Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Federico var själv en mycket bra häst men jag tror inte att han har speciellt många avkommor. Secret Destination säger mig ingenting, var hon en import? Har hon startat? Har hon fler avkommor?
Det kan mycket väl vara en helt OK häst men du får titta på individen och inte på stammen.
Jag är rädd att OK använder ridhästsättet att beskriva härstamningar.
OK har förut frågat om danska avelshingsten Secret Destination.
Federico var själv en mycket bra häst men jag tror inte att han har speciellt många avkommor. Secret Destination säger mig ingenting, var hon en import? Har hon startat? Har hon fler avkommor?
Det kan mycket väl vara en helt OK häst men du får titta på individen och inte på stammen.
Hur ser man på ett fullblod om de är lämpade eller inte?
Lätt som en plätt! Har hon vunnit flera lopp i lite bättre sällskap? Har hon syskon som vunnit bättre lopp? Är hon något så när hel och ren? Kommer hon från en framstående stolinje? Är hon efter en framgångsrik hingst?
Sen kan man ha tur också!
Men om din häst inte har utmärkt sig på banan skulle jag definitivt inte råda dig att använda den i fullblodsaveln. Om du inte vill ha ett keldjur förstås!
Sen kan den funka jättebra i halvblodsaveln. Det verkar nästan som att ston som inte dög som galoppörer lämnar bättre hopphästar än tvärtom. Min granne har ett sto som jag inte skulle vilja ha om jag så fick betalt men hennes halvblodsavkommor är jättefina!
Det är svårt att sia, speciellt om framtiden, men man brukar säga: Breed the best to the best, and hope for the best.
Se'n finns det massvis med exempel på att hästar med en härstamning, som tydade på, att dom inte skulle kunne springa tillräckligt fort för att hålla sig varma, faktiskt har blivit rent svettiga.
Härstamningen är inte "fashionabel", men med Federico som far och Secret Destination som morfar, borde du få en ganska väl tilltagen avkomma... om den se'n dugar som galoppör är en annan femma. Det finns otroligt många faktorer, som spelar in.
Hittade hennes hela form på Övrevolls sida. Gå till www.ovrevoll.no och sen Databas. Det tar en evinnerlig tid men man kan alltid hitta på något annat under tiden.Som jag förstår det så var hon bra på banan och vann i bra sällskap.
Nu blev du allt svitt! Men det gör dom säkert, en god atlet är alltid en god atlet! Det är nog bara så att de ston jag vet som har gått till hoppaveln har gjort det för att dom inte dög som galoppörer.Hoppas verkligen inte att det är så att ston som gör bra ifrån sig inte duger i hoppavel
Jag vet inte så mycket om fullblod stammässigt men vet att här ligger det både Northern Dancer och Lyphard väldigt nära i stammen.
Way of Life (CAN) född 1991 har två registrerade avkommor
Secret Charm (DEN) 1999 e. Secret Destination (USA) samt Miss Millenium (DEN) 2000 e. Secret Destination (USA) båda är ston.
Inga registrerade avkommor till Secret Charm (DEN).
Det ända resultat jag har hittat på Secret Charm (DEN) var en 2:a plats på Övrevoll den 9 October 2003 över 5 furlongs 110 yards.
Hennes livsstatistik är 63 starter, fördelat på 6 segrar, 12 andraplatser och 12 tredjeplatser och hon har sprungit in 389 005 kr. Inte tokigt, speciellt om du tänker behålla avkomman själv. Att sälja blir tuffare om inte Merete McLaughlin är intresserad av en svenskfödd åring.Secret Charm har sprungit in ca 380 000kr så lite mer än en 2a plats borde hon ha
Hennes livsstatistik är 63 starter, fördelat på 6 segrar, 12 andraplatser och 12 tredjeplatser och hon har sprungit in 389 005 kr. Inte tokigt, speciellt om du tänker behålla avkomman själv. Att sälja blir tuffare om inte Merete McLaughlin är intresserad av en svenskfödd åring.
Har läst om tråden lite noggrannare och gissar att du har Secret Charm och en avkomma efter Federico? Huh?
Och du undrar om det är lönt att sätta avkomman i träning? Om jag har fattat det hela rätt är det omöjligt att ge dig ett vettigt svar utan att se hästen. Det är som Creetown säger, vad som helst kan ge bra avkommor och det finns hästar med fullkomligen guldkantad härstamning som aldrig kunde springa ifatt en fet gubbe - typ Creetown. (Förlåt, kunde inte låta bli)
Låt någon tränare titta på hästen och ge en åsikt. Det kan vara en totalkanon för allt vi vet. Älskade själv Federico som individ och om jag inte missminner mig var han efter Known Fact och det är inte fel! Så lycka till!!
Jag har ett sto efter Secret Destination..men hon galoppade inget bra på banan men är en hejare på att hoppa