Ni med hästar med vinterpäls...

Sv: Ni med hästar med vinterpäls...

När jag har ridit min häst svettig, så får hon gå ut med tjockt täcke. Trivs hon jätte bra med och har gjort så i alla år. Inte varit minsta problem!

Centaur skrev:
Tycker att man nästan är skyldig att klippa hästen om man tänker träna... :crazy:

Nu har jag iofs inte klippt min i år, men det är för att han är livrädd både för klippmaskinen och för sprutor... :( Men har haft tjocka täcken på honom hela tiden så han har inte så väldigt lång päls, och jag rider inte så hårt.

Ska man rida och träna så funkar det inte att ha hästen "naturlig".... Önskar att folk kunne inse det...
Dom långhåriga hästarna i stallet har Alltid varit dom som är mest sjuka och förkylda...

Mina tränas förvisso inte speciellt hårt, när stoet är igång för tävlingssäsong går hon bara 90-cm tävlingar, så speciellt hårt är det ju inte. Mina hästar är långhåriga då de går på lösdrift och nästan alltid är otäckade, och på de åren jag haft dem här har de inte varit sjuka nån gång.

Min första häst tränade 130, den gick också på lösdrift och var långhårig.
Så för mig funkar det att ha dem "naturligt", men som sagt, jag tränar ju inte så hårt heller.

Önskar att folk kunde inse att hästar är individer, alla är olika....

Jag spårklipper mina - d v s klipper pälsen på de områden där de svettas mest. När jag ridit får de stå med fleecetäcke på medan jag fixar i stallet. Efter ca 45 min brukar de vara torra och då får de gå ut igen - utan täcke. Jag tycker spårklippning är helt perfekt!!! Hästarna behöver inte stå inne särskilt länge för att torka och behöver inte ha täcke i hagen heller.

Min fyraåring klippte jag inte i år, han går ju inte speciellt hårt och blir bara svettig efter hoppträningar och då står han ändå inne över natten. Annars hade jag definitivt klippt, inget rolig att släppa ut en blöt häst i hagen när det är kallt...:crazy:

Har hästen klippt så torkar jätte snabbt! såå skönt..

Men förra året var hon inte rakad och då lade jag på flecce och så fick hon så gott som torka helt. stallet jag stog i då var det bara 2 hästar och jag red alltid med tjejen där och hennes häst blev också svettig!! så om jag inet var där så släppte hon väl ut henne!!

Knapplån...
Min häst blir alltid svettig när jag rider, vinterpäls eller ej... Jag skrittar av ordentligt, stretchar och masserar. Sen brukar jag lägga på fleecetäcke med hals, ibland dubbla fleecetäcken, ibland ett regntäcke utanpå, beror på vädret, och släppa ut. Hon har fri tillgång på hö i hagen. Är det inte kallare än någon minusgrad svampar jag av henne efter ridturen, är det för kallt gör jag inte det utan låter svetten torka. Jag har inte sett någon som skriver att de svampar av hästen, bara med vatten menar jag då), när de är svettiga. Gör ni inte det?? Jag är rädd att hon ska få problem med huden om jag bara låter svetten torka in. Men jag kanske har fel? :confused:

Lägger på ett utegångstäcke av andastyp. Fungerar jättebra.

Dåligt samvete, nej. Har då mer problem med de två minsta som med jättetjock vinterpäls (=mkt, mkt långsam torkning) rusar minst ett race om dagen, gärna fler, tills de dryper av svett oavsett om det är +10 eller -20. Finns ju inget jag kan göra, förutom stå på pass hela dagen och då täcka eller ta in dem, möjligtvis sära dem men det är absolut inget alternativ för mig. Vi pratar nu om sjöblöta hästar. *suck*

*knapplån*

Jag spårklipper alltid om hästen ska göra något. Även om min gammelponny hade tjocka vintertäcken så hade han alltid björnpäls.. Jag släpper aldrig ut en häst som är fuktig eller blöt.. Har dom rejält med päls tar det mååånga timmar innan dom är torra. Såvida man inte har ett andastäcke med hals förståss.. Då tar det upp det mesta av fukten.

I nordliga Norrland finns en karl som har sina varmblod på lösdrift året runt. Hästarna har inte täcken, och rätt rejäl päls. De rids så att de blir svettiga och släpps sedan ut i hagen/ligghallen igen, oavsett väder. Enligt honom så är det lugnt så länge de har gott om mat. Jag tyckte först att det var väldigt brutalt, efter att ha varit van vid att ha 10 olika täcken beroende på väder och att släppa ut en blöt häst var alldeles hemskt! Men han har inga problem med sjuka hästar, och det tycker jag är ett bra bevis på att hans teori stämmer. Sen om man kollar på håren på en svettig häst så ser man att de är torra innerst mot huden, så själva hästen är inte blöt. Tror nog att jag kommer tillämpa hans teori när jag skaffar egen häst, tycker att det verkar mest logiskt (och enkelt!).

Benägen att hålla med där. Här nere har vi ju inte de minusgraderna, inte så lång tid i sträck i alla fall. Men det är ju fuktigt och därmed kallt. Har lösdrift med fri tillgång av grovfoder. Rider när vi sätter igång dem igen varannan dag 1-1,5 timme. De blir lite svettiga mellan frambenen upp till bogen och jumskarna bak. De håller bra grundkondis på lösdriften under vilan (vila=rides c:a i ggr/veckan samt promenader).
Använde förr fleecetäcke 20-30 minuter innan vi släppte tillbaka dem i hagen. När vi började med fri tillgång provade vi att släppa tillbaka utan täcke. De går gärna och rullar sig i snön direkt efter ridningen när vi släpper ut dem. Har kollat dem noga de närmsta timmarna efter och har inte sett en enda svettig häst som frusit. Har inte tagit tid men jag har den bestämda uppfattningen att de torkar märkbart mycket snabbare utan täcke.
De har lösdriftstall som inte användes mellan okt-nov till april-maj. Men på sommaren anvädes det flitigt på grund av flygfäna :devil:
Är av den uppfattningen att det bästa täcket är grovfoder vilket flera undersökningar visar. Ett födjupningsarbete av elever vid SLU under handledning av Karin Morgan skriver bl.a. i sin slutsats:
"Det är effektivare att sänka hästens nedre kritiska temperatur med hjälp av foder istället för täcken"

Jag tror också att anledningen till att många hästar fryser är att vi inte ger dem rätta förutsättningar för att klara temperaturregleringen. Det är många faktorer som påverkar temperatursystemet hos hästen. Tar vi bort eller försvagar en eller fler av dessa faktorer får hästen givetvis svårare att reglera temperaturen.

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Inget svar på min undran från förra inlägget? Svampar ni inte av era hästar när de blivit svettiga? :confused:

Jag brukar lägga på ett Hansbo-kombi täcke och över det ett tunt regntäcke som andas, sen ut i hagen.
Han går på lösdrift så jag brukar gå till stallet några timmar senare och ta av honom täckerna.
Funkar bra tycker jag har gjort så dom här 4 åren jag har haft häst och han har aldrig varit sjuk. :)

Jenny1 skrev:
Inget svar på min undran från förra inlägget? Svampar ni inte av era hästar när de blivit svettiga? :confused:
Jag gör det inte. Mina svettas inte så mkt och svampar jag dem blir de ju ännu blötare, liksom. Jag borstar noga ist.

grodan skrev:
Hur gör hästarna på island som går i det vilda när de blir svettig??? Springer hem till stallet och blir täckad..???:angel:

Tja, på Island stallas hästarna om de tränas. Går de i "det vilda" har de oftast vila och rids inte alls. Visst kan de leka så de svettas, men högst troligt inte på samma sätt som vid träning.

Använder vi hästen på ett sätt som passar oss så får vi också göra de anpassningar som krävs och inte hänvisa till vilda hästars annorlunda livstillvaro.

Vi spårklipper våra islandshästar, de torkar för sakta annars. Täckar efter ridning och släpper ut eller låter stå inne beroende på väder och vind. Grovfoder kortar också torktiden :)

Centaur skrev:
Tycker att man nästan är skyldig att klippa hästen om man tänker träna... :crazy:

Nu har jag iofs inte klippt min i år, men det är för att han är livrädd både för klippmaskinen och för sprutor... :( Men har haft tjocka täcken på honom hela tiden så han har inte så väldigt lång päls, och jag rider inte så hårt.

Ska man rida och träna så funkar det inte att ha hästen "naturlig".... Önskar att folk kunne inse det...
Dom långhåriga hästarna i stallet har Alltid varit dom som är mest sjuka och förkylda...

Jag har först i år fått en häst som svettas ordentligt i sin vinterpäls även efter en moderat ridtur. Jag har klippt hästen och det har verkligen gjort susen. Han mår så mycket bättre när han tränar, torr och fin snabbt. Behöver inte svettas i den kalla luften för att kyla musklerna och därmed sparar han på elektrolyter.

Tidigare har jag dock haft araber med tunn päls och då har inte behovet funnits på samma sätt. De svettades lite och torkade snabbt. Så det är mycket upp till den individuella hästen och hur man tränar.

Hälsning Maja

CeciliaW skrev:
..hur tusan gör ni nu vintertid? Efter ridning är Girl ALLTID svettig, och även om jag lägger på fleecetäcke och hon får stå inne så tar det ändå 3-4 timmar för henne att torka. Släpper ni ut hästarna med täcke, eller låter ni dem stå inne och torka?

Är väldigt sugen på att spårklippa henne, men det är tyvärr inte min häst...

Nu är ju inte mitt travsto travtränad längre, men om jag nu skulle vart ute och ridit på henne o hon blivit svettig efter detta, brukar ju jag slänga på ett ganska tunnt Rhino horseware-regntäcke på henne och det funkar SUPER!!!...Hon blir snabbare torr :angel: Jag skojar inte...Och jag ser ingen anledning att klippa henne, men om hon ska vara tränad hade jag valt spruta henne med B-vitamin Ultrasan..Det är nog vanligt på travhästar som är aktiva,alltså...Mitt sto hade fått spruta Ultrasan, som min förra arbetsgivare, som är proffs.travtränare hade sprutat in henne...Och det ..eh..fällt på några dagar och sedan hade hon fin päls efter detta...

Men eftersom hon går utan täcke och både hon o shettisen går på lösdrift brukar dom inte gå med täcke bara om det regnar så har dom täcken på sig, annars icke...
Ska köpa ett nytt fleecetäcke med halskrage till båda och sen får dom ha regntäcken på sig (Rhino horseware).....

CeciliaW skrev:
..hur tusan gör ni nu vintertid? Efter ridning är Girl ALLTID svettig, och även om jag lägger på fleecetäcke och hon får stå inne så tar det ändå 3-4 timmar för henne att torka. Släpper ni ut hästarna med täcke, eller låter ni dem stå inne och torka?

Är väldigt sugen på att spårklippa henne, men det är tyvärr inte min häst...
En utav mina hästar är väldigt het,så när jag träna henne blir hon alltid svettig.....Jag tycker det är viktigt att man lägger på ett täcke som är bra, suger åt sig fukten fort, ett täcke som andas....när vi kommer hem byter jag till ett jättetjockt vintertäcke....... släpper för det mesta ut henne nästan med en gång...men jag ser alltid till att hon har mat i ett par timmar.... sen är hon torr och fin efter någon timme..( i mitt stall är det nämligen nästan lika kallt som ute) men regnar det, blåser eller snöa efter jag har ridit får hon stå inne och äta istället....

När det är kallt ute så låter jag henne torka under täcke, när hon är torr och fin så tar jag bort täcket och borsta bort svetten eventuellt svampa jag av henne i ansiktet och mellan skinkorna om hon varit väldigt svettig,(kan börja klia sig annars) :smirk:

Jag har en islandshäst som spårklipptes i september, så det är mycket päls nu.... Han är alltid svettig efter ridning, och får då fleecetäcke på sig om det är kallare än 7-8 plusgrader. Är det mitt på dagen får han också andastäcke och släpps ut i hagen. Torkar snabbare då än om han får stå i stallet!

Nej, svampar aldrig av en svettig häst på vintern (kallstall eller utevistelse + långhårig häst ger alldeles för lång torktid). Spolar däremot av hästen med slang efter i stort sett varje ridtur på sommaren (har eksemhäst som går med täcke sommartid, så jag vill hålla honom någorlunda ren för att minimera klirisken).

Liknande trådar

Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 113
Senast: Roheryn
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 837
Senast: Twihard
·
Utrustning Behöver få lite tankar från er andra. Har haft min häst i några år nu, varje vinter får han mindre slav/små sår på haserna (har varierat...
Svar
3
· Visningar
406
Senast: sweep
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 678
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar