NI galoppkunniga vad säger ni om denna

Sv: NI galoppkunniga vad säger ni om denna

*puttar lite*

Är det verkligen ingen galoppkunnig som kan säga något om denna stam och om det skulle vara något att starta i framtiden??

Federico var själv en mycket bra häst men jag tror inte att han har speciellt många avkommor. Secret Destination säger mig ingenting, var hon en import? Har hon startat? Har hon fler avkommor?

Det kan mycket väl vara en helt OK häst men du får titta på individen och inte på stammen.

Federico var själv en mycket bra häst men jag tror inte att han har speciellt många avkommor. Secret Destination säger mig ingenting, var hon en import? Har hon startat? Har hon fler avkommor?

Det kan mycket väl vara en helt OK häst men du får titta på individen och inte på stammen.

Jag är rädd att OK använder ridhästsättet att beskriva härstamningar.
OK har förut frågat om danska avelshingsten Secret Destination.

Jag är rädd att OK använder ridhästsättet att beskriva härstamningar.
OK har förut frågat om danska avelshingsten Secret Destination.

Ja det stämmer :o

Stammen på hästen är alltså

Pappa: Federico
Mamma: Secret Charm
Morfar: Secret Destination
Mormorsfar: Northern Horizon

Mamman heter Secret Charm och är e.Secret Destination. Och hon har väl gjort bra ifrån sig på banan av det jag fått höra. Hon har bara en avkomma till och den är 1år

Jag äger även stoet och min tanke är att använda henne i halvblodsaveln :laugh:

Hur ser man på ett fullblod om de är lämpade eller inte?

Hur ser man på ett fullblod om de är lämpade eller inte?

Lätt som en plätt! Har hon vunnit flera lopp i lite bättre sällskap? Har hon syskon som vunnit bättre lopp? Är hon något så när hel och ren? Kommer hon från en framstående stolinje? Är hon efter en framgångsrik hingst?

Sen kan man ha tur också!:angel:

Men om din häst inte har utmärkt sig på banan skulle jag definitivt inte råda dig att använda den i fullblodsaveln. Om du inte vill ha ett keldjur förstås!:love:

Sen kan den funka jättebra i halvblodsaveln. Det verkar nästan som att ston som inte dög som galoppörer lämnar bättre hopphästar än tvärtom. Min granne har ett sto som jag inte skulle vilja ha om jag så fick betalt men hennes halvblodsavkommor är jättefina!

Senast ändrad:

Det är svårt att sia, speciellt om framtiden, men man brukar säga: Breed the best to the best, and hope for the best.

Se'n finns det massvis med exempel på att hästar med en härstamning, som tydade på, att dom inte skulle kunne springa tillräckligt fort för att hålla sig varma, faktiskt har blivit rent svettiga.

Härstamningen är inte "fashionabel", men med Federico som far och Secret Destination som morfar, borde du få en ganska väl tilltagen avkomma... om den se'n dugar som galoppör är en annan femma. Det finns otroligt många faktorer, som spelar in.

Lätt som en plätt! Har hon vunnit flera lopp i lite bättre sällskap? Har hon syskon som vunnit bättre lopp? Är hon något så när hel och ren? Kommer hon från en framstående stolinje? Är hon efter en framgångsrik hingst?

Sen kan man ha tur också!:angel:

Men om din häst inte har utmärkt sig på banan skulle jag definitivt inte råda dig att använda den i fullblodsaveln. Om du inte vill ha ett keldjur förstås!:love:

Sen kan den funka jättebra i halvblodsaveln. Det verkar nästan som att ston som inte dög som galoppörer lämnar bättre hopphästar än tvärtom. Min granne har ett sto som jag inte skulle vilja ha om jag så fick betalt men hennes halvblodsavkommor är jättefina!

Som jag förstår det så var hon bra på banan och vann i bra sällskap.

Hoppas verkligen inte att det är så att ston som gör bra ifrån sig inte duger i hoppavel :crazy:

Jag vet inte så mycket om fullblod stammässigt men vet att här ligger det både Northern Dancer och Lyphard väldigt nära i stammen.

Hennes mamma är importerad och eftersom hon inte är Svenskfödd så är det svårt att söka på avkommor till hennes mamma.

Mamman till mitt sto heter Way of Life.

Här finns hela stammen på mitt sto: http://www.allbreedpedigree.com/secret+charm5

Senast ändrad:

Det är svårt att sia, speciellt om framtiden, men man brukar säga: Breed the best to the best, and hope for the best.

Se'n finns det massvis med exempel på att hästar med en härstamning, som tydade på, att dom inte skulle kunne springa tillräckligt fort för att hålla sig varma, faktiskt har blivit rent svettiga.

Härstamningen är inte "fashionabel", men med Federico som far och Secret Destination som morfar, borde du få en ganska väl tilltagen avkomma... om den se'n dugar som galoppör är en annan femma. Det finns otroligt många faktorer, som spelar in.

Lite nyfiken på vad som skall vara "fashionabel" stam :D

Här är mitt stos stam: http://www.allbreedpedigree.com/secret+charm5

Way of Life (CAN) född 1991 har två registrerade avkommor
Secret Charm (DEN) 1999 e. Secret Destination (USA) samt Miss Millenium (DEN) 2000 e. Secret Destination (USA) båda är ston.
Inga registrerade avkommor till Secret Charm (DEN).
Det ända resultat jag har hittat på Secret Charm (DEN) var en 2:a plats på Övrevoll den 9 October 2003 över 5 furlongs 110 yards.

Som jag förstår det så var hon bra på banan och vann i bra sällskap.
Hittade hennes hela form på Övrevolls sida. Gå till www.ovrevoll.no och sen Databas. Det tar en evinnerlig tid men man kan alltid hitta på något annat under tiden.:angel:

Secret Charm var ingen tokig häst. Tyckte att jag kände igen namnet lite vagt och upptäckte att min Sune (a.k.a Golden Gate) har slagit henne.:devil:

Du kan följaktigen också hitta hennes stam och resultat på www.galoppsport.se under fliken Sportinfo.

Hoppas verkligen inte att det är så att ston som gör bra ifrån sig inte duger i hoppavel :crazy:
Nu blev du allt svitt!:devil: Men det gör dom säkert, en god atlet är alltid en god atlet! Det är nog bara så att de ston jag vet som har gått till hoppaveln har gjort det för att dom inte dög som galoppörer.

Jag vet inte så mycket om fullblod stammässigt men vet att här ligger det både Northern Dancer och Lyphard väldigt nära i stammen.

Det blir först i fjärde led och är det då inte genom några av deras mer framstående avkommor räknas det inte som speciellt.

Men det är som Creetown mycket riktig säger: mycket beror på tur också!

Lycka till!:bump:

Way of Life (CAN) född 1991 har två registrerade avkommor
Secret Charm (DEN) 1999 e. Secret Destination (USA) samt Miss Millenium (DEN) 2000 e. Secret Destination (USA) båda är ston.
Inga registrerade avkommor till Secret Charm (DEN).
Det ända resultat jag har hittat på Secret Charm (DEN) var en 2:a plats på Övrevoll den 9 October 2003 över 5 furlongs 110 yards.

Secret Charm har sprungit in ca 380 000kr så lite mer än en 2a plats borde hon ha ;)

Secret Charm har ett stoföl reg förra året e.Federico i Danmark, mitt föl är inte färdigregistrerat än :idea:

Secret Charm har sprungit in ca 380 000kr så lite mer än en 2a plats borde hon ha ;)
Hennes livsstatistik är 63 starter, fördelat på 6 segrar, 12 andraplatser och 12 tredjeplatser och hon har sprungit in 389 005 kr. Inte tokigt, speciellt om du tänker behålla avkomman själv. Att sälja blir tuffare om inte Merete McLaughlin är intresserad av en svenskfödd åring.

Har läst om tråden lite noggrannare och gissar att du har Secret Charm och en avkomma efter Federico? Huh?

Och du undrar om det är lönt att sätta avkomman i träning? Om jag har fattat det hela rätt är det omöjligt att ge dig ett vettigt svar utan att se hästen. Det är som Creetown säger, vad som helst kan ge bra avkommor och det finns hästar med fullkomligen guldkantad härstamning som aldrig kunde springa ifatt en fet gubbe - typ Creetown.:devil: (Förlåt, kunde inte låta bli)

Låt någon tränare titta på hästen och ge en åsikt. Det kan vara en totalkanon för allt vi vet. Älskade själv Federico som individ och om jag inte missminner mig var han efter Known Fact och det är inte fel!:bump: Så lycka till!!

Jag har ett sto efter Secret Destination..men hon galoppade inget bra på banan men är en hejare på att hoppa :)

Hennes livsstatistik är 63 starter, fördelat på 6 segrar, 12 andraplatser och 12 tredjeplatser och hon har sprungit in 389 005 kr. Inte tokigt, speciellt om du tänker behålla avkomman själv. Att sälja blir tuffare om inte Merete McLaughlin är intresserad av en svenskfödd åring.

Nej jag tänker inte sälja någon av dem :D

Har läst om tråden lite noggrannare och gissar att du har Secret Charm och en avkomma efter Federico? Huh?

Och du undrar om det är lönt att sätta avkomman i träning? Om jag har fattat det hela rätt är det omöjligt att ge dig ett vettigt svar utan att se hästen. Det är som Creetown säger, vad som helst kan ge bra avkommor och det finns hästar med fullkomligen guldkantad härstamning som aldrig kunde springa ifatt en fet gubbe - typ Creetown.:devil: (Förlåt, kunde inte låta bli)

Låt någon tränare titta på hästen och ge en åsikt. Det kan vara en totalkanon för allt vi vet. Älskade själv Federico som individ och om jag inte missminner mig var han efter Known Fact och det är inte fel!:bump: Så lycka till!!

En bekant till oss som är mkt insatt i galoppvärlden vill se både stoet och fölet, men jag var mest intresserad av att veta vad man inom galoppen tycker om blodet och om det skulle vara intressant.

Nu förstår jag att blodet inte är så intressant som individen :D Vilket det är helt annorlunda i "ridsportsvärlden" när man avlar

Meningen är att stoet skall betäckas med en halvblodshingst så fort hon går i brunst igen och fölet skall användas till vanlig ridning när den väl är så gammal.

Båda är mycket fina och har väldigt bra vinklar för ridning :bow:

Framför allt så har stoet ett underbart temperament och är väldigt väl hanterad och det är guld värt!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 083
Senast: Bison
·
Katthälsa Hej allihop! Min vapendragare Zorro har hunnit bli 18 år och efter att ha gjort ett blodprov konstaterades det att han har njurproblem...
Svar
19
· Visningar
2 786
Senast: Jamienoble
·
Hundavel & Ras Alltså, det är extremt enkelt att hantera hydrolat 😅 Jag har mitt i kylen, droppar en droppe på en möbeltass eller tops, och lägger den...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 514
Senast: Pilot
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 415

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Tips på mellanstor hund för barnfamilj

Hästrelaterat

Omröstningar