga för långt ut på landet för att man ska kunna pendla. Ska man kunna ta emot hästar eller ridintresserade så måste det vara nära samhälle eller ha bra bussförbindelser. Med dessa krav så rusar priserna i höjden.

Vi köpte en liten gård för några år sedan. Vi har bara egna hästar och accepterar långa jobbresor. Vi köpte ett avvecklat jordbruk som haft kor. Kraven på djurhållning gör att man måste ha (sjuk-)boxar även med islandshästar på lösdrift. Vi har nog lagt drygt en kvarts miljon på ombyggnader, 150 000 på traktor och redskap, 200 000 på ny uppvärmning. Har man egen går så har man mycket mindre tid för hästar eftersom mycket tid går åt till reparationer av byggnader och maskiner, fixa foder och tusen andra saker.

Vi köpte en ganska liten gård för ca 15 år sedan. Det var inte lätt att hitta det vi sökte efter så det fick bli en kompromiss. Vi ville ha en gård i skåne med ridterräng och betsehagar och inte allför långt från Lund. Det blev bostadsstandarden som vi fick backa på. Stallet var väl ungefär till hälften klart för hästar. Övriga byggnader är vi mkt nöjda med. Vi har en ganska stor loge där vi har fåren och där vi även har hö och halm på loften. Marken var helt OK. Vi har fyra hektar ungefär hälften odlad mark. Ridterrängen är helt OK. Men boningshuset är från 1700-talet och jag undrar om det någonsin kommer att likna en riktig bostad. Det är mysigt men tungarbetat. Vi gav ca 350 000 för det för 15 år sedan. Jag vill inte veta hur mkt vi har lagt ner på det men det är lätt köpesumman en gång till. Vi arbetar båda heltid och är inte lågavlönade. Men det kostar ändå en hel del. I början tog vi in hö/ensilage själva men det har vi slutat med. Det lönade sig inte.
Vi har två stora hästar, två ponnyer och ca fem får plus lammen.

alltså hur har ni gjort?
ja. Vi letade gård lämplig för hästhållning.

nej

köpte ni kanske en gård utan stall och byggde ett eget stall själv eller kanske inredde ni en ladugård till stall?
det vi sökte i första hand var en gård med flera bostadshus. Vi har "generationsboende" så jag, min syster samt föräldrar delar gård och stallar men har separata boningshus runt om på gården. Vi hittade en gård med ladugård samt byggnader som gick att bygga om till stallar. Vi (främst min pappa) har byggt allt själva.

hur många Hektar var er gård på och hur många hektar tror ni man behöver till hästar egentligen?.
Vår gård tycker jag har för lite mark, är på gång att köpa upp mer dock. Det är ca:4 hektar som hör till gården men vi arranderar ytterligare ca:4ha

det är ganska onödigt med skog om man planerar hästar va? men lite skog kan ju vara bra att ha där de kan gå in m.m
Jag skulle inte satsa på att köpa skog som är relativt dyart. Lite lagom mycket skog som skydd för väder och vind.

vad är rimligt i Hektar mark om man har 2 islandshästar den ena förhoppningsvis som ska gå med ston på stora marker.
ev en hingst flock med
och ev inackorderingar.
Det beror helt på hur många hästar du skall ha såklart.

och berätta gärna mer hur ni har det? hur har ni haft råd med era fina gårdar visa gärna bilder
Vår gård består av:
* 3 bostadshus på ca:7rok, 9rok (med separat lägenhet) samt 3rok. * 3 Inredda stallar (åtta boxar) samt plats för några boxar till.
* Garageplatser för 4 bilar samt meckställe för sambon
* Hönshus och stor damm.
* Diverse förrådsbyggnader som inte lämpar sig för stallbyggnad.
* Ridbana (som vi anlagt)
* Uppvärmd sadelkammare.
Jag känner att vi hela tiden pysslar med gården. man kommer jämt på något nytt som måste rustas upp eller komma till.

Vi har bara boxar. Vill gärna ha lösdrift men har inget ställe som passar sig för det. Vi har 6 vuxna hästar, ett par ettåringar samt föl varje år.

tomt.jpg

Bild från min trappa ut över ena hagen emot vägen som leder till gården.

k6.jpg

Ridbanan, utsikt ned emot vattnet.

k1.jpg

del av stora stallet

k4.jpg

stora stallet bakifrån, sett från ridbanan.

33-1.jpg

sadelkammaren

tack alla för era svar....fler får gärna svara, ni med stora gårdar kanske verkesamhet och gärna ni med kanske 2 hästar tex mindre gårdar, ja ni som har hästarna hemma bara.

tviggyM vilken fin sadelkammare, har ni sakerna i dörranra på sidorna eller?

stallet var en gammal lagdugår från början eller?

till alla: HUR STOR MÅSTE LAGUGÅRDEN VARA FÖR ATT DET SKALL VARA GODKÄNT ATT BYGGA KANSKE 4 BOXAR OCH EN SADELKAMMARE?
och få plats med hö då. och allt annat "skit" man har hihi.
gärna vagnar och sånt.

har ni fått ta mkt lån för att ha råd med alla tillbyggnader m.m???

Jo stora stallet (4 boxar) var en ladugård. Sadelkammaren ligger intill ena lilla stallet (2 boxar) som tidigare bara var tom lokal. Sadelkammaren hade jag tidigare som hundpensionat då dörrarna går in till boxar där hundarna tidigare bodde. Där har vi nu alla sadlar, täcken osv. Praktiskt med uppdelningen. :idea:

Jag hade troligen inte kunnat hitta det jag vill ha, till det låga pris jag vill betala, här där jag vill bo.

hur många Hektar var er gård på och hur många hektar tror ni man behöver till hästar egentligen?
Behovet beror ju på mängden hästar, markerna och hur man tänkt ha det. Jag hade aldrig köpt en gård med mindre än 1,5 hektar/häst. Jag som vill ha lösdrift måste tänka större än så dock. 2 hektar/häst är minimun men 3-4 hektar/häst hade jag utgått ifrån, sen kan man ju ta in fler hästar än man tänkt sig om marken verkar hålla. Oftast går det bra att belasta marken lite mer ibland, och sen mindre ett tag.

Bara skog kanske inte är jättebra. Mycket jobb blir det ju. Men är det gles skog kan det hända att det finns bete ändå så man ska ha alla ögon öppna och ge det en chans om det i övrigt låter bra. Åk ut och titta.

ev en hingst flock med
och ev inackorderingar.

Hur många hästar har du tänkt dig? Islandshästar kanske behöver lite mindre mark än storhästar men utgå ändå från 3 hektar/häst om de ska gå på markerna året runt. Man brukar rekomenndera 1 hektar/häst när det gäller ren betesmark, som alltså vilar vintertid. Har du tex bara 2 hästar vintertid men 8 hästar sommartid så krävs ändå bara 8 hektar, fast jag hade dragit till med minst 10. ;) Trots att det är islandshästar.

.....................

Vi har planer att köpa gård i framtiden.

Planen är att jag ska ha lösdrift med stall på ca 5 boxar och ligghall med plats för 7 storhästar. Jag har tänkt mig mellan 20-30 hektar.

Markerna ska vara så pass stora att man inte behöver mocka utan naturen ska själv kunna ha ett kretslopp som fungerar. Enligt min erfarenhet krävs minst 2 hektar/häst om marken ska fungera året om. Jag tycker dock velat ha 3-4 hk/häst.

Själv har jag bara tänkt ha min häst och kanske en till om jag inte kan hitta en garanterad inackordering som skulle kunna stå gratis mot att man har ett långtidskontrakt, men sen vill jag hyra ut de övriga platserna. Både för att ha sällskap i stallet och vid ridning, men också för att få hjälp med skötseln vid behov. Ev. kan jag tänka mig att det kan skötas kollektivt då jag haft det så hittills och det fungerar superbra.

Ridbana skulle jag vilja ha, men ridhus har jag alltid klarat mig utan.

Det jag kräver vid ett köp är att det finns ca 20-30 hektar samanhängande mark. Skog är helt ok, absolut. Det ska finnas både skog och betes/åkermark. Skog är bara bra efter som att det ger skydd och jag upplever att marken där brukar hålla bättre. Men bara ren skogsmark skulle nog inte fungera. Det skulle bli för mkt jobb att avverka och odla betesmark.

På gården ska det helst finnas ett bostadshus som inte kräver en massa renovering. Stall och ligghall kan vi bygga själva men finns det en lada eller annan byggnad som är fräsch så är det att föredra. Ridbana kan vi enkelt ordna själva. Däremot vill jag inte ha för mycket byggnader, och inte heller för stora. En lada och ett hus, samt garage skulle vara perfekt. Ju mer byggnader desto mer att hålla efter och jag behöver inte så mycket för att driva det jag vill. Tanken är att ligghall och stall ska vara i samma byggnad.

Pris? Tja, det är ju väldigt olika beroende på vart man letar. Vi bor mellan sthlm och uppsala och vill gärna att sambon ska kunna ha kvar sitt arbete i sthlm. Mao måste det ligga här i krokarna. Har man tur, väldigt tur, kan man hitta ngt runt 4 milj.

Men åker man längre utåt vishan, så kommer man nog ner till hälften, mer om man drar sig väldigt långt bort. Sen kan man ju hitta gårdar såsom en som är till salu här nu. Den har 16 hk, ladugård och fräsha hus/byggnader med närhet till mälaren, för under 2 miljoner. Men då går kraftledningarna rakt över gården och DET är ingen bra miljö att bo i. Så sånt går helt bort för min del.

Men sjönära gillar vi. :D

Jag letar oxå gård/hus med mark just nu.
Kommer att ha en stor häst och en a eller b ponny. Ska titta på lite olika på onsdag.
Jag vill att det ska finnas en byggnad där man kan göra stall/uteboxar och hagar så det räcker för vintern, sommarbete går alltid att få tag i inom rimligt avstånd så det är inget krav.

På ridskolan här har de inte enns 1 ha till vinterhagarna och då är de 28 hästar som ska dela på det. (är nog runt 2000 kvm) jag har tänkt att det ska gå med lite mindre för mindre antal hästar men ska då grusa delar av det så att det inte blir så lerigt.

Har haft eget innan och hade då 1 ha till samma antal hästar och det fungerade alldeles utmärkt.

Pris runt 500 000kr har jag sagt som max över det blir överpris där omkring.

Vi köpte mark på ca 18 ha. Inte så jättestort alltså, men det räcker till oss. Lite vall och lite bete, ganska lagom till de 4 hästarna och 5 fåren vi har som ska leva här. Allt har vi fått göra från grunden i stort sett. Vi hade lite hjälp med stall från delar av ett uthus men i övrigt, nej.

Huset byggde vi upp av en importerad timmerstomme på 200 kvm från norra Finland. Det tog ett ganska bra tag innan vi fick till det ordentligt med diverse tråkigheter i familjen som gjorde att det drog ut på tiden ännu mer. Tillslut fick vi upp det och det är ju huvudsaken. Här bor vi nu med alla djuren. Huruvida man vill kalla det hästgård eller inte är väl upp till var och en men jag bor här, vi har hagar utanför huset och på andra sidan huset är vårt stall.

I stallet har vi 5 stora boxar. Om jag inte minns fel gick stallet på kanske... 150 000-200 000? Något sådant. Marken som tidigare har används som såväl bete som vall och skogsbruk, lite allt i allå alltså, gick la på runt 810 000 och så huset på det som var mycket dyrare med tanke på att det skulle dras ny el, vatten och avlopp utöver alla andra kostnader som tillkommer när man bygger hus. Men fint blir det :love:

Antar att det är betydligt mycket dyrare att bygga eget från grunden än att köpa en relativt färdig gård, men å andra sidan är det lättare att få allt som man vill ha det.

Ett par bilder:
http://Deathslyna.bilddagboken.se/p/show.html?id=212838796&directlink=1
http://Deathslyna.bilddagboken.se/p/show.html?id=212839978&directlink=1
http://Deathslyna.bilddagboken.se/p/show.html?id=212841110&directlink=1

Kan dock inte förstå vart alla andra bilderna har tagit vägen :s

Senast ändrad:

till alla: HUR STOR MÅSTE LAGUGÅRDEN VARA FÖR ATT DET SKALL VARA GODKÄNT ATT BYGGA KANSKE 4 BOXAR OCH EN SADELKAMMARE?
och få plats med hö då. och allt annat "skit" man har hihi.
gärna vagnar och sånt.

Hur mycket yta du behöver beror ju på hur stora boxar och övriga utrymmen du tänkt ha, men vad som är värt att hålla koll på är takhöjden.
Det går ju höja tak/sänka golv men blir såklart enklare om man har lite marginaler från början.

jättespännande att läsa era historiera, är det någon här som kanske HYR gård med?
eller först kanske ni hyrde och sen köpte?

`jaha va de inte fler som har gård???

ingen som kanske har en liten gård med?

Jag och sambon hyr en gård.

alltså hur har ni gjort?

Vi hittade gården, eller rättare sagt blev tipsade om den, på blocket. Skickade iväg ett mail med en lång presentation.

berätta gärna om er situation och gärna om hur mkt ni gav för gården? om ni vill.
Vi betalar nästan 10 000kr på gården (inkl. moms).

Stallet har 9 nybyggda boxar och 3gamla som ska göras om till annat.
Även sadelkammare m.m. Ligger på 600kvm+ så den är riktigt stor.

hur många Hektar var er gård på och hur många hektar tror ni man behöver till hästar egentligen?
Vi har 2,5hektar till själva gården sen kommer vi hyra till sommarbete. Tanken var minst 5hektar, men det har krånglat i år så nu väntar vi på att få löst det. Löser det sig inte kan vi inte stanna. :crazy:
(men det ser ljust ut just nu)

Jag tycker skog är guld värt när man har hästar. Hade gärna haft 3-4hektar skog och haft hagar i.

Huset ligger på 140kvm, vi har en jätte stor trädgård och stor gårdsplan där det numera ligger en paddock på 15*30m (bara att lägga ram och slänga på stenmjöl).
Sambon har ett garage, men som kanske är lite litet. Det finns dock möjlighet att renovera upp en del som sitter ihop med garaget för att han ska får större uttrymme, men först måste man ju veta att man stannar ett bra tag och då vill man gärna ha känt hyresvärdarna ordentligt på pulsen innan.

Vet inte om det är mer du är nyfiken på?

Nu så skall jag bli svår.

...men sen vill jag hyra ut de övriga platserna.
I de områdena som det finns gårdar så finns det liksom andra gårdar också.
Marknaden är död för sådant.
Och jag bor mellan Stockholm och Uppsala.

De som kan hyra ut är antingen mycket nära stan eller har en stor och dyr anläggning med många roliga aktiviteter.
Stor och dyr anläggning utan aktiviteter blir också typ ganska så tom.

Skog är bara bra efter som att det ger skydd och jag upplever att marken där brukar hålla bättre.
Skog är bra för ved och virke också.
Uppvärmning är en stor och dyr post och egen ved är liksom gratis.
Sambon har dessutom sågat virke att bygga utav.

På gården ska det helst finnas ett bostadshus som inte kräver en massa renovering.
Bara ett vettigt bostadshus i detta område kostar ju runt 2 mille för skicket "allt fungerar".

Sen kan man ju hitta gårdar såsom en som är till salu här nu. Den har 16 hk, ladugård och fräsha hus/byggnader med närhet till mälaren, för under 2 miljoner. Men då går kraftledningarna rakt över gården och DET är ingen bra miljö att bo i. Så sånt går helt bort för min del.
Jag hittade den.
Dels så kommer den att gå för betydligt mycket mera med det läget.
Och dels så är den typen av kraftledning något man nästan får räkna med på landet.
Det är ledningen som ger ström till gårdarna i trakten.
Utan den ingen ström.
Även ledning till hus på landet står utmärkt på karta och har servitut.
Så enda sättet att komma undan är att antingen leva utan ström eller hitta en plats med nedgrävd kabel.
Vår kabel grävdes ned i vintras.
Här kostar villor med kraftledning över tomten runt 2 mille även om de gränsar till motorväg och har 4 km till allmänna kommunikationer.

Jag (och min exmake) köpte gården som jag har nu för 15 år sedan.
Då så kostade den 1,2 mille - lika mycket som en mindre villa i Sollentuna eller en större med toppskick litet lantligt.
Huset var beboeligt men inte mera och ladugården i ett bedrövligt skick med ett tak som läckte och hängde på mitten.
Men med 14ha blandad mark som tål mycket trampande från hovar och ett utmärkt pendlarläge.
750 tusen kronor senare så hade huset blivit drägligt, ladugården förvandlats till ett fint stall för 5 hästar med skulle, loge och lider.
Samt 2 ligghallar för lösdrift till 6 hästar till enligt nuvarande regler.
Och så 2 små stugor som byggts, byggts ut och fixats till permanentstandard för boende.
Vattnet i den grävda brunnen räckte inte så en ny behövde borras.
Mera tid och pengar senare så finns här även lösdrift för ännu flera hästar och en upplyst ridbana.

På gång är en panncentral och så småningom ett garage, för det finns det inget.
Det skulle ha byggts för länge sedan men jag har inte kunnat bestämma mig för var.

Bäst med gården är den tramptåliga marken och att det stora delar av året finns naturligt vatten i hagarna.

Jag hyr lägenhet och stallplats där jag bor. Har en etta på 50 kvm som jag delar med min sambo, och stallet ligger ett stenkast ifrån. Dock har v gått över till lösdrift denna vinter, och har därför byggt ligghall i vinterbetet. Allt som allt har jag tillgång till ett stall med tre boxar, två stora beten (cirka 2 ha var om jag inte minns fel), två mindre hagar samt gräsridbana. Jag har två hästar, min granne två och så har vi en inhyrning (buketjej;)). Jag betalar 500 kr kallhyra för stall/lösdriften, och lägenheten ligger på 1500 kallhyra.

Där jag bor (östergötland) finns det gott om stall och hästgårdar, och marknaden för att hyra ut stallplatser är inte lysande. de flesta har gjort om någon gammal ladugård på tomten till stall, osv.

Gården uppifrån:
husetBoren.jpg

Stallet:
RIMG0276.jpg

RIMG0274.jpg

vet inte om jag lägger denna rätt men flytta den i så fall...

jag skulle gärna vilja höra från er som äger eller hyr HÄSTgård.

alltså hur har ni gjort?

Vi letade efter ett hus med minst fem sovrum och plats för hästar.

Ja det blev så att när vi hittade vårt drömhus så var stallet också på plats, dock ingen egen mark men väldigt snälla grannar som gärna upplåter sin mark till oss:love: vi har till en liten vinterhage själva men inte mer.

Vi hittade vårt ställe genom en kompis till min sambo, hans nya tjej skulle sälja sitt hus, det var bråttom därför fick vi det billigt 650000 gav vi.

Det fanns stall med tre boxar, spolspilta, sadelkammare och loft.

Vi har ju ingen egen mark men det vi får låna är på ca 3 ha sammanlagt.

Jag bearbetar grannen att vi ska få låna endel av hans mark som är perfekt skogsbete, men än vill han ha sina ungdjur där, men eftersom ett generations skifte är på gång så håller jag hoppet levande

ev en hingst flock med
och ev inackorderingar.

Jag tycker att "mina" tre ha räcker bra till mina två, jag hade inte velat ha mindre.

jag tror jag mest är ute efter mark eftersom jag sattsar mer på lösdrift med islandshästarna men ska man ta emot ston måste man ju ha ett bra stall med.

skulle vilja ha en normalstort hus, runt 100-140 kvadratmeter.

och mark som sagt, sen funkar det med en lada som jag kan bygga stall/boxar i.
bara den är i bra skick.

vill helst att det inte skall vara så stort renoveringsbehov på allt. men hagar kan jag göra själv.

så det behöver alltså inte vara en "hästgård".

sen ska det finnas en lada till sambon där han kan mecka med bilar alltså en lada som kan bli en meck hall.

vad tror ni detta kalaset skulle sluta på?

och berätta gärna mer hur ni har det? hur har ni haft råd med era fina gårdar visa gärna bilder:banana:

nu vill jag höra![/QUOTE]

KL

alltså hur har ni gjort?

Det var inte meningen att vi skulle köpa hus, men tillfället kom, och vi tog det.

O, nej. Bonden hade grisar, men slutade ca tio år innan vi köpte. Sedan har vi haft nötdjur i kombination med hästar. Nu har vi dock mest hästar.

Vi fick gården som gåva av min mans släkting. Kostade drygt 700 000

Vi har byggt om ladugården, men drömmen är att kunna bygga ett separat stall.

Vå gård är totalt 16,5 ha. 9ha åker och resten hagar, klippor och enebuskar:D Vi räknar att det går 1ha/häst minimum som bete. Minst 200 balar hö/år och häst, eller 600kg ensilage/mån och häst.Totalt blir det ungefär 2ha/häst. Minimum.

Lite skog är alltid bra, men det är klart, 40ha skogsfastighet är väl att ta i om man enbart ska satsa på hästarna.

ev en hingst flock med
och ev inackorderingar.

Där hade nog vår gård blivit lite för liten, iallafall om ni ska vara självförsörjande på havre och gräs.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! :) Hoppas ni kan hjälpa mig att bli lite klokare och kanske kan komma med tips. Jag och min sambo har precis köpt ett jättefint hus...
Svar
11
· Visningar
2 502
Senast: Ainon
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 360
Anläggning Jag bor på en mindre hästgård som jag inte haft så länge. Jag har ett stall med fyra boxar där takhöjden är "på gränsen" eller rent av...
Svar
18
· Visningar
2 530
Senast: Roheryn
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 350
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar