NH *bildtråd*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: NH *bildtråd*

jag rider med vanligt träns och sadel och helt normalt..sen för variation och för skojs skull så rider ja i enbart repgrimma/halsring barbacka då o då..

tycker de är bra och kul med variation...man måste inte hålla sej till enbart repgrimma eller enbart träns.

Tänkte det vore skoj och inspirerande om vi kunde lägga ut bilder när vi tränar hantering med våra hästar!

Här är nära bilder när jag och Bingo tränar:)

rklapp.jpg

Här har vi lyckats backa i en bäck:D:banana:

rhoppar.jpg

rrep.jpg

Så komigen och lägg ut bilder när ni tränar och uppdatera gärna med nya bilder efter hand!:bump:

såå vackert!ska precis börja träna med min häst,hoppas de kanske blir så där fint ngn gång...:angel:

Tack så mycket! va roligt! lägg gärna in bilder när du tränar om nån kan fota dig lite) Klart att det kommer! jag har inte kommit speciellt långt och det ser nog bättre ut än vad det är:)

Vilka vackra bilder!!

Ett bidrag till tråden, klickbar bild.

Två år gammal bild där vi precis har börjat kommunicera:love: Innan var han väldigt flyktig och ängslig, en duktig NH-tränare kan göra underverk:bow:

Ella och jag lekte lite i hagen idag :)

Och sen lite löst^^

Red även lite i grimma

Har även en film, men hittar inget gratis program som man kan ladda ned och ändra 3GP-format tuill typ AVI eller WMV, eller liknande^^ Om ni vet får ni gärna hjälpa mig!

Tack så mycket! va roligt! lägg gärna in bilder när du tränar om nån kan fota dig lite) Klart att det kommer! jag har inte kommit speciellt långt och det ser nog bättre ut än vad det är:)

hehe..hur tränar du>?har du ngt schema elr nåt?lägg gärna in de i så fall!!tips ochså!:D

Ella och jag lekte lite i hagen idag :)

Och sen lite löst^^

Red även lite i grimma

Har även en film, men hittar inget gratis program som man kan ladda ned och ändra 3GP-format tuill typ AVI eller WMV, eller liknande^^ Om ni vet får ni gärna hjälpa mig!

har sett dina bilder på olika trådar och tkr din häst är jätte duktig!om du har ngt träning schema så kan du gärna lägga in de!ge mig tips ochså!har tränat ett tag,men inte kommit så jätte långt!

Ett tips på schema är att välja ut ett mål man vill uppnå, och sen skapa sig en "väg" till målet. Den "vägen" blir sen schemat:) Sen hur ofta man vill träna kan man ju anpassa till hur roligt du och din häst tycker det är =)

Jag själv har inte direkt något uppstaplat schema som jag ska följa till punkt och pricka men jag tränar NH 1 - 2 ggr i veckan, på sånt vi behöver finslipa för komunikationen skull och för att kunna uppnå målet. Mitt mål är att kunna lägga en presenning över hästen utan att den känner sig otrygg i situationen. Hästen ska kunna stå still men även kunna skritta på mitt kommando utan problem (avsuttet).
Jag har lagt upp det så som min pålle tycker sakerna är läskigast (svåraste sist såklart)
*Kunna prassla på jackan/dra upp dragkedja/rota i fickorna när jag sitter på honom
*kunna gå förbi presenning utan problem
*kunna gå PÅ presenning
*kunna gå ÖVER presenning
*kunna bli struken med plastpåse över hela kroppen
*kunna gå på prasslande presenning
osv osv.
Hoppas jag var till någon hjälp

Lycka till!

Har fått några riktigt usla bilder på då jag tränade nh senast. ska se om någon är så pass ljus att man ser vad jag gör. :smirk:

har sett dina bilder på olika trådar och tkr din häst är jätte duktig!om du har ngt träning schema så kan du gärna lägga in de!ge mig tips ochså!har tränat ett tag,men inte kommit så jätte långt!

Tack! :love:

Nja, jag leker mest med min häst^^ Alltså typ tafatt i hagen, träna att gå över bommar och hoppa (både löst och i lina) samt att hon alltid ska göra som jag gör, dvs växla tempo, stanna, backa osv, när jag gör det. Hon följer mig och känner sig trygg hos mig, även fast mycket kan va läskigt iaf.

Sen händer det att hon tappar koncentrationen eller tröttnar, speciellt om vi gör några övningar i skritt. Då kan hon springa iväg men när hon märker att jag "springer efter" stannar hon alltid och går tillbax till matte igen:p

Fast jag har inte gått nån NH-kurs eller liknande, så vi är inte så jätteduktiga, än... Men det är väl bara att testa sig fram och se hur hästen reagerar för olika signaler. Det har jag gjort, och det har funkat rätt bra hittills^^

Glöm inte att allting ska va kul också. Och använd fantasin:banana:

Nej inget speciellt schema. förut tränade jag för tränare en gång i veckan men jag har inte möjlighet till det nu så det går inte speciellt fort framåt just nu när man inte får hjälp och övningar som går framåt.
Men jag försöker hela tiden förfina hjälperna, flytta fram och bakdel, lite trickträning, skicka hästen över och förbi saker och just nu en del med drivpositioner. Det är ju väldigt mycket att träna på:D kommer inte ihåg allt. Men lite träning nästan varje dag tror jag egentligen är bäst:) med varierad träning i perioder:)

Åh, Vilken rolig bildtråd!:bow:
Jättemånga fina bilder på hästarna och deras människor som övar kommunikation, härligt och se! :bump:

Här är lite bilder på mig och min shirevalack på 6 år.
IMG_0249kopia.jpg

DSCF126rider.jpg

IMG_4514kopia.jpg

IMG_4468kopia.jpg

Säger bara WOW! Ser verkligen ut som mi ndrömhäst :) Mkt fint :)

Ser fint ut och helt underbara bilder!

Tack :love:

Måste bara fråga^^ Du och Bingo är mina största idoler, så... Har du inga filmer på er två tillsammans? Ridfilmer eller när ni typ leker eller nått, skulle vara superkul att få se:bump:

Tack! :love:

Nja, jag leker mest med min häst^^ Alltså typ tafatt i hagen, träna att gå över bommar och hoppa (både löst och i lina) samt att hon alltid ska göra som jag gör, dvs växla tempo, stanna, backa osv, när jag gör det. Hon följer mig och känner sig trygg hos mig, även fast mycket kan va läskigt iaf.

Sen händer det att hon tappar koncentrationen eller tröttnar, speciellt om vi gör några övningar i skritt. Då kan hon springa iväg men när hon märker att jag "springer efter" stannar hon alltid och går tillbax till matte igen:p

Fast jag har inte gått nån NH-kurs eller liknande, så vi är inte så jätteduktiga, än... Men det är väl bara att testa sig fram och se hur hästen reagerar för olika signaler. Det har jag gjort, och det har funkat rätt bra hittills^^

Glöm inte att allting ska va kul också. Och använd fantasin:banana:

okej jag förstår,men hur har du fått henne att följa efter dej så mkt som hon gör?:confused:typ stannar när du gör de o så,hur!förklara noga.:)tipsa mej gärna om ngr lekar m.m...

Hmm... Du kan ju börja att träna i exempelvis longerlina. Så longerar du hästen och när du vill att öka volten (alltså öka avståndet mellan dig och hästen) tittar du på hästens bog och kanske förstärker genom att peka med spöet. Om du vill minska volten vänder du blicker framför hästen (så att du inte tittar på henne/honom) och drar axeln mot dig (bort från hästen). Jättesvårt att förklara, men det är så jag gör iaf. Tänk dig ungefär att du bjuder in hästen till dig, och när du ökar volten "kastar du ut honom". ^^

Sedan kan du tänka ungefär på samma vis när du vill att h*n ska följa dig. Du liksom drar axeln mot dig (framåt) och kanske för handen först mot hästen och sedan i den riktningen du vill att h*n ska gå. Följer hästen inte efter kan du peka mot baken för att tala om att du vill att h*n ska gå framåt. Vill du att hästen ska stanna kan du liksom tänka dig att du gör en slide stop (som westernhästar gör). Alltså att du lutar dig bakåt och böjer på knäna. Som förstärkning kan du även höja händerna i början. Vill du att hästen ska backa går du bara bakåt bredvid. Om hästen inte följer efter kan du vifta lite med armbågarna och kanske peta lite på bringan för att h*n ska förstå vad du vill.

Om du vill svänga kan du tänka att hästen ska följa din hand. Så antingen (om hästen ska gå runt dig) så vrider du dig från hästen och visar med handen att h*n ska följa efter. Om du vill svänga åt hästens håll så kan du tänka att du flyttar hästens framdel med din egen kropp och visar vägen med handen.

Så här gör jag, och detta är ju väldigt tydliga hjälper. Sen kan man ju förfina det hela, när hästen har blivit mer koncentrerad och man förstår varandra. Men testa först allting i lina, och sen kan du testa löst :)

(Eftersom jag inte gått nån NH-kurs eller liknande, utan bara testat mig fram, så är detta lite av vad jag kommit fram till att min häst reagerar på. Men sen vet jag inte hur man lär i "riktig" NH... Så om du vill ha profsig hjälp får du fråga nån som är riktigt duktig^^ För jag och Ella är en så länge bara på nybörjarnivå. Men vi blir allt mer samspelta för var dag som går :love:)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
288
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 104
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 343
  • Artikel Artikel
Dagbok Ska det inte vara mer än så här? Räcker det inte snart? Igår fick jag ytterligare 2 käftsmällar nu ekonomiskt. Inte nog med att kroppen...
Svar
12
· Visningar
3 001

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka