G

Gefjun

Ska upp tidigt imorgon och iväg på lydnadstävling. Vi ska vara med i klass 1 för andra gången (bröt efter linförigheten förra gången). Usch vad jag är nervös!! Om hon är på rätt humör och orkar hålla sig fokuserad så kan det gå bra, men om hon inte är det så går det inte alls.
Vi har haft problem med kontakt och fokus då hon ska hålla koll på allt och alla runt omkring! Har jobbat mycket med detta och vi har gjort stora framsteg. Men imorgon är det dubbla planer och jag är orolig för att hon ska hålla koll på vad som händer på planen bredvid och vilja springa dit och titta istället. Detta var problemet sist, hon spanade på den andra planen hela tiden under linförigheten så då ville jag inte släppa henne sedan på fria följet.
Har ni några tips hur man ska slappna av? Dela gärna med er av egna tävlingserfarenheter och råd också!
 
Sv: Nervös!!

Hejsan:)
Jag ska tävla första gången i slutet av den här månaden.. Det råd jag fick av uppfödarna var att ta det som en träning och det är vad jag ska försöka med:angel:
Ha kul med din hund... Det är det som är huvudsaken! Det är samma hund du tar med dig hem, som dom brukar säga:smirk:
//C
 
Sv: Nervös!!

Ja, jag vet.. försöker ju att tänka så - att ta det som träning. Och att om hon tappar kontakten så är inte hon den första och inte den sista som gör det på tävling. Går det inte denna gång så är det bara att försöka igen.

Men... nej, nervositeten vill inte ge med sig ialla fall. Tänk om man kunde snabbspola så vi kunde vara där nu så man slapp att vara så nervös nu. Bara jag kommer in på plan så kommer det att släppa, men det är ju ett antal timmar till dess. Sedan så vet man ju inte vilket startnummer man kommer att dra heller. Det är 14 st som är anmälda och jag skulle väldigt gärna vilja vara bland de 5 första!

Lycka till på din tävling!
 
Sv: Nervös!!

Vad är det värsta som kan hända? Vad är du nervös för?

Ingen bryr sig om vad som händer på lydnadsplanen - än mindre kommer man ihåg alla ekipage från en lydnadstävling. De man kan komma ihåg är sina klubbkamrater resten försvinner i dimman :)

Som tävlingsledare kommer du än mindre ihåg ekipagen då har du fullt upp med att ha koll på momenten och så!

Fundera kring vad du kan påverka - ex startnummer kan du inte påverka så försök släppa det!

Det du kan påverka ska du lägga energi på - som uppvärmning hur du är inne på plan.

Du kan inte påverka domaren eller tävlingsledaren så dessa lägger man ingen energi på varken positiv eller negativ!

Nina Svartbergs bok tävlingspsykologi är jättebra! (fast lite försent att köpa nu men till nästa tävling så!)

javan
 
Sv: Nervös!!

Du har så rätt! Är nog mest nervös för att hon ska vara okoncentrerad och att jag inte får någon kontakt med henne. Ibland kan hon vara väldigt okontaktbar om hon fått span på något annat roligt. Men jag vet ju att det är sånt som händer och att ingen kommer tycka att det är så konstigt egentligen, allra minst mina kurskamrater som vet hur mycket vi har arbetat med detta o vilka problem vi har haft.

Ja, jag får nog försöka inhandla den boken för den kan nog behövas, har ju tänkt fortsätta tävla så...
 
Sv: Nervös!!

Min kompis hade två förstapris i tvåan och kom in och gjorde nollor på vissa moment:confused: Hon hade inte en aning om varför hennes klockrena hund bestämde sig för att strejka men hon skrattade bara åt det och vet du vad... dom fick en Tia för själva utförandet:D :bump: Det var bara för att hon var så cool.. det är DET jag eftersträvar*avundsjuk* Så jag har bestämt mig för att få åtminstonde EN tia.. å det på utförandet:D :banana:
Tack det samma föressten:p
 
Sv: Nervös!!

Ja, man ska väl egentligen inte ta så allvarligt på det, och så har man ju med levande varelser att göra.
Att få en tia på det ska nog jag också ha som mål imorgon. Det är ju ett bra betyg!! Har nog egentligen för höga krav på oss...
 
Sv: Nervös!!

När den 27:e kommer så kommer jag att vara precis likadan:smirk: :o
Det gick helt åt fanders när jag skulle ställa henne så varför skulle nåt vara annorlunda? Men jag har bestämt att vi ska ha kul iaf, det är en början:banana:
Rapportera i morrn kväll hur det gick:) Håller en tumme:bump:
 
Sv: Nervös!!

Rapport kommer om jag överlever;) ! Tack för tummen!:)
 
Sv: Nervös!!

åh va kul :D hoppas att allt går bra .. håller tummarna nu...
och hunden får hålla tassarna.. eller nått ;)

LYCKA TILL, och ha kul :D :banana:
 
Sv: Nervös!!

Nu har vi kommit hem igen. Inte lätt när det körs tävlingar på dubbla planer och man är ung o oerfaren. Men jag är trots allt nöjd.

Platsliggande: 0
Tandvisning: 9
Linförighet:6
Fritt följ: 0
Platsläggande: 8
Inkallande: 7,5
Stående: 9
Hopp: 8
Helhetsintryck: 6

Nu har vi ialla fall genomfört en hel tävling.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Nervös!!

Jag skulle ge dig tipset att hålla hunden lite lätt i halsbandet mellan momenten och förflyttningarna när det behövs. Det ger lite avdrag på helheten, men det är det värt! Det är iaf bara koeff 1 ;) Men du har ju redan gått så :angel:
 
Sv: Nervös!!

Ja, ska hålla lite i halsbandet nästa gång.

Det blev ett 3dje pris förresten!
 
Sv: Nervös!!

Grattis :D Det är alltid skönt att få ett pris!!

Vårt första pris som också var ett 3:e pris har jag nästan ramat in och hängt på väggen. Det är det pris som nästan känns mest kul fortfarande =D
 
Sv: Nervös!!

Tack! Ja visst var det skönt att få ett pris! Fast jag trodde absolut inte att poängen skulle räcka till något. Det är ju lite kul med det första!!
 
Sv: Nervös!!

mitt tips mot framtida nervositet är att du ska tävla tävla tävla. när man får lite rutin på det släpper faktiskt en del av nervositeten och låter man bli att tänka på poäng och placeringar brukar en del släppa direkt. du kan harva i ettan hur länge du vill, och din hund är ung så tid finns det. var bara glad att du inte är tjejen vars hund sprang in och sket i rutan i LKL3 ;).

min ena har sprungit ut ur ringen och hälsat på publiken och samma hund har gått iväg och pinkat i skogen på pligg och galopperat ett ärevarv med apporten ("titta TL vilken fiiin apport jag har :D").
 
Sv: Nervös!!

har du otur så nollar du helheten.. om du för hunden i halsbandet inte bara avdrag alltså.

Javan
 
Sv: Nervös!!

då ska man nästan rycka och slita också. jag har hållt ett finger i halsbandet och ändå fått en 10:a. de brukar vara ganska generösa med helhetsbetyget.
 
Sv: Nervös!!

Har aldrig hänt mig. Vi har fått mellan 8 och 10 för det. Det gäller ju att ha lite fungertoppskänsla och inte blåhålla men ändå styra upp hunden där det behövs. En gång så började en domare prata med mig om något. Då höll jag hela tiden medans han pratade klart. Vid uppställning till hindret och så vid långa transportsträckor också.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 635
Senast: fixi
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 533
Senast: Liran
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 883
Senast: Stereo
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
6 173
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp