Nej, nu är det dax att få koll...

Y

yez

...på avstånden mellan hindren för en stor häst.
Det är ju hopplöt när man är på tävling och har ingen aning om hur många galoppsprång det blir, om det blir kort eller långt mellan hindren!
Kan ni hjälp mig? :confused:
Jag vill veta allt mellan ett till sju galoppsprång.

ett galoppsprång är ca 3-3,5 meter för stor häst.

om det är ett avstånd på 15 meter mellan två hinder så delar du 15 meter med 3,5 = ungefär 4 sedan tar du bort ett för landning och upphopp så då blir det 3 galoppsprång där i mellan.

hoppas du förstod nått av min luddiga förklaring. Så här är det iaf jag har lärt mig att räkna galoppsprång mellan hindrena. Sen beror det ju på hur långgalopperande häst man har. det är något man måste veta själv, mät upp en sträcka och rid normalt och se hur många galoppsprång du fick, dela sträckan med antalet så får du fram vilken längd din häst har på galoppsprången.

Är det ingen som kan göra en lista eller liknande!
Detta blir för krångligt för mig och dessutom kommer jag att gå att och oroa mig för att jag har räknat fel! :o :angel:

vaddå krångligt det där va jätte bra ju!

Annars så finns ju avståndstabellen. JAg fck den av en här på buke förrut när jag la ut en tråd om det :)

ta hjälp av tränare så du lär dig känna och räkna och då även veta hur många galoppsprång det ska vara. Eller hade du tänkt skriva ut listan och ha med dig den på tävling? Tänk om du glömmer den då, ska du skippa att starta då eller?

Ta med miniräknare så slipper du räkna :idea: :D

1 Galoppsprång = 7,5m
2 Galoppsprång = 10,5 m
3 Galoppsprång = 14 m
4 Galoppsprång = 17,5 m
5 Galoppsprång = 21 m
6 Galoppsprång = 24,5 m
7 Galoppsprång = 28 m

Ett annat sätt att räkna för att krångla till det, eller göra det lättare, enligt mig. :)

När jag var på Irland räknade man avstånd i yard vilket är mycket lättare då det hamnar på jämna siffror och dessutom lättare att stega eftersom en yard är kortare än en meter vilket ger en mer normal stegning.

I yard mätt är ett galoppsprång fyra yard. Stegar du upp då tex 16 yard (steg), dela det då med fyra och ta bort ett för upp och ned hopp, alltså tre galoppsprång. Lättare än att dela med 3.5... Blir det ett omjämnt antal (ej delbart med fyra utan du får något steg "över") så är det ett långt resp kort avstånd. Tex 17 yard blir tre långa, 18 yard, tre långa el fyra korta, 19 yard fyra korta och sen 20 yard ger 4 normala.

Helt plötsligt på en lekton typ kunde tom jag räkna ut antal galoppsprång utan att ge upp på vägen.

hur lång är en yard, då?
jag menar, det lät ju smidigt tänka så, men om man nu har lärt sig hur lång en meter är när man stegar...

Knappt 90cm. Tar man inte ut steget riktigt lika mycket som man stegar en meter utan går ett något utsträckt normalt så hamnar man rätt.

ok,jag skall prova. Tycker att det är lite långt att stega en hel meter, så din rämetod kanske passar mig jättebra! :bow:

Ja, jag tyckte det här med avstånd blev en mycket enklare grej helt plötsligt när man inte behövde räkna halva 3.5metrar vid ojämnt avstånd och inte behöva balansera omkring för att försöka få till en meter i stegningen. :)

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
859
Senast: Cattis_E
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 108
Senast: Maniac123
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 935
Senast: Roheryn
·
Dressyr Ja alltså, det här är tyvärr ”som vanligt”. Han började med det här på förra stället och 80 % av alla pass kastar han sig minst två...
Svar
19
· Visningar
1 004
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama