NH-kunniga, hjälp mig.

attempt

Trådstartare
Har lagt ut en sån här tråd förr, men fick inget detaljerat svar.
När jag ska hämta min häst i hagen, står han först och tittar på mig, sen vänder han sig om med öronen bakåt, kommer jag nära går han iväg, ibland springer. Kommer jag närmare sparkar han mot mig.
Jag är så arg och ledsen, men mest besviken. Utanför hagen funkar våran komunication jättebra, vi tränar mycket NH och han visar inga täcken på att "hota" mig. Jag kan ha honom lös och han står stilla tills jag säger till att han får gå, han går undan fär både psyksikt och fysiskt tryck, han stannar när jag stannar, backar när jag backar och är helt underbar att hantera.
Det verkar som att han inte gillar grimman och grimskaftet, för jag kan hälsa på honom i hagen när jag går in utan det. Skulle bli tacksam för allas svar, tips och ideér´.

Sv: NH-kunniga, hjälp mig.

genom Parelli's hem sidan kan man beställa en DVD som hetter "the catching game". Jag har använt det med min dotters ny ponny, fd ägaren har jagat ponny up till 2 timmar att ta tag i den, det har vissat bra resultalt. Det finns många trådar med samma ämne därför kanske folk har inte svarat, vi har skrivet det så många gånger att det blir lite tröttsamt. Men med en video så kan du ser hur man ska göra. Och det är förklarat i bra detaljer. Tyvär det bara kommer i enelska eller tyska.

http://195.186.79.93/cgi-local/store_sw/commerce.cgi?product=highlight&cart_id=3121154.106231927

ja, min gamla arab var så... ibland satt jag i hagen i två timmar och var inte så glad, men sedan började jag ta med mig fika och satte mig på en stol i hagen med ryggen åt hästarna, då blev hon nyfiken och kom fram och ville smaka. Jag gav henne godis men fångade henne inte. utan hon fick komma fram till mig flera ggr och nosa.
(det ska vara roligt och spännande att komma till matte)
jag lämnade hagen utan infångningsförsök, och gissa om hon blev snopen. Jag gjorde såhär många ggr. Det tar tid, och jag fick hoppa över ridningen många ggr för min väntan, men det var värt besväret för det hjälpte, fast ibland så såg jag på henne direkt att
"idag får du inte ta mig"

då lade jag grimskaftet utanför hagen och "låtsades" som om jag skulle bara gå en vända i hagen.
gick in till stallet en stund och gick sedan ut och satte mig på huk, då kom hon fram minsann, hon följde efter mig som en hund då. men jag tog fortfarande inte med henne ur hagen den gången heller utan bara gav lite godis när hon kom fram. sen gick jag in i stallet igen en stund.
(hon stod då kvar och tittade efter mig)
efter många många ggr så kom hon fram till slut.
(ett test på ledarskapet)
prova att bara ta grimskaftet runt halsen fram till grinden och där ta på grimman

sådär var min också förut. Gjorde så att jag gick emot honom (utan att titta rakt på honom, bara så jag hade koll på var han var någonstans) och visslade på honom (samma ljud hela tiden) och så fort han stannade upp och tittade på mig så stannade jag och backade. det ledde då till att han dels upptäckte att jag inte trängde mig på eller gick in i hans privata zon, och dels uppmanade honm att komma själv eftersom han blev så nyfiken på vad jag ville eg. Hälsade då på honom och gick ut igen medan han fortfarande var intresserad av mig. Gjorde sedan om det igen och efter bara några gånger kunde jag hämta honom utan problem.

Skulle hämta honom idag och han gick först då iväg men tröttnade väldigt fort när jag bara gick efter honom. Först på avstånd sen släppte han mig närmare och närmare och sen var det bara att ta på grimman. :)

Rebeccah skrev:
Kan ingen ge lite tips & råd?

gå efter honom, mana på honom så att han går, han får inte springa, han skall inte få tid att äta. han skall stanna och låta dig komma fram. Jag hjälpte en tjej med hennes dominanta sto, vi gick efter henne i 45 min innan hon gav med sig. Nästa dag tog det 30, dagen efter det 20. Men nu är problemete ur vägen, om man tar tag i problemet från roten och försöker komma på varför hästen gör sådär så är det troligare att problemet försvinner för alltid än om man tar genvägar.

zillax89 skrev:
gå efter honom, mana på honom så att han går, han får inte springa, han skall inte få tid att äta. han skall stanna och låta dig komma fram. Jag hjälpte en tjej med hennes dominanta sto, vi gick efter henne i 45 min innan hon gav med sig. Nästa dag tog det 30, dagen efter det 20. Men nu är problemete ur vägen, om man tar tag i problemet från roten och försöker komma på varför hästen gör sådär så är det troligare att problemet försvinner för alltid än om man tar genvägar.

Tack för ditt tips, men han sparkar ju mot mig när jag går efter honom, vad ska jag göra då?

ja då får du väl ta me dig nått ut, en pisk eller nått så du kan förlänga "signalen" utan att vara inom räckhåll för hans hovar. Eller ett grimskaft och veva det

ta ett långt grimmskaft eller en longerlina. Och driv hästen ifrån dig sen ska hästen ta kontakt med dig och om han vänder rumpan mot dig så är det bara att driva med hjälp av grimmskaftet. när han tar kontakt med dig så behöver du inte driva ifrån honom mer utan låt honom då titta på dig och visa med ditt kropps språk att han nu får komma! Om han då vänder rumpan mot dig eller liknande fortsätter du att driva han.
Det här är även bra att träna på i en paddock!
Ge bara inte upp!

TACK för alla tips, dom har funkat kanon! :) Vill ni veta en sak till? Idag när jag tog in honom gick det jättebra, utan att jag fick driva runt han i en halvtimma. Han stog lungt och stilla medans jag tog grimskaftet runt halsen på honom och leddein honom. Sen red jag en sväng i skogen, underbart väder! När vi kom hem stog jag länge och kelade med honom, han somnade nästan. När jag sedan ledde ut honom i hagen ställde han sig vid grinden. Jag gick in och började mocka och göra iordning, efter ca en timma gick jag ut för att säga hejdå, då stog han kvar vid grinden och VILLE komma in igen. Underbara häst!

Jag blir så irriterad! Jag har kunnat ta in min häst varje dag ut ihagen utan sura miner och en bak som riktas mot mig.
IDAG när jag gick ut i hagen låg han ner i hagen, så jag satte mig brevid honom och smekte han på halsen. Efter en stund reste han sig upp och gick iväg, när jag gick emot honom la han bak örornen och vände rumpan. Varför gjorde han så? Hade han bara en "bad day" eller har han tappat respekten för mig? :(

han kanske testar ditt ledarskap fortfarande, han kanske är en häst som man måste överbevisa hela tiden, eller så hade han bara en dålig dag

Rebeccah skrev:
Vad ska jag göra när han vänder baken då?

om han inte lyssnar på din signal "flytta på dig annars kommer du i kontakt me mina tänder eller hov" så får du förstärka signalen med ett grimskaft, om han vänder rumpan till så försöker du ge en signal med kroppen först... de bara allmänt hotfull ut. Om han inte ser ut att vilja flytta på sig så tar du grimskaftet och vevar det mot honom tills han flyttar på sig. Om han flyttar på sig och går iväg så följer du efter honom in skritt tills han själv stannar. Antingen skall han låta dig komma fram, eller så ska han vända sig mot dej. Du får väl se vad han ger för signaler. Om han gör det så berömmer du honom, MYCKET..
Men en häst som vänder baken till har ingen respekt, eller så testar han. Då är det bara att förstärka signalen tills hästen lyssnar. Och när den gör det - eftergift

Jättebra svar, jag fattar precis nu! Ska testa det nästa gång han vänder baken, han gjorde inte det idag :)

Man kan, i st f att veva grimskaftet/longerlinan, slå det fram o tillbaks sidlänges på sig själv, om det går att förstå, (ungefär som man slår sig själv på ryggen i bastun med björkris), men ta det lugnt, det är en ganska kraftig signal. Gör så litet som möjligt men tillräckligt...

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 129
Hästhantering Vi har i våras skaffat en till häst, ett 5-årigt sto som kommer ur ett dödsbo och vars historia vi tyvärr inte vet så mycket om. Det...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
12 608
Senast: Karoliten
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 742
Småbarn Jag tänkte först skaffa ett anonymt konto, men jag orkar inte. Det är ju heller inget att skämmas för tänker jag (försöker jag tänka)...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 216
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar