Sv: NH eller inte... lite tankar från mig...
Själv är jag en s k NH-människa. Jag har fallit för det tänket därför att, så som iaf jag förstått det som, man använder hästens språk så det är begripligt och logiskt för hästen samtidigt som det egentligen är väldigt enkelt för oss - den som låter sig flyttas blir ranglåg och den som flyttar den andre är ranghög. Det är A och O - att man har ordning på det. Och detta har iaf ingen tidigare lärt mig! På ridskolan t ex. Inte heller har någon annan s k kunnig hästmänniska som hanterar hästar på det "gamla vanliga traditionella" sättet nånsin förklarat detta. Inte har man heller fått lära sig att se på hästens signaler så som nåt så viktigt som tuggning/slickning som hästen säger nåt väldigt viktigt med. Det enda man fått lära sig i form av hästens språk är väl egentligen att när öronen är bakåt är den sur... sen har man givetvis lärt sig lite på egen hand efterhand man umgåts med hästar men inte sånna djupare, viktiga saker som NH lär en. Inte så konstigt att man då faller för NH... äntligen någon som lär en om hur hästar VERKLIGEN fungerar!
Jag är en s k "hästmänniska som hanterar hästen på det gamla vanliga traditionella sättet", och jag kan förklara varför en häst gör på ett visst sätt... Dra inte alla över en och samma kam kära du.
Jag är en
traditionell människa som använder mig utav mer röst än kroppsspråk, jag använder hästarna i arbete, det vi människor i grunden använder hästarna med.
Jag har ridit med spö och sporrar, jag har även ridit helt utan utrustning, jag kan erkänna att jag
rappat till mina hästar med ett spö fler än en gång (tro det eller ej, men ingen av dom är inte det minsta spörädd)
Jag vill inte att min häst ska se mig som en häst, för jag är
ingen häst, jag vill att min häst ska se mig som en flockmedlem, en flockmedlem som är högre i rang än vad denne är, men ingen häst, absolut inte.
Hästar må va dumma djur, men att vi ska gå och inbilla oss att tro att hästarna tror vi är hästar, det är bara dumt, jag har inte sett en enda människa gå och viftar runt på stjärten så fort dom ser en hund bara för att visa att h*n är glad? För det är ju så hundarna gör, då borde ju rimligen människan också göra det, enligt ditt tänk med hästarna menar jag....
Jag kan hålla med om att det är resptektlöst av en människa att tränga in på hästens personliga område när den misstycker, likadant som jag tycker det är respektlöst om en häst skulle tränga in på mitt personila område när inte jag vill, när hästen visar misstycke, visar den det med kroppsspråk, hållningen och lyssnar man inte, kan man få en spark. Kommer en häst för nära mig och jag visar med hela min hållning att "gå härifrån", och hästen inte lyckas, såklart jag till slut ger den
ett rapp med spöt för att den ska lyssna, det är precis samma sak, men bara för att jag klappar till hästen då, behöver inte det betyda att jag tycker mindre om hästar än vad exempelvis du gör, eller att jag var respektlös mot hästen, eller, för den delen, att hästen blev rädd för mig.
Mina hästar respekterar mig, jag är ranghög dom, jag bestämmer över dom utan att dom är rädd för mig, dom lyder mig för att jag har tränat dom till det, inte tvingat, tränat, och jag vill att mina hästar ska lyda mig direkt, jag har sagt till den att stanna precis här, då ska den stanna här och stå här tills jag säger att det är ok att gå igen, jag jobbar ute i skogen med mina hästar, och där ska mina lydnadskommandon sitta, till punkt och pricka, men dom lyder inte mig för att dom är tvingade, utan dom lyder för att dom är lärda.
Det jag verkligen ogillar med ditt första inlägg (har sedan bara skumläst igenom resten av tråden) är hur du drar alla över en kam, att
alla ridskolor lär ut fel och att det är
bara NH som är rätt, det tycker jag är fel.
Nu är klockan mycket, och jag är trött, skriver därför inget mera i den här tråden för tillfället, ursäktar om mitt syfte med inlägget varit oklart eller om jag skrivit fel någonstans, vänligen diskutera detta med mig, inte tjafsa tack, utan diskutera.