Ni med 2 eller fler islandshästar?!

Gullan86

Trådstartare
hej
tänkte höra hur många det var här som "ensamma" har 2 eller fler islandshästar, hur hinner ni med dem?
jag har en islandshäst nu och funderar på att köpa ett föl med, tycker ni det är en dålig ide om man tänker till att man skall ha tid m.m.
hur mycket tid går det egentligen åt mer om man har 2 hästar istället för 1?

berätta om hur det var för er när ni hade en och när den sen förökade sig:angel:

Sv: Ni med 2 eller fler islandshästar?!

jag har 2 stycken. och jag kan säga att det är mycket mer jobb med 2 än vad det är med 1, men det är ju dubbelt så roligt också. ;) Men det funkar fint, med tanke på att den ena bara är 4 år och inte ska ridas så mycket. Sen pluggar jag även 9 mil hemifrån, som jag i stort sett pendlar varje dag, så det blir fullt upp när man väl är hemma. Men som tur är har jag mamma som är snäll och ställer upp, när det krisar. :)
men om du ska köpa ett föl så kommer ju den kanske att gå i någon unghästflock, eller liknande? och då blir det ju inte så mycket jobb, än på något år. :)
Jag tycker iallafall att det är stor skillnad att ha 2, när man har varit van vid att bara ha en häst. :) men hästar är livet, så vad gör man inte. ;)

En kompis tog föl på sitt sto o lät det växa upp i en stor flock i Småland. Så skulle jag nog också göra. Har läst i Skulason boken om vikten med deras första år, och hur de rör sig den tiden för att kunna bygga muskler o lära sig fungera i flock.
Jag har två men inget av dem är föl så det är nog inte jämförbart. Men det är dyrt att ha flera, speciellt om det händer något(gud förbjude)

hej
tänkte höra hur många det var här som "ensamma" har 2 eller fler islandshästar, hur hinner ni med dem?
jag har en islandshäst nu och funderar på att köpa ett föl med, tycker ni det är en dålig ide om man tänker till att man skall ha tid m.m.

berätta om hur det var för er när ni hade en och när den sen förökade sig:angel:

Alltså... visst hinner man med. Men jag tycker det handlar mycket om fokus också. Det är JOBBIGT att fokusera på två hästar samtidigt.
Det är svårt att verkligen satsa 100% på 2 hästar... tyvärr.

Jag har ju haft Kurt ganska länge men kände att jag ville ha en häst med lite mer kapacitet. Men samtidigt skulle jag aldrig kunna sälja Kurt, av flera skäl..
Hade tänkt tanken länge men hade varken stallplats eller pengar till att ha två hästar. Men så på en kurs så sa instruktören att han hade ett litet sto som skulle passa mig. Jag förklarade att jag egentligen lagt hästköparplanerna på is för tillfället. Men han tyckte att jag skulle komma o kolla ändå. Sen pratade han om stoet vid varje kurs efter det :p
Till slut åkte jag dit o hon va ju något extra, lilla Meira :D
O sen som av en händelse fick jag jobb och stallplats o så fixade sig allt! Tänk va tur man kan ha ibland :D

Men i fortsättningen får nog mina hästar föröka sig på naturligt sätt ;) Meira då alltså, blir ju lite svårt för Kurt :rofl:

Jag skaffade först en till mig, sedan skulle maken ha en egen. Som ju jag tränar för det mesta, kanske mest för att han håller på att ridas in sedan ska maken få hålla ordning på sin egen :smirk:
Men det funkar väl bra, vi har hästarna hemma så det är lättsamt om man bara vill gå ut och träna 20 min.

Jag har också köpt ett föl (-07:a) så jag räknar med att jag ska ha fått tokfin ordning på min vuxna valack då när det är dags att börja rida in lillskiten. Just nu är det jobbigt när det är två hästar som man ska fila till :smirk:

hej

Jag lyckades införskaffa två pållar med bara ett års mellanrum, fast den första pållen var ett föl! Så henne behövde jag inte mer än betala för och hälsa på de första tre åren. Pålle nummer två däremot hade jag "hemma". Nu är fölet inte föl längre utan fyra år och inriden. Jag hinner inte rida båda två, eller jag har ingen lust att rida båda två, tid finns egentligen. Jag rider mer unghästen eftersom hon är roligare att jobba med, det gör att gamlingen hamnar lite i skymundan. Men han är nog nöjd för han gillar inte att jobba. Jag har båda hästarna hemma på egen gård så det blir inte något merjobb att ha två hästar vad gäller skötseln, utan merjobbet kommer med ridningen.

Jag tror det hade varit enklare för mig att satsa på att rida/träna båda två om jag hade haft dem inhyrda nånstans, med tillgång till ridbanor. Men här ute i skogen så känns det så meningslöst att lunka runt på samma rundor två gånger om dagen. Men hade jag haft dem inhyrda hade jag ändå inte haft råd med två :smirk: Hmmm...

Skogsridmulle: Vad va det för ställe i Småland?

Gullan: Du vet ju hur jag har det med mina pållar ;), men jag tycker det är STOR skillnad på att bara ha en, nu har jag ju tre iofs istället frö två.. När jag hade bara Pjakkur tog det 2-2,5 timme/dag beroende på om det var vinter eller sommar (lösdrift vintertid - inget att mocka alltså), ´nu när jag har Pjakkur, mamma + fölis hemma, tar det 3-4 timmar/dag när jag rider. Nu när man skaffat valp också känns det att tiden rinner iväg :angel:. Men, det är mysigast att ha de hemma. Å andra sidan, mer jobb.. Ska du ha din fölis på flockbete tar det ju inte så mkt tid, men har du båda i samma stall vill man ju "prata" lite med fölis me ju ;).

Till våren åker Salka till Drakamöllan på unghästbete (1 maj), hennes mamma åker hem senast 1 mars och sen har jag ju bara kvar Pjakkur, så då blir det lugnt igen ;)

Nu har jag lyckats med bedriften att bara ha 2 hästar. Hu vad mycket ledig tid jag fick så..... Så snart jag har möjlighet ska jag försöka utöka hästbeståndet iaf till 3.

Jag går också i tankarna att hitta en till, en liten yngre förmåga.
Det jag har gjort är att jag har verkligen gått igenom ALLT för försöka ta bort alla oförutsedda känslor och kostnader. Till 100% går det ju inte, men i stort sett.

Jag har räknat på foderkostnader, skoning för två, kallhyra för två hästar, utrustning för två hästar, försäkring för två hästar, dubbelt med fodringar i stallet, mindre tid till annat viktigt i ens liv, ork, fokus etc. etc.

Jag tror att det är viktigt att man försöker rannsaka sig själv så gott det går och försöker komma förbi de där första tankarna "åh, tänk va mysigt med en till häst att hämta i hagen och gosa med" eller "Tänk va häftigt att ha ett alldeles eget föl". Förstår du vad jag menar?

Jag kan tänka mig att det är skitjobbigt att ha två "vuxna" hästar (i mitt fall kommer det bli Fjalar och ev. Annas Odinn) som man på olika sätt måste hålla igång.

Men jag börjar bli mer och mer säker på min sak, jag HAR råd, jag HAR tid och jag HAR lusten att ha två små knott. Och jag har en back-up. Så om jag känner att allt känns bra med den nya hästen så kommer jag ha två hästar från med januari/februari. :D

Hej, frågade henne o det stället verkar inte finnas kvar, eller om den tjejen som hon kände hade flyttat men stället finns kvar - Mönsterås hette det iallafall. Hon sa att de har det i Riddarhyttan också o att den finns en hemsida som heter totiofrida.se som man kan gå in o läsa mer på.

Jag sålde min häst efter gymnasiet då jag skulle åka utomlands o jobba.. När jag kom hem hade jag abstinens på att inte ha en häst. Fick då låna min ridlärares häst o ta fölpå, så förra året kom mitt lilla isabell sto. Hon går ju givetvis i unghästflock o leker så henne hälsar jag bara på då o då.

Men, har man en häst vill man ha en till, islandssyndromet. Så i mars i år köpte jag min ridhäst.. aldrig ångrat det en sekund. Enda nackdelen är att det är dyrare ! Skulle nog inte hinna med att rida två hästar just nu men det ser förhoppningsvis annorlunda ut om 3 år :love:

Hej, frågade henne o det stället verkar inte finnas kvar, eller om den tjejen som hon kände hade flyttat men stället finns kvar - Mönsterås hette det iallafall. Hon sa att de har det i Riddarhyttan också o att den finns en hemsida som heter totiofrida.se som man kan gå in o läsa mer på.

Tack för tipset! :)

Har inte hunnit med 2 hästar när jag haft inhyrt i andra stall men när jag haft egen gård har jag kunnat fördela tiden på ett annat sätt så nu funkar det att ha flera hästar, annars går så mkt tid åt till att pendla osv.

Köper du ett föl nu så skall väl det gå i flock några år, så det är väl inte ett tidsmässigt problem. Frågan är hur du planerar att ditt liv skall vara om några år?!

tack alla för era svar, svarar lite gemensamt till alla.

klottagirl..
kul att det funkar bra för dig.

skogsridmulle:
håller du till i småland? du och ni som känner er manade(om ni känner till nåt i småland).
vet ni vart det finns några bra lösdrifter här i trakterna?

jag hade tänkte göra såhär att, OM jag köper fölet så skall han få stå kvar hos uppfödaren ett tag till ev några år OM jag känner att han får tillräcklig sysselsättning där och att han har mycket hästkompisar att leka med och stora kuperade ytor att röra sig på.
jag vill verkligen göra det allra bästa för att han ska bli så hållbar som möjligt i så fall.

det som inte känns helt hundra är att han inte ska gå ihop med mamman så länge, bara 6månader(han är troligen redan borttagen, jag skall åka och titta på honom på lördag).
vad tycker ni om det?...

jo förstår att det är dyrt, det borde väl bli dubbelt så dyrt med 2 eller? iaf när de är vuxna.
men såklart har man försäkring på dem. om nåt händer, menar ni om man måste lägga ut innan försäkringen täcker eller?

filippan:
jo det är det jag är lite orolig för med, thengill är grymt då menar jag inte lite mammasjuk;) han blir hur avis som helst om man gosar med en annan häst eller diskuterar en annan häst brevid honom då ska han visa vem som är den riktiga snyggingen;)
han är riktigt gosig men som du säger man måste kanske fokusera på en häst i taget...nu känns det som att thengill kommer vara nr 1 alltid vad gäller gos iaf med tanke på hur go han är men det lär säkert fölet med vara när man lär känna den.

skuggi:
jo att ha hästarna hemma är ju nästan ett måste iaf om man har fler än 2 då.
eller måste och måste, men lättare vad gäller tid och pengar.

jag känner det att när fölet blivit vuxen så bor jag förhoppningsvis på egen gård om inte så bort jag förhoppningsvis kvar där jag bor nu och har 3min cykelväg till stallet så jag ska inte klaga. har thengill dessutom väldigt billigt där (det är nästintill som en egen gård)så om detta skulle fortsätta så skulle jag verkligen ha råd.
DOCK måste man kanske oxå tänka på hur dyrt det kan bli om man måste ha hästarna inackorderade i ett stall med dyr stallhyra, ha båda hästarna skodda och ha perfekt utpassade bomsadlar och träns, bett och utrustning till dem och dessutom ha råd att tävla och träna båda två och göra undersökningar på tänder, massage m.m.

men ni som har 2 tävlingshästar, tävlar ni dem samtidigt eller tävlar ni en åt gången? har ni råd att tävla 2 hästar och åka på träningar ofta?

sen kom jag på en nackdel;) måste man ha en transport där man kan köra alla hästar samtidigt?
har en liten transport som jag bara kan köra thengill i den tar bara 650kg, tills fölet inte blivit jättestort så går det ju;)

jag har funderat på framtiden och mitt mål är att ha egen gård, jag har ofta tänkt på vad jag skulle ha som sällskap till thengill, helst skulle ja vilja att han gick i en stor flock med islandshästar i varierande åldrar men jag vet inte, antar att det är omöjligt om man har eget stall, hur många hästar har ni som har eget och hur få tycker ni är okej?.

ett tag funderade jag på shettis men så tänker jag, den kostar ju egentligen lika mkt som en stor ridbar häst, då kan man ju lika gärna ha en islandshäst som sällskap som man kan rida på för shettisar har ju en tendens att bli stående. bara för att de ska vara sällskap lixom.

kvandi:
tror du att det är lätt att man tappar intresset när man har 2 hästar? som du säger, inte kul att lunka runt på samma vägar 2 gånger om dagen...det låter verkligen inte kul och jag kan tänka mig hur det kan vara.
och man vill ju verkligen inte tappa lusten till att rida och det ska ju vara kul annars är det ju onödigt.

man kan ju även sälja hästen om den inte hinns med, frågan är dock hur lätt det blir att sälja sin bästa vän sen...

en sak är säkert, Thengill kommer jag ALDRIG sälja vad som än händer och jag hoppas att jag alltid kommer känna så...den nya hästen får vi se ja kommer säker inte kunna sälja den heller sen.

salka9:
jo dina hästar de e fina dom:)
känner du att du kommer ha tid att rida 2 st sen när hon är inriden med? har du med funderat på framtiden, jag menar tänk när man får barn o allt sånt med....shit va mkt man kommer ha att göra.
men de finns ju de som fixar det med ju..

vart är det den lösdriften ligger? finns det hingstbete? skulle vilja ha thengill i en lösdrift med hingstar nu under vilan med egentligen. det skulle han behöva.
hur gammal kommer salka va när hon avvänjs?

balderum norr:
hur hinner du med dem???:)är det aldrig dyrt/jobbigt

carla:
tack för ett bra svar. jo det är det som snurrar i mitt huvud just nu och tanken att "man vet ju egentligen inte riktigt om allt kommer funka innan man testat".
sen tänker jag tillbaka på tiden då jag hade min kompis häst på träning, de va jobbigt dock fick jag köra 1,5mil till stallet så de va långt och trist har man närmre kan man ju gå flera gånger/dag med. + slippa köra så fasligt långt för att fodra.
och sparar pengar på bensinen.
jag känner att i frmatiden vill jag verkligen ha egen gård och eget stall, har det väldigt bra nu men de hade ju inte skadat om stallet leget utanför min dörr*lat*
och en paddock hade funnit i närheten som det inte finns nu men det är tal om att de ska bygga i närheten iaf.
nej men då när ja hade 2...
ibland kändes det lite tungt, som att varför gör man det här, inte så motiverat lixom, och lite som att man inte orkade upprepa sakerna 2 gånger, och det var svårt att hitta på vad man skulle göra med 2 olika hästar.
det blev mer som ett arbete än en rolig grej lixom...vet inte men jag hoppas det var något jag bara kände då med, den andra hästen var dessutom lite farlig att rida så man kände sig ju inte helt hundra på honom + att han va lite dum mot thengill om man skulle göra nåt ihop med dem båda.

annars finns de ju mkt man kan hitta på med dem ihop så att man spar lite tid när man har bråttom kanske.
man kan ju handhästar, lösspringa gå ut och gå med dem, köra in dem i par tex;) frågan är bara, hur stor kan str skillnaden vara på parhästar haha.

nej men det jag är mest rädd för är att det ska bli ett tvång...det vill jag verkligen inte, jag håller på med denna sporten för att det är kul och känner jag att jag alltid "måste" allt då blir de inte roligt och man vill ju inte tröttna eller slänga ut massa pengar på saker man hatar.

det svåra är att om man väl vill sälja man tycker ju så mkt om individen men att man kanske inte hinner med ridningen.
nej jag skulle aldrig kunna skiljas från thengill buhu.

Yra:
grattis hihi ja det där med att de förökar sig har man ju hört...det är nåt mystiskt...drömmen vore att min sambo oxå vore hästintresserad tänk va mkt roligt man hade kunnat göra med 2 hästar om man är personer till dem...ja de hade varit lite roligt.
jag tror man lär sig mycket av att ha 2 hästar med, ingen är den andra lik, dock finns det ju risker, jag tror att om samma människa rider 2 hästar så börjar de snart ha samma problem och de liknar varandra mer och mer efter hur de blir ridna eftersom det är samma person som rider.

vad tror du att du gör om 3 år då och varför har du inte så mkt tid nu som du kommer ha då?:)

chrysler:
jo det är det jag menar med, har man eget stall kan man ju bara gå ut så fort man får lite tid över.
dock blir det ju mkt mer jobb, man måste ju ensam fodra alla fodrngar, julafton m.m svårare att åka bort nån stans.

ni mer eget stall har ni någon som hjälper er om ni åker bort eller ni kan aldrig åka bort?

ang:
nej det är ju det, tidsmässigt skulle det kanske passa bäst att fölet var inridet nu då jag inte har barn m.m.
men engagamanget känns inte på topp just nu...jag känner att jag vill nog bli duktigare och låta thengill få en vettig chans innan en ny begåvning tar över....vem vet det nya fölet kanske aldrig blir så bra som thengill kan bli man den blir kanske en rolig ridhäst istället.
jag tror jag dock kommer sakna att ingen rider med min, alltså det skulle varit roligt att äga 2 hästar, att kunna rida vilken man vill när man vill men att man har någon som skulle ibland kunnat följa med på den andra hästen....det är ju lite svårt..

jo det känns skrämmande att planera sitt liv för mkt...men om jag tänker på det så vill jag ju ha barn snart...kanske när jag är 25 och det är ju lagom när hästen ska ridas in, så tänker man så så är det ju inte helt vettigt, men jag vet ju inte hur jag är då, om jag ens kan få barn ens vill då...om jag ens tycker om hästar lika mkt då eller ja, alltså man kan ju inte veta vad framtiden har att komma med...man vet ju inte ens om man lever:(
men det hoppas jag verkligen.
usch tänk om man skulle dö, vem tar då hand om hästarna eller måste de säljas:( hemskt att prata om men vet ni vad som skulle hända med era hästar om ni försvann? skulle de säljas?.

Det är betydligt enklare, säkrare och BILLIGARE att köpa den ridhäst du vill ha när du behöver det istället för att föda upp ett föl du inte har en aning om den kommer att passa dig (eller ens dina osäkra tidsplaner) eller inte.

*kl*
För er som letar lösdrift i Småland så finns det flest sådanna i Norra och Östra Småland. Ex. Östra Greda Islandshästar, Rumma Gård, Gelebo Gård, Stormbos Islandshästar, Emmigården Islandshästar m.fl.

Ibland, mina föräldrar kan komma & ta hand om stallet en helg, de bor 35 mil från mej så det är inte bara att ringa hit dem på ngn timme.
Annars har väl grannen hjälpt till ngn gång när det varit akut.
Men om man har behov av att resa & kunna vara fri rekommenderas inte egen gård.
Hade varit lättare med 10 ungar faktiskt, de är iaf flyttbara:angel:

puttar upp denna lite..

fler med 2 eller fler islandhästar?

hur tycker ni det funkar, känns det överflödigt ibland eller är det oftast kul med fler hästar än en, och varför?

Jag har två i dagsläget, inte speciellt mycket dyrare än en, och jo, mer tid tar det ju iofs..

Jag tror att det ultimata för mig och min sambos del inom några år, vore att ha tre eller fyra hästar i olika temprament och med olika gång och lynne, för att vi ska lära oss så mycket som möjligt.

Jag behandlar båda mina hästar lika kärleksfullt, men de är som natt och dag att rida och hantera, det är väldigt lärorikt, ibland kul och ibland bara en sjujävla utmaning :)

Men i dagsläget tror jag att jag ska fokusera på att få klart värmen och badrummet innan jag helt seriöst letar nån fyrbenting igen.. jag kikar dock, och de andra var inte direkt planerade precis vid inköpstillfällena :D

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
731
Senast: Squie
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 924
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 840
Senast: Kajsalisa
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 501
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar