Neoprene- Bra eller ej?

G

Gilly

vad tycker ni om neoprene-paddar och neoprenegjordar? Har ni det? Varför? Varför inte?

Jag har själv hört skäckhistorier om att det blir friktion och det bränns på hästen osv. Vad tror ni?

Och Tacky Too, hur är det?

Tackar:bow:

//Gilly

Sv: Neoprene- Bra eller ej?

Ja det var en bra fråga...det undrar jag också....
Hur är det egentligen? Vi är nog flera som är nyfikna på det här....?

Jag följer detta med spänning...fram med svar nu ni som har sådana paddar... :)

// M

Jag har neoprengjord och har inte haft några problem med brännskador. Vad det gäller pad, så lägger man ju filten närmast hästen, eller hur?

Jag har alltid lärt mig att filten ligger ovanpå ett filtunderlägg (allra underst, under detta, har jag alltid ett vojlock-liknande underlägg). Tillsammans kan man ha det istället för pad.

En av fördelarna med neoprene pads (OM vi förutsätter att det är bra) är ju just att neoprenet är närmast hästen- villket gör den enkel att torka/spola av istället för att behöva tvätta padar hela tiden.

Eller vad för pad o filt har du?:)

//Gilly

Såg inte att TS frågade om gjordar också :D
Jag har neoprengjord och den bränner eller skaver inte men den är ju garanterat still liksom.....Jag tycker dock att pållen blir väldigt svettig under den gjorden?

Filten närmast ryggen....? Nä så ska det väl inte vara.....?
Fast nu har ju jag en ullpadd och ingen filt...

Men en neoprenpad har man väl för att lätt kunna göra rent...? Min ullpad borstar jag mest bara av och den känns svår att rengöra...därför skulle jag vilja ha en neoprenpad....

Är det ingen som har en som kan berätta hur den funkar?

Vore intressant att få veta om det måste vara en dyr eller om det funkar med en billig?

// M

Jag köpte en neoprenpadd en gång, det var en sån med en massa små hål i. tror de heter "tacky too". mina hästar gillade inte den alls, men sen fick jag höra att de är bäst på sommaren, när hästarna är korthåriga. mina blev tokiga av att pälsen liksom fastnade i hålen...

Aha, jaja..
På andras hästar har jag ridit mycket på Tacky-Too, men då bara på sommarn. Då har det fungerat bra.

Stämmer säkert!:)

Gjordar någon?

//Gilly

Har gjordar i samma material, och dem har hästarna inget emot. Jag tycker de fungerar bra. Den ena börjar bli lite sliten nu, har tappat lite neopren-"ploppar", de har liksom skavts av.

Problem uppstår om det kommer in främmande föremål mellan neoprengjorden och hästen. Skavsår ! Dessutom är den för tät, och andas inte till skillnad mot en repgjord.

Problem uppstår om det kommer in främmande föremål mellan neoprengjorden och hästen. Skavsår ! Dessutom är den för tät, och andas inte till skillnad mot en repgjord.

Det problemet uppstår väl med alla gjordar om det kommer in nåt emellan??? :D

Finns det några nackdelar med repgjord?

// M

Det problemet uppstår väl med alla gjordar om det kommer in nåt emellan??? :D

Finns det några nackdelar med repgjord?

// M

Det uppstår så gott som aldrig med en repgjord. Det finns bara fördelar med en repgjord.

PS. Jag har ridit nedanför bergen, vid ängarna som sluttar mot sjön, men inte såg jag dej !! Bortrest????

Hoppsan vad vi var enkelspåriga här då....:angel:

Inte för att jag någonsin haft skav eller annat med min neoprengjord.... men det blir allt lite tätt nu när det är varmt.
Så en repgjord kanske man skulle införskaffa.....?
Tycker att det ser mer genuint också för den delen hrrrrrm.

Jasså var du här? Men då får du väl göra med väsen av dig nästa gång så jag hör dig, då kan du få bullar och kaffe. ;)

// M

De som jag har är inte helt täta, har en massa lufthål, så jag antar att de andas bättre än de som är helt täta, men antagligen sämre än en repgjord.

Mycket sämre på alla vis. Varför krångla till det? en repgjord är mycket billigare också, så du kan ha en i tvätten o en i drift.

Hoppsan vad vi var enkelspåriga här då....:angel:

Jasså var du här? Men då får du väl göra med väsen av dig nästa gång så jag hör dig, då kan du få bullar och kaffe. ;)

// M

Enkelspårig??? Jag använder beprövade koncept så vet jag att det fungerar o behöver inte testa alla "revoluionerande nyheter", Simple life!
Jag ska knacka på nästa gång, kaffe o en bulle är ju en bra början !:angel:

Jag har undvikit repgjord sedan förra hästen reagerade på ringarna... Han fick ont av dom. Provade olika längder med det spelade ingen roll. Finns det repgjordar som har en platta bakom ringen? I övrigt är jag för repgjorden;)

Repgjordar finns tyvärr av skitkvalitet. De som Hööks brukar ha att följa med sina skitsadlar är skit. En riktig repgjord är dock svår att slå. Repgjordar har ett oförtjänt dåligt rykte för att man inte har jämfört med kvalitetsgjordar. I USA och i synnerhet Texas har man aldrig något annat än rep, gärna mohair.

Tack...du tog orden ur min mun...
För en sån skitgjord fick jag med en sadel till förra hästen...
Han gillade den inte alls, den "nöp" honom och gillade heller inte ringarna...
och tvätta den..:rofl: ...det var kul...kunde göra en garnboll efter det..

Ang neoprengjord...så har jag en sån här:
TBVneopren.jpg

Svettig, men hästen gillar den...
Och en sån här:
Teddy.jpg

Hästen gillar den inte, trotts att den är mjuk o inte så svettig..
Och detta var iaf den bästa köp (fick den iofs på köpet av sadeln)jag gjort, tycker både jag o hästen...aldrig svettig el skitig:
neoprenmandningshl.gif

Vad gäller neoprenpad....har en åxå, men den "brände" bort håret på x-antal ställen under en ridtur o vad mkt svettig, så den ligger på hyllan...

Eller vad för pad o filt har du?:)

//Gilly

Jag har en yllefilt, en bomullfilt eller en sk padsaver att välja mellan.
Filtarna är sådana som är ca80x80cm inte sådana man måste vika dubbla.
Paden är en gelpad som jag köpt på dahrves, jag har också en grön wranglerpad.
Gjorden jag har är en sådan som är längst ned i BonRaiz inlägg ovan.

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 605
Senast: Nepenthe
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 093
Senast: super
·
Ridning Har gått två terminer på en ridskola och var inte toppen-nöjd, tyckte b la att man inte fick särskilt mycket instruktioner och...
Svar
3
· Visningar
367

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka