Jag tar det direkt från hjärtat, struntar i om jag marknadsför en och trampar en annan på tårna. Många får sin första kontakt med Monty Roberts Join Up. Monty Roberts är en fantastiskt duktig horseman! Jag själv gick på clinic för honom och hans lärjunge Kelly Marks och det gav verkligen inspiration, men Join Upen var kärnan, och sedan läste jag ett par av hans böcker-också inspirationsrika, men jag förstod inte riktigt, kom liksom inte vidare, det måste ju finnas mer! Join Up allena gör mig ju inte till världens stjärna för min häst, även om den delvis är på rätt väg! Jag letade! Hempfling-fy fanken vad duktig men hur menar han egentligen att JAG ska göra??? Leslie Desmond likaså. John Moore, ja,där lossnade det lite ett tag, sedan var det stopp!Patrick Allori, härlig men ... Av en liten chanstagning hamnade jag på unghästclinic hos en väldigt cool tjej som bara sysslar med Parelli. Parelli är inte så stort i Sverige, så wow vad jag blev exalterad!!!
Nu, sju år senare, sitter jag här och har av misstag hamnat mitt i ett hästforum, jag avskyr nätet men älskar att inspirera och önskar att alla fick den insikt och inspiration som Parelli givit mig! Det handlar om hästkommunikation och hästpsykologi på hög nivå, rovdjur och flyktdjur, att läsa av och förstå precis varenda häst, att nå total harmoni och få en fantastisk relation med varje häst du möter, att förstå den och dig själv, att ha strategier för varje situation och varje häst, att bli någon som hästen litar på och tycker att det är rent ut sagt askul att göra allt för, att känna känslan av att rida utan sadel och huvudlag i alla gångarter, att ta den tid det tar, sätta hästen och er relation i första rummet, att börja rida med bett och kontakt det sista du gör och få alla momenten gjorda avslappnat, avspänt, utan kamp och tvång,flygande galoppombyten lätt som en plätt....och varje dag springer hästarna mot dig och verkar förmedla 'ta mig,ta mig' ja du vet sju år har det alltså tagit men min resa är inte slut det känns som om den precis har börjat. Det var dock längesen 'driva runt i rundcorallen och få hästen att komma till mig' var det som gav mig tillfredställelse och jag kan förstå att du inte förstod exakt vad jag syftade på. Gör du det nu? Jag kan ändå inte ge några få tips. Hitta Parelli, sug åt dig allt Parellisystemet har att erbjuda, häng kvar och ha riktigt riktigt roligt!!! Så ska du få erfara vad du och din häst/dina hästar är kapabla till i rundcorallen och utanför den om två-tre år!
Kram,Annika