Ni med 6-åringar som tävlar hoppning

S

SanchoPancho

Vilka klasser rider ni? Vad har ni för plan och upplägg för tävlingar? Går ni ner någon klass om ni tävlat högt?
Liten undersökning :)
Min 6-åring går stabilt 130 med nollor, lite osäker på hur man skall gå vidare eller om.

:bump:

Sv: Ni med 6-åringar som tävlar hoppning

Hej! Min 6 åring förbereds först o främst till fälttävlan men vi tävlar banhoppning med jämna mellanrum i 120 klasser då hon inte tävlades särskilt mkt av hennes ägare som 4 o 5 åring, har tänkt debutera 130 i september och sedan varva ner med två 120 tävlingar, främst därför att det inte finns ngr 130 klasser inomhus här då.. :mad:

jag köpte min 6åring för bara 3 mån sen, varav en månad nu har blivit sommarlov.
hon var bara tävlad 110-115 innan, så det är den nivån vi håller oss på för tillfället, men förhoppningsvis blir det nån 120 senare på säsongen.

130 är väl en lagom nivå att hålla sig på resten av säsongen för dig? kanske gå ner till 120 nån gång och bara "leka" lite, det ska ju vara KUL oxå!

hur länge har din 6åring gått 130?

Min 6åring är ju ett år efter..Hon började tävlas för lite mer än 1 år sen. Hon är stadig i 100 och 110 och vi ska debutera 120 nu den 30.e i Vingåker.
Sen ska hon väll gå 110-120 resten av året om det inte skulle gå plättlätt varje gång, då kanske det blir 130 innan årets slut, men det tror jag inte, hon måste hinna mogna i skallen också.
Några 100 ska vi också rida, om vi tävlar lokalt, kan ju alltid rida avd A där och rida omhoppning.

Upplägget, att hon ska tycka det är kul och hoppad med god vilja hela tiden. att hon utvecklas och blir stadig i de klassern och mer lyhörd i markarbetet. Hon är totalt orädd, hoppar verkligen allt, hon ska forsätta på den banan hon gjort. Några championat o dyl satsar vi inte på, dels för att hon är 1 år efter och sen har hon grå papper..

I adore min häst.

Senast ändrad:

Min 6-åring är startad tom 130 med vinst och känns väldigt stabil.
Startade 110 och 120 förra året och gick helt klockrent och över förväntan.
Har inte riktigt bestämt första start i 140 än.
Har även bla ridit en 6-åring e. Cardento i några 130 klasser. Men han har känts ojämn, gjort ett strålande resultat ena gången för att i nästa inte alls gå lika bra.

min förra ponny är 6år och vi har på våren tävlat upp till regionala LB, d-ponny alltså 100 cm.
väldigt komplicerad att rida på tävlingsbanan, då han reagerar så lätt mot ryttaren och känner av minsta lilla, och red inte jag på rätt sätt så "dog" han och det blev som att rida en degklump - helt sant. därför gav jag upp honom, min mamma rider han nu, för jag vill tävla men klarade inte av att få honom på rätt humör på tävling (eller bara ibland). när jag väl matchade honom rätt och själv red rätt då gick han sina nollor!
på träning däremot gick allt jättebra.

jag tävlade ungponnyklasser LC,LB och nån enstaka LD under våren ca 1-2 ggr/månad.
spelade ingen roll om han tävlade LD blev han på sitt humör så vägrade vi ut oss på 80 cm iaf. skulle jag fortsatt ridit och tävlat honom skulle vi tävlat LC-LB ev LA och framförallt fälttävlan/huntings för i terrängen är han helt annorlunda.

pållen
http://community.webshots.com/photo/304801412/330895509xoKiVy

Min känsla av 6-åringarna är att det lätt blir lite tufft för dem i 140, dock är ju alla olika individer, steget mellan 130 och 140 är ganska stort för hästen (större än steget mellan de lägre klasserna), tyvärr skall ofta banbyggarna "stila" lite så fort det kommer över 130 och det blir då inte bara hinderna som blir högre utan de skall väldigt ofta krångla till det för övrigt också. Jag har väntat till i slutet på säsongen och då gjort på det viset att antingen vet man vissa ställen/banbyggare som brukar göra det lite "enkelt" så passar man på då, eller så håller man det öppet man hoppar 130 först och så ser man hur banan ser ut för 140 ser det bra ut så efteranmäler man då.
Brukar även låta dem gå ner en klass och få prova på lite tuffare omhoppningsvägar. Det är ju svårt att sitta här och inte veta hur hästen är och ge några råd, man lägger ju upp planen indivduellt för var häst efter hur just den fungerar.
Det enda säkra råd jag kan ge är indikerar hästen att det blev lite för jobbigt så backa direkt och ge den ett enkelt jobb istället innan man provar att gå upp igen. De är väldigt känsliga för att "bränna" sig i den åldern.
(Sedan finns ju alltid 135 en lite snäll ökning)..

Ja, 135 kommer nog att bli det steget vi tar, 140 känns som lite onödigt i år. Har haft honom i drygt tre månader så vi har inte bråttom.
När man tittar på unghästklasser på vanliga tävlingar är det en enorm skillnad på hästarna så det är mycket individuellt hur de mognar men mycket ligger nog i träningen. Känns ibland som man bara skyller på utveckling.

Min 6 åring är långt efter era. Skadad hela femårssäsongen och har bara tävlat sen i våras (maj).

Går nu 1 m och 1,10. Kommer ev starta 1,20 på senhösten om utvecklingen går bra.

jag tycker att det är bättre att skynda långsamt, ffa för hållbarheten.

130 för en 6 åring räcker (eller rent av är för mycket) - varför pressa på mer ? är det inte bättre att kusen håller

Min 6-åring tävlades upp till LC våren när han var 4 år.
Det var innan jag köpte honom. Han var även löshoppad 140 cm. Hoppad uppsuttet 110 cm.
Jag tyckte han var smal o tanig. Då var han 147 cm.

Lade i stort sett all tid på dressyr och gav honom den vila jag tyckte han behövde.
Han har utvecklats otoligt mkt på 2 år. Det är väll även växtperiod för unghästar.
På 1 år växte han 4 cm.
Han var jobbig i humöret o ridningen.

Därför har inte Vi kommit så långt.
Nu lär vi ju tävla på storhäst dessutom.
Tänkte starta 90- 100m det här året.

Tycker att många går snabbt fram med sina unghästar.
Topp åldern är väll runt 10-12 år?
Varför hetsa på?
Bättre att ha en välriden häst på marken som man sen tar upp i klasserna.
Den blir säkert mer hållbar dessutom.
Men det är min åsikt.

Liknande trådar

Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 201
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 213
Senast: lirco11
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 638
Senast: Cambrie
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 949
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar