Som före detta bokslukande barn (med läsförmåga som vida översteg min ålder, så att säga), numera bokslukande vuxen, så måste jag säga att jag hade känt mig väldigt överkörd och trampad på tårna om mina föräldrar hade "kontrollerat" vad jag läste!! Jag läste allt, verkligen allt, mellan typ 8 och 12 års ålder. Då läste jag så pass bra att språket inte var något problem - jag kunde lätt läsa t.ex. skräckböcker avsedda för en vuxen publik (den typen av böcker har ju kanske inte heller det mest avancerade språket). Jag botaniserade friskt bland böckerna i mammas och pappas bokhyllor, på mormor o morfars vind, i bibliotek och i bokhandlar. Det var sådan glädje och sådan lust förknippat med detta bokletande och -läsande och jag ser det, nu som vuxen, som väldigt mycket viktigare att bejaka den läslusten än att kontrollera innehållet i böckerna!!
Som förälder till en snart myndig dotter kan jag konstatera att jag aldrig förbjudit henne att läsa några böcker, se några filmer eller spela några spel (hon spelar dock inte och har aldrig gjort, iaf inte något mer avancerat än Candy Crush på telefonen ). Jag tror inte på förbud och jag tror inte på att skydda barn från världen. Ja, de kommer att få mardrömmar ibland och bli rädda ibland och ibland inte förstå saker. Då är det min uppgift som förälder att finnas där, stötta, prata osv. Jag tror att det i längden förbereder barn väldigt mycket bättre på ett kommande, självständigt liv (som verkligen inte alltid är en dans på rosor) än förbud och "skydd" mot allehanda otäckheter.
Det är rätt stor skillnad mellan att vara 8 och 12 också, tänker jag . Samtidigt håller jag verkligen med dig om att bejaka läslusten!
Rörande spel har jag dock en spelande sambo som liksom @Badger s man verkligen håller på åldersgränserna.