Ni med bara ett barn..

Casteloro

Trådstartare
Vad gör dem om dagarna? Tänker framför allt efter skoltid då de kommer hem.

Min sambo har två barn, och ett av dem bor här på all hans lediga tid. H*n är alltså i princip alltid ensam hemma hos oss och har inga intressen över huvud taget. Umgås inte med några vänner, hittar aldrig på något.

H*n sitter bara i soffan från det att h*n kommer hem vid 15:00 och tittar på tv efter fritids (är 9 år). Leker ibland med några leksaker, vid vardagsrumsbordet! H*n har ett fint rum som h*n i princip aldrig spenderar någon tid på förutom då h*n skall sova.

Är det bara jag eller finns det någon fler som skulle ha reagerat på detta? Jag vet att h*n har vänner som gör saker, men det är alldeles som om att jag och barnets pappa som är barnets vänner.

Vad gör man åt detta? Jag tycker att det kan vara lite jobbigt att barnet ALDRIG kan hitta på något, och bara skall sitta framför tvn.

Sv: Ni med bara ett barn..

Mitt barn är ännu inte så gammal, men jag skulle nog inte acceptera ett leverne som du beskriver. Om barnet själv har svårt att göra saker, får man "sparka" lite på dom så dom kommer iväg till olika aktiviteter! det finns massor att göra för barn i den åldern, hör med skola, fritids, eller kommun om aktiviteter, låt barnet (eller tvinga om det behövs) välja ett par och se till att stödja och så, så att barnet verkligen går också! Och låt inte barnet ge upp i första taget!!! Hade mina föräldrar inte pushat mig hade jag inte haft samma hästintresse som jag har idag, och det är jag oerhört tacksam för!!!
Man måste som förälder hjälpa till så mycket man kan, skjutsa, betala osv. Man gör barnet en oerhörd tjänst genom att se till att det gör saker! Jag tror nog ärligt talat att om man bara sitter hemma och glor blir man nog lite störd... det skulle i alla fall jag bli!!!! Dessutom blir man beroende av så mycket tv-tittande.....
Ta ett snack med far och barn och försök göra något åtminstonde en dag i veckan!!! Lycka till!

En 9-åring kan ju faktiskt hänga med på det mesta :) Kanske testa på lite olika saker tillsammans.... hitta ett intresse? Hur är barnens föräldrar? Är dom väldigt aktiva och har mkt intressen osv? Kanske inte så lätt själv att hitta massa intressen tex om inte förldrarna är sånna personer. Eller så kanske 9-åringen är blyg/osäker/feg?

Jag önskar jag hade haft någon vuxen som introducerat mig till slalom tex eller varför inte fotboll.... aldrig gjort nått sånt :)

Det har jag pratat för ända sedan i höstas, men barnet fortsätter att säga att hon inte är intresserad av något!

Min bonussyrra är 11 och enda barnet i huset. Efter skolan brukar hon sitta en stund vid datorn, göra läxor mm men oftast har hon med sej nån kompis hem (eller går hem till en kompis). Ett par kvällar har hon olika aktiviteter, typ dans och simning.

Fast jag minns när hon var 9 då var hon rätt enerverande. Men har h*n inga kompisar kanske det är lite oroande? Kan h*n inte ha nån aktivitet? Intressen?

Om min 7-åring fick bestämma skulle han UTESLUTANDE sitta framför TV & dator. När han gnäller om att leka med någon kompis är alltid deras TV-spel han är ute efter.

Barn kan helt enkelt inte få bestämma vad de ska göra.

Hos oss är det max en timmes skärmtid (vilket brukar bli bolibompa).

Sedan är det upp till oss vuxna att se till att barnen kommer UT och umgås i de kretsar vi tycker är lämpliga.

Vi drar med barnen och om vi kan även deras kompisar ut och plockar svamp, rider, cyklar, spelar fotboll, går ner till en stor lekplats eller bara med till affären och handlar. Eller som i dag till tvättstugan - man kan ta rätt kul omvägar dit :p

Även om de piper och inte vill iväg är det mesta kul när man kommer igång!

Men om de vuxna bara sitter och hänger framför TV:n så förstår man ju att barnet också gör det.

Men vad gör NI (eller kanske främst barnets pappa) med barnet?

Har man ett barn med lite svag lekmotor så får man ju stödja dem på det sätt att man hittar på grejer med barnet på det sätt Silverkedjan så föredömligt beskrev.

Varför har barnet inga vänner? Har barnet vänner i skolan?
Om det ser dåligt ut på den fronten så måste man som förälder/vårdnadshavare försöka sätta barnen i sådana sammanhang att det finns chans att hitta vänner.

Att en 9-åring sitter apatisk framför tv:n från att den kommit hem från skolan tycker inte jag tyder på en glad och lycklig unge och då behövs det lite insatser från vuxensidan i hemmet för att försöka utröna vad som är på tok och hur man bäst kan hjälpa barnet.

Pratar h*n om några kompisar?
Min dotter tyckte att det var så skönt att få vara ensam när hon var i den åldern.
När hon kom hem satte hon oftast på en film och låg och vilade till den.
Det var faktiskt ganska sällan hon hade kompisar hemma och om hon hade det så gjorde de likadant, dvs la sig och tittade på en film.

Det är jobbigt att gå i skolan med den höga ljud volymen och många barn.
Barnen blir trötta och det tycker jag att man ska respektera.

Min son har alltid haft data som sitt största intresse och många har tyckt att jag gör fel som låter honom sitta vid datorn när han vill.

Båda mina barn, idag 16 och 18 år är oerhört sociala, de kan ha tråkigt, de trivs med att vara själva, de har kompisar och pojk/flickvän.
De sitter inte framför film/datorn hela dagarna därför att de fick göra det när de behövde det.
De har lärt sig att uppskatta sitt eget sällskap och är inte rädda för att vara ensamma.

Om barnet däremot inte har några vänner, och vill ha vänner, då kan man ju försöka hjälpa till.

Men att tvinga på barnet en massa aktiviteter som de inte vill ha? För vems skull?
För att vi som är vuxna idag inte kan vara med oss själva?
För att vi mår dåligt av det så tror vi att våra barn mår dåligt av det med?

Barn behöver inte tusen aktiviteter, de behöver föräldrar som bryr sig och som visar dem världen.

Min dotter fyller 8 i höst. Om hon själv fick bestämma skulle det nog vara mycket mer tv-tittande än det är.... Men jag tycker att när hon väl är iväg på någon aktivitet, så tycker hon faktiskt att det är roligare än att titta på TV!

Vi har häst, så flera dagar i veckan är dottern med mig i stallet. En dag i veckan har hon "egen" ridlektion (alltså för annan ridlärare än mig, vilket uppenbarligen är mycket roligare...), och utöver hästarna har hon scouterna en dag i veckan och simning en. Ibland får hon med sig en kompis hem från fritids, ibland följer hon med någon hem.

Så tv-tittar-tiden är klart begränsad hos oss, eftersom det helt enkelt inte hinns med i så stor utsträckning en normal vecka. Mesta tv-tittandet blir nog på helgmornar, då dottern är mycket morgonpiggare än mamma och pappa....

Hos oss är det ingen TV före kl 18,00 och då max 1 timme. Gäller alla dagar i veckan.

Liknande trådar

Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 917
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 965
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
3 138
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 605
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV