Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Jo, håller med dig. Har tidigare inte tänkt på det med deras journalistiska kvalité, men nu när jag själv börjat läsa och läser texter på ett annat sätt än förr så börjar Ridsport dåliga kvalité faktiskt bli pinsamt uppenbar. Övriga tidningar som Hippson och Equipage utnyttjar dock det väl och deras reportage är otroligt mycket bättre.
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Problemet som jag ser det är ju just Tidningen Ridsports undermåliga journalistiska kvalitet. Det är i princip bara käcka tillrop och positivt tänkande i reportagen, ibland undrar jag om skribenterna verkligen är riktiga journalister?
Håller med :bow:
De verkar ofta vara oförmögna att ställa följdfrågor och lika ofta har de inte kollat upp fakta. Varje gång jag läser en Ridsport så irriterar jag mig på att det finns faktafel.
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

*kl*
I senaste tidningen fanns en krönika skriven efter JR/YR-Em. Nu för tiden är nivån högre, ridningen bättre och hästarna yngre. 2/3 av Jr-hästarna är 10 år el yngre. YR-hästarna 12 eller yngre.

Hon skriver vidare
Dessutom, på gott och ont, blir juniorprogrammen lite av gångartstävling med lydnadsmoment. Dressyr är en materialsport, du är aldrig bättre än vad din häst förmår visa upp. En häst för det övre skiktet i resultatlistan bör vara en hyggligt spektakulär, yngre gångartshäst - det kräver mer av ryttarna. För att en vanlig, begåvad, lydig och korrekt riden häst ska kunna göra sig gällande krävs svårare program för nivån. Det klarar dagens juniorer lätt. Inget tyder på att en sådan trend är på väg tyvärr.

Om man ser till ovan så har ju inte Sverige någon som helst chans att hävda sig internationellt, eller? Har folk i Sverige resurser att köpa hästar som krävs och ryttare som är tillräckligt kunniga?
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

*kl*
I senaste tidningen fanns en krönika skriven efter JR/YR-Em. Nu för tiden är nivån högre, ridningen bättre och hästarna yngre. 2/3 av Jr-hästarna är 10 år el yngre. YR-hästarna 12 eller yngre.

Hon skriver vidare

Om man ser till ovan så har ju inte Sverige någon som helst chans att hävda sig internationellt, eller? Har folk i Sverige resurser att köpa hästar som krävs och ryttare som är tillräckligt kunniga?


Nej det tror inte jag, hårt arbete, pyttsan! Det blir bara pengarna det hänger på i framtiden! Man kanske bör lägga in ett annat bedömningssystem i de här junior/YR klasserna där ridningen kanske kan prioriteras lite mer? Problemet är att nivån på klasserna är för låga för dom allra bästa och rikaste i Europa samtidigt som dom skall konkurrera mot våra svenska förhållandevis "normala" ryttare, inte bara dom som är bäst men andra unga ryttare som har drömmar och mål och en hyfsad häst, dom har inte en chans som det ser ut idag vilket kan ta död på sporten och intresset i det bredare perspektivet vilket är otroligt synd!
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Krönikören har kanske en poäng i att programmen skulle förändras så att det inte räcker med en flashig gångartshäst utan att det krävs en lydig, välriden häst för att få poäng. På så sätt skulle en duktig ryttare med bara en hyffsad häst kunna hävda sig lite bättre. Skulle inte bara vara i junior/YR klasser utan på alla nivåer. Sen kommer ju alltid de med pengar att köpa fina hästar ha lättare att hävda sig men det skulle ju krävas ridning på högre nivå och det skulle bli svårare att vinna på enbart en flashig häst...
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Krönikören har kanske en poäng i att programmen skulle förändras så att det inte räcker med en flashig gångartshäst utan att det krävs en lydig, välriden häst för att få poäng. På så sätt skulle en duktig ryttare med bara en hyffsad häst kunna hävda sig lite bättre. Skulle inte bara vara i junior/YR klasser utan på alla nivåer. Sen kommer ju alltid de med pengar att köpa fina hästar ha lättare att hävda sig men det skulle ju krävas ridning på högre nivå och det skulle bli svårare att vinna på enbart en flashig häst...

Det finns faktiskt otaliga exempel på utländska juniorer som ridit hästar från sverige men även sålt sina hästar hit. Ändock har de gått bäst med den tyska/holländska ryttaren. Är inte det märkligt om de bara har flashiga gångartshästar? Skillnaden här är att de utländska ryttarna ÄR bättre. Sen att de har bättre hästar gör skillnaden mer synbar. Ta SHBK som exempel. Hon har slagit dem allihop men inte nu på EM, varför? Hennes häst gick inte lika bra.

Face the fact. De rider bättre än vi. Sen att det beror på att de tränar mer och bättre än vi, må så vara. Men hade tex svenska friidrottare haft samma skillnad i träningsmängd/kvalitetsträning hade de legat minst lika långt efter europa/världseliten som dressyrryttarna gör.
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Problemet som jag ser det är ju just Tidningen Ridsports undermåliga journalistiska kvalitet. Det är i princip bara käcka tillrop och positivt tänkande i reportagen, ibland undrar jag om skribenterna verkligen är riktiga journalister?


Nej det tror jag faktiskt inte alls att dom är, det skulle verkligen förvåna mej, en utbildad journalist med självaktning skriver inte så, varken innehållsmässigt eller språkmässigt. Det är som nån slags föreningstidskrift med käcka amatörer som skribenter som tror att det är så här ett bra reportage skrivs:o Det är som något slags annonsblad/lokaltidningar på landet, där man inte får stöta sej med traktens överheter ;) Det kommer aldrig att bli det som en del efterlyser här för det finns inte förutsättningar. De vet inte vad kritiskt tänkande är ens, dessa sk skribenter och det är tveksamt om det ens vore tillåtet pga risken att stöta sej med stora intressen inom sporten. Tyvärr, det skulle vara en roligare tidning att läsa med bara lite mer skärpa journalistiskt. Tex att i reportage verkligen våga titta närmare på sånt som diskuteras här just nu.
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Fast vad har det med saken att göra? Är väl ingen som sagt att svenska ryttare inte kab hävda sig mot utländska ryttare för att de har mycket bättre hästar? Diskussionen här handlar väl om att det övergripande krävs bättre och bättre hästar inom YR/juniorklasser.
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Krönikören har kanske en poäng i att programmen skulle förändras så att det inte räcker med en flashig gångartshäst utan att det krävs en lydig, välriden häst för att få poäng. På så sätt skulle en duktig ryttare med bara en hyffsad häst kunna hävda sig lite bättre.

Det hjälper knappast då faktiskt, på denna nivån, de vinnande flashiga hästarna även är de mest välridna o lydigaste.

Kolla Sanneke R, det finns ingen svensk som kan komma upp i de förutsättningar hon har o har haft, även om pengar skulle finnas så fattas dygnetruntkunskapen.

Redan när hon var liten köptes flera av Europas bästa ponnyer in, bara för att ha som läromästare hemmavid.
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Fortsätter.

Det säger sig själv att nivån på vissa EM- ekipage inte är så speciellt hög då de inte ens ligger i topp på vanliga reg tävlingar ex MSV A i Sverige,.
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Nej det tror jag faktiskt inte alls att dom är, det skulle verkligen förvåna mej, en utbildad journalist med självaktning skriver inte så, varken innehållsmässigt eller språkmässigt..

Håller med, och dessutom tassar de på tå för ryttarna anser jag:cool:- har väldigt svårt för att diskutera det utbredda problemet med alkohol ex( min insyn gäller då hoppning).
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

*KL*

Jag tycker att det är motiverat i diskussionen att skilja mellan dyr och snobbig.

Att dressyr är en dyr sport råder väl ingen tvekan om. Många vill ha de bästa unghästarna, alltså blir de dyra. Det ligger jättemånga arbetstimmar bakom en välutbildad häst, alltså kostar den mycket pengar. Och det räcker inte med en häst om man ska vara i toppen. Träning kostar, transporter likaså, att bo och äta bra på tävling är också dyrt. Allt detta tror jag är saker som man får vara beredd att acceptera och hantera om man vill vara med i dressyrtoppen.

Snobberi tycker jag däremot är när man ser ner på andra människor för att de inte har "rätt" saker. När man t ex gör dressyr till ännu mer överklassport än det skulle behöva vara genom att vara fixerad vid "rätt" märken, häststammar, tränare et c i stället för att bedöma kvaliteten på det ekipage man har framför näsan. Då tycker jag att det börjar likna snobberi.
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Men att göra om programmet för att premiera bra ridning vore kanske ett steg till att vi också blir bättre ryttare, dvs bra ridning premieras framför flashiga hästar?
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Väljer därför att inte allt för ofta sitta och läsa alla blaskor , där det skrivs förmycket om snack och förlite vettig fakta om saker och ting ..!!

Själv är jag även amatör ryttare men vill satsa inom dressyr området(någon gång) , dock har jag inte köpt häst för det även ifall jag kunnat .Trivs med en trevlig individ som jag kan ta ett och annat föl på, luffsa i skogen, rida några gånger i veckan på banan i båda dicipliner utan att känna att det är blodigt allvar..!!
Men sedan är frågan vad är en perfekt dressyrhäst?? Domare tycker olika , vi tycker olika sen finns det ju dom som verkligen sticker fram som idivider.!
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

För mig blir det snobberi med uttalanden som JB´s som fick mig att skapa denna tråden. När han säger att juniorer och YR-ryttare måste skaffa sig rutin att rida GP och skaffa hästar utifrån det tycker jag att han visar en liten/ingen förståelse för att det är pengarna som gör att få ryttare har möjlighet att göra det. Det är naturligtvis intet alls omöjligt i sammanhanget att JB dock blivit citerad slarvigt och att artikeln är vriden åt ett konstigt håll.
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Håller med, och dessutom tassar de på tå för ryttarna anser jag:cool:- har väldigt svårt för att diskutera det utbredda problemet med alkohol ex( min insyn gäller då hoppning).

Precis. Det finns en hel del intressanta frågor de kunde ta upp om de hade intresse och lite yrkeskunskap om hur man kan göra det bra.
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Men att göra om programmet för att premiera bra ridning vore kanske ett steg till att vi också blir bättre ryttare, dvs bra ridning premieras framför flashiga hästar?



Jag tycker det vore oerhört trist faktiskt om inte gångarten vägs in i bedömningen, en dålig gång kan ju vara/är ex otaktmässig, markbunden, framstupa, stumryggad, dåligt påskjut etc etc-det vill säga, ofta, inte alltid, det man vill ha bort.

Jag ser inte problem varför bra ridning på en flashig häst får bättre poäng än bra ridning på en häst med brister i sin mekanik, vad det nu än gäller.

Vill man fokusera på ryttaren mer finns ju andra program men de vanliga dressyrprogrammen har mer fokus på hästen.
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Men om programmen är utformade så att de premierar flashiga hästar framför god teknisk ridning är det det lite trist tycker jag. Det här handlar om juniornivå - ett steg på utbildningen mot högre klasser kan man säga. Då borde bra ridning premieras framför flashig gång.
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

"otaktmässig, markbunden, framstupa, stumryggad, dåligt påskjut" är ju grejer som kan finnas på en flashig häst med?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 097
Senast: valy
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 374
Senast: Mabuse
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 844
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 753
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vd
  • Hiss och diss del 5
  • Väder

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp