New forest

Jojjjo

Trådstartare
Hejsan jag ska kanske börja rida new forest lite smått.Jag är 15 år 175 lång och väger ca 65 kg.Jag antar att jag kommer att se lite lång ut men kommer den att klara min vikt?Vill rida mest dressyr men även hoppa lite kanske 60 cm.
Isånna fall en maxad d-ponny.

Tack på förhand/Johanna
 
Sv: New forest

Det har så otroligt mycket att göra med hur hästen är byggd och din egna balans också, är hästen välmusklad och hur är din balans?

Men ja, spontant skulle jag säga att du borde kunna rida den.
 
Sv: New forest

Jag tycker att jag har ganska bra balans, klarar att galoppera på ängar och hoppa små hinder barbacka:-)Ganska:-P
Jag har inte sett hästen än men dom andra på den gården ser hyfsat kraftiga ut, men jag får väll känna efter hur det känns:-D

Tack för svaret!
 
Sv: New forest

Jag har haft en new forest som var ungefär 140. På den tiden vägde jag 60-65 kg, är 164 cm. Inga problem alls, vare sig med vikt eller balans.

Eftersom jag var vuxen när jag hade honom tävlade jag inte, men en yngre tjej fick låna och tävla. Själv red jag blandat dressyr och hoppning, och mycket ut i skogen.
 
Sv: New forest

Tack, oroar Mig mest för längden:-(
De verkar vara riktigt härliga allroundhästar
 
Sv: New forest

Jag vet men det är inte så lätt, de finns typ bara ponnyer runt omkring:-(
Hade inte tänkt tävla:-)

Tack för svaret!
 
Sv: New forest

Jag är lika lång som du och väger lika mycket. Har en New forest på 143 i mkh. Jag upplever själv att jag ser lite lång ut men inte att jag är tung. Jag är noga med hur jag sitter och hoppar inte alls (mest för att hon är gammal).

Så ja, jag tror den kommer att klara din vikt och hoppa lite är nog inga problem!
Lycka till med ponnyn:)
 
Sv: New forest

Jag är lika lång som du och väger lika mycket. Har en New forest på 143 i mkh. Jag upplever själv att jag ser lite lång ut men inte att jag är tung. Jag är noga med hur jag sitter och hoppar inte alls (mest för att hon är gammal).

Så ja, jag tror den kommer att klara din vikt och hoppa lite är nog inga problem!
Lycka till med ponnyn:)

Tack!Jag är ändå mest intresserad av dressyr men det är kul att hoppa lite ibland!:-D
 
Sv: New forest

Jag tror att du kan rida ponnyn! :)
Det beror förstås en del på hur du och ponnyn är byggd. Jag är ungefär lika lång som dig och rider allt från stor c-ponny och uppåt. Då är jag ganska propertioneligt byggd vilket är en fördel. När jag för länge sedan red på ridskola var det en av de andra tjejerna i min grupp som hade väldigt lång överkropp och därför passade bäst på stora hästar. Långa ben kan man ju ha, om de inte är så långa att de stör hästen eller river hindren om man vill hoppa ;)
Men har man bra balans och inte är för tung är det oftast inga problem att man är lite lång. Jag tycker inte ens att 175 cm på en stor och ganska kraftig d-ponny är speciellt långt. Trenden i Sverige idag verkar peka allt mer mot små ryttare på stora hästar, men det kan vara bra att komma ihåg att på många platser i världen och även i Sverige för inte så länge sedan såg det helt annorlunda ut. Jag vill till exempel minnas att det i England är mycket vanligare med vuxna normalstora ryttare på ponnyer än vad det är här.

/Taefill, ca 175 cm lång och tänker aldrig köpa en häst över 160, det är bara att göra det onödigt tungridet för sig själv :D
 
Sv: New forest

Jag tror att du kan rida ponnyn! :)
Det beror förstås en del på hur du och ponnyn är byggd. Jag är ungefär lika lång som dig och rider allt från stor c-ponny och uppåt. Då är jag ganska propertioneligt byggd vilket är en fördel. När jag för länge sedan red på ridskola var det en av de andra tjejerna i min grupp som hade väldigt lång överkropp och därför passade bäst på stora hästar. Långa ben kan man ju ha, om de inte är så långa att de stör hästen eller river hindren om man vill hoppa ;)
Men har man bra balans och inte är för tung är det oftast inga problem att man är lite lång. Jag tycker inte ens att 175 cm på en stor och ganska kraftig d-ponny är speciellt långt. Trenden i Sverige idag verkar peka allt mer mot små ryttare på stora hästar, men det kan vara bra att komma ihåg att på många platser i världen och även i Sverige för inte så länge sedan såg det helt annorlunda ut. Jag vill till exempel minnas att det i England är mycket vanligare med vuxna normalstora ryttare på ponnyer än vad det är här.

/Taefill, ca 175 cm lång och tänker aldrig köpa en häst över 160, det är bara att göra det onödigt tungridet för sig själv :D


Tack!Har märkt att jag har längre ben än min kompis som är lika lång.Hon ser bättre ut på häst.:-)Hoppas att jag passar(y)
Tävlar du din häst?
Med vänlig hälsning,/Johanna
 
Sv: New forest

Allt beror ju på hur hästen är byggd. Kan som exempel visa bild från igår då jag red en New Forest som är 138cm hög. Jag själv är 170cm och väger 62-63kg. Tror absolut att du kan rida ponnyn -inga problem!

81449_1343991874_207641545.jpg


76210_1343991922_207641542.jpg


Som jämförelse, en bild där jag sitter på min egen häst som är 170+ i mankhöjd.
Idag.jpg
 
Sv: New forest

Allt beror ju på hur hästen är byggd. Kan som exempel visa bild från igår då jag red en New Forest som är 138cm hög. Jag själv är 170cm och väger 62-63kg. Tror absolut att du kan rida ponnyn -inga problem!

81449_1343991874_207641545.jpg


76210_1343991922_207641542.jpg


Som jämförelse, en bild där jag sitter på min egen häst som är 170+ i mankhöjd.
Idag.jpg

Tack det såg ju proportionerligt ut båda två!:-)Tack för hjälpen!

Mvh Johanna
 
Sv: New forest

kl

Jag tror nog du kan rida de flesta maxade D-ponnyer utan problem! Här är min fd ponny, maxad D, New Forest-korsning. Jag är 173 cm lång på bilden och vägde kanske 60 kg :). Jag passade dock bättre på storhäst, och sålde honom ganska kort efter bilden togs, men så jätteilla tycker jag inte det ser ut :D

P1014713.jpg
 
Sv: New forest

kl

Jag tror nog du kan rida de flesta maxade D-ponnyer utan problem! Här är min fd ponny, maxad D, New Forest-korsning. Jag är 173 cm lång på bilden och vägde kanske 60 kg :). Jag passade dock bättre på storhäst, och sålde honom ganska kort efter bilden togs, men så jätteilla tycker jag inte det ser ut :D

P1014713.jpg

Tack!Nej det ser inte fel ut!Vilken fin ponny!
Har presis slutat rida arab för att ägaren var ett riktigt pucko!Arabdena är ju lite smäckrare så det såg lite konstigt ut , lite långt;-)

Tack för svaret!!/Johanna
 
Sv: New forest

Jag red mycket new forest när jag var i din ålder. Jag var då 176 cm och vägde runt 60-65 kilo. Det var aldrig några problem med varken vikt eller längd, och då tävlade jag ändå i hoppning.

New forest är rätt robusta ponnyer och de sväljer mycket ryttare. Jag red C och D-ponnyer då:)
 
Sv: New forest

Jag red mycket new forest när jag var i din ålder. Jag var då 176 cm och vägde runt 60-65 kilo. Det var aldrig några problem med varken vikt eller längd, och då tävlade jag ändå i hoppning.

New forest är rätt robusta ponnyer och de sväljer mycket ryttare. Jag red C och D-ponnyer då:)

Tack nu känner jag mig lugnare!

Tack så mycket/Johanna
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag letar av olika anledningar ponny / häst men kan verkligen inte bestämma mig för vad som är bäst. Har ni några kloka tankar...
Svar
5
· Visningar
676
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 270
Senast: mamman
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
548
Senast: Linda_A
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 096
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp