du vet nog redan min åsikt i ämnet.
NH bör handla om det som det var tänkt att handla om från början: hantering byggd runt hästens behov och "språk", både som art och individ. I min hjärna har det aldrig och kommer aldrig att ha något att göra med repviftande människor som leker lekar, eller på annat sätt får hästen att tappa allt vad intresse och eget tänkande heter.
Min syn på NH är att få hästen att bli en stolt och självtänkande individ. Som lyssnar när jag har något att "säga" likaväl som jag lyssnar på den. Men när jag inte har något vettigt att förmedla så "håller jag käft" och låter hästen bara vara.
Jag har tyvärr mött en del unga travare som varit psykiskt knäckta, som pressats väldigt hårt både psykiskt och fysiskt vid väldigt tidig ålder. En baksida på en sport där kraven är väldigt hårda och de som inte håller måttet skrotas. Givetvis inte bara travet som fungerar så, men oavsett i vilket samanhang så är det alltid trist när människor inte ser till hästen som levande individ. Vad jag vill komma fram till är att man även inom dessa sporter borde vinna på att arbeta
med hästen, och få hästen med sig steg för steg både psykiskt och fysiskt.
Självklart är jag väl medveten om att långt ifrån alla travtränare använder ohästvänliga metoder, men någonstans måste ju dessa hästar komma ifrån, och själv kan jag inte säga om de hör till undantagen eller inte.
Men för att knyta tillbaka till ursprungsfrågan: alla tävlingshästar måste prestera. Men det motsäger inte att de även har en kommunikation med skötare/tränare.
En dressyrhäst blir inte mindre showig för att den går att leda lugnt och sansat, en travare springer inte långsammare för att den även kan stå still, osv.
En annan sport där det krävs väldigt tuffa hästar är boskapsgrenarna, t.ex. cutting och working cowhorse. Grenar som går ut på att hästen jobbar helt självständigt på lång tygel. Oftast är det hästar med hårt psyke, och för att vara bra så måste de verkligen "tända" på boskapen, som en jakthund eggas av bytet. Det går otroligt fort, men likväl avbryter hästen jobbet direkt på ryttarens signal och återgår till att helt avslappnat lunka runt bland boskapen igen.
Nu behöver man ju inte sätta allt detta under en NH-stämpel, utan min poäng är mera att kommunikation och "lydiga" hästar inte gör ett sämre jobb, utan tvärtom ofta bättre.