NH på sporthästar??

martha

Trådstartare
Är det nån som utövar det, då menar jag galoppörer, travare aktiva inom sin gren??
Och då menar jag mest "lydnads"mojset, att dom skall rikta 100% uppmärksamhet till kusken, tränare, skötaren...

Jag tror nämligen inte att det harmonerar med det man skall använda hästen till, hästen blir bara förvirrad av dubbla budskap??
Rätta mig om jag har fel......

Sysslar med trav och ridis,fam.har även galoppisar.(Tyvär)
Så vem skulle ha tid att vifta med rep dessutom. :D

Jag har inte sätt så m.k.t.NH,men jag tycker de jag sett har verkat utråkade.

Inget för mina pållar som skall ha gnista när dom utför sitt arbete.

Oxå vill jag inte att dom ska lyda mig notoriskt,dom ska längta efter mig och det gör dom för det mesta,kommer glatt galopperande med spetsade öron när jag skall hämta dom och jobba med dom.

Jag är oxå emot allt analyserande av varje steg hästen tar,
även när det gäller analyserande av barn och mäniskor.

Men jag vill tillägga att jag fullt ut acepterar att andra håller på med vad dom vill,så länge det inte strider mot djurskyddsnormer,som jag är m.k.t.noga att följa!

Det vore oerhört trist om alla bara var intress. av samma sak! :D

Och jag tror precis som du,det harmonierar inte att använda NH på nämda tävlingshästar,men jag har säkert något jag skulle kunna lära av detta. ;)

Nja, till en viss grad kan det ju vara nyttigt att lära även dessa tävlingshästar en del "NH" eller vad man ska kalla det, t.ex så tycker jag att det är väldigt bra om man kör en travare på banan, upptäcker att ett benskydd gått upp, kan stanna hästen , hoppa ur vagnen och själv gå fram och fixa benskyddet eller vad det nu än må vara, medan hästen står stilla utan problem. Jag vet inte om just detta faller under begreppet NH, men visst är det bra om hästen lyssnar på din röst och litar på dig. Många travare som jag stött på är hopplösa att ens få att stå still en liten stund, de är för stressade och vill gå hela tiden, det tycker jag är synd. Egentligen anser jag inte att NH är någon egen kategori inom hästsport, utan det är det som kunnigt hästfolk sysslar med varje dag i sin hantering av hästar...

Jag tror inte att det är för dom är stressade dom inte kan stå still, utan för att dom oftast inte är LÄRDA till det, lär man hästen att stå still , då gör den det.

Sen är det ju väldigt sällan skötaren som kör hästen i loppet, och vad jag har fattat det som så är NH hästar naglade till sin ägare/skötare...att ha en alltför lydig travare/galoppör tror jag inte är en höjdare....säger man ptroo kanske man hamnar i arselet på pålle :D

Den STÖRSTA biten av nh går ju ut på att man skall fylla hästens naturliga behov. Rep m.m. är bara tillbehör. Jag är inte speciellt insatt i trav- eller galoppsporten, men vad jag vet är det vanligare att man tillgodoser hästens behov inom trav än inom galopp (och tyvärr än inom ridtävling också). Det jag syftar på här är saker som utevistelse, hagkompisar, grovfodergivor m.m.

Jag vet en häst som inte gick att köra på banan, och som därför lämnades bort till en dam med nh-tänkade i ett par månader. Jag vet inga exakta detaljer mer än att vi en tid senare var och tittade på när hästen startade sitt första lopp...

Mvh/Marie

du vet nog redan min åsikt i ämnet. ;)

NH bör handla om det som det var tänkt att handla om från början: hantering byggd runt hästens behov och "språk", både som art och individ. I min hjärna har det aldrig och kommer aldrig att ha något att göra med repviftande människor som leker lekar, eller på annat sätt får hästen att tappa allt vad intresse och eget tänkande heter.

Min syn på NH är att få hästen att bli en stolt och självtänkande individ. Som lyssnar när jag har något att "säga" likaväl som jag lyssnar på den. Men när jag inte har något vettigt att förmedla så "håller jag käft" och låter hästen bara vara.

Jag har tyvärr mött en del unga travare som varit psykiskt knäckta, som pressats väldigt hårt både psykiskt och fysiskt vid väldigt tidig ålder. En baksida på en sport där kraven är väldigt hårda och de som inte håller måttet skrotas. Givetvis inte bara travet som fungerar så, men oavsett i vilket samanhang så är det alltid trist när människor inte ser till hästen som levande individ. Vad jag vill komma fram till är att man även inom dessa sporter borde vinna på att arbeta med hästen, och få hästen med sig steg för steg både psykiskt och fysiskt.
Självklart är jag väl medveten om att långt ifrån alla travtränare använder ohästvänliga metoder, men någonstans måste ju dessa hästar komma ifrån, och själv kan jag inte säga om de hör till undantagen eller inte.

Men för att knyta tillbaka till ursprungsfrågan: alla tävlingshästar måste prestera. Men det motsäger inte att de även har en kommunikation med skötare/tränare.
En dressyrhäst blir inte mindre showig för att den går att leda lugnt och sansat, en travare springer inte långsammare för att den även kan stå still, osv.

En annan sport där det krävs väldigt tuffa hästar är boskapsgrenarna, t.ex. cutting och working cowhorse. Grenar som går ut på att hästen jobbar helt självständigt på lång tygel. Oftast är det hästar med hårt psyke, och för att vara bra så måste de verkligen "tända" på boskapen, som en jakthund eggas av bytet. Det går otroligt fort, men likväl avbryter hästen jobbet direkt på ryttarens signal och återgår till att helt avslappnat lunka runt bland boskapen igen.

Nu behöver man ju inte sätta allt detta under en NH-stämpel, utan min poäng är mera att kommunikation och "lydiga" hästar inte gör ett sämre jobb, utan tvärtom ofta bättre.

Du har mött en del unga travare som varit psykiskt knäckta,vad gjorde du med dom och hur gick det sen?

Själv har jag mött så otroligt m.k.t. travare som just är lätthanterade ,kan stå stilla o.s.v.

En fråga till,hur m.k.t. varmblodig travare används i boskapsgrenarna.

Tycker du att travhästen i regel är olydig?

Fast vi pratar nte riktigt samma sak..eller det kanske vi gör eftersom du inte är en "leka lek " människa
Jag tror ändå att det är skillnad på en utbildad westernhäst och en aktiv travare, man kan aldrig be en travare att stanna i steget i en tävling...TÄNK om kusken ger min häst fel signaler?? eller signaler den inte förstår och blir ännu mer förvirrad?? det är mer sånt jag menar...

En bra western häst är förmodligen född till att vara bra, samma som en bra travare...en westernhäst med dåliga förutsättningar blir förmodligen också stressad om den skall utföra jobb den inte är kapabel till..ok att travare pressas ibland hos tränarna, det är jag medveten om, men peppar peppar så börjar förändringens vind att blåsa in även där och man ser hästarna mer som individer....ändock är det nog så som nån annan skrev att våra travare har det generellt mycket bra på "Fritiden"

Ämnet är stort med en hel del variationer...men att kalla fostran och lärdom för NH kan jag inte köpa...jag kan lära mina att stå still( det är det första dom lär sig när dom blir tömkörda...att stå still på kommando) men jag kallar inte den grunduppfostran för NH, däremot så behandlar jag mina hästar som hästar, och jag vill nog påstå att dom har det jäkligt bra :D :D

NH, för mig, är en hanteringsform som utgår från att möta hästen just för den häst den är, med ett signalsystem som den uppfattar som logiskt och naturligt. Resultatet blir en harmonisk häst som vet när den kan slappna av och när den ska jobba.

nej, det vore väldans dumt om en travare plötsligt tvärnitade på upploppet för att kusken råkade ta lite extra i tömmarna. :rofl:
Men det jag syftar till är att när loppet är färdigsprunget bör hästen vara lätt att få att sakta av och sedan lugna ner sig rimligt fort. Även jag förstår att ett sprinterlöp (trav/galopp) tänder hästarna och att de får adrenalin. Men hästar som dansar runt under uppsittning eller i vinnarcirkeln (pratar alltså om galopp-scener jag sett på tv)... jag vet inte... Det är klart att jag liknar detta med samma beteende som finns hos många ridhästar, och som jag då ser som grovt fel i grundutbildningen. Men då jag inte är insatt i trav eller galopp så kan jag faktiskt inte uttala mig om huruvida mina träningsmetoder skulle ha någon effekt på en häst som laddar upp/just sprungit ett lopp...
För jag inser ju den väldigt stora skillnaden mellan att dra gärnet en sträcka i skogen och sedan sakta av, och att genomföra ett tävlingslopp. ;)

i mitt förra inlägg glömde jag skriva att jag sett många bra sidor inom travsporten. Just att hästarna när de inte tränas får vara hästar, växa upp i flock etc, och även den stora kunskapen inom vård och förebyggande.
så jag vill poängtera att jag inte alls har något emot denna sport eller dess utövare, tvärtom finner jag den väldigt intressant och skulle gärna vilja lära mig mer.

inte heller höjer jag westernridningen, vi har rötägg här också. men jag ville ta boskapshästarna som exempel när vi ändå pratade om tuffa tävlingshästar som ska utföra snabba jobb med hårda krav, och som måste ha mycket eget krut för att fixa det.

vidare så är jag nyfiken på vad du menade med just NH i samband med travhästarna. Mer konkret vad är det som du tror skulle krocka, och inte?

(tidigare erfarenheter om dina inlägg säger mig att vi båda tränar sunt, rakt och konkret, men ändå olika. :) )

jag gjorde med dem precis som med alla andra: fick dem att börja tänka själva, se mig som en guide istället för diktator och använda mig som bollplank för att förstå olika konsekvenser, greppa situationer och finna den bästa lösningen. I min träning finns inga rätt eller fel, bara olika vägar som leder åt olika håll. En del bekväma och en del obekväma. Sen är det upp till hästen att välja vart den vill komma.

Hur många travare som används inom boskapsgrenarna skiter jag i, för jag skrev om hästträning i allmänhet och inte om någon ras.

Travare är inte lydigare eller olydigare än andra hästar. Precis som alla andra hästar så blir de vad människan gör dem till. Själv ser jag ingen vits med lydnad, utan tror mer på kommunikation och uppmärksamhet.

Om vi nu ska prata raser och generalisera, så tycker jag väldigt bra om travare. De är i grunden oftast sunda och klartänkta. Men som sagt, dåliga erfarenheter på vägen kan sätta djupa spår i vem som helst.

NH för mig rent generellt är ju en häst som tränas till högsta möjliga lydnad, att följa ledarens minsta vink, att vara lyhörd och lydig.
Jag VET att alla inte är såna , men många "tränar" NH...Jag kan helt plötsligt komma på att gå jättetrångt mellan typ trp och ensilagebalar, men det gör jag bara för jag kommit på det just då och att trp råkar stå där just då och att det är trångt...det kallar jag miljöträning eller spontanträning...eller eg ingen träning alls...för det förfaller sig bara så just då..

T ex min gamla hingst, han är livrädd för nya saker...t ex nya ensilagebalar utefter vägen vi tränar...JAG tor att han är det för att han är en ledargestalt och Kung här hemma på gården, detär hans uppgift att vara uppmärksam o vaksam...han FÅR vara rädd, han får även stå stilla o titta, men han får aldrig vända hem igen, jag anser detta vara ett naturligt beteende för just denna hästen, och han är aldrig rädd för samma sak 2 ggr
En NH häst skall ju inte vara rädd för "något"

Andemeningen med NH är kanon tycker jag , men det går överstyr många ggr......det är för mycket lallare som håller på och ,am håller på att ramla baklänges ibland...kanske ska börja ha hjälm på mig när jag loggar in på buke :rofl: :rofl:

rovdjur har behov av att träna jakt. bytesdjur har behov av att träna flykt.
jag utsätter inte hästarna för konstiga situationer/föremål för att de inte ska reagera, utan för att ge dem chansen att reagera under med jämnförelse ordnade former.
De får då själva utforska det okända, och de kommer att komma fram till att flykt inte lönar sig, utan att det är mycket bättre att stanna upp och tänka.

Reaktion är sunt, flykt är farligt.

framförallt så vilar det en desperation över de flesta träningsmetoder. Nu ska jag få hästen att göra det här! Och gärna på så kort tid som möjligt!

Jag har med åren kommit fram till att jag faktiskt inte har något som helst behov av att hästen gör si eller så, dvs bestämma hur den ska reagera eller handla. Och jag har absolut inget behov av att få det uträttat just nu på momangen. Jag har istället valt att förhålla mig ganska passiv, utan att för den sakens skull jamsa med. Har jag ställt hästen inför en situation, t.ex. "jag leder dig mot den här träbron", så lägger jag aldrig in ändelsen "och nu ska du banne mig gå över!". Utan jag avslutar helt enkelt där, eller med "vad gör du då?". Hästen kan svara allt möjligt, t.ex. "iiiiiih!!! galning!!" "aldrg i livet att jag går närmare än 10 meter!" eller "hjälp vad läskigt, bäst jag tar sats och flyyyyger över!"
Men allt jag kan svara på detta är "jaha". För det finns inga fel när det gäller reaktioner. Och om jag då fortsätter sända hästen över bron tills den svarar: "oj, vad jag är modig nu som vågar gå lugnt och sansat över den!"
så kan jag bara hålla med den. "japp, du har vunnit stort över din rädsla idag."
och det är där, när hästen känner sig modig, som det är bäst läge att knata ut i hagen. För vad hästen kommer att minnas, är inte den där superläskiga bron som den dumma människan försökte tvinga mig över. Utan den kommer att minnas det som den gången då dess självsäkerhet växte, och den kände sig modig och duktig. Och är det något som föder motivation och mersmak, så är det just dessa känslor.

Så, jag hade inget behov av att hästen gick över en bro. Men hästen hade faktiskt behov av det, eftersom det fick den att växa inombords. Och är det något en tränare ska leva för, så är det elevens behov i utbildningen. oavsett ämne.

O.k. att det finns folk som inte borde ha travhäst eller häst över huvud taget är jag med på.Men jag kan guida min häst utan att det kallas något speciellt,skulle aldrig falla mig in att vara diktator.
Det du säger därefter kan väl endå inte anses specifikt!?

Att olika raser är emnade för olka endamål måste du väl endå medge?

En häst blir väl endå inte alltid vad man gör den till!?
Komunikation och uppmärksamhet är väl ett måste i hantering av hästar!?

Är travaren i grunden oftast sund och klartänkt?

Skulle vilja påstå att en häst är en häst,som i fångenskap kräver en omsorgsfull ägare,tränare,skötare o.s,v.

Du o Jag är nog väldigt lika...för sådär tänker jag också....Att stärka ett självförtroende ur hästens perspektiv och inte slå sig för bröstet och visa för allmänheten att kolla vad duktig JAG är. en häst växer ju också av att man "tänker" positivt...som du med den bortfallande ändelsen..

Det är nyttigt att få tänka till lite ibland, för härhemma så bara GÖR jag saker..jag tänker inte på det längre, analyserar inte varför det gått si eller så....huvudsaken att budskapet går fram så är alla nöjda o glada :)

Egentligen är jag inte AntiNH, men det vrider sig i magen när jag hör t ex "ledarskapsövningar"..precis som om det skulle vara nåt specifikt som bara NH folk kan utöva :confused:

Jag är också sån som BER mina hästar att göra saker, skulle aldrig fall mig in att tvinga fram saker dom inte förstår eller har kapacitet till, jag gillar inte ledarslap, jag gillar teamwork...jag o mina hästar har ett mål, det målet skall vi färdas mot TILLSAMMANS :love:

Ja gjorde det på mina hästar när jag jobbade med travare och de sprang in många miljoner så visst går det.
Ala islandshästar är ju av naturen Nh:ade och vissa är ju HÖG tävlingsnivå.

Som en parentes kan ju nämnas att Monty Roberts arbetar väldigt mycket med galopphästar, bl a sådana som har trauman från startboxarna, och det fungerar alldeles utmärkt.
Jag håller verkligen med dig om att det är en hanteringsform och jag är övertygad om att det inte spelar någon roll vad du ska använda hästen till - att hantera hästen väl har alla inblandade parter nytta och glädje av, inte minst hästen!

Rent generellt tycker jag att travhästar är bättre hanterade än galopphästar. Vi har haft en hel del "avdankade" både trav- och galopphästar som har passerat revy i vårt stall och alla fd galopphästar har haft/har något slags beteendestörning medans ingen av travhästarna har haft/har det.
För mig säger det en hel del om hantering och hästhållning.

För att återknyta till marthas funderingar så förstår inte jag varför det ena måste utesluta det andra?
Hästen lär sig precis vilket "jobb" den förväntas utföra och det här med att NH hanterade hästar verkar hjärndöda och avtrubbade är, för mig, inget annat än en misstolkning av en lugn och avspänd häst. En häst som hela tiden vet vad som förväntas av den ödlsar ingen energi på att vara nervös och uppstressad - den kopplar av tills det blir dags att "jobba". Svårare än så är det inte!

det känns som om vi två pratar frbi varandra väldigt mycket. eller rättare sagt: det känns som om du inte riktigt läser mina inlägg...?

t.ex. angånede att olika raser är ämnade för olika saker...ja?? jag har aldrig påsttt något annat, och i den här diskussionen har jag inte ens nämnt något som har med det att göra :confused:

en häst formas, precis som alla andra, av andra varelser / situationer / den möter. En häst kan därför vara väldigt svår för en människa att hantera, medan den i nästa människas händer blir kalasbra. så jo, hästar blir vad omvärlden gör den till. Tilläggas bör väl att eftersom alla är individer, och därför reagerar på olika vis, så får alla olika erfarenheter ur samma situation.

kommunikation och upmärksamhet är grunden i en bra hästhantering, ja. men långt ifrån all hästhantering ser ut så. Den absoluta majoriteten utgår från människans synsätt, behov och sociala mönster, istället för hästen.
Om du inte tillhör den skalan, good for you! :) :bow:

NH utgår från hästens värld, bland annat rangordning, kroppsspråk och behov/instinkter.
Om du använder dig av detta, varför inte kalla det nh?

Jag tycker att det nh-motstånd som kommit krypande på senare tid är lite lustigt. Jag antar att det kan vara att människor som "alltid gjort på ett visst sätt" känner sig hotade när NH-människor säger att det bara finns ett bra sätt att hantera hästen på; det som hästen uppfattar som det mest naturliga. Men istället för att sitta på sin lilla ö och försvara sig, så kan man väl själv ta del av kunskapen?

slutligen ett svar på frågan om travare:
de travhästar som jag har träffat har ofta varit sunda och klartänkta. Trots att just de individerna haft en hel del i ryggsäcken, så har de ändå inte haft det alltför svårt att rensa bort gammalt groll och hitta tillbaka till kärnan.

:bow:

däremot har jag sett många avtrubbade hästar som människan tränat till lydighet med hjälp av ledarskapsövningar. Och det är klart, att när andra hästmänniskor ser dessa hästar utan livsgnista, och får höra att det beror på NH, så får man ju en negativ syn på denna filosofi. :(

så, harmonisk och avslappnad är något helt annat än hjärntvättad zombie.

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 287
Senast: Ajda
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 287
Senast: Fetaost
·
Hästmänniskan Hej, är 15 år och går alltså åttan nu. Är väldigt bra på att skriva långt så om du ej orkar läsa skrolla ner:) Började på 4 h gård när...
Svar
16
· Visningar
2 927
Senast: a1agnlju
·
Hästhantering Heeej, har börjat hantera en 2årig varmblodshingst nyligen och han har världens personlighet. Han är alert och intresserad vad man...
2
Svar
27
· Visningar
2 493
Senast: yttre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar