Neurologisk funktionnedsättning- vilka diagnoser ingår där?

Tack för ditt svar!
Är äldre än 30 tyvärr, så det blir i så fall ansöka om sjukersättning i framtiden. Målet har alltid varit att kunna börja jobba men mer anpassat och 50% och resten sjukskrivning. Men hur lätt är det att hitta någon som har särskilda behov? Har inte enbart ADD utan även ett medfödd funktionnedsättning som påverkar mig dagligen. Använder hjälpmedel för det, men det kräver mer koncentration o skärpa för att vara bland människor och bullrig miljö.
Men du, den andra funktionsnedsättningen är inget som gör att du ingår i LSS då? Personkrets 3 kanske?

"1 § Denna lag innehåller bestämmelser om insatser för särskilt stöd och särskild service åt personer
1. med utvecklingsstörning, autism eller autismliknande tillstånd,
2. med betydande och bestående begåvningsmässigt funktionshinder efter hjärnskada i vuxen ålder föranledd av yttre våld eller kroppslig sjukdom, eller
3. med andra varaktiga fysiska eller psykiska funktionshinder som uppenbart inte beror på normalt åldrande, om de är stora och förorsakar betydande svårigheter i den dagliga livsföringen och därmed ett omfattande behov av stöd eller service."
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...7-om-stod-och-service-till-vissa_sfs-1993-387

Jag måste bara berätta hur det gick hos arbetsterapeuten i dag, vilken kvinna! Snacka o .hur glad man blir av all hjälp man har fått av henne! Hon förstår hur jag fungerar och ger mig verktyg för att få ordning på mitt röriga liv.

Jag har tidigare haft en arbetskonsulent under hösten, men av olika anledningar har det inte funkat.nu förstår jag varför! Jag fick förklaringen i dag. Jag får avsluta kontakten med arbetskonsulent en och skicka in en ny ansökan igen! Hon har jobbat åt fel håll och förhoppningsvis får jag en ny som jobbar åt sysselsättningshållet. Tar bara några veckor förstås...
Härligt! Hade en helt underbar arbetsterapeut jag också, det gör verkligen enormt mycket när man hamnar rätt :bow:

Tack för ditt svar!
Ah, det var det jag var ute efter:) tack för att du rättade mig!
Jag har boendestöd via SOL. Jag har läst på min kommuns hemsida ang. Daglig verksamhet och det finns inom socialpsykratin. Men mitt stora intresse är hundar och inom LSS finns det ett hunddagis som drivs inom kommunen, där vill jag vara:) men det lär väl inte gå...

Tack för tipset ang. Utredning för Asperger hos psykologen, står på väntelista. Får kolla med personen om den kan göra en utredning för det.
Du kan ju alltid fråga ifall det går att ordna på något sätt.
Beror kanske på hur det passar med vilka personer som är på LSS-verksamheten är riktad mot.

Men du, den andra funktionsnedsättningen är inget som gör att du ingår i LSS då? Personkrets 3 kanske?

"1 § Denna lag innehåller bestämmelser om insatser för särskilt stöd och särskild service åt personer
1. med utvecklingsstörning, autism eller autismliknande tillstånd,
2. med betydande och bestående begåvningsmässigt funktionshinder efter hjärnskada i vuxen ålder föranledd av yttre våld eller kroppslig sjukdom, eller
3. med andra varaktiga fysiska eller psykiska funktionshinder som uppenbart inte beror på normalt åldrande, om de är stora och förorsakar betydande svårigheter i den dagliga livsföringen och därmed ett omfattande behov av stöd eller service."
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...7-om-stod-och-service-till-vissa_sfs-1993-387

Härligt! Hade en helt underbar arbetsterapeut jag också, det gör verkligen enormt mycket när man hamnar rätt :bow:
Tack för svar!
Jag har en medfödd hörselnedsättning. Ville inte skriva det först i fall jag skulle outa ut mig för mycket.men struntsamma!

Angående sjukersättning så har dom senaste tiden skärpt kraven ganska rejält. Jag blev sjukskriven första gången i andra året i gymnasiet, har en historia med psykisk ohälsa sen jag var 7 år gammal, har anorexi, bipolär sjukdom, Generaliserat ångestsyndrom och asperger. Har sen 2007 gått på aktivitetsersättning men nu blir jag 30 nästa vecka så läkaren ansåg att jag skulle söka sjukersättning. Men FK tyckte jag var för ung för att det skulle kunna vara helt säkert och dom hakade upp sig på att läkaren skrev att jag trots omfattande behandling och komplex och mycket svår problematik utan långvarig förbättring där dom så klart önskar att jag ska må bättre men att dom inte kan se det som ett troligt scenario pga min historia och hur det är nu men att prognosen är osäker eftersom dom önskar att jag ska må bättre. FK valde då att av flera sidors material avslå ansökan pga orden "prognos osäker".

Jag skrev en överklagan på 8 sidor men den avslogs också. Nu skickade jag in en andra överklagan och läkaren ändrade intyget.

Att gå på sjukersättning är ju ingen dans på rosor, extremt lite pengar och avsaknad av ordentliga mål men vad ska man göra? Jag får ju knappt vardagen att gå ihop. Försöker fixa egna mål, jag fixar struktur som jag får genom min hund, planerar in saker för att klara av det som att duscha, städa, gå och handla, osv för inget går på automatik. Anpassar min vardag efter ork vilket innebär att jag kanske bara klarar att träffa en kompis/familj i 40 minuter eller max 1-2 timmar. Det blir väldigt svårt att jobba om man klarar att vara social eller göra saker i en timme och ändå vara helt slut...

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 377
Senast: Grazing
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
15 034
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 192
Senast: Yrsel
·
Kropp & Själ Skriver under anonymt inlägg för nu har jag fått nog! Jag har under lång tid dvs hela livet mått psykiskt dåligt men det har bara...
Svar
11
· Visningar
1 821
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama