ni med häst som har ont i ryggen?!

_jeanette

Trådstartare
när ni klämmer/känner/trycker på eran häst rygg hur reagerar han då? "svankar"? men reagerar han för övrigt? jag menar drar öronen bakåt, grinar illa eller gör ngt alls?

eller hur avgör man om en häst är kicklig eller har ont? om han fortsätter äta som vanligt, inte rör en fena utom att svanka. nga ansikt utryck eller ngt.. min förra häst han grinade lite illa, drog bak öronen och "bet i luften" typ...

hur är era?

Sv: ni med häst som har ont i ryggen?!

När medryttshästen hade ont så syntes det väldigt väl. Kunde inte ens borsta över ryggen utan att han svankade. Om man då drog med handen och klämde så kröp han ihop mot marken. :( Han är ok nu dock!

Min häst kryper ihop när han har ont i ryggen. Det räcker med att jag tar med handen över ryggen. Min häst är i alla lägen väldigt känslig, tex vid pälsfällning vill han inte att jag tar på honom alls, då går han undan. Han skadade sig som unghäst, och får ibland låsningar i bäckenleden, detta visar sig främst i ryggen. Ibland är han inte öm i ryggen, men känner av låsningen. Då skuttar/bockar han när jag suttit upp. Bara att stiga av och ringa kiropraktorn. Han visar alltid tydligt när något är fel.

Om hästen svankar så har den ont, jag skulle faktiskt inte låta det gå så långt som till att hästen svankar innan jag kollade upp det.
En häst som inte har ont gör inget alls när man rör ryggen.
Om hästen skulle sluta äta för att den har ont i ryggen så har det gått alldeles för långt, det har jag aldrig hört talas om har hänt.

Om din häst har börjat svanka när du tar den på ryggen så kolla upp den genast.

Det beror på om du syftar på att hästen är Känslig för kyla osv eller rent utav har ONT.
Har en känslig dam, har det varit kallt ute slickar hon bak öronen och spänner ihop sig när jag drar över musklerna. Då får jag gnugga värme i henne innan ridturen.

men märker ni av på hästen förutom svankningen att dom har ont? alltså visar dom något förutom med ryggen att dom har ont? som t.ex. nyper i luften, öronen bakåt eller ngt?

vad kan det bero på om hästen har ont/ömmar /svankar i ryggen?
om hästen tex har 2 svullna stora bullar på länden? men inte där sadeln ligger.

Om man har en misstanke på att något är fel ,vilket du verkar ha ?

Så skulle jag själv åka till klinik för att undersöka min häst .

Mvh mia

Det beror på om du syftar på att hästen är Känslig för kyla osv eller rent utav har ONT.
Har en känslig dam, har det varit kallt ute slickar hon bak öronen och spänner ihop sig när jag drar över musklerna. Då får jag gnugga värme i henne innan ridturen.

Det finns inte en annan grundorsak till att hästen reagerar på kyla ?

Dvs spänningar i musklerna som så att säga stör blodgenomströmningen och sen kyla på detta ger smärta ?

Mvh Mia

Min reagerar om han har gått med för lite täcken. Dvs för kyla. Då svankar han.

Uppsök veterinär om du tror det är något fel!

han är undersökt på klinik -röntgad osv. hittade inget...

Hästen har en illa sittande sadel, bullarna på ländryggen brukar indikera på det.
Kan också vara ryttaren som är sned..
Be en massör komma och titta på det..
Lycka till:)

Min gör på samma sätt! Först kan hon bli tjurig när man tar på henne men om man t.ex. masserar lite, först försiktigt så att hon tycker att det är okej så brukar hon bli glad igen. Sen kan man till och med ta i! Efter det ser man inte spår av ryggont.

Jag tror att det är för att hon lätt spänner sig, särskilt när det blir kallt. Hon har det lite trassligt med spänningar och muskler men det är på bättringsvägen. Jag tror att ont kommer av bland annat kylan i hennes fall. Ibland svankar hon vid tryck, oftast bak mot länden, men ibland visar hon det ännu tydligare och lägger öronen bakåt, slänger med huvudet och blänger på mig när jag borstar.

Min häst kommer ALLTID reagera om man klämmer längs ryggen!
Hon har haft ont så många år, så det är som en "instinkt" för henne att reagera. Däremot har JAG lärt mig hur musklerna ska se ut och kännas, känner jag försiktigt och vänjer henne först så får jag ett ärligt svar. Tar jag två fingrar å klämmer längs sidorna så reagerar hon. Hon kan reagera om jag tar på rumpan oxå. Känslig häst! Men hon är heller inte sen att tala om om det gör ont, då snappar hon luft eller "hotar" mig.

Hon är undersökt av veterinär, röntgad, sprutad i ryggen, masserad, kiropraktor, laser.

Liknande trådar

Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 803
Senast: Fraegd
·
Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 604
Hundhälsa Jag har hand om en väninnas hund medan hon själv är utomlands. Hunden i fråga är en chihuahua, 5 år gammal. Har själv en ettårig...
2
Svar
23
· Visningar
4 060
Senast: Nirvana
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 678
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar