Ni med hästar hemma- fodertider?

finapina

Trådstartare
Ni med hästarna hemma...Vilka tider o hur många ggr/ dag fodrar ni? Blir det exakt samma tider varje dag? Jag menar, är ni ute o fodrar samma tid vardag som helg eller tar ni er ngn extra timmes sömn när ni är lediga???

Sv: Ni med hästar hemma- fodertider?

Vi har gjort så att jag tar morgonfodring+utsläpp, mellan 7-7.30 och utsläpp vid 8-8.30. Lunchen tar oftast jag också mellan 13-14 eftersom jag är hemma, är ingen av oss hemma får de mat så fort vi kommer hem (ovanligt). På helgen är det samma tid för lunchen. Sen får de gå in mellan 19-21 och kvällsmatningen där runt 20-21.

Då vi är tre som kan ta morgonutfodringen så brukar jag få en timma sovmorgon på helgen men sen får jag gå upp och säga till att hästarna ska ut absolut senast 9 (mamma fastnar framför nyhetsmorgon :p)

Eventuellt delar jag upp höet på 4 gånger om det blir en hemsk vinter, annars har hästarna oftast lite att greja med i hagen.

Jag morgonfodrar vid 6-tiden på vardagar, men vid halv 8-8 på helgerna. Tror inte hästarna dör av att vänta lite på maten när det är helg! l Lägger ut hösilage på morgonen så det räcker nästan hela dagen (ingen har möjlighet att åka och lunchfodra) På helgerna delar jag upp givan på flera gånger. Och hästarna brukar tas in och kvällsfodras vid halv 10-10, både vardag som helg. Tycker det fungerar bra, anser att hästarna ska få vara ute så mycket som möjligt.

Vi fodrar 3 ggr/dag. Tyvärr så är inte livet sådant att det är prick kl. 8-16-20 utan det varierar med en timme plus och minus åt båda håll då och då.
Inte optimalt givetvis men det är så det ser ut. Tröstar mig med att de är på lösdrift i stor kuperad hage med träd/buskar mm.

Jag hade fri tillgång på grovfoder för mina så att dom aldrig blev hungriga. Sedan är jag i allmänhet emot att fodra exakt samma tider varje dag så jag gav morgon och kväll någon gång. anpassade dock alltid så att det inte blev helt ur rutin. Vill jag ha sovmorgon på lördagen skjuter jag upp fredagens kvällsfodring lite som exempel.

Mina morgonfodras allt från 6.30-9.00, har lite olika tider när jag börjar på morgonen och på helgerna kan jag sova lite längre och då får dom vänta men absolut senast 9.00. Ger dom mkt hö på kvällen så dom har alltid kvar på morgonen och är lugna och glada även om det skulle bli lite senare. Middagsfoder får dom mellan 13.00-16.00. Kvällsfoder runt 21.00-22.00. De flesta dagarna kommer dom in runt 18.00 för att ridas och då brukar jag ge dom ett par kilo att tugga på, så oftast får dom 4 ggr per dag. Är det en dag jag inte rider får dom bara 3 ggr men lite extra middag.

Fodrar tre ggr per dag. Frukost mellan 7 och 8, lunch oftast kl 14.30, och kväll mellan 22 och 23 ca.
Skulle gärna ha fler fodringar per dag, men jag jobbar oregelbundna tider så man får helt enkelt göra det bästa av situationen :)

Här blir det lite olika då sambon tar ut och han jobbar olika varannan vecka.

Ena veckan tar han han ut dem strax efter 5 och ger hö. Sen ger jag vid 10, 16 och inne vid 22. Denna veckan får de extra mkt så att det räcker lite längre.

Andra veckan plus helgen tar han ut runt 7 och ger hö. Sen ger jag vid 12, 16 och tar in runt 23-24.
På hans lediga helg tar vi ut runt 8-9 och ger dem 3 ggr ute och tar in ca 24-tiden.

De har halm inne så står aldrig utan mat.
Sen beror det ju på väder och om man rider. Då kan det ju bli en förskjutning eller lite extra hö.

Fri tillgång på hö som fylls på morgon och kväll och då får dom oxå kraft.
Har inga fasta tider.

Kram

När jag inte ger fri tillgång så fodrar jag tre gånger/dag.
Har aldrig fasta tider men hästarna får mycket mat står aldrig länge utan mat. På kvällen får både utehästarna och dom som står på stall så mycket att det räcker till dagen efter. Lunch fodras när det passar med är dom fick frukost så att säga.

Mina hästar kan få frukost allt emellan 6 och 9.30 men som sagt, då har de alltid mat kvar och dom får inte kraftfoder på morgonen så dom står inte och väntar. Jag gillar att ha flextid, mindre stressade hästar! Men det funkar nog bäst om dom får mycket mat och inte står länge utan....

Ni med hästarna hemma...Vilka tider o hur många ggr/ dag fodrar ni? Blir det exakt samma tider varje dag? Jag menar, är ni ute o fodrar samma tid vardag som helg eller tar ni er ngn extra timmes sömn när ni är lediga???

Jag har hästarna inte riktigt hemma på gårdsplan, men 1 km bort och jag sköter allt. :)

De blir utsläppta och får frukost under vardagarna mellan 6.00-9.00 . Helger brukar det bli mellan 8-9.00.

Lunchgrinden släpper 12.00 vardagar och 13.00 helger.

Sedan ger jag middag runt 16-18.00

Kvällsmat plus intag vardagar och helger beror på vädret, men vid bra väder runt 21-22.00 och dåligt väder runt 18.00

Mina får mat var 5:e timme, släpper ut dom vid 06-06.30 alla dagar i veckan, lunch vid 11-11.30 (lunchgrind), mellamnål 16-16.30 och kvällsmat ca 21.00.
Kraftfoder får de bara morgon och kväll.

våra får 4 ggr per dag. frulle ute, lunch ute, insläpp med kraftfoder, o så kvällsfodring. tider 7-8, 11-12, 15,30-16,30 (mörkerstyrt) och kvällsfodring 21-22. Just nu får stoflocken fri tillgång på ensilage, vilket sparar mkt tid åt oss! så då får de lite hösilage vid insläpp o kvällmat.

Alla mina får fri tillgång på hö. Sambon släpper ut de två som står på stall på natten kl 6 på morgonen, sedan tar vi in dem och ger alla fem kraftfoder mellan kl 21-22 på kvällen.

Jag släpper ut och ger hö ute vid sex på morgonen +-en halvtimme. Sedan får de hö vid 11 och vid 16. Sedan tas de in vid 21-22 och får hö till natten då.
Jag hade velat ha på fri tillgång men eftersom min äter sämre då så får de uppdelat nu istället.

Någon enstaka gång drar jag på tiden om jag ska göra något speciellt som i lördags då de fick extra giva vid halv sju för att sedan komma in vid ett på natten. Då släppte jag inte ut dem förren halv nio dagen därpå.

Våra hästar står inte och väntar på maten varken ute eller inne. När de hör att jag går i dörren så kommer de fram till grinden men de står där aldrig annars. De får lite kraft för att få ner selenet (linfrökaka och lite betfor) till kvällen så de står inte och stampar efter kraft på morgonen heller.

Jag tror att tiden mellan hö´t tar slut tills nästa giva kommer är viktigare än att de får exakt samma tider varje dag. Jag vill inte att de står utan hö längre än tre timmar. (Våra äter tyvärr inte halm.)

Jag fodrar kl 06.30, 12.00, 18.00, 21.30 på vardagar (har lunchgrind till lunchfodringen). På helgen blir det 08.00, 13.00, 18.00 och 22.30. Så jag vrider fram fodringen någon timme på fredag kväll och kan då ta en liten sovmorgon på lördag och söndag. Mina hästar är inte hysteriska på lördag och söndagmornar tycker jag. Men de får mest hö sista målet på dagen och oftast finns lite småplock kvar på morgonen.

4 gr/dag här. Vissa dagar när det verkligen är fullt upp så blir det bara 3 gr/dag

Morgon: 07:00- 08:00
Lunch: 13:00
Middag: ca 16:00
Kväll: 19:00 (ibland något senare om man är iväg, men hellre senare än tidigare)

Hö 7-8, 13-14 och 20-21. Jag försöker hålla dessa tider men ibland kan det bli någon timme tidigare eller senare (då vanligen lunchen som blir sen).
Kraftfoder någon gång under dagen.

kl

Händer att de får gå ut en till två timmar senare på helgen, men då förskjuter vi hela schemat också sen, men för det allra mesta går de ut samma tid varje dag.
Fodrar fyra ggr per dag, är jag borta till fyra, lägger vi extrahögar i skogen här o där, så de får leta lite efter maten, ifall man inte hittar någon som kan komma och ge dem lunchen.
Har sån tur, att jag har en sambo som är morronpigg och som gärna skuttar upp tidigt och går ut o morronfodrar och släpper ut hästarna på helgen.

Mamma Ger Hö 05.30 samt fyller på vatten här (inga vattenkoppar)
Mellan 06.30-07.00 tar jag ut hästarna-Som då har höet väntandes i hagen
Mellan 12-14 får de lunch
Vid 16.30-17 får de mat igen.
Sen tas de in för ridning och ompyssling.
22 får de kraftfoder och Natthö :)

De har fri tillgång på halm dygnet runt:laugh:
Så det blir 5mål om dagen +halm:)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 953
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
772
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 086
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 827

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat