Nej nu blir jag snart förbannad! *världens beslutångest*

Sv: Nej nu blir jag snart förbannad! *världens beslutångest*

Jadu jag är nybörjare när det gäller aveln. Men det är ju roligt att höra från dom som kan mer att jag kanske är ute och cyklar. Då lär man sig nåt.

Antingen blir det Highlight eller Camaro M. Har inte bestämt mig mellan dessa två.

Hur högt var ditt sto?
Är hon liten så tycker jag att du ska ha i åtanke att highlight faktiskt har lämnat en ponnyhingst.
Sen så har jag hört att han gör sig bättre som morfarshingst än som fadershingst, vilket faktiskt verkar stämma, men visst jag ¨håller med dig om att han är fin.

Men av de två du har nämnt så tycker jag nog ändå att Camaro M hade passat bäst då han typar sin avkomma bättre och bevisat ger ett bra lynne, goda gångarter och hoppförmåga.

Tåls att tänkas på det här.

Sen kommer det ju nya hingstar på bruksprovet som kanske är värda att titta på?
Fast du ville väl ha en hingst som visat vad han nedärver?

Don Frederico är en jättefin hingst tycker jag också, han har lämnat mycket fina avkommor med bra gångarter. Nu har jag bara sett två Don Frederico avkommor 4 resp. 3 år nu, men de är riktiga kanoner båda två gångartsmässigt, det enda "felet" de har är att båda viftar ganska mycket med sina framben och de som har dem säger att Don Frederico nedärver detta:confused: Är detta sant bör man nog ha ett korrekt sto om man använder honom.
En Don Frederico - Weltmeyerhingst ska visas på bruksprovet, det ska bli intressant att se vad han får för kritik för sin benställning och se om detta rykte om hans nedärvning jag hört är sant eller ej.

Menar du att de biljarderar? Den risken hade jag tagit. Han är en av dressyrvärldens bästa hingstar - det räcker långt! :) Man kan inte få allt alltid, och gångarter av den klass som han ger hade jag prioriterat över allt annat.

Det finns många halvblodshingstar som verkat i ponnyaveln. Som förstagenerationskorsning verkar sannolikheten att avkomman ska stanna under ponnymåttet ganska stor, men det är nästa generation som blir lite svår.
Jag tror inte att dessa halvblodshingstar i allmänhet lämnar smått med normalstora ston.
Ulrika

Hon är 165.

Jag är inte orolig att avkomman hamnar på ponnymåttet eller över och om den gör det så gör det inte mig nånting.

Okey, men då passar nog Highlight henne bra faktiskt.:)

Hur högt var ditt sto?
Är hon liten så tycker jag att du ska ha i åtanke att highlight faktiskt har lämnat en ponnyhingst.

Lotus (ponnyhingsten) mamma är new forest, och Lotus själv 145 cm, så jag tror inte man behöver oroa sig så mycket för storleken. De flesta hingstar lämnar ju smått om man lägger dem på ett tillräckligt litet sto.

Hans mankhöjds-blup är -0,3, så han lämnar ungefär genomsnittligt stora halvblod.

Menar du att de biljarderar? Den risken hade jag tagit. Han är en av dressyrvärldens bästa hingstar - det räcker långt! :) Man kan inte få allt alltid, och gångarter av den klass som han ger hade jag prioriterat över allt annat.

DF har tydligen lämnat ett antal hästar som slår ut med frambenen. Jag har bara sett två avkommor, och jag tycker att de har fantastiska gångarter, men de har ett liknande rörelsemönster med sina framben. Man kan inte få allt, men man kanske ska undvika att ta honom på ett sto som inte har så bra framben om det nu nedärvs av honom:confused: . Jag ska specialstudera hingsten e. Don Frederico som nu visas på bruksprovet och se vad han får för kritik på benen, två av tre kan vara slumpen, men ser jag en till så börjar jag själv tro att ryktet är sant, de som sa det är i Tyskland ofta och tittar på hästar och ser där en hel del DF avkommor.
Personligen prioriterar jag inte gångarter över allt annat, är de t ex ej så ridbara spelar det ju ingen roll hur bra gång de har. Detta är dock inget jag hört om DF avkommorna, tvärtom:) .

Senast ändrad:

DF har tydligen lämnat ett antal hästar som slår ut med frambenen. Jag har bara sett två avkommor, och jag tycker att de har fantastiska gångarter, men de har ett liknande rörelsemönster med sina framben. Man kan inte få allt, men man kanske ska undvika att ta honom på ett sto som inte har så bra framben om det nu nedärvs av honom:confused: . Jag ska specialstudera hingsten e. Don Frederico som nu visas på bruksprovet och se vad han får för kritik på benen, två av tre kan vara slumpen, men ser jag en till så börjar jag själv tro att ryktet är sant, de som sa det är i Tyskland ofta och tittar på hästar och ser där en hel del DF avkommor.
Personligen prioriterar jag inte gångarter över allt annat, är de t ex ej så ridbara spelar det ju ingen roll hur bra gång de har. Detta är dock inget jag hört om DF avkommorna, tvärtom:) .

Jag sätter givetvis också ridbarheten högt, ska jag lägga till. Men på de här superhingstarna tror jag inte att det är något problem, de är ridbara allihop. Sedan ser jag en svårighet med att medvetet avla på ridbarhet. Det beror ju helt på hur man är som ryttare och hur känslig häst man vill ha. Jag vill ju helst att mina dressyrhästar ska gå på tankeöverföring, men det finns säkert många som vill ha lite "trögare" reaktioner också. Så jag väljer hingstar var avkommor är uppskattade bland ryttarna. Det borde öka chanserna för att det ska bli bra, oavsett vad jag själv tycker (om hästen är till försäljning). Hade JAG fått regera hade alla hästar varit 50 % fullblod! :p

För proffsen är nog ridbarheten hög på superhingstarna och deras avkommor, men hur är det för fritidsryttaren om det nu är proffsen som bestämmer ridbarheten? Med fritidsryttare menar jag inte skogsmulle utan att man aktivt tränar/tävlar dressyr.

Ta t ex Anky som vill ha heta hästar, jag såg i dag på bruks ett exempel på nerver som jag inte tycker vi ska ha in i vår avel, och i detta fall redde inte ens proffset ut det. Gångarterna var säkert fina och stammen är väl en sådan där superstam som t ex Anky vill ha ( och klarar av!) Rhodium-Cocktail, men sådana hästar blir lätt farliga i fritidsryttarens händer.

Jag vill också ha en häst där jag bara behöver tänka hjälperna, men den ska också kunna skritta lugnt på lång tygel om jag vill det.

Jag sätter givetvis också ridbarheten högt, ska jag lägga till. Men på de här superhingstarna tror jag inte att det är något problem, de är ridbara allihop. Sedan ser jag en svårighet med att medvetet avla på ridbarhet. Det beror ju helt på hur man är som ryttare och hur känslig häst man vill ha. Jag vill ju helst att mina dressyrhästar ska gå på tankeöverföring, men det finns säkert många som vill ha lite "trögare" reaktioner också. Så jag väljer hingstar var avkommor är uppskattade bland ryttarna. Det borde öka chanserna för att det ska bli bra, oavsett vad jag själv tycker (om hästen är till försäljning). Hade JAG fått regera hade alla hästar varit 50 % fullblod! :p

Jag måste erkänna att får jag välja mellan att rida en halvblodshingst som har 25% halvblod och hoppar upp till 150 och ett rent fullblod eller 50% som hoppar högst 130 väljer jag fullblodet eller 50%aren. Jag tycker om fullblod, känsliga, smarta, mycket vilja och oftast har dom bra galopp. Jag har ridit många stor 170 hästar med enormt bra stam men det är inget för mig. Oftast väldigt valpiga (speciellt Cardentohästen jag ridit) och för stora för mig, spelar ingen roll hur bra stam hästen har om man inte kan rida den för att den är för stor, jag är en väldigt liten tjej med smala ben och tycker stora hästar är lite läskiga.

Mitt sto är rena drömmen när hon väl vill. Kan hoppa högt och svåra banor, jämn trevlig galopp mellan hindren, klarar svårigheter själv och vill mycket. Tyvärr aldelles för mycket nerv och tittig ute på tävlingar, det är där det krockar. Hade inte varit så nervös och inte varit tittig hade vi kommit mycket längre.

Liknande trådar

Avel Efter mycket om och men så har vi kommit överens om att vårat fullblodsto ska betäckas i sommar. Hon är efter Richard och york, morfar... 2 3
Svar
51
· Visningar
5 889
Avel Hejsan! Är ute i sista sekund och letar hingst till mitt och en väns ston. Behöver förslag på hopphingstar med bra steg alt...
Svar
11
· Visningar
1 573
Senast: Vivianne35
·
Avel Ja snart drar avelssäsongen igång igen och jag behöver lite input till hingstval av detta sto ifall inte vårt förstahandsval blir... 2
Svar
31
· Visningar
5 632
Senast: ann80
·
Avel Jag behöver en plan B till mitt sto, vilket då innebär att välja en hingst. Hon är e.Bonaparte- Carriär - Abbé, ganska långlinjerad... 2 3
Svar
41
· Visningar
2 750
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka