Ni med äldre hästar

Sv: Ni med äldre hästar

Att ställa av en så gammal är är att be om problem, lösdrift och täcken OM det behövs är nog det bästa för att hålla leder och ben fina. Artroshästar tycker inte jag ska stå på stall alls.

36 år är hedervärt.

Att ställa av en så gammal är är att be om problem, lösdrift och täcken OM det behövs är nog det bästa för att hålla leder och ben fina. Artroshästar tycker inte jag ska stå på stall alls.

36 år är hedervärt.

Jag håller med dig fullt ut här!

Fast nu blev han ju inte avställd, men man trappade ned på träningen vilket jag även kan förstå, sen fick han andra sjukdomar och problem med tänderna som gjorde att de fick ta bort honom ganska fort men samtidigt var han ju trots allt väldigt gammal och då kan man ju förstå att det kommer sjukdomar och de hade nog kommit vare sig han reds eller ej...

Hursomhelst så var det synd att han gick bort, det var en sådan häst som alla alltid älskade både nybörjare som rutinerade då alla kunde ha kul med honom och han anpassade sig, en sån häst som man vill ska leva i all evighet..

Din tanke med distans tycker jag inte låter dum alls!

Antar att båda dina hästar har blivit ordentligt ridna och har en väldigt god grundkondition. Så du egentligen bara behöver träna upp kondisen på dem.

Eftersom du inte har tävlat distans förrut så får du ju bara tävla lättare klasser iaf till en början och en CR brukar kunna vara 12km om jag inte minns helt galet, har iaf för mig att det var det när jag provade på en gång :)
och det är inte speciellt långt och även en otränad häst bör kunna ridas en sån ritt utan konstigheter.

Själv rider jag 15-25km varje gång jag är ute och rider så för mig skulle det vara som en vanlig ridtur fast på okänd mark :)

Så jag tror inte alls på att det skulle vara skadligt eller monotomt, i distans rider man ju på många olika underlag och både upp och nedför tex :)

Då är det nog värre med en oval/ridbana :)

Vad jag lärt mig av äldre hästar så är dom i full kondition so äldre skall man vara stenhård med att bevara detta och inte ställa av äldre hästar på längre viloperioder.För oftast är det då när de tappar hållning och muskler som alla skavanker kommer fram utan det är just musklerna och hållningen som gör dom så friska på äldre dagar!

Vet en travare som kom till stallet för ujuj många år sedan han var då 28 år och i full kondis fina muskler. Sedan byggdes huset ut och ingen hade tid att köra eller rida han och han fick från den enda dagen till den adra stå och de dröjde bara 3 månader så började han gå dåligt och hela hästen föll i hop kan amn säga han vart svankig darrande framknän och sbårt att komma upp om han låg.
Så han fick man avliva efter några ytterligare veckor.

Så vet man ju att det är med människor ju äldre vi blir ju svagare blir vi för sjukdomar, en dam på 80 kan vara superfrisk och kry men dör efter att ha fått en simpel lungeinflammation. Det krävs inte mkt för att en äldre människa/häst ska gå från fullt frisk till dödssjuk!

Så mitt råd till 26 åringen är, rid den regelbundet i den mån man kan och ställ aldirg av den mer än 1 vecka.

är den frisk och krykan man ju ställa upp i små blåbärstävlingarså den får komma ut lite=)

Min gammel man blir 22 år till sommare. Han är frisk och kry, och gillar att arbeta och bli riden. Så länge han känns pigg och fräsch kommer han att bli riden.

Ang. din 26 åring bara den är pigg och fräsch ser jag inga hinder för dig att rida igång, det är ju bara att sakta men säkert arbeta upp kondition. Och arbera mycket från marken.

Hej! Har bara skummat igenom tråden. Min gamling (pappas gamling) är nu 21. Red kurs på honom i jan. Rider honom endast sporadiskt just nu (är gravid så just nu inte alls). Han älskar att få komma ut och det går knappast att ta det lugnt då han gillar att springa fort fort. Skillnaden mot när han var i sina bäst år är att allt tar så lång tid. Det tar lång tid innan träning ger resultat och han stelnar snabbt..... Men det är alltid kul att rida en så positiv häst!!!!!

Nej då, jag tar inte illa upp. Är inga jätte distanser jag har funderar på utan mest 2 mila för att få lite miljöombyte :)

Ja som jag skrev tidigare så är ju den ena en före detta turhäst och efter jag köpte honom har han ju varit i bra kondition eftersom vi tävlat och tränat. Jag tror han skulle tycka det var roligt att få komma ut lite :)

Vad roligt med alla svar! Vi kör på så länge det går då :) Något som är lite intressant är att den äldsta av de två är den som är mjukast i kroppen och piggast :) Så det ligger säkert något i det ni skriver angående vikten att hålla igång äldre hästar. Tack för era svar :)

Heej! Jag själv äger en 23årings islandshäst, innan den ägde jag en 28åring (om lever idag) men jag fick tuvugna ta bort pga gammal och samtligt har fång, fick aliviade honom när han nästan 27år gammal men aliviade 3 månader innan han skulle bli 27år:( Nu har jag den 23åring;)

Ja som jag skrev tidigare så är ju den ena en före detta turhäst och efter jag köpte honom har han ju varit i bra kondition eftersom vi tävlat och tränat. Jag tror han skulle tycka det var roligt att få komma ut lite :)

När jag köpte min fd ture så hade han lätt klarat av det. Men efter några år med mig :cool: så behöver han nu lite mera träning.

Vi har två stycken äldra hästar, 23 och 25. Båda rids varje dag, ridturerna varierar mellan 30 min till 1h. Vi tömkör ibland.
Jag tävlade våran 23 åring för någon månad sen, både i tölt och fyrgång. Vi rider 1 gng i veckan för dressyr tränare och ibland för islandshäst instuktör.

19 år är rena ungdommen, jag tror säkert du kan börja rida för tränare och sånt. Om man rider hästarna i dressyr någon gång i veckan och inte bara springer rakt fram får man en mer hållbar häst. Annars bär de sig fel och ryggen får inte de muskler de behöver.

Kul med någon annan med lite äldre :) Hoppas mina slipper allt det där och få vara friska in i det sista

mvh Maria

Ska hälsa honom att han är en ungdom :) Vad kul att ni kan rida de i stort sett varje dag! Ja, jag tömkör också mina ibland för att avlasta. Försöker också vara noga med att träna dressyr. 2 ggr i veckan när de är i form.

Den äldre bär sig själv otroligt bra i alla gångarter och har lätt för samling medan 19-åringen måste man jobba mera med. Lite roligt är det ändå då den äldre inte behöver lika mycket lösgörande som den yngre för att kunna börja samla.

mvh Maria

Hej!

Min ena häst är 19 år och i hans yngre dagar (ca 12 år) var vi ute på många tävlingar/kurser och läger. Men nu saknar jag inspiration till att träna och åka på kurser då jag tänker att han är ju redan så gammal. Är det "försent" att börja om igen med att börja rida för tränare och kurser? Var väl ca 5 år sedan vi red för någon instruktör. Något tävlande blir det inte då han bestämt visar att banan inte är rolig att vara på längre.

http://www.bukefalos.com/g/files/1/5/4/4/1/katur.jpg

Bilden är under hans glans dagar =) SM i T2 2003.

Hur rider och tränar ni era äldre hästar?

Sen har jag en 26-årig som också är under igångsättning efter vila.

Vad är rimligt för en sådan gamling? Rider just nu varannan dag ca 30-60 min med mest skritt och lösgörande. Byter ut något ridpass till tömkörning/longering då och då.

Mvh Maria

Till att börja med vill jag säga att det aldrig är för sent, och det har du nog redan hört ;)
Sedan är det ju så också att man som ryttare behöver vara nyfiken, det finns alltid nya saker att lära sig med en häst.
Jag förstår hur du menar med inspirationen. I mitt eget fall har jag inte haft hästen speciellt länge, ett år, och vi utvecklas fortfarande, däremot när jag känner att vi fastnat, han och jag tappar suget och viljan, då gör vi något annat en stund. Tömkör, tricktränar, promenerar, hopptränar, åker på alla möjliga sorters kurser. Han ska t ex köras in nu i vår.
På det viset tycker jag att man alltid kan finna motivation till någonting, om man inte har den till takt, gångart, böjda spår och whatever.

Sedan tycker jag nästan alltid att det är så att så fort man har tider inbokad hos instruktören, så kommer motivationen tillbaka :)

På min ena häst, ingen isis, är det enda tecknet på att hon blivit äldre att hon behöver få längre tid på sig att värma upp, behöver skritta längre innan hon är redo att sätta igång, och behöver ridas av längre än innan. Annars är hon som vilken nötkärna som helst :)

Men mitt nyckelord är alltså "nyfikenhet".

Kan en 20-åring som inte varit igång på länge hänga med på en promenad i skogen (inte rida) på ca en timme?
Jag vet ju att man ska ta det försiktigt när man ska sätta igång dom (15-20 minuter har förstått) men är det skillnad när han bara bär sin egen vikt?

Han är ganska fet så det är ju samtidigt bra om han får komma ut och rör på sig.

(Saken är den att jag tänkte ta med honom på hundpromenaden men hundarna vill ju vara ute längre än en kvart)

Promenader är allra mest skonsamma, så det är ju ett guldläge att börja med sådana innan du hoppar upp! :)

*kl*
Jag har en pigg och glad 18-åring som tyvärr har kronisk bronkit. Det begränsar hans lungkapacitet och därmed ork. Men han är (världens bästa) skogsvandrare på heltid och ju bättre grundkondition han har, desto lättare har han det med bronkiten. Jag hoppas att han, trots sjukdomen, ska fungera som ridhäst i många år till.

Själv rider jag 15-25km varje gång jag är ute och rider så för mig skulle det vara som en vanlig ridtur fast på okänd mark :)

Jisses, hur hinner du med det ??
Tar ju ett par timmar att rida så långt......

Själv blir det oftast 40 min turer och då är det kanske 3-5 km, beroende på tempo.

Promenader för hand är ju jättebra igångsättning.

Minst 30 min rask skritt har jag fått höra som rekommendation för överviktiga hästar. Om han har väldigt dålig kondition så kan du ju börja med mindre kuperade vägar och öka på med mer backar och oländig terräng efterhand som han kommer igång.

Precis vad jag tänkte skriva också .
Att promenera med Hästarna är nog det bästa för både Häst och "Ryttare".
Jag blev tvungen att ställa av mina för att jag blev sjuk .
Under tiden så har jag köpt ett 18 årigt sto som gått med flera föl .
Jag har endast suttit några gånger på henne, men tycker att vit tillsammans är för tjocka för hennes ben !
Så jag försöker promenra i gång mina 3 hästar .
Dom är 18,19,20 år !

Hej från Hambo

Promenader för hand är ju jättebra igångsättning.

Precis! Just var min veterinär rådde mig när jag nu så smått ska komma igång med min 20-åriga valack! (stått med svår senskada i drygt 10 månader)
Jag skrittar honom för hand ca 20-30 min innan jag sitter upp och skrittar i ytterligare 20 minuter. En god uppvärmning är dessutom A och O om man vill ha en hållbar häst! Avvärmning lika så! Det har jag iofs alltid varit ytterst noga med!

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 890
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 020
Senast: TantAgda
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 474
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 101
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka