Ni mammalediga hästägare...

Status
Stängd för vidare inlägg.

doris

Trådstartare
... när allt är åter till det "normala" med kroppen.. Hur mycket orkar/hinner man med att rida då?

Har ni medryttare? Är hästen hemma på gården eller inackorderad?

Vet just nu inte hur jag skall lösa det med hästen.. Men med tanke på att man inte skall jobba, borde man ju hinna rida när man är mammaledig.. Men det kanske bara är önsketänkande??

Vad hade ni för plan, och hur blev det?
 
Sv: Ni mammalediga hästägare...

nu är min pojke visserligen 1,5 och nästa är på väg :D så jag är inte mammaledig längre. Men så här var det för mig. Jag började rida ganska snabbt efter förlossningen, 2 veckor efter men tog det lugn i början. Då gick hästarna på bete så det var inte så mkt stallskötsel. Så länge jag var mammaledig så hade jag inga problem att hinna med hästarna, man var med sonen hela dagarna, och när pappa kom hem så kändes det skönt att få komma ut och ta hand om hästar och stall, så då var det inga problem. Värre var det och är det nu när man börjat jobba heltid igen, för när man kommer hem från jobbet så vill man vara med sonen, man har ju inte sett honom på hela dagen...då blir det att man får ta hästarna när han lagt sig, och då är man själv ganska trött, så detkänns inte alltid jättekul att göra det, men det är ju ett val man gjort...ngn gång ska det väl bli lättare. Så tyckte jag iallafall...:D
 
Sv: Ni mammalediga hästägare...

Min plan (har ännu inte börjat rida..) är att min medryttare rider 3 dagar i veckan, jag själv 2-3 dagar samt att jag har mockningshjälp 1-2 dagar i veckan.
Tänker lämna Nellie hemma de dagar jag rider. Rider på helger och kvällar då pappa är hemma. Åker upp dagtid och mockar, då är det inga problem att ha Nellie med mig.

Kommer börja rida lite smått i januari, ca 5 veckor efter förlossningen. Red länge i graviditeten och hoppas att jag snabbt är igång igen. Jag tänker lyssna på min kropp, då är det nog inga problem.

Har tyvärr inga planer för hur jag ska göra sen när jag börjar jobba :/ Men det blir nog samma där, rider mest helger och kanske någon vardagkväll.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ni mammalediga hästägare...

Orkar skulle jag defenitivt göra, men hinna??
Sen tvåan hinner jag inget!!!
Har börjat jobba nu, började förra veckan, så nu lär det ju bli ännu mindre tid... så jag har ständigt dåligt samvete.

Men allt handlar nog mest om prioriteringar och förutsättningar.
Med ettan kunde mormor passa sonen när jag red, passade utmärkt, då kunde jag alltid rida dagtid.
Nu när dottern kom har olika saker hänt i våra liv och mormor har inte samma tid att passa längre, och därför är jag ju mer beroende av att pappan tar dottern, samtidigt bygger vi ut så pappans tid måste ju gå framför allt gå dit när vi är hemma bägge två.
Har eget stall och när dottern lagt sig är det ju beckmörkt, inge kul att ge sig ut i kalla mörka kvällar ensam...
Dessutom är inte hästen fullt ridbar längre pga ålder, så kanske har min prioritet blivit lagd annorlunda pga det...
Mitt intresse har svalnat i år, är jätteledsen för att säga det men för tillfället skulle jag gärna vara hästlös.... Men jag vill inte sälja shettisen så jag får vara hästägare ett antal år till... :smirk:
 
Sv: Ni mammalediga hästägare...

öhhh.. tillbaka till det normala är man nog inte förens barnen flyttat :D

Jag har fått två barn rätt så tätt och dessutom har hästen fått två föl så ridningen har kommit på 11156 plats typ.

Men nu verkar jag fått lite mera struktur på vardagen och jag kan stjäla mig någon timmes ridning då och då och just nu passar det bra då hästen inte är igång utan ska skrittas x-antal veckor.

Det blir nog värre fram på våren då unghästen ska vara inriden och klar för tre årstestet (ska dock lämna iväg honom). Men då har jag ju två hästar som ska vara ridbara... 3-åringen ska sälja men det vet man ju inte hur fort det går (men en sådan goding borde ju inte vara kvar så länge).
 
Sv: Ni mammalediga hästägare...

detta är ju lite hur jag tror att min vardag kommer att se ut..

Så länge jag är hemma från jobbet kommer det inte att vara några problem. Men sen så fort jag börjat jobba blir det nog till att låna ut pållen ett tag.. För jag jobbar rätt mycket och sen vill man ju träffa barnet när man kommit hem. Och att sen orka/vilja/hinna åka till stallet vet jag inte alls hur det skall kunna gå ihop??

Prioriteringar ja.....hmm
 
Sv: Ni mammalediga hästägare...

verkar alltså mer rimligt att hinna med pållen när man bara har 1 barn.. När sen 2:an kommer så blir tillvaron en annan..

värt att tänka på..
 
Sv: Ni mammalediga hästägare...

Men när barnen flyttat är man ju gammal och skruttig själv :)

haha..
 
Sv: Ni mammalediga hästägare...

Fast mina förutsättningar för att rida nu är ju inte lika bra pga hästen så kanske hade det sett annorlunda ut med annan häst...
 
Sv: Ni mammalediga hästägare...

Planen var att ha hästen utlånad fram till sommarbetet -07 (dottern född 1/10-06). Tyvärr sprack planen då hästen trampade sig i hagen med en allvarlig senskada som följd... Nu måste jag altså hïnna två promenader/dag, uppe på 40 min X 2 nu. Hinner jag det så borde jag ju hinna rida sen också (om hon blir helt återställd vilket vi hoppas).
 
Sv: Ni mammalediga hästägare...

Hinna ja:angel: Jo, jag är än så länge föräldraledig så då rider jag kvällstid och helger. Har medryttare en dag i veckan och en dag i veckan vilar hästen så då har jag med mig lillkillen ut istallet på dagen och mockar så jag är hemma på kvällen den dagen. Vissa veckor när det är mycket så har medryttaren två dagar i veckan.

Men det är trixigt med tid, det ska passa med ridhustider och mannens jobbtider och fodringar i stallet och gud vet allt...har hästen inackorderad i kollektivstall.

Har inte börjat jobba än och fråga mig inte hur det ska gå när jag gör det...:crazy:

Om det blir ett barn nr2 här så vet jag inte hur jag skulle göra, kanske vara hästlös eller låna ut hästen till någon under det första året eller nått.....tror det är svårt att hinna med två hästar.
Tyckte första tiden var jobbig med att amma hela tiden och samtidigt passa fodringar i stallet.

Ja, lycka till!!! Man får ju lägga ned ribban lite också, det är inte hela världen om hästen får stå en dag hit eller dit och det blir lite lufsa i skogen. Fast jag själv har jättesvårt för det och hästen blir sjövild när den inte rids ordentligt.
 
Sv: Ni mammalediga hästägare...

Jag har medryttare som rider 3 dagar i veckan... övriga dagar disponerar jag som jag själv vill, ofta blir det mellan 2-4 dagars ridning....
Nu ska jag börja jobba när skolorna börjar igen (ångest....) så då lär tiden knappt räcka till något alls längre.... vill ju träffa lillkillen så mkt som möjligt ju....:) så om det inte funkar, kommer jag nog att sälja- bättre det än att jämt ha dåligt samvete....
 
Sv: Ni mammalediga hästägare...

usch ja.. dit vill man ju eg inte komma (till att sälja sin pålle)..

Men man får ju se hur tiden räcker till. Ingen idé att skapa ett problem innan det finns. Men som jag funderat så blir det nog till att låna ut pållen en tid sen när man börjat jobba. Alternativt hitta en medryttare som kan ta en hel del dagar i veckan.

För som sagt, dåligt samvete mår nog ingen bra av...
 
Sv: Ni mammalediga hästägare...

Jag hade ingen plan alls... :angel: Ansåg att det fick lösa sig! Dottern närmar sig 9 mån nu.

Jag har tre egna hästar och en helinackordering. (eget stall) Skötseln av alla hästarna hinner jag med, och det är bara en av dem som rids så det går också bra. Rider varannan dag, på tider när maken inte jobbar. Skötseln av hästarna tar jag på dagtid, när dottern sover middag. Just nu fungerar det bra, även om jag naturligtvis hade önskat att jag hade ÄNNU mer tid.

Om drygt ett år skall jag börja jobba igen (om jag lyckas skaffa ngt jobb tills dess, är arbetslös...) och planen är då att jobba deltid. Hur jag skall hinna med alla hästarna då vet jag inte. Då kommer ju även unghästen vara gammal nog att börja jobbas... Tre hästar kommer vara för mkt då, och jag misstänker att jag kommer få låna ut/sälja ngn av dem... :cry: Det blir ngn av valackerna, hade helst valt att inte ha kvar varmblodet, men intresset för en såpass storvuxen sällskapshäst/promenadhäst är ju svalt, så frågan är om det går att hitta ett bra hem åt honom... :( Så som jag ser ut nu så blir det antagligen unghästen som isf måste bort, men så långt vill jag inte tänka, han är ju min lilla "bäbis"! :love: (Bor "på vichan" och att hitta en medryttare här är ganska omöjligt..)
 
Sv: Ni mammalediga hästägare...

Jag började rida ca 5 veckor efter förlossningen. Red då en kompis häst 3 dagar i veckan. När dottern var fyra månader köpte jag min nuvarande häst, som då var en oinriden unghäst. Påbörjade hans inridning samtidigt som jag fortsatte med 3-dagar-i-veckan-hästen i ytterligare tre månader. Därefter har jag bara ridit min egen häst, som jag alltså ridit in och utbildat själv. Har aldrig haft medryttare. Hästen bor på en gård knappt en kilometer hemifrån, så jag har alltid haft gångavstånd till stallet. När jag var mammaledig promenerade jag till stallet dagtid och skötte all mockning och annat pyssel, och så red jag kvällstid, när dotterns pappa kommit hem från jobbet.

Dottern är nu sex år, och hästen tio. Och nu är det hästen som lär dottern att rida....
 
Senast ändrad:
Sv: Ni mammalediga hästägare...

Tillägg: Jag började jobba när min dotter var 10 månader, först 50%, sedan gradvis mera till de 87,5% (7 tim/dag) som jag jobbar nu.
 
Sv: Ni mammalediga hästägare...

se där.. det går alltså.

Men då har du bara haft ett barn under tiden med häst?
 
Sv: Ni mammalediga hästägare...

Jag har ju också gångavstånd till stallet och det bör kunna lösa sig under tiden som jag är mammaledig. Det är ju sen när jag börjar jobba som det kan bli tufft...

Men hoppet lever ju om att kunna klara 1 häst och 1 barn..

Jag bor tyvärr också på landet och det är omöjligt att hitta medryttare. Hoppas kan man ju alltid..
 
Sv: Ni mammalediga hästägare...

Ja, jag har bara ett barn. Jag inser att det hade blivit mycket tuffare att hinna med om jag haft fler barn, vilket också är en av anledningarna till att jag "bara" har ett barn.

Å andra sidan har jag stallkompisar med fler barn än ett, och de klarar ju också sina hästar. I vissa fall med medryttare, i vissa fall utan. En del av dem har inte skaffat egen häst förrän barnen blivit några år, medan andra har haft häst genom småbarnsåren, men då haft lite fler år mellan barnen....
 
Sv: Ni mammalediga hästägare...

Instämmer med så många andra: med ett barn var det någorlunda enkelt. O så länge jag var hemma med nr 2 (har två år emellan dem) gick det också bra.
Det är först nu, när jag jobbar det kör ihop sig. O då jobbar jag ändå inte fullt ännu (75%).
Barnens pappa har tursamt nog inga egna fritidsintressen, så det gör det lättare för mig att hinna med att rida. Men å andra sidan så vill jag inte att han alltid ska sitta inne med barnen, utan han behöver ju också göra något annat nån gång. O såklart det uppenbara: har man jobbat hela dagen vill man självklart umgås med sina barn.
Jag har medryttare, och tanken var att få hjälp 2dgr/v, men sanningen är att jag får hjälp 2dgr/mån just nu. Fast det beror ju såklart på att jag har otur med slappa medryttare o inget annat.

Men går - det gör det. Fast det beror ju säkert på vad man har för mål med sin ridning. Jag rider för att det är kul, och vill hålla hästen igång ca 4-5dgr/v. Inga tävlingar o just nu heller inga träningar, så då är det inte hela världen med lite oplanerade vilodagar då o då. O snart blir det ju ljusa kvällar igen - o då kan man (läs: orkar) man rida oftare sent på kvällen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 453
Senast: Modest
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
13 084
Senast: kolblakkur
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 211
Senast: Liran
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 253
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Senast tagna bilden XV
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp