Ni där ute med hundgård och hundhus!

Sv: Ni där ute med hundgård och hundhus!

Jag har köpt nät eftersom min tomt är bergig o ojämn så gick det inte med sektioner, det mest prisvärda för mig var Bondmorans som jag hittade genom:
http://www.lantbruksnet.se/lantbruksnet/kategori/utrustning.php?aid=474&ord=hundg%E5rd

Där hittar du nog det mesta som finns på marknaden.
Jag har byggt min hundgård som ett U runt huset o med altanen inkluderad så har de fri sikt i alla vädersträck. Jag har hundlucka in till köket så jag har inte behövt bygga hundhus.
Nätet är stabilt o ser ut så här:
large-Leon007.jpg

Huset ligger så här:
large-Uvberget037.jpg

Jag har den i två sektioner med dörr emellan eftersom jag hade både tik o hane då, samt ofta hundbesök.
Sammanlagt är den ca 80 kvm + altanen.

Lycka till med ert bygge.

Förresten, ang sektioner så hittar en del använda sådana från byggarbetsplatser, dessa är mycket hållbara o bra.

KL

Idag har min kommit upp, snäll pappa har jag =)

För fin present har jag fått - och fotograferat - idag!

Thumbnail.aspx

Thumbnail.aspx

Thumbnail.aspx

Ska fixa lite mer tegelstenar under där det är nivåskillnad samt göra lite grävsäkert, måla om kojan, stoppa i ny halm, och måla kojan. Plus ställa in ett liggbord. Sen så ska pappa hjälpa migg bygga ett nytt tak, då det här börjar bli lite rackligt. Men koja + hundgård är från tidiga 80-talet minst, ingen minns riktigt exakt när den köptes. Syns ju inte alls på hundgården, halleluja för varmgalvat. Den är i sektioner, och kan alltså enkelt byggas ut och byggas till om man så vill. Kojan är isolerad både i väggar, tak och golv, och tvårums med förstuga.

Jag har suktat lääänge efter den där hundgården och i många år kommit med små propåer och lirkanden men utan effekt. Tills nu, då pappa helt sonika ringde och frågade om jag ville ha den, eller om Viktor ville ha den faktiskt. Han är svag för lillknatten pappa ;)

Jag är grymt förkyld, men går ändå och ler belåtet genom snörvlet och bomullen i huvudet =)

Jag kikar in i tråden under husflytten. Har fått införskaffat mobilt bredband eftersom vi flyttat ut på fjället ... tar lite tid att vänja sig vid *hmf* hastigheten.

Grattis till hundgården! Vi håller på att mäta ut våran ..... Ska försöka få in lite bilder jag med.

Underbart - den ser ju typ ny ut!

Tack och tack igen för tipsen!

Finns ju hur mycket som helst på linken - så nu sitter jag och räknar pengar och skillnad :)

Din är verkligen stor - precis som jag kan tänka mig. Kan förmodligen inte lyckas att tjata till mig exakt de stora måtten - men nära hoppas jag.

Grattis till hundgården! Vi håller på att mäta ut våran ..... Ska försöka få in lite bilder jag med.

Underbart - den ser ju typ ny ut!

Ja, och den är sen tidigt 80-tal, ingen minns exakt när den köptes, men det var 'några år efter att jag föddes, när vi (mamma & pappa alltså) flyttade dit, minns du?'. De stod en lång stund igår och försökte räkna ut hur gammal den var.

Och stått uppställd och ute hela tiden. Plus att en risesenherre testat hållbarheten på den nogsamt, han förlorade hörntänderna när han stod och ryckte i nätet, men nätet fick inte en skråma (han var BÄNG när det var löptikar i närheten)
Men jag läste på om den, och den är tydligen galvad på samma sätt som lyktstolpar och galvad inuti rören med.

Jag tackar och tar emot, det var inte farligt dyrt att köpa till extrasektioner heller (Jag kollade mest för att se så företaget inte kursat eller så men behövde inte oroa mig heller). Extrasektion kostade 540 kr (120 cm bred), och en dörrsektion (lika bred) kostade 1065 kr. Så inte alls så blodigt om/när man vill bygga ut eller till den =)

Men ska se vad vovvarna tycker först, om de tänker vara TYST där, och inte gräva/klättra/hoppa ut osv. Skulle de tycka den är helt okej så blir det nog - beroende på hur det blir med hålla sams etc - endera en utbyggnad bakåt till sommarstugan som man ser i bakgrunden, så bonar jag inneutrymme åt dem där, eller så blir det påbyggnad så de får varsin del med varsin koja.

Hojta om du vill ha märket på den, tror inte jag får skriva det i tråden. Är ju inte billigaste alternativet (när jag googlade runt så hittade jag ju andra med sektioner, som var dryga hundralappen billigare per sektion t ex), men kvaliten är det ju inget fel på, och vill man ha en som håller typ en livstid så kan det ju vara värt det?

Den är förresten 3 sektioner bred och 4 sektioner djup, dvs 3,6 * 4,8 m = 17,28 kvm. Under minimimått, vilket förvånade mig, jag blir mer och mer förundrad hur Den ny skrotade djurskyddsmyndigheten eg tänkte ang mått för bilburar och hundgårdar osv egentligen, det är inte direkt ont om plats för en riesen i den, men ska man vara lagenlig så även om man bara tänkt ha dem där ibland, typ när man åker iväg en sväng, så.. (minimi för en hund över 65 cm i mkh är 20 kvm, för två 28 kvm)

Så pass! Tja, då kan man verkligen inte klaga på kvalitén.

Det är där vi är nu, diskuterar om hur vi ska göra den bästa lösningen med "nätet". Det är oerhört kuperat här, så det verkar som att det bästa OCH det billigaste blir att göra en egen ram med ett nät som vi finner klarar påfrestningarna. Där emot skulle du gärna på sända märket på din hundgård till mig på PM när och om du har möjlighet. Vi har ju tre hundar som skall ha en egen, lite mindre hundgård - än Husky hundarna.

Är dina vana hundgård sedan tidigare? Och har du lagt ner någon armeringsmatta el. dylikt? För oss får det i alla fall bli det för Terriern som redan grävt upp "halva gräsmattan".

PM skickat.

Nej, ingen av dem är vana med hundgård alls sen tidigare. De sjunger fina sånger om de lämnas ensamma där, men är tyst när de är två. Sen om de skulle vara det om man åker bort är en annan fråga, dit är det långt än dock, håller på och vänjer in dem. De springer rakt in där i 120 varje gång de kommer ut, jag har kastat ut godis både på gräset och i kojan ;)

Inget armeringsnät än, men den yngre herrn kommer nog se till det behövs, han är rena grävmaskinen rent generellt. Men so far har de provat sjunga, skälla, klättra, hoppa och (den äldre) slita, tugga och rycka. Men ingen har kommit på iden att gräva än dock. Är de två så ligger de mest och eh.. ja ligger ;)

Tack för det! Har redan sänt vidare märket till min syster i Sverige som skall få efterforska om det finns ev något begagnat. Det var tydligen många som hade gott och säga om det och rådde därför att se på "second hand" då det var så pass gott och hållbart material.

Vi har faktiskt inte kommit speciellt långt med vår hundgård - något som vi trodde skulle vara klart för x antal dagar sedan. Vi har i alla fall mätt ut marken nu, en granne var super snäll och lade hans mark till förfogande då det är fjäll - då slipper vi ju armeringsmattan.

Så, hundgården verkar att bli en blandning av skog, fjäll och gräs. Den blir nu större än vad sambon räknat med. Det tycker jag om :)

Det ska bli intressant att se hur de vänjer sig vid hundgården. Alla har hund i hundgård här runt omkring. De flesta skäller en del med jämna mellanrum, inget som någon bryr sig om. Det är skönt vid tillvänjningsprocessen.

Ja, dessa grävare ...... du får helt enkelt flytta till Norge så att du kan "bruka" fjället som botten. ;-)

Liknande trådar

B
Övr. Hund Jag har i nuläget 4 stycken stora hundar, två tikar (Bernen Sennen och Samojed) och två hanar (Weimaran och Dobbermann). Jag bor ute på...
2
Svar
24
· Visningar
3 870
Senast: em-pirre
·
Övr. Hund Min hund är ju allergisk mot diverse ting, men allra mest mot damm. Oavsett hur mycket vi städar kommer vi aldrig komma ifrån att damm...
2
Svar
23
· Visningar
4 515
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar