Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Min reaktion också. Jag tycker det är så upplyftande när det kommer fram personer som har skrotat Jante!

Angående JB:s uttalande om en GP-häst och att ha en 6-7-åring, men har han inte rätt? Inte att det är den enda vägen till framgång, men skulle det inte ge goda förutsättningar? Jag förstår faktiskt inte vad som är så provocerande. Jag har nyligen letat hobbyhäst för runt 55' och skulle gärna haft en större budget, men detta är min verklighet. Vi har ju olika förutsättningar och jag tycker inte att man ska behöva förklara, be om ursäkt eller vara mer ödmjuk för det.

:bow::bow::bow:
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Min reaktion också. Jag tycker det är så upplyftande när det kommer fram personer som har skrotat Jante!

Angående JB:s uttalande om en GP-häst och att ha en 6-7-åring, men har han inte rätt? Inte att det är den enda vägen till framgång, men skulle det inte ge goda förutsättningar? Jag förstår faktiskt inte vad som är så provocerande. Jag har nyligen letat hobbyhäst för runt 55' och skulle gärna haft en större budget, men detta är min verklighet. Vi har ju olika förutsättningar och jag tycker inte att man ska behöva förklara, be om ursäkt eller vara mer ödmjuk för det.

Fast nu känns det ju som om du missat målet med mitt orginalinlägg? Känns som att jag har förklarat vad jag är ute efter hur många gånger som helst, men det är tydligen svårt att ta in.

Än igen; jag ber inte om att någon ska stå och ber om ursäkt för att de har en massa pengar. Men dom kan väl ändå medge att pga av att de har pengar att köpa riktigt fina hästar och massa träning kan satsa helhjärtat på sporten. Ist pratas det om hur mycket de brinner för hästarna, träningen och sporten och att det är pga det som de rider GP som 20-åringar. Som om vi andra hobbyryttare med billiga hästar som måste jobba och utbilda oss för att ha råd med våra kusar inte brinner för sporten?

Istället för dessa eviga reportage i Ridsport m folk som satsar, köper hästar, tränar för Kyra, Janne B och gänget och bygger ridhus på tomten där det står om dedikatiooooonen till dressyyyyyren som gör att de gör allt detta hade det varit vansinnigt uppfriskande om nån nångång sa-"jag är rik som ett troll och nu j-lar tänker jag har Sveriges finaste hästar och jag vill rida i landslaget!". Jag skiter i jantelagen-men falsk ödmjukhet gör mig lätt illamående.

JB´s uttalande i artikeln verkade helt ignorant till det faktum hur mycket pengar en GP-häst kostar och hur många YR/juniorryttare som har möjligheten att få en sån. Problemet med dressyren i Sverige är inte att det inte finns tillräckligt med folk som satsar och brinner-problemet är att dom är för fattiga.
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Jag tror jag har fattat vad du och andra tycker. Våra åsikter går helt enkelt isär, jag behöver inte alls läsa att de tack vare pengar har nått sina framgångar. Men visst är det inspirerande att läsa "askunge-historier", att "alla" kan lyckas trots sämre förutsättningar.

Men en intressant frågeställning är ju hur kan sporten stödja talanger som inte har tillräckliga ekonomiska resurser? (Här kanske det görs en hel del, jag är dåligt insatt.)
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Det tycker jag var en intressant fråga! Jag skulle gärna bidra med det lilla jag kan till någon fond för sånt.

Jag känner mig väldigt lyckligt lottad som fick ponny av mina föräldrar. Det var en billig sak. Men jag har haft så mycket glädje pga honom och jag har lärt mig massor. Visst hade jag lärt mig annat och tävlat mer om jag varit frisk och de köpt mig en dyr och flott ponny. Men jag är väldigt tacksam för min underbaring. Jag inser att vissa inte ens har råd att rida på ridskola. Mina föräldrar hade råd med finare ponny. Men de tycker hästar är bortkastade pengar. Jag är glad över att jag ens fick en ponny.

Det verkar uppröra många när folk har mkt dyra saker eller får dyra saker. Jag vet en del som får saker/hästar av sina föräldrar och män. Jag är inkluderad. Och det snackas det om en del. Och det ska gärna påpekas ibland att man är bortskämd.

Så jag förstår om folk är överdrivet ödmjuka. Man vet att det sticker i ögonen på vissa och vill inte ha problem. Så man försöker tona med det hela.
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Men en intressant frågeställning är ju hur kan sporten stödja talanger som inte har tillräckliga ekonomiska resurser? (Här kanske det görs en hel del, jag är dåligt insatt.)

Det tror jag inte att det gör. De lokala förbunden har ju diverse talangsatsningar, men även där krävs ju att man har en häst som är någorlunda bra för att ha chans att komma med.

Det har ju skrivits om att det ska komma en satsning där äldre, välutbildade hästar kan få komma till yngre ryttare. Men det blir kanske spetstrupperna som kan komma ifråga - har ingen aning.
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Och de satsningar som görs inom länen är ju inte så mycket att hänga i julgranen om man är mindre lyckligt lottad...

I en drömvärld skulle man ju ha någon slags variant av Trojka som gynnar mindre bemedlade ryttare med en riktigt bra läromästare. De hästarna som gått höga klasser och ska trappa ner. Jag säger inte att det är möjligt men som sagt; i en drömvärld.
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Nej, de satsningar som varit här har väl liksom varit sånna att man för att platsa bör ha tagit sig en viss bit. Och det gör man ju bara inte utan egen häst som är hyfsad.

KL

Min tränare hade bla två elever(Breccias gamla konkurenter från ponnytiden ;)) som var med i någon satsning för 10 lovande juniorer som Ridsportsförbundet valt ut. Men den av de två jag känner bäst hade då runt 9 hästar fördelat på henne och syster. Vissa av dem var iofs till avel och reds inte. Men de hade svårklass-talanger bland sina. Så inga gamla vb-travare direkt.
De har dock kunnat slippa betala miljonbelopp för flera av hästarna för att de köpt sånna som har gången men bedömts vara snudd på galna och farliga. Nu är tjejerna suveräna ryttare och har tillgång till två tränare med vana av den typen av hästar som de kan stalla upp hästarna hos. Dock sliter de här tjejerna verkligen för sina djur och sin ridning. De sköter djuren själva. De jobbar hos tränarna för att få rida(mamma och pappa betalar en del med.. men de får vackert hjälpa till själva också). Och de är supernoga med kost och träning utöver ridningen.
Så har man det förspänt på så vis med bra tränarkontakter så kan man ju få hästar lite billigare så. Om man själv har kunskapen och modet och är villig att göra arbetet som det krävs för att få en sån häst fungerande. För det kan ju ta tid. Och vissa blir väl aldrig helt ok, beroende på vad de råkat ut för för att bli så.
Men vi pratar ju fortfarande hästar för ganska många kronor. Så många att de flesta unga tjejer nog inte fått ens en häst/ponny för den summan.
Dock värt att poängtera att dessa tjejer absolut inte ser ner på mindre bemedlade. De är otroligt väluppfostrade och icke-snobbiga.
Däremot tror jag det sticker en hel del i en del andras ögon att så unga tjejer har så många fina hästar och rider så bra. Och det heter nog att det bara är för att de har pengar.
Jag har dock sett dem slita, svettas, grina och allt möjligt för att komma dit där de är. De är väl värda det! Dem hade jag gärna läst mer om i Ridsport. Och liknande historier!

Och jag tror att de med satsningen ena tjejen var med i mest fick träna för olika kända tränarprofiler och gå olika kurser. Jag vet inte om det var någon spons med saker eller rena pengar. Och det är väl även sånt samt spons med hästmaterial som gagnar de som inte är så bemedlade.
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Och på vilken nivå är de idag?

Jag tror säkert att dessa två fått slita, men vad kostar det inte att köpa och dra runt 9 hästar med alla kostnader:eek:
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Det kostar absolut massor. De har egen gård och kan därför få billigare uppstallning. Hur de får foder minns jag inte. Har man eget sånt kan man ju gå ner ytterligare i utgifter. Och sen jobbar de ju som sagt en hel del hos våra tränare för att få lektioner.

Men visst kostar det både i inköp och drift. Och att åka till alla träningar och tävlingar. Och det är givetvis ett intresse även för mamman som oftast är den som kör.

Det var nog bara en kortare period hästarna var så många. Och en några då egna uppfödningar. Men de har absolut köpt ett par dyrare hästar.

De är fortfarande väldigt unga båda tjejerna. Men de är helt klart lovande. Hon som var med i satsningen ligger i topp i rankningen i vårt län och inom topp 20 totalt i YR. Hon tävlar väl två av sina nu tror jag.
Den andra tjejen är duktig hon med. Men hon tävlar sparsammare med en häst.

Jag är med på att det kostar betydligt mer än vad många skulle ha råd med att satsa så här. Men jag ser inte varför deras framgång skulle vara ful på något sätt. Jag tycker de är ypperliga föredömmen för andra unga tjejer. Japp - de har fått fina hästar, support, saker och skjuts. Men de har också fått slita mer än många unga tjejer hade varit villiga att göra.

Jag har sett ena tjejen grina så tårarna sprutar under ett helt ridpass. Hon var besviken över sig själv och bet ihop och bara kämpade. Tränarna frågade om de skulle sluta. Men icke! Tjejen skulle rida! Mamman sa att det är lika bra att låta henne hållas. För hon kommer inte ge sig. ;)

De flesta unga tjejer hade efter några min av det ridpasset gett upp. Hon har haft sånna ridpass många, många gånger. Då tror jag hon var 16 år.

Jag har haft en del 16-åringar som elever. De flesta hade aldrig klarat sån press. De flesta vuxna hade nog inte orkat med de hästar som de tagit sig an. Visst rör de sig så man smäller av. Och de är ju så vackra. Men sitta på dem vill ju få, därav biiiilliga. De har också haft diverse saker för sig inne eller transportissues eller liknande för att ytterligare reducera priset. Så det har inte varit någon räkmacka för dem att få dem hästarna att bli mer harmoniska och fungerande.

Det tycker jag är beundransvärt. Hon är skötsam, abitiös och kämpar. Och ser dessutom inte ner på andra som tex kan mindre eller har mindre. Däremot har de varnat mig för någon de tyckte var "en riktig snobb". Det tycker jag är lite roligt när det kommer från dem. ;)
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Fast nu känns det ju som om du missat målet med mitt orginalinlägg? Känns som att jag har förklarat vad jag är ute efter hur många gånger som helst, men det är tydligen svårt att ta in.

Än igen; jag ber inte om att någon ska stå och ber om ursäkt för att de har en massa pengar. Men dom kan väl ändå medge att pga av att de har pengar att köpa riktigt fina hästar och massa träning kan satsa helhjärtat på sporten. Ist pratas det om hur mycket de brinner för hästarna, träningen och sporten och att det är pga det som de rider GP som 20-åringar. Som om vi andra hobbyryttare med billiga hästar som måste jobba och utbilda oss för att ha råd med våra kusar inte brinner för sporten?

Istället för dessa eviga reportage i Ridsport m folk som satsar, köper hästar, tränar för Kyra, Janne B och gänget och bygger ridhus på tomten där det står om dedikatiooooonen till dressyyyyyren som gör att de gör allt detta hade det varit vansinnigt uppfriskande om nån nångång sa-"jag är rik som ett troll och nu j-lar tänker jag har Sveriges finaste hästar och jag vill rida i landslaget!". Jag skiter i jantelagen-men falsk ödmjukhet gör mig lätt illamående.

Men det är ju precis det du säger det jag skrivit här ovan - att de som har pengar och ekonomi att nyttja för att få en deluxe skjuts på vägen, ska noga stå med mössan i hand och poängtera att det är för att de har pengar.

det fattar vi ju allihop att de har pengar liksom, varför ska de behöva poängtera detta för att det ska va godkänt i jante sverige liksom och för att jante-svensson ska känna sig bättre för då har de tvingats säga att det är pengarna som gör det och jante svensson slipper vara avis och sitta och få stick i ögonen av alla pengar de har "som minsann är orsaken till hela deras framgång"? osv osv.......

jag fattar inte vad det är som sticker i ögonen så och vad man stör sig på ö.h.t? Utöver pengarna som JA - helt klart - GIVETVIS är en anledning att de har såna resurser som de har - så sliter de som djur dagligen dax med sin ridning och för att slå igenom, träning, tävling osv osv. Varför måste de be om ursäkt till hobbysvensson genom att påminna om att givetviiiis är det deras pengar som är orsaken? :crazy:
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

jag fattar inte vad det är som sticker i ögonen så och vad man stör sig på ö.h.t? Utöver pengarna som JA - helt klart - GIVETVIS är en anledning att de har såna resurser som de har - så sliter de som djur dagligen dax med sin ridning och för att slå igenom, träning, tävling osv osv. Varför måste de be om ursäkt till hobbysvensson genom att påminna om att givetviiiis är det deras pengar som är orsaken? :crazy:

Jag tolkar inte alls Fiorano så. Det är jäkligt mkt bekvämare att slita med massa pengar bakom sig än att slita för att först få ihop pengar för att kunna ha råd att träna och tävla. DET är väl skillnaden och jag undrar om många ryttare (med pengar) hade varit beredd på att slita på riktigt tex ha ett stall med tillridningshästar utöver sina egna ca totalt 8-10 st vara tvungen att både fodra alla fodringar, mocka ta ut och in alla hästar, byta täcken , borsta rida/träna på det tävla med allt vad det innebär utan hjälp, eftersom det inte finns ekonomi till det, fläta upp, köra dit och hem sen komma hem efter en hel dag på tävling och ta hand om alla hästarna hemma kanske vara tvungen att rida någon eller några både före på morgonen kl 5 eller på kvällen efter kl 18-19. Ge lektioner på kvällarna för att få det att gå ihop. Dag ut och dag in.

Jag tror inte så många....
 
Senast ändrad:
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Jag vill inte att nån ska be om ursäkt för att de har pengar. Hade blivit väldigt tjatiga reportage då också. Men som de flesta reportage skrivs idag-nämns inte de ekonimoska faktorerna öht. Det står bara om kärleken till dressyr och hästarna. Viljan att bli bäst och bla bla bla.Bara för att det ena finns utesluter det naturligtvis inte det andra.
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Och? det vet väl alla? varför måste pengarna framhävas som en anledning och ursäkt till att de som blivit så framgångsrika blivit det? Varför skulle exakt samma artikel i R-sport kännas bättre för hobbysvensson om det fanns en rad med där man uppmärksammar att japp, denne ryttare har god ekonomi över standard hobbysvenssons nivå?

jag finner det fånigt med anledning av det jag tidigare i tråden påpekat, att 90 procent av hobbysvensson som stör sig på pengarna i sammanhanget, aldrig ens har en genuin ÖNSKAN än mindre drivkraft att bli elit ryttare. Därför blir det fånigt att sitta och älta detta och varför vissa har mer än andra och på vilket sätt det redovisas eller inte redovisas, vilka hjälpmedel som finns som anledning till framgång osv. varför liksom?
 
Senast ändrad:
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Det är tanken som räknas! Ser mycket mer upp till de (du) som kämpar för att nå någonting, även om ni aldrig når /nådde hela vägen. De som får allt serverat på silverfat imponerar inte det minsta. Där är det pengarna man ser och inte personens egna drömmar att nå högt.
Man ska sikta mot månen, misslyckas man blir man ändå en av stjärnorna, sägs det, och det ligger mycket i det.
En dag skriver de om er också i tidningarna!
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Fast om ekonomin ska lyftas fram så måste man ju också lyfta fram alla andra faktorer som påverkat.

Så som att man totalt avsagt sig semestrar för att man är hemma med djuren och tränar.
Lisa kanske blev mobbad i skolan för att hon aldrig hängde med på fest eller umgicks efter skolan. Hon skulle bara till stallet.. Etc etc..

Det finns alltid något någon har som man inte själv haft. Sen kan man skylla på det hur mycket man vill. Men faktum kvarstår att även om de flesta av oss hade haft så mycket pengar så hade vi iaf inte nått toppen.

Min fam hade ekonomisk möjlighet att ge mig den sponsen om de velat. Det hade inte gjort varken från eller till då kan jag säga idag. Jag hade inte varit förmögen att förvalta sånna saker. Varken en så fin häst eller prestationskraven. Herregud, jag var så inne o skolprestation, killar, snygghets etc i den åldern att lätta klasser var lagom för mig.
Jag har någon gång känt mig lite ledsen över att det inte satsades mer på mig i yngre år. Men ärligt talat, det hade inte uppskattats då iaf. Jag hade inte skött mig lika väl som flickan jag tog upp.

Det finns alltid de som fått mer. Och alltid de som haft det sämre på alla sätt.

Jag tycker ofta det är de som inte själva fått stöttning och ekonomisk stöttning som är så himla noga med att skriva andra på näsan "du har minsann.. du är bortskämd.. bla bla..". Sen finns det gott om folk som inte fått stöttning som klarat sig från att bli bittra och avundsjuka. De är glada för andras skull istället.

Jag hade självklart tyckt det vore asgrymt om en 18-åring själv tagit sig till GP. Men allvarligt talat.. Hur skulle det gått till? Antingen så har hon rånat en bank eller så har hon kontakter som ingen annan dödlig har.
Sporten ser ut så här. Det är trist! Trist för de som inte har råd att ta sig dit de vill.
Men det tycker inte jag gör att de som nu råkat födas in i lite flyt ska behöva skämmas eller anse att deras framgång är ful eller "till skänks".
Man blir inte så bra att man rider svårklass genom att åka räkmacka. Det krävs en hel del slit för att göra det oavsett om man får hästen köpt och träningarna betalda. Och det krävs ett visst mått talang.
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Och? det vet väl alla? varför måste pengarna framhävas som en anledning och ursäkt till att de som blivit så framgångsrika blivit det? Varför skulle exakt samma artikel i R-sport kännas bättre för hobbysvensson om det fanns en rad med där man uppmärksammar att japp, denne ryttare har god ekonomi över standard hobbysvenssons nivå?

jag finner det fånigt med anledning av det jag tidigare i tråden påpekat, att 90 procent av hobbysvensson som stör sig på pengarna i sammanhanget, aldrig ens har en genuin ÖNSKAN än mindre drivkraft att bli elit ryttare. Därför blir det fånigt att sitta och älta detta och varför vissa har mer än andra och på vilket sätt det redovisas eller inte redovisas, vilka hjälpmedel som finns som anledning till framgång osv. varför liksom?


Vet alla verkligen det? Möjligtvis inom ridsporten, kanske inte så märkligt ändå att de som står utanför sporten tycker det är en lekstuga för rika människor och definitivt inte hårt arbete på något sätt eller någon riktig sport. Det är ju nästan så att tidningenridsports definition på fattig ändå är ganska välbärgat. Jag tycker det är trist att det är så utomstående och tom aktiva ser på ridsporten.
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

*kl*

Fast är det så viktigt att poängtera för omvärlden att det är SLIIIIIT och inte alls, definitivt inte ett dugg, har inget med saken att göra PENGAR som ger framgång?

JAG inbillar mig ju att vi "gömmer" det här med pengar och bra hästar så väl att de personer/företag som skulle ha kapacitet att sponsra ridsporten ("elitsporten") inte ens förstår att de skulle kunna med relativt små medel (jämför med t ex motorsport) sponsra fram ett riktigt bra och slagkraftigt ekipage (eller snarare en ryttare med flera hästar) på en relativt kort tidsperiod (10 år).

M B-J (hoppning) är ju ett lysande undantag som har sponsor och som ofta pratat om vilka möjligheter det ger henne... Kanske vi borde prata MER om det?
Även S-H B-K är sponsrad av ett klädföretag, kanske dessa företag har förstått hur "billigt" det är att sponsra i ridsporten (och hur mycket reklam man sedan får för insatta pengar).

Ska vi fortsätta låta bli att prata om vilken skillnad sponsring/pengar gör för att istället berätta för alla i Sverige att det är slit och släp, jobbigt, eländigt och slav-arbete som gäller?
Vem vill sponsra ridsporten då?
Vem vill börja rida?

Gör det något att ridsporten har en liten "överklass-stämpel"?
Det har golf, tennis och faktiskt hockey också, helt utan att skämmas för det (och med helt andra sponsorintäkter än ridsporten).
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Ssscchh du får inte berätta sånt, folk får reda på att jag inte är 20 längre... ;)
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Så har jag inte ens tänkt på det förut. Men bra synpunkter!

Ridsporten borde ju vara extremt attraktiv att sponsra, eftersom sponsringen når ut till en väldigt köpkraftig grupp människor (främst unga vuxna kvinnor i medelklass och övre medelklass). Nä, lyfta fram sponsorernas värde så att de ska kunna förstå vinsten i att få den PR som HM får av att MBJ säger i Hippson att deras sponsring är ett stort privilegie och att det har hjälpt henne dit hon är.
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Jag vill inte att nån ska be om ursäkt för att de har pengar. Hade blivit väldigt tjatiga reportage då också. Men som de flesta reportage skrivs idag-nämns inte de ekonimoska faktorerna öht. Det står bara om kärleken till dressyr och hästarna. Viljan att bli bäst och bla bla bla.Bara för att det ena finns utesluter det naturligtvis inte det andra.

Problemet som jag ser det är ju just Tidningen Ridsports undermåliga journalistiska kvalitet. Det är i princip bara käcka tillrop och positivt tänkande i reportagen, ibland undrar jag om skribenterna verkligen är riktiga journalister?

De behöver ju inte leka "Uppdrag Granskning", men om de kunde hålla dagstidningsstandard så vore väldigt mycket vunnet. Och inte helt okritiskt skriva om hur bra allting är, utan också belysa att bara pengar räcker inte, och bara talang och slit räcker inte heller. Utan man behöver både pengar och slit för att komma nånvart. Bara häromsistens så var det någon artikel om en kille med ryttarföräldrar som red fälttävlan, han visste inte än om han ville bli professionell ryttare, men än så länge ägnade han sig i alla fall åt att rida och tävla sina hästar på heltid. Jag menar, bara där - hur många har råd att rida och tävla på heltid, och inte ha någon inkomst att tala om? Och dessutom hålla 3-4 tävlingshästar? Det är ju helt ok att det krävs pengar, man man kan väl åtminstone erkänna det, och inte låtsas som att "Det handlar bara om att den här killen har valt att ha tre tävlingshästar och rida på heltid", hur många nyblivna studenter skulle inte kunna tänka sig att leva så, men har inte möjligheterna? Och det är ju helt ok, men det blir fånigt (och dålig journalistik) när man ignorerar det.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 097
Senast: valy
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 374
Senast: Mabuse
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 844
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 753
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vd
  • Hiss och diss del 5
  • Väder

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp