nervös inför röntgen..

LadySara

Trådstartare
på måndag ska "lillen" röntgas.. är rejält nervös...

tänk om han har dåliga höfter elelr armbågar... tänk om jag inte får med honom hem.. nu när han äntligen börjar funka som en "normal" hund...

jag som äntligen vågat ta steget ut å ska ställa ut honom å så ska vi på MH i maj..

vad har ni för gränser för att inte ta med hunden hem?? utan att låte den somna när ni ändå är hos vet...

Sv: nervös inför röntgen..

Eh ? ska hunden somna in om den har för dåliga höfter/armbågar??

Min gräns går som så att det beror på hur hunden mår, så länge hunden mår bra och klarar ett hundliv så får behåller jag den. Först när hunden lider så får den somna in.

då jag vill att min hund ska ha ett bra liv vilket han tine får om han hra för dåliga höfter armbågar.. så ja jag ser de så att har min hund för dåliga höfter armbågar då får han somna in...

Ta ett djupt andetag ;)
Om han kommer från en vettig uppfödare med friska släktingar flera led bakåt borde det väl inte vara någon större fara?
Schäfer har väl ganska hårda regler för just armbågar/höfter så att uppfödarna inte ska kunna avla på hundarna som har artros/ sämre än A/B?

jo mamma å pappa är bra hundar. dok passade dom inte ihop tyvärr.... 3 vovvar ur hans kul är borta redan..

så de känns lite jobbigt ...

kollar man på mammans sida så hr hon själv b höfter men 5 led bakåt finns bara A.

pappa har A höfter bakom honom vet jag inte då han inte är svensk...

Men du, även om han skulle ha dåliga höfter eller armbågar så behöver man ju faktiskt inte ta det tråkiga beslutet direkt! Om han inte har några besvär av dem så skulle då jag vänta tills jag ser att han har det. Då kan man börja fundera i banorna avlivning. Beroende på problemet kan man leva flera år problemfritt, trots D-höfter eller till och med E.

Så ta du lugnt hem hunden och avvakta svaret på avläsningen. Sen avgör du när du känner att det är så dags, ifall det nu skulle dyka upp tråkigheter på röntgen.

vi får svaret direkt då han som röntgar även läser av svaret...

men då min hund måste funka fullt ut. kan jag inte ha en hund med d-höfter..

å med hans skadelista så skulle jag alltid oroa mig för om han har ont då han aldrig visar smärtan...

han har hunnit med en hel del otur i sitt liv... har då aldrig visat att han haft ont.. operarats har han oxå gjort. et 10 cm långt sår på halsen. vet trodd eitne sina ögon när vi berättade att han inte visat ngn smärta alls
sen massa antta smått å gott...
jag tycker att han nu är sladdrig i bakpariet när han travar... vet inte om jag inbillar mig...

Jag tycker det verkar oklokt att avliva hunden direkt om han visar sig ha ex D och hur säker din veterinär än är så ska du åtminstone vänta tills svaret från SKK kommer.

hur gammal är hunden? ras?

Min mormor hade en schäfer som med största sannolikhet hade dåliga höfter, tiken var aldrig röngtad. Hon blev över 10 år gammal och var aktiv in i det sista.

Min mammas förra hund hade A på höfterna men det kunde man verkligen inte tro när man såg honom. Kan säga att min mamma var väldigt chockad när hon fick provresultatet ifrån SKK.

Jag vill inte ge dig dåligt samvete, men upplever du att hunden har ett dåligt liv nu? Varför röngtar du hunden, är det för att du är rädd för en hög grad? Tycker ändå att du ska avvakta och ta ställning till hur hunden mår innan du bestämmer dig. Du som känner din hund är ju mest kapabel till att bestämma vad som är bäst för din hund, men tyvärr kan jag inte förstå ditt resonemang eftersom en hund med höga hd-grader kan leva ett aktivt liv.

Lycka till förresten med röngen på måndag. Återkom gärna med veterinärens besked om vad h*n tycker. Hoppas att allt går bra med din hund!

håller med.... min brors RR har B/D på sina höfter. Idag 8 år gammal och aldrig visat minsta lilla tendens på att ha ont.
Nu är ju inte han tjänstehund eller nåt sånt men brorsan är mycket aktiv och hunden är inte direkt inlindad i bomull....

Jag tror inte du kommer behöva avliva hunden.
Jag vet många hundar med dåliga höfter som levt bra liv med behandling (glukosamin (seraquin) och smärtstillande (t.ex. Rimadyl))

Jag tror inte du kommer behöva avliva hunden.
Jag vet många hundar med dåliga höfter som levt bra liv med behandling (glukosamin (seraquin) och smärtstillande (t.ex. Rimadyl))

Fast hur bra är dom för hundarna?

Efter ha haft en hund som levt på prednislon i drygt 3 år så tycker jag inte att det är ett bra hundliv. Anledningen till att det fick gå så långt var att det var först vid 3 års ålder som veterinären hittade vad som var fel. Och min hund fick somna in vid 3,5 års ålder :cry:

Om hundarna mår bra av behandling så kan man ju behandla ett tag, men om de haltar och har ont trots behandling så är det ju ingen större ide.
Jag menar att vitsen med behandling är ju att hunden får ett bättre liv, inte att förlänga en plåga.

vad är det för en hundras? Jag ska själv avliva min vän, och hoppas du inte behöver göra det. Usch.

Vi ska också röntga på måndag. Har en rottis som bröt benet rätt illa som valp, men alla veterinärer hon träffade under sin konvalecens var optimistiska när det gällde framtiden, så förhoppningsvis ska hon väl följa släkttraditionen och ha A/ua. Men det är klart att det känns lite nervöst.
Men hur än resultatet blir så kommer hon naturligtvis med oss hem, skulle det bli ett riktigt dåligt resultat kommer vi nog av avbryta utbildningen till försvarsmaktshund och istället inrikta oss helt på att träna i förebyggande syfte så att hon ska kunna leva ett långt och bra liv.

Med tanke på att det är skk, som graderar både HD och AD, så lämnar man väl inte hunden hos vet. fram tills resultatet kommit från dem? Att åka hem utan hund är alltså inte ett alternativ för någon :angel: ;)

Att lita på röntgande vet. är faktiskt oklokt..

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 273
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 355
Senast: hollypolly
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
5 274
Senast: Hermelin
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 245
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hjälp!