Ni med äldre hästar

Katur

Trådstartare
Hej!

Min ena häst är 19 år och i hans yngre dagar (ca 12 år) var vi ute på många tävlingar/kurser och läger. Men nu saknar jag inspiration till att träna och åka på kurser då jag tänker att han är ju redan så gammal. Är det "försent" att börja om igen med att börja rida för tränare och kurser? Var väl ca 5 år sedan vi red för någon instruktör. Något tävlande blir det inte då han bestämt visar att banan inte är rolig att vara på längre.

http://www.bukefalos.com/g/files/1/5/4/4/1/katur.jpg

Bilden är under hans glans dagar =) SM i T2 2003.

Hur rider och tränar ni era äldre hästar?

Sen har jag en 26-årig som också är under igångsättning efter vila.

Vad är rimligt för en sådan gamling? Rider just nu varannan dag ca 30-60 min med mest skritt och lösgörande. Byter ut något ridpass till tömkörning/longering då och då.

Mvh Maria

Senast ändrad:
Sv: Ni med äldre hästar

Det är aldrig för sent att göra roliga saker med sin häst! Så länge han är frisk så kan han lära sig nya saker.

Den stora frågan är nog om du kan lära dig så mycket mer på honom, om ni redan tävlat på SM nivå så känns det som om du plockat fram det som finns att plocka fram, och gjort det bra, om du förstår vad jag menar.

Hade det varit min häst hade jag nog testat lite andra grejor än ren islandsridning, kanske trail, dressyr eller western, nåt som jag varit nyfiken på men lämnat åt sidan för att satsa på tävling.

Så vad du vill ha ut av din ridning de närmsta åren, hästarna ställer nog upp på det mesta tills det tar stopp.

Jag håller med föregående talare är, hästen frisk och pigg så klart du kan "börja om" om du tycker det är kul :) 19 är ju ingen ålder heller :)

Dock hade jag väl personligen också provat på något annat än ren islandsridning eftersom ni har gjort det en hel del redan :)

Lite trickträning!? Kul för hästen och bra för "gamla" hästmuskler!! Kan göra att inställningen till banan ändras lite också. Testa gärna long reining, även det relativt "fritt" för hästen och jätte bra för kroppen! (på både häst och människa!;))

Svara alla.

Jo jag känner också att vi inte har så mycket mera att lära varandra. Jag har haft honom sen 2000 så vi känner varandra väl. Är nog mycket därför det känns lite "tråkigt" att rida honom.

Jag har faktiskt börjat läsa lite om distans. Har ni någon erfarenhet om det? Sen är han väldigt smart så trickträning skulle han nog tycka vara kul!

Har min nya utmaning i hagen som står och gror :) En som är 4 år och blir min första unghäst att rida in på egen hand.

Vad säger ni om 26-åringen då?

Mvh Maria

Jag köpte min "gamling" (tycker jag faktiskt inte att han är) för ett år sen lite drygt. Innan dess red jag honom åt hans dåvarande ägare i 3 år. Han är 21 i år och vi har precis börjat träna regelbundet för tränare. Innan har vi tränat nån gång då och då, mest för att jag inte hittat någon tränare som jag har trivts med. Så det har väl blivit ett par gånger om året.

Idag rider vi ut mycket, men försöker att rida bort till ridhuset ett par gånger i månaden. Som det är nu har vi tränat ungefär var tredje vecka. Det känns ganska bra för mig (eller för min plånbok rättare sagt, jag hade gärnat tränat oftare, men plånboken sätter stopp).

Man säger ju ofta att man är inte äldre än man känner sig och det tycker jag stämmer bra. Jag tar inte hänsyn till hans ålder när jag rider, utan jag tar hänsyn till hans fysiska prestationsförmåga.

Tycker du inte att det är något fel på dina hästar, att de har ont eller på något sätt hindras från att röra sig, så är det väl bara att köra på. Även när det gäller 26-åringen. Trappa upp långsamt, och se hur det funkar. Jag tror att det är bra för hästar att få hålla igång så länge det är möjligt i den omfattning som de klarar av. Verkar hästen nöjd med en skrittpromenad så kanske det räcker, men annars tycker jag gott att man kan fortsätta motionera dem som vanligt sålänge de tycker det är roligt och inte har ont av det.

Kan ju tillägga att vi tränar för att det är kul framförallt. Just nu är det centrerad ridning och mycket sits som tränas, och jag får även hjälp med gångarterna. Han spänner sig lätt, och för oss har CR varit suveränt för att jag ska kunna hjälpa honom slappna av ordentligt. Vi jobbar på att få honom följsam och mjuk.
Så det största fokus vi har gällande gångarterna är att han ska sluta grisepassa. Om han töltar eller travar gör han oftast som han vill, så länge han följer hjälperna.

Senast ändrad:

26-åringen beror lite på hur länge den stått?

Om den har bra med muskler och ork kvar så ser jag inga problem. Dock är det svårare om musklerna saknas, kan ta väldigt lång tid att bygga tillbaka och beroende på hur dåligt musklad hästen är finns risk att den blir skadad när man försöker.

Jag har haft ett sto som var i full gång tills hon var 28 år och sedan mest gick med mindre barn till och från tills hon var 34 och skadade sig i hagen och fick avlivas.

Ett sto jag har nu har gått med föl i omgångar och är väldigt svankryggig samt "tappar" bakbenen pga för lite muskler helt enkelt. Även lättare ridning med mig på ryggen gör att hon blir halt för hon felbelastar pga muskelbrist. Har lekt lite med tanken på att köra in henne då det inte skulle belasta lika hårt, hon är snäll och lyhörd att tömköra, men jag har redan så många jag inte hinner med att hon får gå och ha det bra stället.

Hehe, jag har också en 19-åring som jag haft sen 2000. ;)

Vill du åka på kurser, träna för någon - gör det. 19 år är ingen ålder för en häst. Prova distans vetja, jag har själv inte provat det men det verkar vara kul.

Jag hade gärna åkt på kurser o tränat för tränare med min 19-åring men eftersom det inte finns några tränare i närheten och min häst är inget fan av transporten så håller vi oss hemma. :p

26-åringen kan du fortsätta med så länge du känner att den orkar, att den tycker det är kul som du gör nu. Min förra häst blev 25 år men henne red jag som vanligt tills hon var 24, sen blev hon sjuk (kolik) men det var allt från skrittpromenader till galoppturer i skogen. =)

Lite tips om du var intresserad av distans, jag har för mig att jag läste för ett tag sen (hittade det inte nu bara för det, trodde det var vaengur, men jag hittar inget nu) att de skulle ordna en testa-på distanstävling.
Kan vara något jag drömt eftersom jag inte hittade det, men hör med din klubb, eller nån i närheten om de vet något. Annars kan du säkert hitta fler som är intresserade om ni vill gå ihop och börja träna.

Ska kolla upp ditt tips! Jo han har väldigt mycket energi 26-åringen. Man kan inte tro att han är så pass gammal. Han är piggast av hästarna. Har mest tänk försöka hålla igång honom lite lätt då det känns dumt att bara låta honom stå när han är så villig till arbete.

Visst går tiden fort! :) Känns som nyss han blev min. Jag hoppas den äldsta får vara med ett tag till. Någon som vet hur gammal den äldsta Islandshästen blev/är?

Är nog 3 år sedan han blev riden flera dagar i veckan. Har trappat upp med blandad vila i ca 1 år nu. Längsta turen har varit 60 min men oftast är vi ute 30-45 min. Vill som sagt bara att han ska få komma ut och röra sig samt att min sambo ska kunna hänga med ut så småningom på små ridturer. Han väljer självmant att arbeta i form och har av naturen mycket muskler så han är ganska stark i kroppen, sämre kondition.

Jag skulle personligen inte ställa av en gammal häst som det inte är något fel på och som dessutom är villig till arbete av någon form.
Det går ju så fort för de att tappa muskler när de blir äldre och det är så himla knepigt att bygga upp igen.
Så jag skulle absolut fortsätta rida som vanligt på hästens villkor så mycket som han orkar, annars förfaller han ju fortare ju äldre han blir och då kan du mista ett par år med din älskling pga det.

När jag jobbade på turridning för en massa år sen, då hade vi en häst som var 32år och fortfarande gick i verksamheten för att han älskade det, han gick 1-2h/dag 5-6dagar/vecka tror han togs ur verksamheten när han var 35 men motionsreds ändå ett par dagar i veckan, sen blev han tyvärr sjuk och fick tas bort när han var 36år.
Den hästen mådde iaf bättre av att ridas regelbundet, röra på sig och bli varm och mjuk i lederna, det gick ganska fort utför när de drog ned på motionen som höll honom fin i kroppen.

Nu rider inte jag islandshäst men jag har en 18-åring. Han tycker jag egentligen inte alls verkar "gammal" varken i fysik eller huvud *peppar peppar*, men man har såklart i åtanke att han redan hunnit med väldigt slitande saker i sitt liv och är förtjänt av ett lugnare liv! ;) För att hålla så länge som möjligt till lättare träning iaf. Sen är det nog väldigt olika också. Vet hästar som t o m är yngre än så eller i smma ålder som verkar betydligt mer slitna i kroppen.

Hursomhelst så är jag också inne på att testa något nytt säkert skulle kunna vara en nytändning! :) Fast något med inte alltför höga ambitioner då och inte alltför slitande. Att börja med hoppning på äldre dar är ju t ex bra mycket mer slitande för en häst som inte är härdad till det tidigare i livet än att börja träna lättare western/dressyr/AR eller liknande. Eller bara knata omkring i skogen men det gissar jag att han gjort en del redan i sitt liv! :D

Sånt jag försöker tänka på är att försöka minimera antalet "rena" vilodagar, försöka hålla träningen på en jämn nivå dvs att max-dagarna då man vill förbättra styrka/kondis eller allmänt be hästen göra max vad man klarar av, de dagarna bör inte skilja så mycket jämfört med de "vanliga" träningsdagarna. Hellre 5 ganska jämna dagars träning i veckan så hästen är härdad för sin uppgift, men för att komma vidare får man såklart variera svårighetsgrad och intensitet lite under passet. Tänker t ex att man inte 3 dagar i veckan rider 30-40 minuter med lätt träning och bränner på med hårdare träning i 1½ timme en eller ett par dagar i veckan.
Med att inte ge så många "rena" vilodagar menar jag att hästen mår bra av rörelse, håller leder och muskler i trim! Så helst lite extra rörelse utöver hagvistelse varje dag om så bara en promenad eller 15-minuters skritt-tur eller jättekort tömkörningspass. De mår bra av sin vila men man kan vila i rörelse! :)
Och så en annan grej - att man försöker göra arbetet dynamiskt. Det behöver inte innebära att man varierar arbetet (men det är såklart också bra, och då ffa att man varierar underlag och form) utan det viktigaste tycker jag är att hästen använder kroppen dynamiskt - inte låser sig i en statisk form och att man iom det kan variera att korta/länga ryggen/formen/ramen (klarar man inte av att påverka det fullt ut så kan man försöka kompensera det genom att ofta variera mellan länga- korta steg och ram, men det är eg. ingen garanti för att den använder kroppen annorlunda så det förstnämnda är klart bäst!). Hoppas du förstod vad jag menade för det var lite klurigt att förklara! ;)

En bra grej för motivationen tycker jag är att sätta upp lite högre (men realistiska) mål, och dela upp i mindre delmål.
Sen skriva ner lite förslag på upplägg för att nå det målet. Vilka delar man behöver träna på, lite övningar osv, så man får lägga ner lite tanke och energi i det innan man ens sitter upp.
Själv brukar jag planera några olika övningar jag ska rida och vad jag vill fokusera på den dagen redan innan jag suttit upp. Sen kan man få modifiera lite beroende på hur hästen känns den dagen och vad som funkar/inte funkar, men har man en plan så känns varje pass så mycket mer meningsfullt! :)

Visst går tiden fort! :) Känns som nyss han blev min. Jag hoppas den äldsta får vara med ett tag till. Någon som vet hur gammal den äldsta Islandshästen blev/är?

54 år finns en uppgift om.

Min pålles morbror blev över 40 år, stod om det i Ridsport för flera år sen och i Eidfaxi. Så jag räknar kallt med 2 år till på min :cool:

Så tänker jag också att jag tror han blir skruttigare av att bara stå och rosta ihop. De är ju pigga och glada båda två :)

Ja jag försöker också att ha små mål och planeringar. Tyvärr är det inte så bra ridvägar här just nu under vintern. Men har anmält mig till en Grönt kort kurs nu. Vill ju testa distans då det verkar passa oss.

Knata runt i skogen har min ena häst verkligen gjort i sitt liv. Före detta turridningshäst :)

Har faktiskt aldrig tänk på det du skrev om att ha jämna arbetsdagar. Men passar det din häst så passar det säkert flera. Tror det säkert är bra då det kanske blir lite som "vardagsmat" för hästens kropp om den är van vid jämna arbetsdagar. Att det som ska vara jobbigt just inte blir så ansträngande.

Eh, ja ska man träna distans kanske det inte är så bra att rida flera mil varje dag (alltså köra ungefär samma intensitet)! :p
Fast ärligt talat är inte distans något jag tänker mig att man börjar med på gamla dagar heller. Man kan, men det blir klart med påfrestande att börja med på en äldre häst och risken är ju att ska man ta det lugnt nog så kanske hästen är startklar ungefär när den borde gå i pension...Blir lätt den statiska träning jag tänker på också. :angel: Men det är upp till dig, hoppas du inte tar illa upp att jag säger vad jag själv skulle ha tänkt!

En lite äldre häst (inte nödvändigtvis "gammal") behöver liksom vara härdad för sin uppgift, inte få plötsliga ansträngande överraskningar eftersom det är svårare för den lite äldre hästen att bygga upp sig igen, tänker jag. Samtidigt som den behöver rörelse för att hålla kroppen i trim, så får den mjölksyra/träningsvärk och behöver vila flera dagar för att hinna bygga upp sig är det värre än att den går halvhårt utan att ta ut sig för mycket flera dagar i sträck. På en häst som redan är vältränad och man bara behöver hålla den igång utan något mål att förbättra fysiken ytterligare så är det enkelt, men ska man börja med något nytt, vill avancera mer inom det man gör, eller kanske sätta igång efter vila, då blir det lite annorlunda mot att sätta igång en ung häst.
Det är så jag tänker, men sen finns det såklart olika individer. Att inte ta ut hästen så hårt man kan utan bara successivt kräva lite mer borde gälla för alla icke-unga hästar.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 890
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 020
Senast: TantAgda
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 475
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 101
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Gamla trotjänare

Hund, Katt, Andra Djur