Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Ja, och det är väl det vi behöver komma åt då. Att pengar ska gå att diskutera huruvida vilka förutsättningar de ger och hur man kan ge möjligheter till de som inte har så mycket av dom. Att inte låtsas om pengarna blir istället för att "ha överseende" istället ett hån i de artiklar jag hänger upp mig på. Eftersom pengarna inte nämns som en nödvändig del av satsningen fokuseras det på det hårda arbetet-och att det är det som är det enda som spelar roll. Vilket det i verkligheten inte är.
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Ja, och det är väl det vi behöver komma åt då. Att pengar ska gå att diskutera huruvida vilka förutsättningar de ger och hur man kan ge möjligheter till de som inte har så mycket av dom. Att inte låtsas om pengarna blir istället för att "ha överseende" istället ett hån i de artiklar jag hänger upp mig på. Eftersom pengarna inte nämns som en nödvändig del av satsningen fokuseras det på det hårda arbetet-och att det är det som är det enda som spelar roll. Vilket det i verkligheten inte är.

Kan det vara så att målgruppen för artikeln förväntas veta vad en schysst kuse kostar? Hur man fått ihop pengar till den är kanske inte helt relevant för sporten?

KL

Hur många av dessa "räkmacke" ungar blir det nåt av?
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Ja det kan vara att vi behöver komma åt det. Isåfall behöver nog det stävjas i smedjan från bägge håll kan jag tänka. Att ständigt vara utsatt för jantelagen kan inte direkt främja det, om man nu råkar ha pengar : )

Jag tycker jag har starka belägg för att jantelagen spelar roll i den här diskussionen vare sig folk är medvetna om att det är så vår kultur är formad eller ej historiskt sett.
det är bara så enkelt som att gå till Stina i skogens ridklubb. Den dagen Stina i skogens kompis har fått ärva sin tidigare o-nämda farfar, altnerativt vunnit på Triss, och helt plötsligt har möjghet att byta ut LA brunte mot en 200 papps häst - då tar det hus i helvete på klubben, rent åsiktsmässigt runt Stina.

seriöst: ni kan väl inte på fullt allvar hävda att ni inte har insikt i att det är såhär häst-sverige på hobby nivå fungerar?

Miss: precis! Det är bara ett fåtal år sen Ridsport fick genomgå en förändring i fråga om sitt innehåll, pga att dess målgrupp ändrats, och det var MASSOR av debatt just runt detta. Tävlings ryttar klicken, som Ridsport tidigare varit enkom riktad mot, ville ha tidningen som den alltid varit - dvs riktat till dem och toppsporten, medans hobbyryttar sverige var på frammarsch och ville ha ett bredare perspektiv på andra aspekter så som hobby ridning, nöjesridning, hästhållning, hästhantering osv. Det var hur mycket debatt som helst just runt detta med för och emot lägrena.
 
Senast ändrad:
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Men om du nu har läst mina inlägg och förstått vad jag vill ha fram, så hur kan du då ha missat att jag inte säger att någon har en räkmacka? Jag är väl medveten om vilket hårt arbete de satsande unga dressyrtjejerna måste slita med TROTS att de har pengar. Jag vill dock bara ha fram pengarnas betydelse för att möjliggöra en satsning och jag vill ha med det perspektivet.

Sen har jag förklarat för dig hur min ideologi ser ut, och hade jag varit rik och haft barn hade jag absolut gett dom alla förutsättningar jag kunnat för att se dom lyckas med något de brinner för! Har inga problem med att folk har pengar-jag har problem med att folk inte låtsas om som att pengarna spelar roll.

Att vi missförstår varnadra tror jag dock beror på dels antar att man är fientligt inställd för att man talar om pengar och privilgerade barn eftersom du känner att du alltid har behövt försvara dig och att vi har olika perspektiv eftersom vi vuxit upp med olika förutsättningar. Än igen, det är inget fel-på varken eller:).

Fast jag har bara försvarat vad jag skrivit. Jag har aldrig försvarat "mig".:p

Jag har mest diskuterat en annan användare, och hur olika vi ser på det. Jag ser henne som normal, inte privilegierad och det har jag försvarat för jag anser inte det som privilegierat. Mycket för att jag eftersom jag varit på den nivån hon strävade mot och sett vad privilegierad är på riktigt. Sen kan jag mycket väl hålla med om att det är grader i helvetet. Att få stöttning och hjälp (skjuts till tävling m.m.) är givetvis avgörande men jag anser ändå att de flesta föräldrar oavsett stöttar sina barn. Det är inte ett privilegium att ens föräldrar stöttar. Däremot JA du behöver absolut inte köpa en ponny eller ens låta barnet rida på ridskola för att vara en stöttande förälder om ekonomin inte tillåter det. I min värld finns det massor med "en helt vanlig Svensson" som om tillfälligheterna är rätt (bla belånar huset för att köpa häst om taxeringsvärdet stiger) som köper ganska dyra hästar (200'-400') utan att barnen åker räkmacka. Jag tar inte ensamstående föräldrar som exempel, eller typiska arbetarfamiljer, jag tar medel Svenssons som exempel och ja, tro det eller ej men medelklassen i Sverige är stor.

De kan lyckas genom massor av hårt arbete utan att för den skull vara eller behöva vara rika. Men har du inte medlen måste arbetet kompensera det. Det är väl för övrig vad nämnda användare håller på med i Danmark. :idea:


Jag har inget emot att diskutera privilegierade barn. Jag är bara oense med dig vad privilegierad innebär:angel:
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Ot men menar du på fullaste allvar att folk belånat hus för att köpa häst för sånna belopp till sina barn!:eek:
Jag kommer försöka se till att mina kottar har hästmaterial sen men att belåna gården. Tänk om ngt händer med hästen? Jag undrar också vad som är en medelklass familj. Jag har tre barn, rättviseprincipen är viktig. Dåcskulle jag isf få införskaffa ngt för 1.2 Mille till barnen. Vilken svenssonfamilj har de pengarna?
 
Senast ändrad:
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Ot men menar du på fullaste allvar att folk belånat hus för att köpa häst för sånna belopp till sina barn!:eek:
Jag kommer försöka se till att mina kottar har hästmaterial sen men att belåna gården. Tänk om ngt händer med hästen? Jag undrar också vad som är en medelklass familj. Jag har tre barn, rättviseprincipen är viktig. Dåcskulle jag isf få införskaffa ngt för 1.2 Mille till barnen. Vilken svenssonfamilj har de pengarna?

Bra hästar går väl ofta i arv? Det räcker således med en schysst ponny för att få tre barn upp i klasserna
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

ang. inlägget du reagerade på så förstår jag inte hur det kan bli en hel tråd som helt plötsligt handlar om reaktioner på ett sånt påstående - även om du inte tycker det stämmer liksom, spelar det egentligen någon jättestor roll? alla kommer utgå från sina egna världar och om den personen anser sig ha slitit hund så är det säkert så, utifrån de kriterier denne jämför sig med.


Jag är mer förundrad, precis på samma sätt som jag vet det finns de som menar sig utbilda sina hästar helt själva, fast tränaren rider flera gånger i veckan o för arbetet framåt-inget fel i det,tvärtom bra att ta till hjälp, men varför är det från en del munnar finare att låtsas som man gör allt själv?

Jag skulle inte ha några problem att säga att jag har minsann haft det förspänt och fått ditten och datten vad gäller hästeriet (nu har jag inte det, min bakgrund är isf ganska lik novalis),varför påstå annat när det inte är så?
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Ja, och det är väl det vi behöver komma åt då. Att pengar ska gå att diskutera huruvida vilka förutsättningar de ger och hur man kan ge möjligheter till de som inte har så mycket av dom. Att inte låtsas om pengarna blir istället för att "ha överseende" istället ett hån i de artiklar jag hänger upp mig på. Eftersom pengarna inte nämns som en nödvändig del av satsningen fokuseras det på det hårda arbetet-och att det är det som är det enda som spelar roll. Vilket det i verkligheten inte är.

För att ge mig på trådens ämne.

Jag tror att en del av "vinklingen" som Ridsport ger är för att det inom ridsporten finns väldigt mycket "som man bara vet" "alla vet men ingen pratar om det" "man tar för givet att det kommer fram "mellan raderna" utan att det skrivs rakt ut" samt att Ridsport inte vill "hänga ut någon". Det är mycket lättare att skriva något offentligt och inte få kritik om det är positiva saker. Ta buke som ex, personer får inte nämnas. MEN är det positiva saker ser moderatorerna genom fingrarna med det. Sen förstår jag också att det beror på att inläggen får inte bryta mot lagen tex förtal osv och att man vill undvika mobbning. Men samma sak händer lätt på andra ställen samt att det skrivna ordet är väldigt "kallt".

Skulle Ridsport ex skriva MH är en supertalang för hon får allt serverat. Hur tror ni att det skulle se ut?

Sen är andra knepigheter att dessa personer är oftast väldigt ödmjuka men samtidigt så fokuserade att en nyanserad bild är svår att ge. Och det är väldigt få som vill prata eller svara på frågor om deras ekonomi. Och hur ska den som skriver artikeln få med ryttarens syn på pengar om denne öht inte nämner dem med ett ord eller svarar på frågor om ekonomi. Det anses privat.

Det stod även i en av artiklarna att tjejen enda sen hon var 11 år har hon skött tävlingsplanering och anmälan till tävling. Hon fixade ponnyn och allt utom att köra och betala. Det var nog den dedikerade tjejen Ridsport ville ha fram. Att även fast föräldrarna inte serverade allt trots att de hade råd hade hon kämpat för att hon verkligen ville och nu när hon bevisat för sina föräldrar att hon är bered att göra vad som krävs har de gått "all in".

Sen håller jag till fullo med om att hela andan i några artiklar har varit rent löjeväckande för det kan vem som helst räkna ut att pengarna som krävs för de satsningar som det skrivits om klarar inte ens många "normal" rika (alltså rika men inte absurt rika eller vad man ska säga). DÅ kan jag hålla med om att det är ett hån mot alla som gör vad de kan med de medel de har. Att få "kastat" i ansiktet hade du bara varit lite mer arbetsvillig hade det gått lika bra för dig när enbart hästarna är värda flera miljoner plus träning, stall, m.m. Det är bara dålig journalistik.
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Man kan väl inte skriva om sig själv utifrån hur man tror andra har det?

Tror de flesta jämför sig med andra. Man måste ju ha någon referenspunkt.

Ex mitt liv är skit. Jaså, jämfört med vad då? Jämfört med Paris Hilton som kan köpa vad hon vill, jag har inte ens råd med ett par nya dieseljeans.

Eller mitt liv är fantastiskt. Jaså vad då då? Ja, jag har jobb, familj, hus. Jämför med Libyen där det är krig.
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

EX:Men om du får en sadel inte skriver du att du jobbar ihop den själv?:confused:
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

men varför hänga upp sig på ett enda inlägg som du stört dig på i tråden, det är ju inte det den handlar om, utan journalistik, läsare och artiklar, precis som Q nu skrivit i sitt senaste inlägg? Om man börjar störa sig på vad ngn enstaka person skrivit eller påstår, så trillar vi ju in på precis det jag belyser, den svenska avundsjukan och förmågan att störa sig på andra ,vad det än nu vara må, men i detta fall specifikt ang. ödmjukhet parat med pengar, dvs pudelns kärna till den svenska jantelagen i största allmänhet? varför bry sig liksom , det är väl jättebra att du själv inte har några problem med att framhäva dina priviliegier, men andra kanske inte anser att det du anser är priviliegier, är det beroende på vilken värld del lever i? Jag tror inte toppskiktet elit anser det som en lyx att ha hjälp av tränare vid behov - det är snarare en förutsättning liksom. att spekulera i vem det sen är som gjort jobbet egentligen och ditten och datten - ja då är vi där igen enligt mig. vad spelar det för roll? det är ryttaren som står för resultaten i slutänden, oavsett vem som hjälper till utanför arenan.
 
Senast ändrad:
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Ot men menar du på fullaste allvar att folk belånat hus för att köpa häst för sånna belopp till sina barn!:eek:
Jag kommer försöka se till att mina kottar har hästmaterial sen men att belåna gården. Tänk om ngt händer med hästen? Jag undrar också vad som är en medelklass familj. Jag har tre barn, rättviseprincipen är viktig. Dåcskulle jag isf få införskaffa ngt för 1.2 Mille till barnen. Vilken svenssonfamilj har de pengarna?

Jag vet flera. Det var iofs några år sen nu (när du fortfarande fick 80% av lönen om du fick kicken på jobbet) men ja det finns en del som gör så.

Fast köper du varsin ponny för 150' blir det 300' totalt istället för 1,2 mille. Har då taxeringsvärdet på huset gått upp från 1 mille till 1,5 och räntan är låg och ni är två vuxna med stadig inkomst blir det inte lika betungande.

Eller du köper en häst för 300' som sen ärvs genom familjen och på så sätt sprider ut kostnaden mellan barnen.
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Jag känner fler än tre hobbysvensson som belånat huset i köp av prestations prospekt häst till sitt barn. Smart Sunt Vettigt? Nej.
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Bra hästar går väl ofta i arv? Det räcker således med en schysst ponny för att få tre barn upp i klasserna
Jo det är sant, om alla barnen rider OCH satsar på samma gren. Min äldste rider western sen är det ett hopp på 9 år ner till nästa barn. Vi lånar mage på ponnysto i år så vi hoppas få en fin ponny den vägen:D

Men nej för att lägga de pengarna så anser jag att man i ska ha råd att förlora dem.
Skjutsa, peppa och finnas där kommer vi göra oavsett vad barnen väljer men köpa häst för sånna pengar dröjer det länge innan vi gör. Min man skulle få hjärtsnurp om jag la fram att man ska belåna huset, han älskar sina barn och är en superpappa. Men att belåna sitt hus för att köpa en häst...
Vad händer om hästen dör? Försäkringspremierna på ett sånt belopp kostar fläsk, sen stiger räntorna i taket.. Vad gör man vid ett sånt scenario?

Det där handlar inte om räkmacka alls utan det känns faktiskt inte alls som en god handling.
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Jag räknade på fyrahundra lök och jag har tre barn.. Spelar ingen roll, kommer aldrig aldrig belåna ett hus för att köpa häst till mina barn.. Vad för signaler skickar inte det?
Sen vet vi ju alla vad som kan hända med räntor.
Nej man ska inte lägga mer pengar på hästar ex än vad man har råd att förlora. Behöver jag belåna ett hus för att köpa ngt som inte är livsnödvändigt så är jag väldigt illa ute.
Sen är frågan om bankerna verkligen skulle gå med på det i dag?
 
Senast ändrad:
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Jag känner fler än tre hobbysvensson som belånat huset i köp av prestations prospekt häst till sitt barn. Smart Sunt Vettigt? Nej.

Jag tror det är ganska vanligt (bland hästfolk inte befolkningen i stort). Sen om det är bra eller inte kan jag inte kommentera utan att veta förutsättningarna i det enskilda fallet.
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Det är nog inte heller en nyhet att hästfolk inte ses som de mest kapitalstarka kunderna. Finns en hel del hästfolk som lever över sina tillgångar. En hel del ryttare också som sitter med höga skulder.
Syftar nu alltså på de som inte tillhör klicken miljonärer. I min värld är det "värre" att skuldsätta sig under en lång tid för att köpa vrålåk till barnen än vad det är om mångmiljonären Evert tar kaffekassan o köper en kuse för en Mille till stora Lotta på Lidingö.
 
Senast ändrad:
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Jag vet flera. Det var iofs några år sen nu (när du fortfarande fick 80% av lönen om du fick kicken på jobbet) men ja det finns en del som gör så.

Fast köper du varsin ponny för 150' blir det 300' totalt istället för 1,2 mille. Har då taxeringsvärdet på huset gått upp från 1 mille till 1,5 och räntan är låg och ni är två vuxna med stadig inkomst blir det inte lika betungande.

Eller du köper en häst för 300' som sen ärvs genom familjen och på så sätt sprider ut kostnaden mellan barnen.
Nej fasiken tar 300 och betäcker med Totilas tre gånger , då behöver jag inte ta lån samt pengarna räcker till att utbilda alla tre. För alla vet vi ju att en värsting ger värstingar o visst kan man rida western på ett tottebarn, blir kanske lite stor men Vad gör väl det:D;)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 097
Senast: valy
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 374
Senast: Mabuse
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 845
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 753
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp