Nermätning ?

C

CalinneM

Hej alla smarta ;) Vet inte om tråden ligger rätt men jag provar ;)
Jag har lite frågor :P
Jag har ett Connemara/Halvblods sto på 6 år. Problemet är att när vi mäter henne hemma (med måttband och spö) är hon 149-150 cm. Tror ni det går att mäta henne 148?

Hur får man tag i en mätningsman :crazy: och hur myxcket kostar det att mäta henne?

Jag undrar också att om hon skulle lyckas bli 148 när hon är 6 år, och jag tävlar henne som ponny, och sen när jag ska mäta henne när hon är 8 igen om hon blir storhäst. Vad händer då?

Eller tvärt om. Går det att tävla storhäst nu och sedan mäta ner till ponny?
Är det värt besväret :)?

Tack för all hjälp!

Sv: Nermätning ?

Bara idioter mäter ner sin HÄST. :cool:

Mätmän finns lite överallt, kolla på distriktets hemsida.

OM hästen är över ponnymått redan nu så är det ju stor risk att den blir flera cm över 148 när den vuxit klart.
Dock är ju inte måttband direkt tillförlitligta så det finns ju en chans att det inte stämmer :)
Ta ut en mätman och kolla.
Då kanske du får chansen att tävla den som ponny ett par år iaf..

Du ska aldrig mäta ned en häst! Speciellt aja-baja i hoppning då omgivningen kan bli mycket arg om man kommer med en liten häst på en ponnytävling. Dessutom kan du få böter om de kontrollmäter och ponnyn är större än kategorin tillåter.

Okej :P
Ja jag var ju förberred på att få tävla storhäst. Jag tänkte bara om det var någon som hade nåra erfarenheter när det gällde sånt här ;D
Tack för svaren.
Jag tänkte om det skulle vara så att hon var 148 i alla fall men eftersom hon växer mera så är det nog bara önsketänkande för framtiden ;)

Hej!

Det är inte säkert att din ponny är för stor. Vi köpte en 5-årig D-ponny från Norrland som vi skickade efter med transportör. Hon var mätt till 147,5 cm och vi var lite oroliga för att hon skulle bli för stor men vi gillade ponnyn så vi chansade.

I år 2009 skulle hon mätas igen. Hon reds i 1 timme för det var någon som hade sagt att det kunde få ponnyn att krympa lite. Vi åkte i januari till ponnymätning i Hässleholm (ca 50 ponnyer var med och två mätmän ) Gissa hur stor hon blev 146,5 cm. Ibland kan man behöva lite tid ponnyn spänner sig osv.

Ge inte upp utan att prova. Jag gillar inte heller fusk - ibland ser man ju ponnyer som är uppemot 155 cm på tävling.

Lycka till Linnis123

Ja jag har också hört att dom kan sjunka om man rider dom innan och att de ska stå på plan mark, vara nyskodda och vara avslappnade:p.
Hon skulle ju kunna vara mindre ändå :)
Tack så mkt för ditt svar!

Det är ju lite svårt att mäta med spö och måttband också. Använd vattenpass för att ta reda på hur stor hon eg är. Fast bäst är att en mätman gör det. Hon kanske är 148? Om hon inte är det, godta att hon är häst och tävla henne bland sådanna :laugh: Tycker inte alls om "nedmätningshysterin" :crazy:

hemmamätte min "d-ponny" till 149-150 cm...
sålde henne till ponnyryttare under förutsättning att hon skulle hålla ponnymåttet, och se, med en riktig mätman med riktig utrustning (jag var skitnervös...) blev hon 147,0!

ja är jättesvårt att mäta själv ju....

mät ponnyn på riktigt, så kanske det blir ponny :p

Knapp lån!
Det är svårt att mäta själva.
Jag mätte min 3 åring (häst) hemma för skojs skull inför 3 års testet. Jag fick hon till runt 163 cm. På visningen var hon 166 cm...
Så ens egna mätning kan slå åt båda hållen.
Men ta din ponny/häst till en riktig mätman. Se till att den är avslappnad (det gör skillnad) och se vad resultatet blir! Du kanske har en ponny.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
852
Senast: Bison
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 889
Senast: Mia_R
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 025
Senast: Mia_R
·
Tävling Hej! Min ponny blir/är i år 6 år gammal, så det börjar bli dax för inmätning. Problemet är att han troligtvis är någon cm över 148...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
8 435
Senast: Junijum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V