Nervig när det blåser

Dingelass

Trådstartare
Min pålle blir lite lätt stissig när det blåser ute,
går o spänner sej hela tiden o hoppar till för småsaker så vi kommer aldrig ordentligt till ridning när det är så...

Nån som har liknande häst o hur har ni löst det?

Funkar det med bomull i öronen o sätt på mössa på hästen?

Sv: Nervig när det blåser

Att hästen blir nervig när det blåser brukar ofta bero på att hästen inte kan uppfatta lukter och ljud lika bra som annars och blir på så sätt ett lätt offer för de (icke existerande) rovdjuren. Så att sätta på en mössa borde inte hjälpa. Min häst är lika dan, jag brukar strunta i om det går sämre när det blåser och inte rida ut då om det går att undvika. Tar gärna också imot ideer angående detta:).

Min förra ponny blev lätt stirrig när det blåste mycket, det kunde i extrema fall bli att hon nästan blev okontaktbar och det där med att jobba dressyr eller markarbete var bara att glömma, rida ut fungerade om man höll i sig.. ;)

Satte huva på henne och det blev en helt annan häst. Fortfarande kunde hon hoppa till för saker och så ibland, men inget allvarligt alls, och hon var mycket mer uppmärksam på mig och jag kunde rida nästan "som vanligt" även i ganska rejäl blåst.

Med åren blev det dock bättre även utan huva, men jag hade alltid när jag hade möjlighet (alltså inte på dressyrtävling) huva på när det blåste mer än "normal" vind och det hjälpte mycket, hon hatade helt enkelt när det blåste, och regnade, i öronen på henne, eftersom hon inte hade mycket till normalt skydd i form av hår i öronen (klippte självklart inte!).

Det är individuellt från häst till häst, men mitt tips är absolut att prova med huva!

Jag red en häst förut som var lika bra. Kallblodstravare som är pigg och alert i vanliga fall. Henne red jag aldrig med bomull, hon vart stirrig och ville inte gå fram överallt, hoppa till för minsta lilla.

Men jag red henne ändå, inte så mkt men. Men jag vet inte riktigt vad man kan göra åt saken,

Min är så, underviker att rida ut i skogen när det blåser mycket. Men annars är det bara att försöka rida hela tiden, sysselsätta hela tiden så han har annat att tänka på. Rid lite sidvärts längst vägen, övergångar o tempoväxlingar. Tror inte på bomull i öronen, utan de är bara att träna på :banana:

Jag hör folk (även de som aldrig sysslat med hästar) väldigt ofta säga att hästar blir nerviga när det blåser, eftersom det är så mkt som rör på sig.

Min vanligtvis kolugna nordsvensk kan faktiskt bli väldigt tittig och nervig när det blåser och varmblodet blir nästan likadan.

Det är väl bara att testa med nått i öronen och/eller huva. Överlag har jag sett många hästar som blir betydligt lugnare när de slipper lyssna på så mycket.

alla hästar blir ju mer på tårna om det blåser mkt. har nog inte träffat en enda som inte reagerat alls. dock reagerar dom olika starkt.

tror inte det hjälper så mkt med bomull (min häst HATAR att få nåt i öronen..). jag rider på ridbanan om det blåser måttligt med undviker att galoppera. blåser det mkt så rider jag inte, blir ändå ingen ordning på det... :smirk:

Ja, jag får investera i en liten mössa o se om det hjälper.
Det känns ju som om att det skulle kunna hjälpa...
Har tyvärr inte längre tillgång till ridhus så det är bara till att klä på sej o ut o rida i ur o skur o blåst:)
Tack för svar!

Men har man inte provat så vet man inte!
Att hoppa över att rida för att det blåser är inte ett alternativ för mej...

Jag har tillgång till ridhus så jag rider inne om det är ruskväder och väldigt blåsigt ute. Om det låter mycket inne så sätter jag på lite musik (lyssnar i oförsig på musik nästan jämt i ridhuset :D ) . Och det är just i RidHuset jag rider om det blåser, känns lite farligt och rida i ridtältet om det blåser mycket :p då kan man lika gärna rida ute.

alla hästar blir ju mer på tårna om det blåser mkt. har nog inte träffat en enda som inte reagerat alls. dock reagerar dom olika starkt.

Min är ett undantag, han bryr sig inte det minsta när det blåser. Har heller aldrig träffat på ngt häst som inte reagerar på blåst. Första gången det var riktigt blåsigt (man kunde inte gå rakt normalt) var vi på terrängbanan första gången, där blåser alltid värre än hemma. Han satte ned huvudet o kämpade på i motvinden bara, blev jätteförvånad :confused:

Andra gången i riktig blåst var första gången på stranden för honom http://s80.photobucket.com/albums/j178/bmwfia/Ridning pa Ringsegard strand 160907/. Var även surfare ute med stora drakar, de var lite läskiga först innan han kollat lite på dem :) Här har jag precis hoppat upp (utan att leda längre än 20 meter till en sandhög o hoppa upp från) o skrittar iväg, jag är mest feg o har inte släppt ut tygeln mer men det gjorde jag sedan, han brydde sig ju inte ett dyft.

Tror min häst bara känner sig döv när det blåster i struntar därför i omvärlden :D

Ena ponnyn blir rätt nervig när det blåser, så jag stoppar bomull i öronen och rider med "mössa". Det fungerar utmärkt för oss!

jo sån är min gammling också, men även han kan bli lite rädd när saker kommer flygande... vilket det gör om det blåser rejält!

jag tycker det är dumdristigt att rida ut i styv kuling med en häst man vet blir galen av blåsten. sådan dödslängsel har inte jag. :p

och att det inte är ett alternativ att inte rida kan jag heller inte förstå. det är kanske 5 dagar i året som det blåser sådär jättemkt... hästar är inte allergiska mot vilodager... :cool:

min dam bryr sig inte ett dugg. har aldrig sett en häst som varit så cool när det blåser. dom flesta jag har träffat på har varit iallafall lite på tårna men inte min madam. men hon ska ju alltid göra tvärt emot alla andra hästar :crazy:
var ute i nästan full storm och stannade hos en kompis och prata lite. vi stod vid sidan av en balvagn med en presening på som fladdra och levde, hästkräket halvsov och sucka lite lätt bara :eek: kompisen sa att hennes hästar hade dött om dom stått där.
vet inte om min häst är normal eller vad det är för skumt med henne

Jag har bara pratat om att det blåser...inte om nån styv kuling...

jag vet inte vart du bor men här vart vi bor så blåser det mer än fem dagar/år

Och självklart har han vilodagar...rider 3-4dagar/veckan o just därför vill jag inte att han har fler vilodagar.

Och har du bara sura miner att svara med så kan du ju lika väl låta bli.

Ska skaffa mej en i veckan!
Hoppas på att det funkar för oss också...nästan så man vill att det ska bli blåsigt bara för att se om det funkar!

Min häst är också sån. Men jag brukar bara strunta i det. Har inte testat med bomull + mössa, men det kanske funkar : ]

Jag testade med bomull i öronen på min när jag skulle rida ett pass på utebanan och det blåste rejält. Och det funkade jättebra. Vi kunde koncentrera oss på jobb istället för att lyssna och störas av alla ljud.
Jag gör hellre det än att avstår från ridningen också. Har gjort det 2 gånger hittills. :banana:

Jag som lite 'överlägset' tyckta tt sånt där minsann är ryttarfel, fick ju vackert äta upp det med förra fbldamen. Jag har ALDRIG haft en vindberörd häst, och flera hästar som äg sagt är vindkänsliga har reagerat nada här. (JAG bryr mig inte om det blåser).

Men min teori kom dock på skam med fbldamen, som var milt sagt vindkänslig. Men likt flera andra i tråden så - tussar i öronen rådde bot på problemet. (Hade ingen mössa över, bara tussar)

Liknande trådar

L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 836
Senast: LiviaFilippa
·
Hästvård Min häst fick svår mugg som tog nästan 8 månader att läka ut helt (flertalet antibiotikabehandlingar invärtes och utvärtes). Detta...
Svar
0
· Visningar
532
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 223
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 770
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar