Ni med fler än en..

replica

Trådstartare
Hur fungerar det ni som har mer än en hund? Hur många har ni? Köpte ni hundarna samtidigt? Om nej, hur reagerade den första hunden? Vad är det för kön på dem? Hur gör ni på promenader? Tar ni dem samtidigt eller var för sig? (Har hört att man ska ta dem var för sig?!)Vart sover era hundar? Hur reagerar dem om ni skulle lämna en av dem ensam hemma? Om ni lämnar alla/båda hemma själva? Busar de mycket?

Anledningen till varför jag frågar är att vi kanske ska skaffa en vovve till. Vi har redan en 4årig colliehanne, och funderar på att skaffa en collievalp till.:love:

Familjens nuvarande hund spenderar oehört mycket tid i mitt lilla rum, han trivs där inne och vill väldigt gärna sova här spec. i sängen. Tycker själv det är supermysigt och skulle inte vilja byta bort det mot hela världen! Men, hur ska det gå om man skaffar en hund till?!

Några tankar och ideer?!:angel:

Sv: Ni med fler än en..

Jag skaffade hund nr2 när ettan var två år. Då hade jag två tikar av olika ras, idag har jag en tik och en hane, också av olika ras. Oftast promenerar jag med båda två, ibland får tiken en egen promenad. Bägge sover i sängen. ;) Jag har vant båda vid att vara ensamma hemma, och är bägge hemma sover de bara.
Tiken är äldst, och blir lätt lite ledsen om hon tycker att jag ägnar mer tid åt hanen, så jag ser till att hon får sin egna tid med mig.

Jag köpte en ny när min gamla tik var sju. Och hon blev väl måttligt imponerad får man väl säga. Det tog ett bra tag innan hon accepterade valpen men sen blev de väldigt tajta. Oftast hittade jag dem i en hög i soffan sovandes på varandra.

I början (första året eller så) tog jag ofta ut lilltjejen själv. Visserligen tog vi motionspromenaderna gemensamt men det är ju lite annat man vill lära ut också. Och särskilt pedagogisk kan man inte vara när man har två. Fast det beror väl på vad för monster man har.

Det blev mer jobb än vad jag trodde först att ha två hundar istället för en. Men jag ångrar mig inte en sekund. Nu är den gamla borta och det är bara jag och lilltjejen kvar (som är sju idag - åren går).

Ett tag var det förstås lite trångt i sängen. Jag, min sambo, två vuxna schäfrar och så lillstrumpa. Men finns det hjärterum så...

jag fick min andra (tik) när min första (hane) var runt halvåret. hon var då två år. de fann varandra direkt och förutom lite bråk förra hösten har de alltid varit jättegoda vänner. den äldre har hunnit bli 7 och tycker inte det är så kul att leka längre. men ibland rejsar de järnet tillsammans. jag går oftast med båda samtidigt på promenaderna och har kvalitetstid när jag tränar, men ibland gör jag små utflykter med bara den ena hunden. de klarar bra att vara ensamma själva, men det verkar som om de trivs bäst när de får vara två.

Har två hanar nu, hade en tik också tidigare. De har tillkommit i familjen efterhand utan problem. Lite svartsjuka precis i början; men nu vet de att matte älskar..! :love:
Har självklart haft alla med på promenad. Numera väljer dock gammelvovven att stanna hemma.
Gammeln sover i sängen hos mig, den "lille" föredrar sin säng nedanför.
De har mkt glädje av varandra. Gammeln bidrar med trygghet o sällskap o lär den "lille" sina goda vanor som att ligga på verandan när matte är i stallet, att man ska tala om när det kommer besök, hur man öppnar dörrar, att katter är ok, etc. :p

Vi har två hanar här hemma just nu. Den yngste köpte jag när den andre var 6 år. Först tyckte han att valpen var jätteäcklig men nu är de kompisar. Den gamle tycker väl att den lille tar lite för mycket uppmärksamhet men han låter honom vara. Sover gör de lite överallt. Baloo, vår äldste, sover inne hos mamma och Sirius förflyttar sig. Det fungerar bra att lämna dem ensamma, men var för sig kan de bli lite ledsna. Vi går ut med dem tillsammans, alltid.

Min äldre hund uppskattade inte alls att få en ”kompis”. Det tog några månader innan han accepterade henne. Numera tycker de om varandra men de är inte direkt bästisar.

De första 1-2 åren fick hundarna 3 gemensamma promenader och 1 enskild promenad per dag, för att klara sig utan varandra. När den yngste var liten skilde jag förstås på dem ännu mer. Numera brukar jag ta dem samtidigt hela tiden, men försöker ändå se till att de får vara själva så ofta som möjligt, det mår de bra av och det uppskattas mycket också. Eftersom jag tränar mycket så får de båda naturligt mycket enskild tid med mig. Båda är vana att vara ensamma både i bilen, hemma och på okänt ställe.

Jag har 3 hundar, med ca 7 år emellan, så den äldsta är snart 15, mitten hunden är 8 år och den yngsta är 2 år.

De är av olika ras allihopa. de 2 äldsta trivs väldigt bra med varandra och nu börjar även den yngsta få vara med, men de äldre gillar inte henne så väldigt mycket, antagligen mest för att hon är stökig.

Jag går ut med alla samtidigt, men tränar enskilt.

Som sagt, mina kommer inte så superbra överrens, men de bråkar inte. De 2 äldsta är ensamma hemma tillsammans, om den yngre är hemma så är hon inburad, men hon är mest med oss. De busar aldrig om ingen är hemma, de sover...

//E

AlmetosDon skrev:
Hur fungerar det ni som har mer än en hund? Hur många har ni? Köpte ni hundarna samtidigt? Om nej, hur reagerade den första hunden? Vad är det för kön på dem? Hur gör ni på promenader? Tar ni dem samtidigt eller var för sig? (Har hört att man ska ta dem var för sig?!)Vart sover era hundar? Hur reagerar dem om ni skulle lämna en av dem ensam hemma? Om ni lämnar alla/båda hemma själva? Busar de mycket?

Anledningen till varför jag frågar är att vi kanske ska skaffa en vovve till. Vi har redan en 4årig colliehanne, och funderar på att skaffa en collievalp till.:love:

Familjens nuvarande hund spenderar oehört mycket tid i mitt lilla rum, han trivs där inne och vill väldigt gärna sova här spec. i sängen. Tycker själv det är supermysigt och skulle inte vilja byta bort det mot hela världen! Men, hur ska det gå om man skaffar en hund till?!

Några tankar och ideer?!:angel:

Vi har 3 hundar. 2 tikar o 1 hane. Vi har inte köpt dom samtidigt. Den äldsta (tik,4år) var här först så att säg av dessa 3. Hon är så pass präglad på oss att hon bryr sig inte om att umgås så mycket med de andra 2. Hon busar imellanåt med den yngsta men inte alls ofta.
Den mellersta är hanen på 2 1/2år. Han är väl den som är med på allt och är vänlig mot andra hundar oavsett kön.Men kaxar de till sig så sätter han hanhundar på plats (han vill tro det ialla fall).
Den yngsta är nu 5månader och tik. Hanen tog sig "an" henne så de håller ihop mest hela dagarna. När vi går med dom så är det 2 & 2 eller 1 åt gången. Ibland med alla 3 och då någon utav dom lösa oftast den äldsta då hon lyder mig blint.Alla 3 är jakthundar och när jag är med vet de 2 lite äldre att det inte är jakt på gång så då kan vi ha de lösa.Går gubben själv med dom så måste de vara kopplade.
Men när vi tränar dom så är det 1&1 som gäller,det funkar inte annars.De stora jakthundarna (stövare) kan inte vara inne själva, har försökt efter konstens alla regler ,men det är alltid något som bits sönder,så när de inte kan följa med så är de i hundgård med uppvärmd hundkoja.Lilla blandistiken är för det mesta med oss eller ligger hon inne.Aldrig haft problem med att introducera ny hund men den dagen kommer säkert också.

Jag har en tik och en hane (av olika raser). Tiken skaffade jag ett år tidigare än hanen och hade väl inga direkta ambitioner förutom träning mer på hobbynivå. Men sen när vi började träna henne kände jag att det verkligen var något för mig och då insåg jag att det nog var bättre att skaffa en hund mera lämpad för bruks o.s.v. och så kom belgaren in i våra liv. Mina föräldrar har också belgare (dom har grönis och jag har terv) så jag har ju tränat en del med deras hund och jag har alltid gillat hennes skärpa men hon är lite för nervig för tävling så det blev tillslut en sådan för mig också. Men det var uppfödaren som kontaktade mig efter att jag satt ut en annons på en hundsida och jag nappade direkt. Han har precis dom linjer jag önskade och är en underbar individ med bra nerver och psyke och dessutom väldigt pigg och samarbetsvillig.
Det tog några dagar innan tiken hade vant sig riktigt och kunde slappna av men det har aldrig varit någon avundsjuka eller liknande men desto mer bus. Det tar ett tag innan dom lärt sig att man inte får busa inne och ibland försöker dom då man inte ser:smirk: . På promenaderna tog vi ut dom båda två då han var mindre men numera får dom gå ut på promenad en och en om inte min sambo är hemma. Däremot på rastrundorna får dom hänga med båda två.

Om vi lämnar båda ensamma hemma brukar dom ibland hitta på lite hyss såsom att äta ur kattlådan eller riva ner saker från kösbänken men jag tror det är just efetr amn farit för när man kommer hem (även om man bara varit borta en halvtimme) så kommer båda två till dörren alldelens nyvakna:D . Så jag tror inte dom busar så mycket när man är borta. Om man lämnar dom en och en så sover dom bara.
Tiken sover i sängen för hon är alltid lite frusen av sig såhär på hösten/vintern annars sover hon under sängen om det är varmt. Hanen sover i biabädden på golvet då han tycker det är för varmt i sängen, men annars gillar han att ligga och mysa i sängen ett tag innan man somnar och innan man stiger upp. Det kan vara rätt fullt ibland, speciellt om någon katt bestämt sig för att sova där också. Tur vi är djurvänner;) .

Vår labbe var fyra när vi köpte en till hund. Han var smått tokig, drog mkt är man var ute och gick i koppel, hoppade gärna på folk som kom och hälsade på, nafsade när han lekte osv. Betedde sig mer som en valp än en vuxen hund helt enkelt...:D

När vi fick hem den nya valpen märkte man en stor förändring hos labben, han blev mkt lugnare och mognare och började uppfostra den nya familjemedlemmen. Han blev en jättedutkig "storebror" och det var jätteroligt att se hur han lärde upp valpen!

Det tog iof några veckor innan han accepterade honom och förstod att den lilla inte bara var på besök utan här för att stanna, första nätterna flyttade han t ex på sig när valpen kom och lade sig på madrassen bredvid och när vi var ute i skogen fick labben då och då stolleryck och sprang som en kanonkula mot den lilla så att han var tvungen att kasta sig åt sidan för att inte får en 35-kilos labbe på sig..:D

Nu är labben snart 12 och den andra 7 1/2 och dom trivs jättebra ihop, hade vi vetat att det är så här roligt att ha två hundar hade vi garanterat skaffat oss en till tidigare. Känns mkt bättre nu att lämna dom ensamma än när man bara hade en. Vill dock inte ha fler än två....:crazy:

Förr gick vi med båda samtidigt men nu orkar inte labben så mkt längre så det blir två promenader!

Bus blir det heller inte så mkt av längre men tidigare busade de mkt. Har väl blivit lite för hårt ett par ggr men aldrig så de har rykt ihop på riktigt!

Vi går alltid en längre promenad med hundarna på förmiddagen och då brukar vi göra så att vi tar blandisen först och labben efteråt, blir ett himla gnäll på den yngre annars! Labben är nöjd bara han får lite godis! ;) Annars brukar vi inte lämna en av dom helt ensam någon längre stund. Däremot tror jag att det är nyttigt att sära på dom ibland!

Liknande trådar

Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 710
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 532
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
813
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 662
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar