NH, hur börjar man?

Friggan

Trådstartare
När jag ser allas bilder i Natural Horsemanship-tråden, och trickträningstråden, får jag helt ont i magen, det ser så fruktansvärt vackert och harmoniskt ut!
Jag har ett sto, Blesa, som jag ägt i 4 månader nu. Vår relation är verkligen inte bra. Ledarskapet fungerar inte, hon är spänd, speciellt i ridningen, och det känns bara inte bra liksom.
Har väldigt mycket problem med henne, det tar oftast lång tid att hoppa upp, eftersom hon flyttar rumpan och jag inte vill slänga mig upp på henne, får springa efter henne i hagen nu igen, eftersom hon tycker det är skitkul att springa iväg. Det fungerade dock en period, men nu har det kommit tillbaka igen.
Hon är väldigt spänd, speciellt i samband med ridningen.
Jag kan verkligen ingenting om NH, förutom att jag är noga med att hästen aldrig får flytta på mig, hon ska flytta sig när jag kommer in eller rör mig mot henne, hon ska gå snett bakom mig när jag leder henne, och stanna när jag stannar, backa när jag backar osv.
Men, var börjar man? Jag behöver verkligen hjälp med ledarskap och att bygga en bra relation. Hur gör man? ;S

Blev nog ett väldigt osammanhängande och förvirrat inlägg, överdriver säkert lite också, men ja. Var ska jag börja? Alla som har något tips om hur man får en bra relation, skriv!

Tack på förhand! :)

Sv: NH, hur börjar man?

Ta det lugnt. 4 månader är en kort tid. Jag är ingen NH-människa men jag vet att det tar tid att lära känna en individ. Det bästa du kan göra (i min mening) är helt enkelt att spendera tid med henne. Stå i boxen och kjela, gå på promenader, sitt i hagen och läs en bok. Det behöver inte vara så avancerat :)

Eller någon som vet vem man kan kontakta typ via mejl om man vill ha lite hjälp på vägen? :)

Säger som föregående.
Lär känna hästen. Stundera också många individer i många år.

Kontakta en godkänd tränare o börja där. Känns det i magen att det inte är rätt då är det oftast inte det.

Om man är intresserad av Natural Horsemanship, är ett bra första steg att lära sig mer om filosofin innan man ger sig in på det praktiska.

Via http://www.nnha.nu/ hittar du några seriösa instruktörer inom NH, men det finns givetvis fler. Man brukar ha kurser i ämnet, fr a under sommaren.

LIA

Det finns bra trænare som håller anpassade kurser efter vad du och hæsten kan. Rebecca østberg har æven tricktræningskurser Jaana Heinola ær vældigt duktig på NH oc håller kuser. Søk på dem på nætet.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 055
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
623
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 129
Senast: Red_Chili
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 344

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka