Neurologisk funktionnedsättning- vilka diagnoser ingår där?

Hej på er!
Som rubriken ovan säger, vilka diagnoser ingår där?

Själv har jag diagnosen Add och är osäker på vilka rättigheter jag har i samhället? Jag har boendestöd i dagsläget som är jättebra! Men jag undrar även om jag har rätt till daglig verksamhet? Hur funkar det? Är sjukskriven och vet inte när jag jobba igen ( om jag ens kan det i framtiden?) Lider av ångest o nedstämdhet.

Eftersom jag blir lätt isolerad hemma så tappar jag den sociala biten, men klararej av krav och prestation. Tänkte om man kunde få komma iväg på nåt på dagarna för bryta ensamheten,
Är det någon här som går på praktik/daligd verksamhet? Hur funkar det? Hur fick du det?
Funderar om jag har Asperger, känner igen mig så mycket i det. Någon som har det här? Hur klarar du av livet?

Berätta gärna om era diagnos er och hur livet fungerar för er!
Tacksam för svar!
På vissa ställen finns det varianter på "aktivitetshus" där man kan vara med i studiecirklar och arbets/aktivitetsgrupper.
Tex matlagning, göra tidningar, pyssel, sömnad och liknade.
Det brukar vara väldigt kravlöst och tolerant klimat eftersom de är inriktade på folk som på ett eller annat sätt inte mår bra och / eller inte har så många sociala kontakter.

Eftersom du nämner ADD och asperger antar jag att du syftar på neuropsykiatriska funktionsnedsättningar? Bara så att det inte blir missförstånd. Neurologiska nedsättningar är sådant som parkinsons om jag inte tänker helt snett.

Har du ditt boendestöd tack vare Socialtjänstlagen, alltså ett "SoL-beslut"? Eller omfattas du av LSS?

Om du funderar kring asperger så bör du göra en utredning hos psykiatrin. Skulle det vara så att du har en autismspektrumdiagnos så bör du omfattas av LSS om du inte redan gör det. Det är under LSS du kan få daglig verksamhet.

Jag är aspis och har ADHD men jag är också bipolär (bland en del annat) vilket gör att det inte riktigt går att säga hur mitt fungerar just med aspergerdelen, så att säga. Jag har för mycket annat som "stör". Jag klarar i alla fall inte av daglig verksamhet. :(
Tack för ditt svar!
Ah, det var det jag var ute efter:) tack för att du rättade mig!
Jag har boendestöd via SOL. Jag har läst på min kommuns hemsida ang. Daglig verksamhet och det finns inom socialpsykratin. Men mitt stora intresse är hundar och inom LSS finns det ett hunddagis som drivs inom kommunen, där vill jag vara:) men det lär väl inte gå...

Tack för tipset ang. Utredning för Asperger hos psykologen, står på väntelista. Får kolla med personen om den kan göra en utredning för det.

Det går visst att få DV utan att ingå i LSS. :)
Jag fick det som jag skrev ovan genom socialpsykiatrin hos kommunen. På min DV tror jag ingen ingick i LSS, utan alla fick det genom socialpsykiatrin. Vilka kriterier de har vet jag dock inte, kan säkert skilja mellan kommuner också.
Jag fick börja på DV när jag fick beviljad aktivitetsersättning, så jag tror det hörde ihop med det för mig i alla fall.
Tack för svar!
Vad betyder beviljad aktivitetsersättning ?

Tack för ditt svar!
Ah, det var det jag var ute efter:) tack för att du rättade mig!
Jag har boendestöd via SOL. Jag har läst på min kommuns hemsida ang. Daglig verksamhet och det finns inom socialpsykratin. Men mitt stora intresse är hundar och inom LSS finns det ett hunddagis som drivs inom kommunen, där vill jag vara:) men det lär väl inte gå...

Tack för tipset ang. Utredning för Asperger hos psykologen, står på väntelista. Får kolla med personen om den kan göra en utredning för det.
Ja det finns ju som många andra skrivit andra typer av daglig verksamhet, men det är LSS som ger mest anpassad sådan. Och mer och bättre anpassad hjälp i allmänhet. Så det är ju jätteviktigt av flera orsaker att du utreds. Jag har haft min aspisdiagnos ganska länge men fick den ändå i vuxen ålder och det var så skönt att äntligen få höra att jag inte var alla de där sakerna som alla sagt om mig i skolan, utan bara fungerar annorlunda "av en anledning". Men det var ändå inte förrän i somras när jag fick bipolärdiagnosen som allt verkligen kändes utrett och rätt.

Oavsett hur det blir med allt önskar jag dig all lycka och håller tumme för att du får som du vill ha det och behöver ha det. Och att du känner att du får papper på allt du känner, så att säga.

När vi ändå är inne på det här med sjukskrivning, jag har börjat fundera på med sorg om jag någonsin kommer kunna jobba igen. Har haft praktiker men det ej funkat pga.ångest o nedstämdhet plus stress. Men vad finns det för alternativ i framtiden? Jag inser att det inte kommer bli någon hög inkomst att leva på då i så fall. Hur klarar man sig? Jag har inte valt att vara sjuk, men jag har hela tiden misslyckas med jobb och praktiker under åren...finns det hopp för mig? Orkar inte med stressen vad tredje månad för fortsatt sjukskrivning....

Autismspektrumstörning heter det förövrigt.

Förlåt så jättemycket men...
Vad jobbar du på för ställe egentligen?!
Tycker jag i tråd efter tråd om psykisk ohälsa av olika slag ser dig kommentera nedsättande/föråldrade saker om *vad nu tråden handlar om*. Är din arbetsplats verkligen ouppdaterad - vilket i så fall är extremt skrämmande - eller är det du som har unkna värderingar kring psykisk ohälsa?!
Återigen, jag ber så hemskt mycket om ursäkt, men blir beklämd av det du skriver i tråd efter tråd.

När vi ändå är inne på det här med sjukskrivning, jag har börjat fundera på med sorg om jag någonsin kommer kunna jobba igen. Har haft praktiker men det ej funkat pga.ångest o nedstämdhet plus stress. Men vad finns det för alternativ i framtiden? Jag inser att det inte kommer bli någon hög inkomst att leva på då i så fall. Hur klarar man sig? Jag har inte valt att vara sjuk, men jag har hela tiden misslyckas med jobb och praktiker under åren...finns det hopp för mig? Orkar inte med stressen vad tredje månad för fortsatt sjukskrivning....

Nu utgår jag helt från mina egna erfarenheter här...
Om du får en formell diagnos på t ex autism, så kan du kontakta Försäkringskassan för att få aktivitetsersättning. Standard brukar vara att den gäller i ett år, sedan får du ansöka på nytt, så det är en procedur med läkarutlåtande och skit som måste repeteras, men det är väl något bättre än var tredje månad iallafall.

Sen finns det undantag - jag har t ex fått beviljat AE i två år åt gången de senaste gångerna jag ansökt, men då har jag redan varit inne i FK-svängen i många år så det är tydligt för dem att det inte kommer bli någon större förbättring i mitt fall. Åtminstone inte såpass så att jag kan jobba som en frisk människa.

Är du 30 år eller äldre så kan du ansöka om sjukersättning, går det igenom så blir du sjukpensionär pga neuropsykiatriskt funktionshinder. Jag förmodar att det är likt att ansöka om aktivitetsersättning, de vill ha väldigt tydliga papper på att du inte är arbetsför och inte kommer att bli det heller. Står själv inför att ansöka om sjukersättning i år så jag hoppas verkligen inte att det är mycket krångligare. :o

Oavsett vilket som skulle kunna bli aktuellt för dig så är det inga stora summor per månad vi pratar om, tyvärr. Jag klarar att leva på det, men det finns inte så mycket plats för utsvävningar. Men jag tar bannemig hellre en skral ekonomi än att slita ont på arbetsplats efter arbetsplats där jag ändå är malplacerad.

Tycker jag i tråd efter tråd om psykisk ohälsa av olika slag ser dig kommentera nedsättande/föråldrade saker om *vad nu tråden handlar om*. Är din arbetsplats verkligen ouppdaterad - vilket i så fall är extremt skrämmande - eller är det du som har unkna värderingar kring psykisk ohälsa?!
Återigen, jag ber så hemskt mycket om ursäkt, men blir beklämd av det du skriver i tråd efter tråd.
Jag har genom åren hört måååånga med npf berätta om hur sjukt dåligt bemötande de får från habilitering, psyk osv. Jag börjar förstå varför :meh:

Om du får en formell diagnos på t ex autism, så kan du kontakta Försäkringskassan för att få aktivitetsersättning. Standard brukar vara att den gäller i ett år, sedan får du ansöka på nytt, så det är en procedur med läkarutlåtande och skit som måste repeteras, men det är väl något bättre än var tredje månad iallafall.

Sen finns det undantag - jag har t ex fått beviljat AE i två år åt gången de senaste gångerna jag ansökt, men då har jag redan varit inne i FK-svängen i många år så det är tydligt för dem att det inte kommer bli någon större förbättring i mitt fall. Åtminstone inte såpass så att jag kan jobba som en frisk människa.

Är du 30 år eller äldre så kan du ansöka om sjukersättning, går det igenom så blir du sjukpensionär pga neuropsykiatriskt funktionshinder. Jag förmodar att det är likt att ansöka om aktivitetsersättning, de vill ha väldigt tydliga papper på att du inte är arbetsför och inte kommer att bli det heller. Står själv inför att ansöka om sjukersättning i år så jag hoppas verkligen inte att det är mycket krångligare. :o

Oavsett vilket som skulle kunna bli aktuellt för dig så är det inga stora summor per månad vi pratar om, tyvärr. Jag klarar att leva på det, men det finns inte så mycket plats för utsvävningar. Men jag tar bannemig hellre en skral ekonomi än att slita ont på arbetsplats efter arbetsplats där jag ändå är malplacerad.
Sjukersättning är väldigt likt aktivitetsersättning ja.
Jag ansökte för snart 2 år sen. Hade bra läkarintyg sen innan som läkare kunde luta sig mot och fick extra intyg från habiliteringen. Någon månad senare var jag beviljad och fick ett fint litet förmånsintyg som gäller till år 2051 :D Som jag förstått det vill fk följa upp vart 3e år men formellt sett är jag beviljad sjukersättning till min 65-årsdag.

:love::bow:

Tack för ditt svar!
Är äldre än 30 tyvärr, så det blir i så fall ansöka om sjukersättning i framtiden. Målet har alltid varit att kunna börja jobba men mer anpassat och 50% och resten sjukskrivning. Men hur lätt är det att hitta någon som har särskilda behov? Har inte enbart ADD utan även ett medfödd funktionnedsättning som påverkar mig dagligen. Använder hjälpmedel för det, men det kräver mer koncentration o skärpa för att vara bland människor och bullrig miljö.

@Uttern Jag vet inte om du tänkt nåt på kontaktperson? Det kan man få via SoL och är då som en aktivitetskompis som man t.e.x. kan gå ut och fika med, bio, gå matlagningskurs eller annat.
Tack för svar!
Går det att få via SoL? Det vore toppen! Ska se om jag kan fixa en ansökan till kommunen.

Jag tänker att om du har aktivitetsersättning har du ju rätt att få någon aktivitet betald.
Det kanske kan vara något lagom kravlöst att göra?
Tack för ditt svar!
Är tyvärr äldre än 30, så det kanske inte funkar då? Ingen aning! Vore toppen annars!

Jag måste bara berätta hur det gick hos arbetsterapeuten i dag, vilken kvinna! Snacka o .hur glad man blir av all hjälp man har fått av henne! Hon förstår hur jag fungerar och ger mig verktyg för att få ordning på mitt röriga liv.

Jag har tidigare haft en arbetskonsulent under hösten, men av olika anledningar har det inte funkat.nu förstår jag varför! Jag fick förklaringen i dag. Jag får avsluta kontakten med arbetskonsulent en och skicka in en ny ansökan igen! Hon har jobbat åt fel håll och förhoppningsvis får jag en ny som jobbar åt sysselsättningshållet. Tar bara några veckor förstås...

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 377
Senast: Grazing
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
15 034
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 192
Senast: Yrsel
·
Kropp & Själ Skriver under anonymt inlägg för nu har jag fått nog! Jag har under lång tid dvs hela livet mått psykiskt dåligt men det har bara...
Svar
11
· Visningar
1 821
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama