Ni med 2 eller fler islandshästar?!

Sv: Ni med 2 eller fler islandshästar?!

Jag har fn 4 hästar och en femte på väg, föl och unga hästar har jag aldrig haft hemma förrän det är dags att börja tränas. De har fått gå i unghästflock, eftersom den tiden är oerhört viktig för deras kropp och själ.

För mig som har hela familjen intresserad är det inte jobbigt med flera hästar, det blir liksom ett måste annars räcker de inte till för alla att rida på.

Jag har två.
Det känns som ett minimum då jag bor på egen gård. Hinner inte rida bägge varje dag, men har hjälp av en medryttare. Har för det mesta då sällskap när jag rider, antingen av medryttaren eller av sonen. Nu ska mitt ena sto ha föl i mars, så då har jag bara en att rida. Det är för tidigt att bestämma, men om fölet motsvarar mina förväntningar kommer vi att behålla fölis, och då har jag tre. (Helst skulle jag vilja ha fyra st :p)
Eftersom jag har eget stall, kostar ju själva platsen inte något, så då är det foder, försäkringar och hovslagare som blir dubbla kostnader.

Men om jag inte hade egen gård, så vet jag inte. Då skulle jag nog tycka att det räckte med en. Upplever det som mer jobb att behöva åka iväg. Hemma kan man ju själv styra över tiden på ett annat sätt.

Tycker också att man får fråga sig varför man vill ha flera hästar? Är det för att man söker efter en häst med mer kapacitet än den man har, då tycker jag som Silverkedjan att det lättaste är att köpa en färdig häst, då vet man vad man får.

//Jezz

KL

Ekonomiskt blir det självklart dyrare med två hästar, så man måste räkna med om man har råd med det. Även en unghäst kostar pengar, även om den inte tar någon tid när den är på unghästbete!

Jag har inte upplevt någon tidsbrist med två hästar faktiskt. Men sen är inte jag den som sitter och kuskar runt i 1,5-2 timmar per tur vanligtvis! Beroende på vilka hästar man har kanske den effektiva ridtiden varit 40 minuter per häst. Dessutom tillkommer tid för skötsel, vilket i mitt fall inte tar särskilt lång tid. Broddar kan dock vara lite jobbigt om man har två hästar att bråka med.

Att rida samma runda med olika hästar ser jag inga som helst problem med. Man tränar väl sin häst när man rider på den? Då blir det ju olika med bägge hästarna, även om det råkar vara samma väg. På den ena jobbar du kanske med den korta tölten, medan den andra behöver mer travträning eller liknande.
När jag bodde på Island red jag ofta 4 hästar efter jobbet och var ändå hemma i skaplig tid. Hur det gick ihop var att inte rida för länge på samma häst, och att skötseln var effektiv. Blev inte lika mycket gull med hästarna, utan mer träning. Numer tycker jag det känns konstigt att vara klar när man hoppar av den första och enda hästen.
Nu har jag förvisso varit relativt förskonad mot mycket stallarbete när jag ridit fler hästar. Tar skötseln i stallet lång tid får man fundera över det, men oftast kan man göra arbetet mer effektivt!!

Jag ska försöka få tag på en träningshäst när jag kommer tillbaka till Sverige i sommar/höst för att ha mer än en häst att träna.

Summa summarum: klart det inte är några problem att ha två hästar i träning

/Jonaz, som har EXTREM ridabstinens nu

Jag har nu fyra hästar. Två ridhästar, en körhäst och en unghäst. Ena ridhästen är nu dräktig. Sen har jag två extra hästar inhyrda där jag sköter allt. Så totalt sex hästar.
Jag pluggar heltid och jobbar extra på helgerna för att ha råd till alltihop.
Tycker det fungerar bra. Men jag skulle önska att jag hade en dag i veckan då jag var "hästfri" så jag kunde göra någonting annat.

Jag vet inte riktigt.. Men på helger och lov bl.a eller studiedagar då jag är ledig, brukar jag ha mycket tid över till hästarna. På vanliga dagar så brukar jag ibland åka till stallet efter skolan, och rida. Och så har vi ju belyst paddock som jag kan rida i när det är mörkt. :idea:

tack för alla svar. jättekul att höra hur ni har det.

verkar fungera bra.

det är säkert mkt individuellt om man hinner, klarar av, orkar, har ekonomin m.m för fler än 1 häst,

men vi får se på torsdag ska jag åka och titta på ett 4månaders föl;)
så det tar ju iaf 3-4år innan jag kan på "allvar" börja med den hästen.
då är jag 24-25år gammal och ioförsej vet man ju inte hur det ligger till med pengar och tid och om man kanske har barn då och titden är ännu mer knapp..

någon av er som förresten har barn och endå hinner med fler än 1 häst/dag?.

men jag tänker såhär, man kan ju inte köpa ett föl och veta med säkerhet att man kommer hinna med den och ha råd, hur ska man kunna veta det? man kan ju förlora jobbet, allt kan ju förändras, man kanske får barn m.m eller hur, alltså mkt kan ju hända men det går ju faktiskt att sälja i värsta fall och jag tror man får sattsa lite ibland för att vinna med eller vad tror ni?

ska jag uppdatera efter torsdagen:)

det är ett hingstföl jag ska titta på. har en valack nu.

i framtiden SKA jag ha egen gård det är inte en dröm det är ett mål hihi det ska bli så på ett eller annat sätt och eftersom jag aldrig tänker sälja min valack så vill han ju ha lite sällskap och en shettis, nej att köpa något som sällskap och betala lika mkt för som för en ridhäst man kan ha nytta av känns inte som en hit precis.

vi får se hur framtiden ser ut, det vet man aldrig det slutar kanske med 10islandshästar:)

Hej Gullan,
Jag har två små barn hemma.
Mycket beror på hur ens sambo/man är, om denne tycker det är ok att man tillbringar mkt tid med hästarna etc. Annars kan det bli ett orosmoln. Jag resonerade också som du när vi köpte gården, jag lurade lite på en shettis, men sedan insåg jag att det är bättre å fylla upp stallet med islandshästar :p
Minstingen här som är fyra år passar mycket väl på en shettis, men de växer ju så fort ur dem. Hon rider gärna ngn av mina tjejer, när jag leder då förstås.
Det är också som du säger att man måste våga för att vinna. Vågar man inte så vinner man inte. Men det måste ju självklart också vara hållbart för plånboken att ha två hästar.

Har du tingat föl nr 2 nu? Tyckte han såg så söt ut.
//Jezz

kvandi:
tror du att det är lätt att man tappar intresset när man har 2 hästar? som du säger, inte kul att lunka runt på samma vägar 2 gånger om dagen...det låter verkligen inte kul och jag kan tänka mig hur det kan vara.
och man vill ju verkligen inte tappa lusten till att rida och det ska ju vara kul annars är det ju onödigt.

Jag har ju tappat intresset lite, mest beroende på att jag har dem hemma och inte har så mycket till sällskap. Kan på sin höjd få med grannen ut på en tur varannan vecka. Jag kan ju inte säga att man tappar intresset för att man har två, men iaf jag har ju märkt att jag favoriserar den roligare hästen och låter den tråkiga stå. Men igår fick jag en redig dos av roligt hästhavande! Red med unghästen som löshäst och har inte skrattat så mycket på många månader! Då var jag lycklig över att ha två pållar, Mina två underbara pållar :love:

man kan ju även sälja hästen om den inte hinns med, frågan är dock hur lätt det blir att sälja sin bästa vän sen...

en sak är säkert, Thengill kommer jag ALDRIG sälja vad som än händer och jag hoppas att jag alltid kommer känna så...den nya hästen får vi se ja kommer säker inte kunna sälja den heller sen.
Sälja? Så säger jag om min gamla tråkiga vallack oxå, jag kommer aldrig att sälja- hur knapert jag än måste leva. Unghästen tyckte jag att jag lätt skulle kunna sälja, men jag börjar få problem nu för hon har ju nästlat sig in i hjärtat oxå! Skulle jag vara tvungen att välja sälja nån av dem, så lutar det nu åt vallacken, vilket jag aldrig trodde jag skulle känna. Men det är inte aktuellt ännu och jag hoppas det inte blir det! Hemsk tanke...

Jag har två små barn, den yngsta är 7 månader. Jag har tre hästar och en på väg nu till våren. Än så länge så fungerar det bra, i och med att jag är mammaledig. Jag har valt att när jag börjar jobba igen så ska jag jobba så mycket kvällar jag kan och så lite dagtid som möjligt, för att hinna med barnen och hästarna, har provat att jobba enbart dagtid men jag får inte ihop det då. Detta fungerar bra för mig, men det gäller att planera sin tid mycket noga och ha en bra sambo/man som ställer upp!

puttar upp denna lite..

fler med 2 eller fler islandhästar?

hur tycker ni det funkar, känns det överflödigt ibland eller är det oftast kul med fler hästar än en, och varför?

Jag blev ju "tvungen" att ha två hästar eftersom jag inte fick nån stallplats utan Dorri blev kvar hemma.
Det har kostat jättemycket tid o pengar att ordna allt från skratch, men det som är roligt är att man får en fin kontakt med dem när man träffar dem så mycket över dygnet. Största behållningen med att ha två är att man kan lura till sig sällskap när man rider. Nu har jag tex en jättetrevlig medryttare o vi har bra utyte av varandra. Dessutom är hästarna rätt olika ridmässigt så jag blir inte "insnöad" på en häst.
Ibland känns det självklart jobbigt, det tar mycket tid året runt o ibland önskar man att få stå i ett fullinackorderingsstall istället o ha ett "vanligt" liv med semester o så, alt ha som Boj; att hela familjen är hästintresserade. Fungerar nog bättre då.

Och nej, jag håller inte till i Småland utan i utkanten av Stockholm. Hade jag skaffat ett föl hade jag absolut skickat iväg det under uppväxten o inte haft det hemma.

Vi har två barn, två hästar o katt:)
Nej jag hinner inte med, utan medryttare hade det gått men de hade inte varit i samma kondition. När jag är själv tar jag ibland en häst i taget, ibland en som handhäst alt marktränar båda samtidigt på volten. Eller så lurar jag med make o barn ut på utflykt med hästarna.

tack alla som svarat.

en följdfråga: Varför har ni fler hästar än en?

Som du redan vat så har jag två helt egna hästar, det fungerar bra (fast då får ju jag hjälp med ekonomin av min mamma, även om jag även jobbar själv).

Jag skulle lätt kunna ha bra många fler hästar om jag bara hade pengar, jag får aldrig nog av att hålla på med dem små liven, man blir liksom aldrig fulllärd :D

Jag har ett dräktigt sto som jag inte rider och en unghäst som går i flock, kände mig sugen på att börja rida igen eftersom jag är mammaledig ville jag ha nåt "projekt" att fokusera på utanför hemmet. Så av en ren slump träffade jag på en underbar häst som va till salu, så jag köpte honom oxå! :love: För min del är det så att mitt sto börjar bli lite till åren och inte kommer tränas för tävling längre utan endast för promenad ridning. Och unghästen blir tre år till våren, och kommer inte ridas än på länge. Tanken va från början att ha två hästar eftersom jag har eget stall, mitt sto som promenadhäst och sedan med tidens hennes avkomma att träna och tävla lite med, men av någon konstig anledning så blir dom bara fler och fler! :D

tack alla som svarat.

Svar på din fråga, från första dagen av mitt ägandeskap av häst hade jag två. Orsaken var att jag först köpte en häst, sen vann jag en till på poker. Att i det läget bryta ett avtal med en islänning, nope det gör man inte vilket skulle vara oerhört oförskämt.

Jag sålde sen den ena hästen och köpte ett sto, hon ynglade sen av sig till att öka innehavet till tre. Nu fick hon ytterligare en telning i somras som ökade familjen häst till 4, hon är nu dräktig och kommer att få föl till midsommar fast förmodligen kommer vi inte att ha 5 hästar då eftersom en kommer att säljas.

tack alla som svarat.

Det kallas islandssyndromet och fungerar som ketchupeffekten. Vill ha, vill ha, vill ha - KÖPER EN. Hittar en ny, vill ha, vill ha - KÖPER DEN MED. Paus ett tag, OJ, VILKEN FIN HINGST! Betäcker stoet, får föl. Men den kan ju inte växa upp utan kompis. Får köpa en bebis till... Har du inte smittats av det viruset??? Har man egen gård är det mycket lätt att smittas...

Jag har just nu "bara" 3 egna men tar allt som allt hand om 9 st. Äger ett sto med föl e. Gandur på 8 mån och en -06a e. Hrafnfaxi. Stoet är dräktig igen och så lånar jag ett sto som även hon är dräktig, båda med Loftur. Båda fölen är mina så i sommar har jag alltså 5 egna. Ingen av dessa rids utan går i lösdrift ihop med ett inackorderat ungsto. Sen har jag ytterligare 2 inackorderingar, en försäljningshäst på träning samt en valack på inridning. Och i februari kommer 2 st -07or till i lösdriften som ska vara inackorderingar. Ungstoflock hemma alltså, det är jättemysigt att följa deras uppväxt!

Själv tränar jag alltså 2 hästar men fodrar/vattnar etc 9 st. Det innebär 2 boxar att mocka varje dag och 2 hästar att jobba med men har inte börjat sitta på unghästen än, bara markarbeta. Jobbet totalt tar en timme morgon och kväll med foder, vatten, mockning, in/utsläpp av 4 hästar (tar man alla 4 på samma gång är det snabbt gjort :angel:), visitering etc. Däremellan bara lunch o middagsgiva som tar 10 min/mål. På helgerna gör man allt som tar mycket tid. Packar höpåsar, mockar/ströar i ligghallen, skurar vattenhinkar osv. De som har egen häst sköter sina boxar själva och alla hjälper till i mån av tid. Har familj varav 1 barn hemma, 2 hundar och 2 katter så semestra är det inte tal om men det är en livsstil. I värsta fall hinner man alltså jobba också :D

tack alla som svarat.

I familjen finns det 10 hästar just nu.

Det började för 11 år sedan med en häst. Men att tre pers ska dela på en häst funkade inte så det blev en ridhäst till och ett föl på samma gång.

Detta ledde till att vi såsmåningom skaffade gård och då gick förökningen plötligt väldigt snabbt. (Föddes tex. två föl nu i somras. :) )

Det senaste året har jag bara ridit en häst eftersom den andra som jag pysslat med är nybliven mamma. Visst kan det vara jobbigt att ha fullt fokus på två samtidigt men det är samtidigt skönt. Speciellt om det känns väldigt tungt med den ena - då kan man få en annan ridupplevelse på den andra hästen. Tidsmässigt så är det mycket jobb med många hästar men när det är något hela familjen är intresserad av så fungerar det! Tävla funkar också, men dte kan vara jobbigt att ha flera i samma klasser. Annars får man prioritera =)

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
731
Senast: Squie
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 924
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 840
Senast: Kajsalisa
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 501
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar