nervös inför röntgen..

Sv: nervös inför röntgen..

Finns inget som säger att han inte kan funka normalt ändå!
Min gammling har en D-höft och kraftiga pålagringar på armbågarna, hon är sju år nu och har levt ett väldigt aktivt liv och har inte haltat en dag i sitt liv (bortsett fr en å annan sträckning)!
Det man får anpassa är HUR man aktiverar dom, min har alltid fått följa med ut på ridturer och själv fått bestämma tempot. Å det är inte lite hon far runt, kan jag lova!
Hon är ju däremot inte välkommen som tjänstehund, det kanske är det du tänkt för din?

skulle de visa sig att han har riktigt dåliga höfter... vår vet har arbetat tillsammans och åt skk. så jo jag litar på honom.

en i kullen var helt tom... inte visat ngn som helst smärta... skulle så vara fallet då vaknar inte hunden.. de har varit otroligt mycket fel på hela denna kull trost bra led bakom. tiken å hanen passade tyvärr itne ihop..

han var från början tänkt för avel... men med dessa resultat i kullen så blir de inte så... men jag har redan en hund som komemr at få leva med remadyl och cortison preparat resten av sitt liv.. vägrar ha en till...

många hundar kan leva ett aktiskt liv men då vi har några hundar i vår närhet å jag ser på deras rörelse mönster att det hämmar domrejält-- så vill jag itne att min hund ska ha de..

han ska kunna träna fullt ut.. dvs spår ipo mm. å de anser itne jag att en hund med tex d höfter ska göra..

bara en parantes.. är inte dhöfter typ samma som att ingen kula finns?? detta har iaf jag fått lära mig...

bara en parantes.. är inte dhöfter typ samma som att ingen kula finns?? detta har iaf jag fått lära mig...

Absolut inte. Det dom mäter är ju hur mycket av höftkulan som ligger innanför "skålen". En hund som inte har någon kula skulle inte kunna röra sig framåt överhuvudtaget.

Tror du fått det här med röntgenresultaten lite om bakfoten. Såvida hunden inte visar smärta eller hälta så finns det absolut ingen anledningen att ta bort den. Jag känner inte en enda människa som låtit sin vän somna på grund av en D-avläsning (eller motsvarande på armbågarna) bara just därför.

De flesta hundar kan leva ett fullt normalt liv med dåliga höfter/armågar, utan smärtstillande. Måhända får man hålla lite extra koll på dom när dom blir gamla, men tills dess har du ju förhoppningsvis ett långt och lyckligt liv tillsammans med din hund att se fram emot.

Menar du alltså att veterinären sätter sig och räknar ut Norbergs vinkel när du är på plats? Det har jag aldrig hört talas om, och skulle inte lita till 100% på alls. Det är en noggrann mätning som tar sin lilla tid. Vet veterinärer som ger ett preliminärt utlåtande av det dom ser på plåtarna genom att bara titta på dom, men inte mer än så.

många hundar kan leva ett aktiskt liv men då vi har några hundar i vår närhet å jag ser på deras rörelse mönster att det hämmar domrejält-- så vill jag itne att min hund ska ha de..

han ska kunna träna fullt ut.. dvs spår ipo mm. å de anser itne jag att en hund med tex d höfter ska göra..

Men om hunden KAN? Och FUNGERAR? Samtidigt förstår jag dig, har man en hund som inte visar smärta i första taget såär det svårt. Men vänta till resultaten från SKK, tycker jag.

Jag vet att många hundägare tänker att "får jag det & det beskedet tar jag bort hunden" och det ställer till det ofta tycker jag. Har varit med många gånger när vet försökt förklara att jo hunden har tex artros men det är jättelite & det finns bra mediciner, 90% chans att hunden blir helt besvärsfri i många år till.. och så avlivar de ändå fär att de ställt in sig på det. Lite jobbigt..

han var från början tänkt för avel... men med dessa resultat i kullen så blir de inte så... men jag har redan en hund som komemr at få leva med remadyl och cortison preparat resten av sitt liv.. vägrar ha en till...

Min vovve äter glucasomin i förebyggande syfte men inget annat!
Tycker du tar ut lite väl i förskott!
Känns nästan som att du vill att hunden ska få somna in:confused:
Alla här skriver att din hund kan få ett jättebra liv ändå men du envisas med att tro att han kommer att få jättont.. OM det visar sig att han får ont, så för guds skull ta bort men om inte..
Då har du tagit bort din vän helt i onödan!:(

Min vovve äter glucasomin i förebyggande syfte men inget annat!
Tycker du tar ut lite väl i förskott!
Känns nästan som att du vill att hunden ska få somna in:confused:
Alla här skriver att din hund kan få ett jättebra liv ändå men du envisas med att tro att han kommer att få jättont.. OM det visar sig att han får ont, så för guds skull ta bort men om inte..
Då har du tagit bort din vän helt i onödan!:(

jag får åxå den känslan av att hon söker ett fel för att kunna ta bort han utan att det är henne det är fel på.. :(

kl

Om bilderna ska skickas till SKK för bedömning så får väl inte veterinären göra något utlåtande om dem heller.
Så var det iallafall på den kliniken jag jobbade på. Om vet gjorde utlåtande så var inte bilderna giltiga..
Det är ju iallafall avläsaren på SKK som ger den slutigltiga bedömningen.

Jag hade röntga min hund som fick C vid en "vanlig" vet. Min uppfödare tvingade :angel:mig till stockholm till en som är väldigt duktig att ta bilder och så har min kille fått B nu.

Men usch Sara jag får verkligen den känslan att du vill ta bort honom, förlåt mig nu men det känslan slås jag av.

Att ens överväga att ta bort hunden direkt utan att låta SKK bedömma plåtarna låter rent ut sagt för jäkla elakt och orättvist mot hunden.

Bara för att NI vill ha en hund som går att tävla IPO etc så är det inte så att hunden mår sämre över att få aktiveras av annat. Då får ni väl omplacera om ni vill tävla högt .

Jag tycker det är vansinne att redan nu planera för att avliva en hund som kan leva många BRA år, förutom att hunden kanske inte klarar av era mål med tävling :(

Massa vettig text..

:bow: Förlåt Sara, men jag är väldigt benägen att hålla med.
Vill ni absolut inte ha kvar hunden på grund av dess röntgenresultat - så ge den åtminstone en chans i livet hos någon annan.

Jessica1987 skrev:
Om bilderna ska skickas till SKK för bedömning så får väl inte veterinären göra något utlåtande om dem heller.
Så var det iallafall på den kliniken jag jobbade på. Om vet gjorde utlåtande så var inte bilderna giltiga..
Det är ju iallafall avläsaren på SKK som ger den slutigltiga bedömningen.

Jag menade alltså inte att veterinären ger ett officiellt utlåtande, utan mer berättar för ägaren vad han eller hon tror.
Men det kan mycket väl vara som du säger :)

*KL*
Det är upp till TS att avgöra om hon vill ha en sån hund eller inte!
Att försöka skuldbelägga TS är väl rätt märkligt beteende?

Skulle själv inte behålla en hund med E-höfter (Och ja jag har haft hund med E-höfter)

Märkligt beteende ?

Jag tycker det är mer märkligt att man redan innan röntgen funderar i dessa banor, inte tänker vänta på SKK bedömning osv.

TS vill tävla, hunden kanske inte klarar att tävla men kan få ett väldigt BRA och fullvärdigt liv ändå. Att TS i den situationen kommer välja att inte ens ta hem sin hund tycker jag är orättvist. Hunden kan ju faktiskt få ett BRA hem i sådantfall hos någon med lägre ambition än TS.

Jag diskuterar D höfter och har sett många hundar som fått många BRA och lyckliga år innan det varit dags att ta beslutet som TS grunnar på redan.

svarar alla...

självklart vill jag itne ta bort honom.. men när hälften av kulle inte visat ngn som helst smärta å dom är borta... skulle inte ni då börja fundera i dom banorna..

när man har en hund som vet undrar hur han ens orkar kliva upp men at thunden är som vanligt å leker...ja då vill man verkligen se till att han är 100% å hur kan ngn garantera att han INTE har ont när han itne visar smärta.. skulle NI omplacera en sådan hund??

varken jag eller sambon tycker att de är rätt att ha kvar en hund ,med katastrofala höfter/armbågar.

skulle jag ngn stans på detta forum skrivit at tjag har en schäfer med d höfter så lovar jag er att jag fått rejäla påhopp från folk som undrat varför jag har hunden kvar??!!

men det är väl en rätt märklig anledning till att ta bort en hund? för att den eventuellt inte går att tävla med? såna hundar går ju att omplacera... lider inte hunden nu lär den inte göra det i morgon heller.

det enda som skulle hindra mig från att ta hem min hund var om de upptäckte någon långt gången cancersjukdom eller liknande. men även då hade jag förmodligen tagit med hunden hem för att ta avsked i en lugnare takt.

om du är orolig för att han har ont kan du prova att ge honom smärtstillande en period för att se om hans humör/andningsfrekvens/puls förändras. händer det ingenting har han förmodligen inte ont.

Av vad för fel har hälften av kullen tagits bort, är det samma fel?

Det jag menar är att det INTE behöver innebära helt katastrof med D höfter och att du åtminstione ska vänta på SKK.s bedömning.

Nej jag skulle ha is i magen om jag vore du, ta en sak i taget och som cillamuffins föreslår i inlägg #38 prova att se ? Jag tycker att du är orättvis om du tar bort hunden direkt när bara veterinären sett plåtarna = JA

Vad säger veterinären om hur din hund rör sig?

då han gått på smärtstillande under mer n hälften av sitt liv så nej de är inget alternativ...

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 273
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 355
Senast: hollypolly
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
5 274
Senast: Hermelin
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 245
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka