Neurologisk funktionnedsättning- vilka diagnoser ingår där?

Uttern

Trådstartare
Hej på er!
Som rubriken ovan säger, vilka diagnoser ingår där?

Själv har jag diagnosen Add och är osäker på vilka rättigheter jag har i samhället? Jag har boendestöd i dagsläget som är jättebra! Men jag undrar även om jag har rätt till daglig verksamhet? Hur funkar det? Är sjukskriven och vet inte när jag jobba igen ( om jag ens kan det i framtiden?) Lider av ångest o nedstämdhet.

Eftersom jag blir lätt isolerad hemma så tappar jag den sociala biten, men klararej av krav och prestation. Tänkte om man kunde få komma iväg på nåt på dagarna för bryta ensamheten,
Är det någon här som går på praktik/daligd verksamhet? Hur funkar det? Hur fick du det?
Funderar om jag har Asperger, känner igen mig så mycket i det. Någon som har det här? Hur klarar du av livet?

Berätta gärna om era diagnos er och hur livet fungerar för er!
Tacksam för svar!

Eftersom du nämner ADD och asperger antar jag att du syftar på neuropsykiatriska funktionsnedsättningar? Bara så att det inte blir missförstånd. Neurologiska nedsättningar är sådant som parkinsons om jag inte tänker helt snett.

Har du ditt boendestöd tack vare Socialtjänstlagen, alltså ett "SoL-beslut"? Eller omfattas du av LSS?

Om du funderar kring asperger så bör du göra en utredning hos psykiatrin. Skulle det vara så att du har en autismspektrumdiagnos så bör du omfattas av LSS om du inte redan gör det. Det är under LSS du kan få daglig verksamhet.

Jag är aspis och har ADHD men jag är också bipolär (bland en del annat) vilket gör att det inte riktigt går att säga hur mitt fungerar just med aspergerdelen, så att säga. Jag har för mycket annat som "stör". Jag klarar i alla fall inte av daglig verksamhet. :(

Jag har asperger, är dock högfungerande som det kallas. Livet går upp och ner men det som fungerar bäst för mig är att jobba 75 % på en lugn arbetsplats med stimulerande uppgifter. I dagsläget läser jag en utbildning på heltid men jag har en överenskommelse med skolan om att jag får stanna/gå hem när jag behöver och hälften av tiden är uppgifter hemma så det funkar därför.
Jag köper matlådor istället för att laga mat då det tar väldigt mycket energi när jag jobbar och slutar alltid med makaroner eller mackor. Har hittat ett ställe i stan som gör maten från grunden, utan tillsatser och med så lite socker och salt som möjligt så det är värt en lite större matkostnad. Jag har möblerat lägenheten utefter hur lätt det är att städa(inget som behöver flyttas för att komma fram, lite högre ben på möblerna så det är lätt att komma under med dammsugaren) och ser till att inte ha för mycket grejer framme så jag inte fastnar i att inte veta vart jag ska börja.
I övrigt så planerar jag veckan efter hur mycket ork jag har. Saker jag vet kommer att dra mycket energi planerar jag tidigare utefter vad jag lärt mig funkar, t.ex. rätt resesällskap(som tål att det behövs pauser emellanåt utan sura miner), ledig dag innan jag börjar jobba igen, åker tåg för att slippa planera en bilresa med matstopp/toabesök och liknande.
Överlag så fungerar livet rätt bra men det är ett konstant tänkande och planerande. Rutiner och träning/röra på sig hjälper till en hel del i att må bra också. Sen kommer det alltid perioder då jag vill för mycket och tröttheten som kommer efter kan hålla i sig några månader men då gäller det att dra ner på allt jobbigt och göra saker som ger energi.

Jag har ADHD. Var sjukskriven runt 6 år efter gymnasiet och gick ett par år av dom på daglig verksamhet. Den dagliga verksamheten var för oss som omfattades av kommunens socialpsykiatri. Så var just sådana i min situation, problem med depression, ångest, någon hade schizofreni, en annan var bipolär.. Det var inte fokuserat runt NPF-diagnoser.
Vi höll på med textiltryck, alltså screentryck som vi sedan sydde saker av och sålde. En mycket bra verksamhet för mig som numera är utbildad konstnär. Haft praktisk nytta av mina kunskaper jag fick där senare också.
Var i alla fall riktigt bra att få vara där, det gjorde att jag till slut klarade av att ta steget att börja plugga och senare också jobba.

Jag skulle ha frågat min kontakt inom psyk vom vilka möjligheter som finns, kanske få kontakt med kommunen som har hand om DV's.

Jag har Aspergers (eller autismspektrumtillstånd som det numera heter), dessutom ångest och återkommande depressioner uppepå det, som är extremt svårmedicinerade pga autismen. Har på senare år börjat undra om jag även har komplex PTSD pga den extrema mobbning jag fick utstå i skolan, men det är ett nytt koncept och vad jag förstått är det inte så många professionella som riktar in sig på den varianten av PTSD, så jag sitter där jag sitter vad gäller behandling av just det.

Jag fungerar bäst i invand miljö, på mina egna villkor. Bor själv i villa och klarar av att sköta både hushåll och ekonomi helt okej, men det behövdes långvarig kontakt med arbetsterapeut för att få in bra städrutiner. Jag har varit på prov på flera dagliga verksamheter, men det har inte fungerat i längden med någon av dem. Jag ska snart på studiebesök på ett till ställe, så vi får se hur det går med det. Oavsett så blir det sista försöket till någon slags "arbete", det är så tydligt att jag inte fungerar i såna miljöer om jag inte får bestämma ner till minsta detalj hur det ska vara, och det går såklart inte.

Med allra största sannolikhet kommer jag att bli sjukpensionär eftersom jag är påtagligt funktionshindrad i de flesta situationer som inte innebär att jag är på hemmaplan med välbekanta människor, och det är inget som har förändrats genom årens lopp. Och ärligt talat så känns det som att det nog blir bäst såhär, eftersom allting måste vara så mycket på mitt vis för att jag inte ska bli sönderstressad.

Add ingår inte i LSS och man har därför inte rätt till daglig verksamhet. Det går att ansöka om att ingå i LSS ändå men vad jag minns får man ändå inte rätt till daglig verksamhet utan bara till andra bitar inom LSS.
Asperger/autism däremot ingår i personkrets 1 så det jag hade gjort om jag var du är att få till en utredning för det. Har du AST så har du rätt till daglig verksamhet men du behöver ha diagnosen på papper.

Jag har Asperger själv. Tillvaron fungerar hyfsat men det är tack vare just tidigare hjälp från habiliteringen och i dagsläget boendestöd, ledsagning och daglig verksamhet. Daglig verksamhet har dock nackdelen att det för det mesta är anpassat för grövre funktionsnedsättningar så det kan vara svårt att hitta en passande plats för oss som inte har typ begåvningshandikapp. Får man fatt i en passande plats däremot så tycker iaf jag att det känns superbra att komma ut och göra nånting även som icke arbetsför :)

LSS som ger rättighet till bl.a. daglig verksamhet och kontaktperson omfattas du av med en autismspektrumdiagnos, men inte med ADD/ADHD. Men för daglig verksamhet ska du då vara sjukpensionär, dvs. utanför arbetsmarknaden, inte bara sjukskriven.

Men det finns möjlighet att få insatser genom socialtjänstlagen, SoL. Men det är inte lika tydliga rättigheter då och beror lite mer på hur kommunen bedömer din situation och vilka sorters verksamheter de brukar använda sig av. En del kommuner beviljar daglig verksamhet även enligt SoL, om man har det behovet, andra inte.

Du behöver prata med en handläggare och beskriva ditt behov, troligen samma som beslutade om ditt boendestöd. Boendestödjaren skulle kunna lyfta frågan vidare i organisationen om du ber dem.
Betona ditt behov dels att få en meningsfull aktivitet, dels att få social stimulans. Och att du tror det skulle bidra till ett bättre mående och på sikt att kunna fungera bättre.

Det kan t.ex. bli något som liknar daglig verksamhet fast kanske heter annorlunda. Eller någon som hjälper dig att planera och sätta igång mer egna aktiviteter. Eller ledsagning till någon social fritidsaktivitet. Eller en öppen verksamhet, typ dagcenter.

Add ingår inte i LSS och man har därför inte rätt till daglig verksamhet. Det går att ansöka om att ingå i LSS ändå men vad jag minns får man ändå inte rätt till daglig verksamhet utan bara till andra bitar inom LSS.
Asperger/autism däremot ingår i personkrets 1 så det jag hade gjort om jag var du är att få till en utredning för det. Har du AST så har du rätt till daglig verksamhet men du behöver ha diagnosen på papper.

Jag har Asperger själv. Tillvaron fungerar hyfsat men det är tack vare just tidigare hjälp från habiliteringen och i dagsläget boendestöd, ledsagning och daglig verksamhet. Daglig verksamhet har dock nackdelen att det för det mesta är anpassat för grövre funktionsnedsättningar så det kan vara svårt att hitta en passande plats för oss som inte har typ begåvningshandikapp. Får man fatt i en passande plats däremot så tycker iaf jag att det känns superbra att komma ut och göra nånting även som icke arbetsför :)
Det går visst att få DV utan att ingå i LSS. :)
Jag fick det som jag skrev ovan genom socialpsykiatrin hos kommunen. På min DV tror jag ingen ingick i LSS, utan alla fick det genom socialpsykiatrin. Vilka kriterier de har vet jag dock inte, kan säkert skilja mellan kommuner också.
Jag fick börja på DV när jag fick beviljad aktivitetsersättning, så jag tror det hörde ihop med det för mig i alla fall.

Det går visst att få DV utan att ingå i LSS. :)
Jag fick det som jag skrev ovan genom socialpsykiatrin hos kommunen. På min DV tror jag ingen ingick i LSS, utan alla fick det genom socialpsykiatrin. Vilka kriterier de har vet jag dock inte, kan säkert skilja mellan kommuner också.
Jag fick börja på DV när jag fick beviljad aktivitetsersättning, så jag tror det hörde ihop med det för mig i alla fall.
Ja absolut, jag har ingen koll på insatser socialpsykiatrin har (antar att det är olika från kommun till kommun om det ens finns såna insatser i verksamheten). Den dagliga verksamheten man brukar prata om är ju dock den som ingår i LSS så jag antog att det var den TS menade, och när det gäller den så har man inte en lagstadgad rätt till den om man inte ingår i LSS helt enkelt.

Jag har Aspergers (eller autismspektrumtillstånd som det numera heter), dessutom ångest och återkommande depressioner uppepå det, som är extremt svårmedicinerade pga autismen. Har på senare år börjat undra om jag även har komplex PTSD pga den extrema mobbning jag fick utstå i skolan, men det är ett nytt koncept och vad jag förstått är det inte så många professionella som riktar in sig på den varianten av PTSD, så jag sitter där jag sitter vad gäller behandling av just det.

Jag fungerar bäst i invand miljö, på mina egna villkor. Bor själv i villa och klarar av att sköta både hushåll och ekonomi helt okej, men det behövdes långvarig kontakt med arbetsterapeut för att få in bra städrutiner. Jag har varit på prov på flera dagliga verksamheter, men det har inte fungerat i längden med någon av dem. Jag ska snart på studiebesök på ett till ställe, så vi får se hur det går med det. Oavsett så blir det sista försöket till någon slags "arbete", det är så tydligt att jag inte fungerar i såna miljöer om jag inte får bestämma ner till minsta detalj hur det ska vara, och det går såklart inte.

Med allra största sannolikhet kommer jag att bli sjukpensionär eftersom jag är påtagligt funktionshindrad i de flesta situationer som inte innebär att jag är på hemmaplan med välbekanta människor, och det är inget som har förändrats genom årens lopp. Och ärligt talat så känns det som att det nog blir bäst såhär, eftersom allting måste vara så mycket på mitt vis för att jag inte ska bli sönderstressad.

Autismspektrumstörning heter det förövrigt.

En del inom vård och socialtjänst vill undvika ordet störning eftersom det är negativt laddat. Därför är ordet autismspektrumtillstånd bättre att använda.
Även personlighetsstörning brukar ibland benämnas ”personlighetsproblem” av samma orsak.

Jag jobbar på en ledande psykriatisk enhet gällande hela Sverige och där använder vi ordet störning och inget annat.

Jag jobbar på socialtjänsten och enda gången jag sett begreppet störning är i anmälningar från landstinget.

På mina arbetsplatser har vi talat om att någon befinner sig i autismspektrat men inte för att värdera utan för att förklara.

Jag har ADD och atypisk autism. Jag jobbar inte pga att det inte funkar psykiskt för mej. Jag har hållt på och arbetstränat i många år och gjort praktik men det funkar aldrig. Har försökt med det mesta men inget hjälper. Har mycket problem med depression och ångest. I övrigt så funkar jag bäst på invanda rutiner. Allt som jag kan och känner mej trygg med. Nya situationer eller nya människor är jättejobbigt. Tycker människor över lag är jobbigt. Har även svårt med inlärning då jag inte kan koncentrera mej. Är det däremot nått kul så lär jag mej fort.

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 377
Senast: Grazing
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
15 034
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 192
Senast: Yrsel
·
Kropp & Själ Skriver under anonymt inlägg för nu har jag fått nog! Jag har under lång tid dvs hela livet mått psykiskt dåligt men det har bara...
Svar
11
· Visningar
1 821
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama