Sv: Ni gravida/småbarnsföräldrar med häst
Min dotter är nu 4,5 månad och hästen har jag på en kollektiv lösdrift. Där är det inte så mycket mockning, men fodringarna är tunga då vi i vintras fodrade 10 hästar för hand med fri tillgång på hösilage. Det var över 100 kg hö att konka ut i hagen när man väl skulle fodra och det var rejält med snö i vinter.
Jag red hela graviditeten med undantag för den sista veckan och sen höll jag upp i ca 3 veckor efter förlossningen så ca 1 månad sammanlagt. Jag har dock tur för jag delar hästen med min syster så hon red honom hela tiden och dessutom skötte hon honom till 100% i ca 2 veckor efter graviditeten då jag ännu var ovan som förälder och ville vara hemma med min dotter.
Mockning har vi som sagt inte så mkt. Men fodringen är minst lika tung. Sista månaden var det lite tungt, jag tog med mig sambon ett par ggr eller försökte be om hjälp. Det tog längre tid, man blev andfådd, fick sätta sig och vila osv (det jobbigaste var att böja sig ner och lyfta upp hö, att bära gick bra). Jag hade dock inga problem med foglossning eller annat mer än om jag överansträngde mig, så det var ju bra. En annan hästägare som också var gravid hade mkt problem med foglossning så hennes karl hjälpte henne ofta.
Sista månaden av graviditeten fick jag ont av att trava längre stunder och min häst är riktigt pigg ute så jag red mycket i ridhuset sista veckorna. Jobbade mycket i skritt och med travövergångar vilket min häst behövde så det var toppen. Han har aldrig gått så bra som sista månaderna för mig.
Vi tränade riktigt bra. Efter graviditeten kunde jag rida på som vanligt igen i alla gångarter men nu är istället problemet att man har en liten tjej med sig så jag kan inte lämna gården - dvs ännu mer ridning på ridbanan/ridhuset. Fösta veckorna gick det bra, då kunde jag lämna henne sovande i vagnen vid ridbanan. Men sen minskade hennes sovbehov och jag hann nästan aldrig rida under några veckor. Nu har hon istället börjat tycka att det är roligt att sitta och tugga på saker så nu kan jag återigen ställa hennes vagn vid ridbanan och rida i åtminstånde 15 minuter - vilket är tillräckligt långt för ett träningspass. Höromdan red jag för min tränare igen för första gången och då var min sambo med och tog hand om dottern under tiden. För i 45 minuter vill hon inte sitta och glo i vagnen.
Man får pussla och fixa och inte ha så höga krav. Jag försöker se det så att min dotter blir större och hon kan gott få den här tiden med sin mamma. Hästarna kommer jag att kunna hålla på med hur mkt som helst sen men min dotters barndom får jag bara uppleva en gång.
Ang foglossning upptäckte jag att den blev bättre av ridning om jag arbetade med korsettmuskulaturen. Om jag bara åkte häst fick jag skitont i fogarna så det var viktigt att jobba med sitsen om det skulle gå. Tokhästen bjöd dock på en rodeotur i v 35 nånstans, det kan jag inte rekomendera.
Jag trodde att det skulle vara lättare att rida med bebis faktiskt. Hon vill inte alls sammarbeta. Men det gör ingenting. Det är fantastiskt att vara förälder.