nervös inför första utställning

jassica

Trådstartare
jag ska med nästan all säkerhet ställa ut min hund i oktober, och jag är redan nu jättenervig.

jag ser för mitt inre hur det sitter två domare med glasögonen på nästippen och stirrar ut oss:crazy:

vad ska jag tänka på? har läst på "fakta" och sådär men något annat, sådär när jag är ny, har gått barn med hund en gång men det var herrans många år sen.

sen undrar jag; kan jag även anmäla min hund till "barn med hund" eller får man bara anmäla en klass per dag? som sagt jag är inte alls haj på sånt här.

hur går det till annars, ska jag göra en vetrinärsbesikting någon dag innan? ska jag ha med papper på att hon är försäkrad??:confused:
massa frågor hoppas nån vänlig själv kan stilla min oro.

Sv: nervös inför första utställning

jag ska med nästan all säkerhet ställa ut min hund i oktober, och jag är redan nu jättenervig.

jag ser för mitt inre hur det sitter två domare med glasögonen på nästippen och stirrar ut oss:crazy:

vad ska jag tänka på? har läst på "fakta" och sådär men något annat, sådär när jag är ny, har gått barn med hund en gång men det var herrans många år sen.

sen undrar jag; kan jag även anmäla min hund till "barn med hund" eller får man bara anmäla en klass per dag? som sagt jag är inte alls haj på sånt här.

hur går det till annars, ska jag göra en vetrinärsbesikting någon dag innan? ska jag ha med papper på att hon är försäkrad??:confused:
massa frågor hoppas nån vänlig själv kan stilla min oro.

Ja man kan ju alltid informera domaren att man inte ställt förut så bruka dom alltid ha över seende med det iaf om det är Inofficiell:)

Ja du kan anmäla din hund till " Barn med hund" fast du ska tävla på samma dag..

Och det som behövs ta med är vaccinations intyg och sedan stamtavlan och nummerlappen man får hem.

Får väl önska dig lycka till på utställnigen sen då:)

Det du ska tänka på är:
*Håll koll på din klass så att du inte missar när du ska in - det blir pinsamt då :angel:
*Andas.
*Pilla inte för mycket med hunden om den inte är van. Hellre att den står halvdant än att den inte står stilla alls.

Det är förövrigt bara en domare vid ringen ;) Den andra vid bordet är en ringsekreterare som skriver upp vad domaren tycker om hunden.
Du kan anmäla till "barn med hund" också.

OM något skulle trassla så kan du vänligt förklara för domaren att det är första utställningen, då löser sig allt ;)

Lycka till!

okej, ja det känns tryggare när man kanske får en chans att berätta att det är första gången både för mig och vovven, sen är hon ju såpass ung också.

jag har inte övat henne nåt speciellt att "stå" men tänkte börja med det idag. Vet också att de vill kolla hennes tänder, det gör jag varje dag, hon är inte så förtjust i det men det går, så mer öva på det också.

Det kommer säkert gå jättebra!
Se till att skriva när ni ställt ut och berätta hur det gick!

(Nu ska jag ut och träna lite.. Utställning på söndag med lillplutt)

det är väl som med allt annat man är nervig för, efteråt kommer man tänka- Men vad fasiken detta var väl inget.

(hoppas iaf jag tänker så;))

lycka till på söndag!

får man fråga vad det är för ras du ska ställa ut?

det ser jag ju på din avatar förresten.. om det är din hund?

det är väl som med allt annat man är nervig för, efteråt kommer man tänka- Men vad fasiken detta var väl inget.

(hoppas iaf jag tänker så;))

Precis så är det ;)
Är din hund så ung att den ställs i valpklass? Isåfall är det ju absolut inget att oroa sig för eftersom de resultaten "inte räknas".

Yes, det är min hund på avataren :D 4 månader gammal saluki :love:

när hon ska ställas i såfall har hon passerat 6 månader, och jag har som sagt ingen koll men har för mig att de går upp i nån annan klass då? rätta mig gärna om jag har fel..

okej, ja det känns tryggare när man kanske får en chans att berätta att det är första gången både för mig och vovven, sen är hon ju såpass ung också.

jag har inte övat henne nåt speciellt att "stå" men tänkte börja med det idag. Vet också att de vill kolla hennes tänder, det gör jag varje dag, hon är inte så förtjust i det men det går, så mer öva på det också.

Be andra kolla på hennes tänder också, så hon blir van att inte bara du gör det.
De kan också "klämma" och känna igenom henne.

precis, mina kompisar och familjens vänner får klämma så hon nite tycker det är läskigt när främlingar gör det.

när hon ska ställas i såfall har hon passerat 6 månader, och jag har som sagt ingen koll men har för mig att de går upp i nån annan klass då? rätta mig gärna om jag har fel..

4-6 månader
6-9 månader.

Båda är valpklass :)

okej, ja då behöver jag inte vara liak nervös, då har nog domarna lite översende med att vi kanske galopperar fram som flodhästar och snubblar på hennes öron;)

okej, ja då behöver jag inte vara liak nervös, då har nog domarna lite översende med att vi kanske galopperar fram som flodhästar och snubblar på hennes öron;)

haha jadå det ska nog gå;) jag vart till och med Bis 4 med en hund som satt sig och pissa inne i final ringern när han var 5månader typ:P så det ska nog inte nå galopp språng göra nått:P

Nästa gång du kommer ner så ska det tränas inför utställning.:D

Då ska jag visa dig hur det går till och hur domaren vill att du ska gå och hur du ska ställa henne.

haha jadå det ska nog gå;) jag vart till och med Bis 4 med en hund som satt sig och pissa inne i final ringern när han var 5månader typ:P så det ska nog inte nå galopp språng göra nått:P

Haha!
Jag såg faktiskt en vuxen hund pissa inne i ringen på WDS ;)

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 813
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Jag ska då ställa ut min sheltie för första gången både för mig och henne, hon kommer vara ganska exakt 5 månader och det är då en...
Svar
8
· Visningar
1 485
Senast: Paus1234
·
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 727
Senast: s957
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 124
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V