Ni med åringar - hur stora är de?

Alexandra_W

Trådstartare
Kele växer vidare så det knakar, lyckats hålla ivägrasandet på höjden under hyfsad kontroll över sommaren (men nu drar hon iväg igen), däremot har det lilla livet lagt på sig 100 kg sen i februari, vägde förra fredagen 342 kg på våg. Fashinerande eftersom hon ser ut som ett streck, och Vision som är ungefär lika hög men betydligt kraftigare och 'stadigare' bit väger 397 kg..

I alla fall, lilla damen är nu 146 - 147 i mankhöjd och en bra bit högre i bak (ser ut som en dragster). Var ju in och vaccinerade på klinik i fredags, och det första vet sa (som sett Kele förr) 'och den här hon blir bara större och större' och sen pratade vi lite om det och vet påpekade att 'med de lååånga benen har hon en bra bit kvar att växa med'.

Och jag har ju vetat sen hon gjorde entre i den här världen att hon blir stor, hon var ju stor (för rasen) redan när hon föddes, och höll ju jämn takt med jämngamla varmblod på hingststationen med. Men sen har jag ju inte haft så mkt att jmf med och man blir lite hemmablind, men nu blir jag lite nyfiken på hur hon 'ligger till' jämfört med andra 03:or (och av annan ras)?

Som kuriosa så lyckades vi genomföra två vaccinationer (blev missförstånd så fick bara stelkramp först så vi fick ge henne en tills pruta) utan alltför mycket världskrig. Lugnt och stilla gick det väl inte till, men mindre regelrätt världskrig än förr. Vi stack den här gången i baken och inte halsen. Och det kommer vi fortsätta med. Och jag lär få fortsätta åka totalt 24 mil till MK för att vaccinera det lilla livet med.

Sv: Ni med åringar - hur stora är de?

Vår hbl-ettåring (hingst) är ca 1.60 m. Men det är ganska stort tror jag. Han har varit stor hela tiden och nu är han i stort sett jämnstor med vår tvååring...

Min halvblodshingst som är född 03 är ca 155 cm hög just nu, men växer jämnt.

Hej!
Kul att se dig här igen! Det var ett tag sedan!

Krumelur, som är en hblhingst e. Akribori-Miroco, är nu vid ett år och fyra och en halv månads ålder 159 cm. Han har varit stor sen han föddes, och jag tror han blir minst 170 (hoppas för Guds skull han inte blir mer än som ALLRA mest 175...).

Quidditch, den andra åringen i stallet (som dock inte är min, utan ägs av en kompis. Han bor här för att de ska ha varandra att busa med) , hbl e. Quite Easy- Pajazzo, just nu 1 år, fyra månader I DAG,är betydligt mindre. Han är bara 148.

En parentesfråga: Varför går inte K att vaccinera hemma? Verkar ju särdeles opraktiskt att var tvungen att åka MK ToR bara för det?

Undrar oxå hur det går med din Vision, men det blir nog en för lång avstickare i denna tråd. Du kan väl lägga ut en på Hästvård, alt PMa mig?

Anna-Karin

Fölet vi fick förra året (1 år nu) är 154-155 cm. Det är ganska stort tycker jag. Hennes bror var ju bara 158 som tre åring, men han växte ju sedan. Är nu 7 och 167 cm.

Mitt åringsto f. april -03, e.Bayron - Herkules är ca 153 cm hög. Växer väldigt jämt och fint.

har ett sto f-03 efter Bugatti Hilltop. Hon är ca 157 cm i mankhöjd. Hon har börjat växa lite mer bak men annars har hon varit jämn och fin hela tiden. Hon var lite grövre än de andra på sommarbetet.

Min chakira är nog ungefär lika hög i mkh som din kele. växt rätt ojämnt o är c:a 5cm högre bak=/

Hon kommer inte att bli stor men jag hoppas hon når 160. Mamman växte långsamt o var länge liten o tunn. Numera 160 med massa.

Vi tömkör min sötis regelbundet nu o kommer att köra in henne lite försiktigt snart. Inte för att ta henne hårt utan för att ha "gjort bort" det medans hon är i behändig storlek.

Jag har två åringar hemma nu..båda e.Akribori och båda ston.
Den ue. Maraton är född i maj..och är nu ca 156 cm..och har hela tiden växt jämnt.

Den andra ue. Guinness är född i juli och alltså nu snart 1 år och tre månader..och hon är 154 fram och 158 bak..hon däremot har växt i "ryck" och emellanåt sett helt förskräcklig ut...:)))..just nu är hon inne i en "fin" period...men snart får jag nog gömma henne igen.

Den senare är otroligt ädel..till skillnad från mamman...man kunde nästan tro att hon hade fullblodsmamma.....:))

Cometa är liten fortfarande. Skulle tro att hon nu vid 15 månaders ålder är ung. 143 cm hög men säkert fem centimeter högre bak. Skall se om jag kan låna en mätkäpp och mäta henne lite mer noggrannt! Hoppas att hon når 155 cm i allafall. Sarsa som ju är 160 cm har mer manke än Cometa och det skiljer inte så mycket mellan de två så tillräckligt stor blir hon nog!

Min är väl 152-53 ungefär (har heller ingen riktig mätkäpp...). Hon är minst 3 cm högre bak (känns som 160 när man står bredvid men det är hon nog inte).

Hon är född i juni, pappa 170 och mamma 165. Skulle tro att hon landar på 165.

Fast hon var allt mindre än Sarsa ;). Så är hon ju bebis också :).

min cob-åring är 145 fram och 147 bak. skall vara d-ponny i framtiden...

Min hingst 03/25 maj. efter Lavirco 967.
Han är nu 159 cm manken . lite högre bak.
Han blir nog större än mamman 165. Han har långa ben.
Just nu ser han ranglig ut. Dåligt hull efter långt bete. Han har även vuxit mycke.
Men är otoligt snäll. :bump:

Min korsningsvalack (hbl/kbl-trav) född 30/4-03 är ca 155 cm. Ska ta och mäta ordentligt på tisdag efter verkningen. :)
Han har växt jämnt hela tiden. Bara nå'n cm skillnad fram & bak.
Har fått dra ner på kraftfodret till ett minimum, för han börjar bli tjock! :p

Jag hade rätt! Han är exakt 155 cm hög nu när han är nyverkad. :)

Hej,

Jag tycker att det är roligt att följa tillväxten på och mäter alla unghästar vid ungefär samma perioder. Här är tre exempel på storlek vid olika åldrar och vad sluthöjden blev på hästarna. Mättillfälle november/december det året och hästarna är födda i april/maj.

Häst 1: 1 år 160, 2 år 164, 3 år 166, 4 år 169 och sluthöjd 171
Häst 2: 1 år 157, 2 år 162, 3 år 165, 4 år 167 och sluthöjd 168
Häst 3: 1 år 158, 2 år 162, 3 år 165, 4 år 167 och sluthöjd 169

Genomgående tycker jag mig se att de jag har fött upp har blivit ca 1 dm högre från hösten/vintern som 1-åringar.

mvh
Tess

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 349
Senast: QueenLilith
·
Hundhälsa Ja jag erkänner jag är grymt nojjig över min lilla valp men hon är sådan lycka i livet att jag tror mig se fel överallt så här kommer...
Svar
9
· Visningar
1 369
Ekonomi & Juridik För nu ca 4 veckor sedan köpte jag ett jätte fint hoppsto, ville ha en läromästare som jag bara kan sätta mig upp på och hoppa och bara...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
14 724
Senast: cirkus
·
Övr. Hund Har fått hem en rottistik på drygt två år som jag ska ha hand om lite då ägarna inte har tid med henne. Har enligt uppgifter fått reda...
2
Svar
26
· Visningar
3 376
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?