Ngt foder som ska blötläggas LÄNGE?

finapina

Trådstartare
Nu är jag helt snurrig.Har för mig att jag läst om ngt foder som ska blötläggas länge, typ 10- 12 t. Om man inte hinner blötlägga det var det bättre att inte ge alls?!? Men jag vet inte varifrån jag fått det, ngn urgammal hästbok? Ngn som har en susning om vad det kunde ha varit för ngt?

Sv: Ngt foder som ska blötläggas LÄNGE?

Betfor?

Har hört det på betfor..men alltid undrat vilken eftersom att det svällt på någon timma ca med varmvatten alltid för mig

Betfor är det definitivt inte!

Det räcker med 20-30 minuter, 10 minuter i varmt vatten.

Jag funderar mest på att typ ALLT blir ganska sunkigt efter 12 timmars blötlägging, om man inte har kylskåp eller vinter. :cool:

kl

Det enda jag kommer på är när man blötlägger hö och silage för att laka ur socker - då ska det ligga åtminstone 12 timmar (om jag minns rätt nu).

Annars rekommenderas det sedan gammalt att betfor står i blöt minst 12 timmar (det är i alla fall vad jag lärde mig som liten). Jag brukar låta det stå någon timme, jag vågar inte fodra efter så lite som 20 minuter.

Senast ändrad:

Jag har läst/hört att bakterietillväxten börjar efter nån timme när man blötlägger hö/hösilage.

Låter troligt, många mikroorganismer blir väl aktiva i vatten?

45 minuter tror jag att jag lärde mig när jag matade min fånghäst. Då är det mesta sockret urlakat, men den oönskade aktiviteten hinner inte bli för stor.

Är ett tag sedan jag höll på nu, dock. :)

Nya studier visar att det räcker med 1-2 h i kallt vatten och 30 min i ljummet-varmt vatten. Socker är ju väldigt vattenlösligt så det är väldigt onödigt att blötlägga längre tid.

Jag blev lärd att betfor var ju helt livsfarligt att ge utan att det svällt minst 12 h men dagens färdigfoder sväller ju betydligt mer och det ger vi ju ofta torrt...

Det kan vara betsnitsel som fanns ett tag på 50-60 telet ,den kunde vara 4mm tjock 4-5 cm lång 2cm bred torr o stenhård .Sifferfakta taget ur "bildminnet"så det är ungefär .Känner faktiskt till ett nordsvenskt brukssto som fick torr betfor ,den fastnade i matstrupen så hon fick nödslaktas ,dom trodde att hon skulle ha kunnat räddas men då hon var gammal valde man nödslakt av humanitära skäl.

bara side-note så förlorade jag nästan min förra häst just p.g.a. pelleterat kraftfoder. Hon fick kolik och var nära att dö. Tycker ju sedan dess att det är läskigt att man ger hästar pellets utan att blötlägga.

Nya studier visar att det räcker med 1-2 h i kallt vatten och 30 min i ljummet-varmt vatten. Socker är ju väldigt vattenlösligt så det är väldigt onödigt att blötlägga längre tid.

Jag blev lärd att betfor var ju helt livsfarligt att ge utan att det svällt minst 12 h men dagens färdigfoder sväller ju betydligt mer och det ger vi ju ofta torrt...

Ja som sagt har jag ite behövt blötlägga grovfoder själv, men det är alltid bra att lära sig ifall man står där nån dag :)

Vad gäller betfor så står det fortfarande i blöt länge hos mig som sagt (gamla vanor...) men jag blöter även pelleterat foder iofs.

Det är ju därför man blötlägger Betfor, för att det inte ska fastna i strupen.
(Ja, ger man flera kg kanske det är för magens skull också, men hur vanligt är det?)

När det är torrt sväller det OTROLIGT snabbt, har testat själv, det fastnade i halsen direkt. :o

Men efter bara en stund mättas det tillräckligt med vatten för att inte vara farligt längre.

Nån hade ju gjort ett väldigt pedagogiskt test för några år sedan, med bilder och tidtagning. Finns det testet kvar nån stans? Där syntes tydligt att volymen knappt ökar något alls efter bara en stunds blötläggning. :)

bara side-note så förlorade jag nästan min förra häst just p.g.a. pelleterat kraftfoder. Hon fick kolik och var nära att dö. Tycker ju sedan dess att det är läskigt att man ger hästar pellets utan att blötlägga.

Kolik ?, jag trodde det var foderstrupsförstoppning som var problemet

När jag lärde mig fodra med betfor första gången för sådär femton år sedan så var det 10-12 timmar i kallt vatten och minst 4 timmar om vattnet var varmt. Så det är inte alls omöjligt att det är det du tänker på.

Lucern sväller inte såsom betfor, utan luckra snarare upp och det går snabbt. Det behövs inga 12 timmar, vitafors luktades upp på några minuter, de med större pellets kan ta längre tid.

Kraffts lusernpellets är jättehårda och tar ganska lång tid (några timmar i kallt vatten) om man vill ha dem helt uppluckrade.

Helt korn? Korn måste ligga i vatten otroligt länge för att bli mjukt.

Jag tror också på helt korn, det måste stöpas länge! Alltså ligga i skållhett vatten i flera timmar..

Liknande trådar

Fritid När jag var ungefär 12-13år gick jag något år eller två kurser i tävlingssimmning, det dödade effektivt all glädje även i den...
2
Svar
20
· Visningar
1 308
Senast: Badger
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 725
Senast: Liran
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 176
Senast: Hazel
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Kallbad
  • Vad gör vi? Del CCV