Ner i vikt efter barn!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
E

emci

Jag har en fråga ang att gå ner i vikt efter graviditet! Tråden kanske hade passar bättre under Barn men tänkte att det kanske är mer forumanvändare som läser här!
Det är nu snart 10 månader som jag födde min son och jag har än så länge inte gått ner något i vikt.
Jag ammar honom fortfarande.
Står kvar och stampar på samma vikt som efter förlossningen. Är 168-169 cm lång och väger nu 82 kg dvs nästan 20 kg för mycket! Vägde ca 64 kg innan graviditeten.
Jag äter endast nyckelhålsmärkt och lättprodukter. Tänker hela tiden på vad jag äter.
Äter inget godis, kakor eller dricker läsk eller andra onyttigheter på vardagarna.
På helgerna unnar jag mig att äta vad jag vill och hur mycket jag vill!
Jag går två långa promenader á 3-4 km per dag samt tar ett hård träningspass på min Orbi-Trek (ellipsmaskin) på kvällen (4 dagar per vecka, samt efter det ett antal situps. Sen är det ju knappast nåt stillasittande liv när man måste rusa efter sin väldigt busiga son hela tiden!
Detta har jag nu hållit på med en tid utan att gå ner nåt på vågen eller i mått alt klädstorlek.
Som ni förstår är detta oerhört frustrerande och jag vet snart inte vad jag ska ta mig till för att gå ner i vikt. Är det meningen att jag helt ska sluta äta för att jag ska bli smalare???
Träningen har givetvis gjort att jag har fått mycket muskler men jag minskar inte i mått nånstans utom lite på övre delen av magen.
Är det nån som har lite tips eller erfarenheter av sånt här!
Man blir ju helt knäpp när det inte händer nåt på vågen alt på måttbandet!!
 
Sv: Ner i vikt efter barn!!

Inget tips.. Men så har det varit för mig efter alla tre. Alla påstår att man går ner av amning men det har inte jag gjort. Men när jag slutat amma så har kilona rasat. Jag är förmodligen felkonstruerad :angel:
 
Sv: Ner i vikt efter barn!!

Jag går inte heller ner något. Jag gick ner 2 kilo efter jag hade slutat amma. Gick inte ner något under tiden jag ammade. Jag gick iof upp väldigt mycket under graviditeten, när sonen föddes gick jag ner den vikt som han vägde, moderkakans vikt + vätskan jag fick i hela kroppen. Sen var det stopp. Har provat det mesta utan att kilona vill försvinna. Jag har ca 15 kilo kvar. Så du är inte ensammen om det är någon tröst.:)
 
Sv: Ner i vikt efter barn!!

Samma för mig, gick knappt ner ett gram efter första, förrän jag slutade amma, då rasade jag tills jag var nästan nere i min normalvikt, det tog rätt så precis ett år och jag slutade amma vid tio månader. Sen blev jag gravid igen, så då blev det slut på den viktnedgången ;)

Nu efter andra så är det liknande, men det har faktiskt gått lite snabbare, kanske beroende på att jag dragit ner på amningen lite tidigare. Men viktraset har kommit i takt med varje neddragning av amning.

Jag tycker du ska ta det lugnt och ta tag i din viktnedgång när sonen fått sitt, dvs när du slutat amma. Herregud, det har ju inte ens gått ett år, du hinner gå ner i vikt. Förresten, är du säker på att du inte äter för lite? Gör man det går man inte ner speciellt mycket i vikt. Annars så kanske du äter för mycket under helgerna, så det blir plus minus noll totalt sett över veckan?
 
Sv: Ner i vikt efter barn!!

Du kan ha en sån där hormonkänslig balans som jag har.

Jag har gått UPP när jag har ammat, alla försök att gå ner har bara resulterat i sänkt ämnesomsättning och kroppstemperatur :p

Se det som en fördel för barnet, han får garanterat inte i sig något av de miljögifter du kan ha lagrat i ditt gamla fett!

Men sen EFTER amningen och utan hormonellt p-medel (har kopparspiral, gick upp 15 kg på hormonspiralen) så funkar det igen. Nu får jag upp temperaturen istället för att bli halvt medvetslös av träningen :)

Mitt råd är att var lite försiktig med lättprodukterna när det gäller fett. När du ammar behöver du ge ut en del fettsyror och får lätt brist på de viktiga själv vilket inte gynnar en viktminskning, tvärtom.

Så unna dig lite raps- och olivolja på maten och nötter som godis så kroppen inte behöver vara inställd på maximalt fettsparande.

Sen när du slutar amma ska du se att det ställer tillbaka sig igen till "normalt". Särskilt om du skippar de vita kolhydraterna men fortsätter ge bränsle till kroppen (grönsaker, protein, nyttigt fett) så den orkar med träningen utan att bryta ned muskler.

Lycka till :bow:

Tim - som har en bit kvar ned till 82 :p
 
Sv: Ner i vikt efter barn!!

Jag har haft 10 kg extra bagare efter båda mina graviditeter och för att jag skulle gå ner dom fick jag verkligen kontrollera hur mycket jag åt. Gammel hederlig kaloriräkning alltså. Fungerar i alla lägen.

Så hur mycket blir det per dag?
 
Sv: Ner i vikt efter barn!!

Jag kan svara för mig.

Om jag petar i mig 1400 kcal, gör av med 600 på extra motion OCH ammar så går jag inte ned alls i vikt men fryyyyyyyyyser.

Om jag är fri från amning och hormoner utifrån går jag ned två kg/månad på samma upplägg.

Och får jag maginfluensa går det fortare :D
 
Sv: Ner i vikt efter barn!!

Det låter lite konstigt, det du skriver. Det KAN faktiskt vara så att du äter för lite. Du motionerar ju ganska mycket och då ska man ju äta mer (och ännu mer pga att du ammar).

Själv gick jag ner mina graviditetskilon nästan direkt men jag var lite överviktig redan innan graviditeten. Sen var det nästan som att kroppen fattade vad jag vägde innan, för jag gick exakt ner till vad jag vägde innan och sen stannade det där. Men sen började jag följa viktväktarnas program (med lite tillägg pga amningen) och vips började jag gå ner igen. Nu har jag gått ner ca 7 kg och har ungefär lika långt kvar.
 
Sv: Ner i vikt efter barn!!

Tror att du äter för lite, då ställer kroppen om och man går inte ned i vikt. testa en vecka att äta mer mat, 2 lagade mål om dagen riktig ost, mycket grönsaker och drick mjölk och se om det händer något
 
Sv: Ner i vikt efter barn!!

Tack för alla svaren! Det värmer att veta att man inte är ensam!;)

Jag har haft låg kroppstemperatur efter graviditeten ca 36,3-36,5 men sen jag satte in hormonspiral för två veckor sen så har min temp gått upp till min normala temperatur ca 36,9-37,2!

Tror ni att det vara att man tränar för mycket. Ellipsmaskinen är ju en ganska tuff träningsmaskin som både tränar konditionen och bygger muskler!
Promenaderna vill jag inte vara utan för det är så skönt att komma ut lite och gå med min son.
Ska se om jag kanske skulle kunna äta lite mera (som om det skulle vara några problem:smirk: ) och äta lite mer redig mat, alltså inte lättprodukter.

Villket tycker ni man ska börja med först, äta mera eller dra ner på träningen?
 
Sv: Ner i vikt efter barn!!

Träningen är bara bra om du ger kroppen tillräckligt med näring för att bygga muskler. Ju mer muskler, ju högre förbränning.

Tar du ngt kosttillskott typ multivitamin för ammande ? Annars - gör det.

Och se till att du får i dig essentiella fettsyror och protein.

MER mat behöver du eg inte äta, men kanske mer uppbygglig mat.

Det finns flera bra sajter på nätet där man kan skriva in vad man äter och se vad det egentligen ger i kcal och fördelning kolhydrat/fett/protein. Och vad motionen eller helgfrossandet ger. I ditt fall när du ammar och tränar ska du ligga högre på protein och fett och mindre på kolhydrater än standardcirkeln. www.viktklubb.se är väl den största.


Ta nu hand om dig själv lika bra som du gör med ett digivande sto ! Breed-foderprofil ska det vara för att de inte ska falla ur över ryggen ;)
 
Sv: Ner i vikt efter barn!!

Säger som de andra, jag började inte gå ned i vikt förren efter jag slutat amma, då blev jag också av med ont, ont, ont i fötter och leder. Nu när lillen just har fyllt två har jag ett kg kvar till matchvikt (petitesser...) och det har gått nästan av sig självt utan bantning men med ett mkt rörligt arbete. MEN jag började alltså inte att gå ned överhuvudtaget förren han var 1 år ,kan tillägga att jag hade hunnit bli rejält deppig över min övervikt och hade ingen lust att gå ut alls innan kilona började rasa.
 
Sv: Ner i vikt efter barn!!

emci skrev:
Villket tycker ni man ska börja med först, äta mera eller dra ner på träningen?

Vad gillar du bäst? Att äta eller träna? Personligen skulle jag dra ner på träningen men om du gillar att träna så är förmodligen det bästa alternativet för kroppen att dra upp maten... :D
 
Sv: Ner i vikt efter barn!!

Frågan Äta mer eller dra ner på träning..

Få kosten fungera, det har du nytta av sedan oxå.
Vettigt fungerande kost är grunden till allt.
Var lite försiktig helger, lätt att man äter mer än man tror när man släpper loss vid matbordet...

Jag har haft ett helvete gå ner mina graviditetskilon, kunde bara amma de första 3 månaderna men många säger att kroppen går på sparlåga så länge man ammar (eller förväntas amma)......
I dagsläget har jag väl tappat en 7 av 10 kg....och då är det först när sonen fyllde ett som det faktist började hända något.
 
Sv: Ner i vikt efter barn!!

Vänta tills du slutat amma. Hormoner ställer till det för en del så det står härliga till.

Även viktväktarna reserverar sig för att hormoner gör så man inte går ner som planerat även om man följer deras schema när man ammar.

Med första gick jag inte ner ett gram medan jag ammade, så fort jag slutade började jag gå ner, utan ändringar. Med andra så gick jag först UPP när jag ammade, men där hjälpte det att äta rejält och motionera rejält, gick ner ca 3/4 kg/vecka.
 
Sv: Ner i vikt efter barn!!

Tror också att du äter för lite i förhållande till träning/amning. Själv skulle jag öka ätandet! Varför inte tex Modifast + proteinpulver som extra näringstillskott om du har svårt att få i dig det du behöver på vanligt sätt? Det tar jag själv...

Har hört att det kan vara svårt att bli av med alla extra-kg under amningen, just för att kroppen är inställd på att producera mat åt den lilla och inte vill bli av med näringsreserverna. Men det verkar vara väldigt olika från person till person!

Dricker du ordentligt? Man har ett rejält ökat vätskebehov när man ammar + att du tränar.
 
Sv: Ner i vikt efter barn!!

Jag ammar också och jag går ner lååångsamt trots att jag äter rätt och jag är duktig på att hålla reda på vad jag ska och inte ska äta. I förra veckan drog jag ut två visdomständer och kunde i princip inte äta något alls på 3 dagar och vad händer när jag ställer mig på vågen jojo minsann jag har gått upp 1 kg... Jag väger mig varje dag och ser på så sätt hur viktkurvan följer den hormonellakurvan för när jag ska ha mens så går jag upp för att sedan gå ner lite fortare stax efter mensen.

Så håll ut och fortsätt tänk på vad du äter till slut fattar kroppen det också.
 
Sv: Ner i vikt efter barn!!

*kl*

Eftersom jag är lite trött och förvirrad vill jag mest ha ett klargörande här. Har jag fattat det rätt att det "normala" är att kvinnor inte går ner så mycket i vikt förrän efter de slutat amma? Alltså borde jag inte bry mig så mycket om vad vågen visar förrän jag slutat amma, utan bara se till att äta så nyttigt som möjligt och i lagom mängd?

Jenny
 
Sv: Ner i vikt efter barn!!

De flesta går ner i vikt när de ammar eftersom barnvagnspromenader och de kcal som går ut i mjölken gör att man kommer på minus om man äter som vanligt.

Men somliga drar ner förbränningen maximalt istället för att på något vis spara på resurserna :p

Jag har gått UPP varje amning :crazy: Och alla försök att minska har gått ut över mjölkproduktionen och kroppstemperaturen. Nu med den sista struntade jag i all viktnedgång och ammade så länge han ville.

Och efteråt funkar det alltså bättre. För mig.

Men jag tror inte det är det vanligaste att vara så hormonkänslig.
 
Sv: Ner i vikt efter barn!!

Jag gick upp 22 kilo under mina 8 månader som gravid. Det mesta var vatten, men jag hade ungefär 10 kilo mer än vanligt kvar när vattnet försvunnit. Så länge jag ammade lättade jag inte ett gram utan gick snarare upp nåt kilo. När jag ammade tänkte jag på vad jag åt, men att banta eller svälta sig när man ammar kan ju knappast vara bra.
I somras och höstas slet jag med mina hund+barnvagnspromenader kombinerat med trädgårdsgrävning och lyckades gå ner knappa 3 kilo.

Sen ett par veckor är jag duktig och äter GI-mat. Jag vägrar att banta, det mår man ju bara dåligt av och jag vill inte följa skumma kurer när man bara äter en sorts livsmedel och bara får äta äckliga saker. GI är det bara bröd, socker och sånt som man ska låta bli och det går ju. I alla fall att dra ner på det och man slipper att räkna kalorier.
Så sen i julas, när jag sist vägde mig, har jag gått ner ytterligare 3 kilo!!! Det syns inte, men vågen säger att det är så. Dessutom mår jag faktiskt bättre. Blir inte lika fort trött.
Nu hoppas jag att jag kan gå ner ett par kilo till innan sommaren och har jag tur går det att träna bort pösmagen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en liten islandshäst som verkar omöjlig att få upp i vikt just nu. Enligt analys borde hon behöva 7kg hö och lite extra protein...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 763
Senast: Kalkon87
·
  • Artikel
Dagbok Var så nära i tiden som för ett halvår sen typ bombsäker på att jag inte ville ha fler barn, av främst praktiska skäl. Har funderat...
2
Svar
20
· Visningar
3 403
Senast: miumiu
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
61 893
Senast: lundsbo
·
Småbarn Hej Buke! Vår ettåring har svårt att hålla vikten, vilket förbryllar både oss och BVC. Han har alltid legat väldigt högt på kurvorna och...
2
Svar
21
· Visningar
4 887
Senast: Mirtai
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp