"NH-longering"

K

kulltorp

Jag vaknade i morse med en fråga i huvudet :idea: (Vilken hjärna man har).
Varför longerar man så mycket inom NH? Jag tänker att det skulle vara tydligare att gå och ta hästens plats och sedan nöja sig med det. Jag la t ex ut höhögar och gick och tog högen min häst stod vid. Sedan lät jag henne vara en lång tid innan jag tog nästa hög. Jag gjorde detta tills hon snabbt gav vika sedan slutade jag. Så ser det ju ut i hagen mellan hästarna. Oftast små och lågmälda signaler, sedan bryr man sig inte om den bortkörda hästen mer.
Jag tycker nog att det är ett väldigt tjatande på våra hästar även då de svarar bra på våra signaler.

Vad tycker ni?

Annika (som nu måste springa till bussen)

Sv: "NH-longering"

Jag kommer då med en motfråga: Longerar man verkligen så mycket inom NH? Jag har hållit på litegrann med NH, tränat lite för en tränare och läst lite böcker. Är extremt långt ifrån expert, knappt så jag ens vågar kalla mig amatör, men jag har inte upplevt det som att longering och NH är särskilt väl förknippat?

Jag har aldrig longerat en häst för att bygga upp min komunikation med den i alla fall så jag förstår inte alls vad du menar. Kan du förklara lite bättre?

Jag kommer då med en motfråga: Longerar man verkligen så mycket inom NH? Jag har hållit på litegrann med NH, tränat lite för en tränare och läst lite böcker. Är extremt långt ifrån expert, knappt så jag ens vågar kalla mig amatör, men jag har inte upplevt det som att longering och NH är särskilt väl förknippat?

Longering är väl ett dåligt ordval. Men jag menar att köra runt hästen på en volt typ i en rundcorall. Det håller ju många på med både lös och i lina.

Har ni då några funderingar?

Jag håller med dej. Jag blir väldigt provocerad av hur man behandlar hästar för att man fått för sej att man måste "stärka ledarskap" eller bara helt enkelt läst något som låter "kul" som man "måste prova":crazy:

Här kan man i alla fall läsa om sk join-upp i mängder av trådar och hur det även rekommenderas av glada amatörer, och det är skrämmande. Undra på att det uppstår hanteringsproblem.:crazy:

jag longerar iaf nästan aldrig. Jag har hästen lös och sedan leker vi tillsammans. Mina hästar är snabbare än mig så ibland blir det så att de springer runt mig but that's it.

Inom Natural Horsemanship är inte rundcorallen till för att vare sig longera eller köra runt hästar "så mycket".

Man använder den som ett praktiskt utrymme för ett otal ändamål i sitt arbete med hästar. Vissa av dom övningar man gör inkluderar att hästen rör sig utmed rundcorallens vägg, men det är ju vanligen inte den rörelsen i sig som är det primära.
Alla "NH-övningar" bygger på ett behov, t ex åtgärda ett problem, steg i samarbetsutveckling etc och har alltså som syfte att åstadkomma en förändring. När väl den förändringen är genomförd, bortfaller också behovet av den övningen, frånsett eventuella "påminnelser".

Att tjata om vissa moment i evighet visar på att man inte förstått vad man håller på med. Dvs, har inget med Natural Horsemanship i sig att göra.

LIA

Jag tror inte du har förstått själva principen med corallarbete. Det handlar inte alls om att dominera hästen eller att få den att motionera av den. När jag jobbar i corallen handlar allt som kommunikation. Lyssnar hästen på mina signaler, lyssnar jag på den? Ställer hästen frågor gör den bara vad jag säger helt monotomt? Är den med mig eller emot mig? osv. Detta kollar jag genom olika "övningar". Ibland handlar det om att flytta hästen på olika sätt men det är inte rörelsen i sig som är det viktiga utan det är hur både jag och hästen kommunicerar. Att jämställa detta med longering är som att säga att päron och äpplen är samma sak.

Jag tror inte du har förstått själva principen med corallarbete. Det handlar inte alls om att dominera hästen eller att få den att motionera av den. När jag jobbar i corallen handlar allt som kommunikation. Lyssnar hästen på mina signaler, lyssnar jag på den? Ställer hästen frågor gör den bara vad jag säger helt monotomt? Är den med mig eller emot mig? osv. Detta kollar jag genom olika "övningar". Ibland handlar det om att flytta hästen på olika sätt men det är inte rörelsen i sig som är det viktiga utan det är hur både jag och hästen kommunicerar. Att jämställa detta med longering är som att säga att päron och äpplen är samma sak.

Och varför i hela världen ska du behöva kolla av det särskilt:confused: Det borde du märka ändå när du hanterar och rider hästen kan man tycka:cool:

Verkar faktiskt helt befängt att plocka in hästen i ett särskilt utrymme för att få redan på dom frågorna:confused: *skakar på huvudet*

Håller med fjordtokan och tycker du har en trist inställning. Jag har gått kurs i allt från join-up med Monty Roberts och tuffare varianter till NH mer a la Forsström. Som med allt annat finns det saker man kan ta till sig och annat som inte känns ok. Numera ägnar jag mig åt vad jag själv kallar NH-lek, vilket jag tror är ungefär det som Fjordtokan menar.
Förutom att jag tycker det är kul så tycker min häst det är minst lika roligt. För oss har det blivit ett sätt att komma närmare varandra, få förtroende för varandra, ha kul ihop och inte minst viktigt, omväxling till ridningen. Jag har slutat med corrall eftersom ridbanan funkar lika bra eftersom min ponny numera fokuserar på mig även med stora ytor, annars är det ju faktiskt en ren praktisk fråga-det är jobbig att få kontakt med en häst som springer över för stort område, vilket de flesta gör i början eftersom de inte vet vad man vill så klart!
Idag kan jag stå på banan och få min lille prins att springa serpentiner över ridbanan, hoppa hinder, stanna eller backa på allt mellan 35 och 1 m, och jag tycker det är hur roligt som helst, och, det är jag säker på, om inte min ponny haft lika kul, så hade han inte gått med på detta!:love: Ibland springer vi runt tillsammans istället och han följer mig i alla vändningar och gångartsändringar och jag ser att han är glad, att vi bara leker och är tillsammans utan det vanliga jobbet, som omväxling! Vad är felet då? Jag hittar inga!
Hmmm ursprunget var nog en annan fråga, longering, nej det är inget jag förknippar med NH generellt, men det kan vara en del av träningen, med måtta och i inlärningen, om man vill....

Det är jättebra att du och din ponny har roligt ihop. Det är säkert nyttigt på många sätt för er relation.

Men om man bara gör vissa saker och tjatar med hästen i en massa lydnadsövningar för att få veta om hästen lyssnar:confused: Nä det ska man inte´behöva göra, en bra relation ska man kunna få igenom den vanliga hanteringen och ridningen, det ska inte behövas "checkas av" så som det lät genom att driva runt hästen i nån rundcorall.

Om hästen tycker era lekar är roliga ska ni absolut fortsätta:laugh:(och vissa tycker absolut om att busa och leka med människor - inte alla dock, man får vara lite uppmärksam på hästen och inte bara tänka på vad man själv vill)

Jag tänker varför ska man göra allt som "vanligt folk"? Min häst tycker det är kul med det ni kallar lydnadsövningar. Han har dessutom blivit otroligt smidig och lätthanterad!
Jag tycker inte man ska se NH som en serie övningar som i sig själv kommer ge en superrelation eller någon form av lydnad. Personligen ser jag det som ett kul sätt att variera vardagen och skapa ett gemensamt kommunikationssätt.

Och noga räknat; är inte dressyr också lydnadsövningar? Är det då fel att träna dressyr flera dagar i veckan för att få en lydigare häst?

Som jag skrev i mitt första inlägg vaknade jag med denna tanke i huvudet och jag försökte klargöra i mitt andra inlägg att longering är ett dåligt ordval. Jag jämställer inte rundcorall och longering överhuvudtaget. Jag är bara inte så ordstark på morgnarna ;)
Jag använder mig själv av "NH-övningar" när jag är med hästar så något försvar för själva NH-principen behövs inte.
Däremot menar jag att alltför många håller på och tjatar om detta med ledarskap och "kör runt" sin hästar och viftar med rep i tid och otid. Jag tror mig ha förstått andemeningen i övningarna men frågan var varför så många fokuserar på just de övningarna så mycket.

Jag undrar också om någon använder sig av exemplet jag skrev om att "ta hästens höhög" och vad ni tänker om det. Och vad ni tänker om att låta saker och ting ta lite tid istället för att köra ett antal övningar direkt på varandra.
JAg menar inte att "kloka" NH.are gör detta men jag menar att det finns ett stort antal mindre kloka NH-are...:crazy:

Ha det gott
Annika

Dessa frågor finns såklart alltid med i min hantering. Inte bara i corallen men det är där jag kan förbättra dem. Jag behöver inte alls vara i en corall för att göra dessa saker men det är ett praktiskt utrymme precis som att det är smidigt att rida på ridbanan. Jag har väldigt svårt att förklara mig eftersom det mesta går på känsla.

Dessa frågor finns såklart alltid med i min hantering. Inte bara i corallen men det är där jag kan förbättra dem. Jag behöver inte alls vara i en corall för att göra dessa saker men det är ett praktiskt utrymme precis som att det är smidigt att rida på ridbanan. Jag har väldigt svårt att förklara mig eftersom det mesta går på känsla.

Ja det där med kommunikation utan tonfall och gester är inte lätt. För oss människor alltså :)

Annika

För att svara dig med din "höhög" variant så gör jag likadant.
Brukar träna i hagen att följa efter, tricks, inkallning osv. Har oftast med mig en påse lunchhö som då står någonstans i hagen men inte får röras även om pållen gärna vill det. Inga som helst problem, han försökte en gång men eftersom jag blev "a pain in the ass" som vilken ranghög häst som helst så förstod han direkt att höet var belöningen efter ett kort pass med sånt jag ville träna på.

Tycker absolut det är en bra grej att träna på, hästen måste ju ta hänsyn till att du är ranghögre och vill ha din höhög för dig själv ;)

Visst är det bra! Jag tycker just att ha något föremål (hö) att spela runt gör kommunikationen så tydlig. Jag tror att det kan vara en bra övning att börja med om man inte har en häst som inte lyssnar alls och som skulle kunna gå till attack då han/hon faktiskt är den styrande. Men annars har jag känslan om att det är lätt att hitta känslan av att "den är min" och därigenom kommer kroppsspråket att visa det. När man dessutom får se att det fungerar växer tron på att "jag kan" och då är förutsättningarna för fortsatt kommunikation i ett bra läge.

Tänker jag lite nyvaken... ;)

Ha det gott
Annika

Jag tycker det är så viktigt att träna detta just med min unghingst. Han har varit högst i rang i hagen och jag har absolut ingen lust att han fortsätter trycka ner allt han kan, även om han gör det på ett "sjysst" sätt, bara för att det gäller mat.
Han får allt vänta på sin tur när man kommer ut med en påse hö till hagen, likaså som alla andra. Samma gäller när han får bråttom in i boxen för att han vet att maten väntar, JAG bestämmer ju hur fort det ska gå trots god mat som lockar :)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 076
Senast: soom
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 875
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Jag tog bort min häst i mars efter en lång tids sjukdomsbesvär av olika slag. Jag hade nästan gått in i väggen av all stress, skötsel...
Svar
7
· Visningar
1 211
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama