Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Jag tycker debatten blev lite konstig.

Och förklarar än en gång att jag reagerade på detta inlägg:

Jag tycker fortfarande det är trevligt och roligt, unnar den som får det, men inte kan det kallas "hårda vägen" och "jobba ur egen ficka gällande pengar", när man har fått så mycket?

Jag skulle istället vilja ställa frågan, varför väljer man att lägga fram sig själv så när det inte stämmer?, är det fult att ha "fått", alternativt är det "finare" att slita arslet av sig?
Jag tror det inlägget kom av den verklighet som många unga ryttare lever i. Speciellt de som tävlat framgångsrikt på ponny (snäppen över vad lektra gjorde) och som sen blir duktiga juniorer och YR. Jämför med de 50 högst rankade ponny, junior och YR ryttarna har Lektra (och många andra) gått den hårda vägen.

Hon fick arbeta för att ha råd med träningar, det är inte räkmacka. Speciellt när man inte är myndig än.
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Jag säger inte att det funkar men för en bredare sport, jag är rejält övertygad om att det krävs något extra för att detta ska funka.
Däremot tycker jag det går lika mycket åt båda håll. Självklart vill uppfödare att deras hästar ska matchas så väl de kan och hamna hos någon duktig - vilket är lätt att ta reda på, men det finns ju helt ärligt "hemmauppfödare" som föder upp gud vet vad och förväntar sig 100'000kr för en oinriden 4åring, jag menar - kontrasterna på det ;)

Inte alla uppfödare såklart, men det känns som att det är lika bra eller dåligt åt båda håll. Det är ju inte enbart dåliga ryttare som letar efter sådant.
Men jag tror å andra sidan inte på att man bara man marknadsför sig väl får vältra sig i hästar... Och jag tror inte tyngre namn är det man SKA leta efter. Antingen ska man ha kapital som uppfödare (plättlätt ju ;) det är ju Totilas-hästar alla föder upp!) så man kan äga en häst i träning hos XX. Det gör ju att ingen vill "bara ha" ens häst för XX vet att den kan få pengar för att ha den.
Eller så får man hitta någon med ett mindre namn utan ett kapital för att köpa (en till) häst men som står för det övriga. Helt enkelt får man vara hästägare. Men jag är inte på någon av de sidorna så jag vet inte, så ser det ut i mitt huvud!

Och för övrigt då eller hur man ska uttrycka sig...

Jag läser gärna reportage om SHBK, MM, EA och alla tjejerna lika väl som jag läser om de som väljer en annan väg eller är tvungna att gå en annan väg. Men det är bara för jag över lag är nyfiken och ganska "snokig" eller hur man ska uttrycka sig... Jag är nyfiken på hur andra har det och hur andra gör, punkt slut! :D
Jag menar också lite på att vi kan inte varje år sitta och mysa i söndagssoffan över hur gullig UH är som aldrig haft ridhus eller gud vet vad eller hur det ligger till. Det finns fler duktiga ryttare utan ridhus. Visa upp dom också!
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Detta inlägget visar bara än en gång att du har en helt annan verklighetsuppfattning än vad "en helt vanlig Svensson" har. Jag säger inte att det är fel. Jag bara konstaterar att du diskuterar ur ett perspektiv som många av oss andra i tråden helt enkelt inte kan relatera till.
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Jag tycker vi bara kan slå fast vid att Lektra fick en fin unghäst av sina föräldrar och sen arbetar hon hårt för att komma dit hon siktar. Det börjar bli halvt tröttsamt nu...
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Detta inlägget visar bara än en gång att du har en helt annan verklighetsuppfattning än vad "en helt vanlig Svensson" har. Jag säger inte att det är fel. Jag bara konstaterar att du diskuterar ur ett perspektiv som många av oss andra i tråden helt enkelt inte kan relatera till.

Ungefär min tanke också , det är ingen ide att fortsätta den diskussionen med någon som lever sååå uppe i det blå så jag avstår faktiskt.
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

*KL*

Nu har jag också läst hela tråden (eller hela och hela, jag orkade inte med vissa sidospår om individer)

Som respons på TS ursprungliga inlägg - jag blir rejält trött på dessa artiklar i Ridsport om dessa superrika familjer, berättelsen om superhäst Nr 1 som står i stallet och superhäst nr 2 som är på G, och superhästar nr 3, 4 och 5 som pappa nyss köpt för att man ska se vad dom går för, och nya skrittmaskinen och ridhuset som pappa nyss slängt upp på anläggningen mm mm. Handlar inte om svensk avundsjuka eller ens om Sverige - jag hade samma reaktion på artikeln i förra numret av Hippson som handlade om tjejen i USA som är hoppstjärna och har allt, bara allt, och en pappa som flyger in med privathelikopter för att se henne tävla.

Vaddå, "NYHET! Superrik familj köper superhästar och ungarna gör superresultat", och jag känner blah blah blah, whatever.

Ja men eller hur. Det blir samma berättelse varje gång liksom. Sen framställs det som att denna ryttare lyckas endast pga allt slit. Jo, visst sliter hon med sin ridning, men allvarligt? Det är ju knappast för att tjejen klarar av att göra ett eget träningsschema hon lyckas.

Sen håller jag med feel att det absolut är kul att se bilder och reportage från de fantastiska anläggningar som dessa ryttare befogar över. Älskar att se de snygga lösningarna på Tullstorp och Lövsta med sadelkammare fulla av tjusiga välputsade träns på rad efter rad:love:. Det ger inspiration, men när det handlar om båda dessa anläggningar brukar TW poängtera att hon är så glad att hon haft möjlighet med AAJ´s hjälp att bygga en drömanläggning, liksom att JB berättar att Tullstorp var en dröm att kunna få bygga. När det handlar om anläggningar kommer plötsligt en annan ödmjukhet fram.
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Jag har aldrig skrivit att familjer som inte har råd ska köpa ponnyer. Men jag vill att antalet barn som tvingas arbeta för att kunna rida ska bli färre, inte som du fler.

Jag anser att föräldrar istället för att spendera sina pengar på (iofs sånt jag anser onödigt) onödiga saker ska lägga dem på sina barn. Är man förälder har man enligt mig ett ansvar att stötta sina barn. Just av anledningen att du kan inte välja dina föräldrar. Det är aldrig ditt fel som barn om dina föräldrar hatar hästar.

Men alla de föräldrar som kan köpa ponnyer, varför inte?

Citerar valda delar och hoppar in i diskussionen. Jag personligen tycker det är helt vanvettigt att spendera så stora summor pengar på sina barn som många i ridsporten gör. Jag är, ursäkta uttrycket, jävligt tacksam över att mina föräldrar valde att spara x antal kr till mig, än att de köpte en ponny/häst till mig för samma summa. Sen att det inneburit att jag fått nöja mig med ganska mediokra tävlingsresultat trots mycket träning och slit gör mig ingenting. För jag hade väldigt roligt ändå. Jag renoverar hellre hus och köper bil utan att ta lån, som vuxen, än fick en flådig ponny/häst.

Jag tycker att föräldrar är skyldiga att se till att deras barn har en givande och rolig fritid. Det är inte detsamma som en elitsatsning. Att man som förälder har ett ansvar att stötta sina barn har i min värld ingenting med hobbyer som kostar 100000 kr/år att göra. Jag tror man som ungdom kan ha precis lika roligt på läge nivå som högre nivå, om man inte vet om något annat. Det är värre om man "misslyckas", det är då besvikelsen kommer och mamma och pappa köper en ny, bättre ponny/häst.

Jag tycker inte det är FEL att spendera pengar på sina barn, men jag personligen skulle aldrig göra det och jag är glad att mina föräldrar inte spenderade mer pengar på mig än vad de gjort (eller snarare, valt andra investeringsformer, och ja, jag är medveten om att jag har fått ett ekonomiskt försprång i livet). Jag missunnar ingen pengar och folk får göra vad dom vill med pengarna. Men det krävs förbannat mycket av en förälder att satsa flera 100000 tals kronor och bara rycka på axlarna om pengarna går i sjön. För det är det jag anser att man måste kunna göra. Det är sällan barn och ungdomar som väljer att vilja ha hästar för 200 000 kr och mer, det är en föreställning som man som förälder har gett sina barn.

Jag tror dessutom det är sunt om barn får ta ett visst ansvar för sin häst. Jag menar inte att de ska slita rent fysiskt eller psykiskt. Men att mocka, göra iordning foder och stängsla är helt normala sysslor att vara delaktig i (och utföra efter förmåga beroende på ålder). Jag tror det är fantastiskt utvecklande!

Å andra sidan tycker jag det är jätteroligt att folk satsar och jag tycker det är roligt att personer som MM, EA, m.fl får chansen. Det är verkligen utvecklande för sporten!!!

Men som sagt, den stöttning majoriteten av barn och ungdomar som tävlar på elit-nivå får av sina föräldrar är ingen "standard-nivå" och absolut inget som en förälder är skyldig till. Men vill och kan man, så är det väldigt roligt, så länge man lyckas hålla det på en sund nivå (vilket många lyckas med!!!). Jag tycker dock det är viktigt att de barnen och ungdomarna också lär sig och uppmärksammas på att det inte lever under standardförhållanden och att de flesta svenskafamiljer inte har den möjligheten.
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

KL

Om mitt barn hade velat satsa på att utveckal sin ridning, så hade jag inte tvekat att göra allt för att möjliggöra detta.

Om det skulle vara att köpa en fin unghäst med möjligheter, eller genom avel och sedan rätt utbildning för hästen spelar inte så stor roll.

När unga hittar en drivkraft, egentligen oavsett gren, så behövs stöd för att komma vidare.
Stallet och miljön runt hästarna är oerhört utvecklande på många plan.
Ansvaret och självdiciplinen med.
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Ja absolut finns det det!

Sen vill jag inte säga att en lättklassryttare är dålig. Det det handlar om är att fler kan få tillgång till bra hästar om man samarbetade mer. Vilket kan få ned kostnaderna för inköp av hästar.
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Du menar att du tycker det är fel att förstå att man är priviligerad och inte bara ta det för givet att föräldrar finns där och backar upp?

Jag kan läsa flera inlägg i denna tråden som nästan tycker det är normalt att föräldrar skall göra det. Det är det inte, inte på långa vägar.

Nä det menar jag inte ö.h.t. Jag menar att den här tråden har spårat ut till att gå ut på att folk som har det mer förspänt än andra ska stå där med mössan i hand och be om ursäkt för sina framgångar. Tycker det blir löjligt och bara SÅ typiskt svenskt.
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Jag skulle istället vilja ställa frågan, varför väljer man att lägga fram sig själv så när det inte stämmer?, är det fult att ha "fått", alternativt är det "finare" att slita arslet av sig?

Japp uppenbarligen är det sjukt fult, enligt denna tråd ;)

skämt åsido:
det är ju faktiskt så att ekonomi och resurser spelar stor roll i fråga om hur mycket man har möjlighet att satsa på riktig framgång om vi nu pratar en sport som den här där det krävs dyra hästar, dyra tävlingar och dyra träningar osv osv.
dock är det faktiskt inte så att alla med pengar för den skull blir elit ryttare. Jag vågar påstå att om du tog och ställde 10 st Lisa från skogen, med 10 st resursmässigt priviligierade människor och gav dem lika förutsättningar , så är det för den skull inte så att 10 st Lisa från skogen för den skull skulle nå toppen, precis som inte alla 10 priviligierade skulle göra det. Bara för att illustrera det jag skriver, att det är malplacerat i min värld, att som outsider sitta och döma folks framgångar för att de råkar ha resurser.

ang. inlägget du reagerade på så förstår jag inte hur det kan bli en hel tråd som helt plötsligt handlar om reaktioner på ett sånt påstående - även om du inte tycker det stämmer liksom, spelar det egentligen någon jättestor roll? alla kommer utgå från sina egna världar och om den personen anser sig ha slitit hund så är det säkert så, utifrån de kriterier denne jämför sig med.

Personligen finner jag det inte ett dugg störande att läsa om lyxanläggningar och om hur folk med resurser lyckats nå elit osv. Jag ser liksom inte varför det skulle ha något att göra med den som rider på hobbynivå , för det är ju inte så att alla på den nivån varav flertalet även deltar i denna tråd, ö.h.t har såna stora ambitioner att de skulle på helt allvar, velat satsa så mycket att de kom upp i eliten liksom. Oavsett de avsaknade resurserna eller ej.
 
Senast ändrad:
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Nä det menar jag inte ö.h.t. Jag menar att den här tråden har spårat ut till att gå ut på att folk som har det mer förspänt än andra ska stå där med mössan i hand och be om ursäkt för sina framgångar. Tycker det blir löjligt och bara SÅ typiskt svenskt.

Men nu övertolkar du ganska friskt? Bara för att man (jag) önskar någon form av erkännande att man har en möjlighet att satsa på sin sport för att man har pengar till det handlar inte om att någon öht ska be om ursäkt för att de är rika. Som jag tidigare skrivit behöver dom inte ens vara ödmjuka men jag är såååå trött på att det återges i reportage om satsande unga ryttare om att det ENDAST handlar om deras hårda arbete att bli bra som dom lyckas. Så är det ju inte.

Pengarna är som en stor rosa elefant i rummet som ingen vill låtsas om att det finns där. Men det är väldigt eneklt att avfärda hela diskussionen som svensk avundsjuka, istället för att se substansen i vad jag (som ts) vill ha fram.
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Japp uppenbarligen är det sjukt fult, enligt denna tråd ;)

Nej, nej, nej!!! Det är INTE fult att ha fått möjligheten att satsa på sporten!!!

Hjälp, läs vad jag vill få fram istället för att bara säga "fan vad svartis ni är bara för att ni inte har rika föräldrar"-det handlar ju inte om det!

Vartenda kotte i tråden poängterar gång på gång på gång att de verkligen inte missunnar varken SHBK, EA, MM osv deras framgång eller den möjlighet deras föräldrars pengar ger dom. Vi vill kanske bara att de inte ska framställas som fattiglappar som kämpar..
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Nej så tror jag inte att det är, tror mer att det är att man ska inte sticka under stol med vägen till framgång. Klart man inte vill att personer med pengar ska stå där och rycka på axlarna och gå hem efter att ha suckat djupt om att svenska folket inte tycker dom ska få tävla sina talangfulla hästar.

Men jag blir faktiskt lite sådär, inte direkt missunnsam men lite avundsjuk blir jag allt. Därför att jag så gärna hade velat vara där dom är. Jag önskar jag hade pengarna till att tävla och kunna ta mig fram på tävlingsbanorna och ha tillgång till dom bästa hästarna, som kan GE mig MÖJLIGHET att avancera fort.

Det är vad jag personligen känner sen om andra känner likadant som jag kan jag inte svara på. Däremot så måste man på något sätt få fram fler ryttare som inte har samma ekonomiska möjligheter. Det tror jag svensk dressyr skulle vinna mycket på, då jag tror många talangfulla ryttare tyvärr försvinner pga för lite resurser.
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Fast jag har sett vad du vill ha fram, det är inte det jag har vänt mig mot utan den väg som diskussionen sen har tagit.

samtidigt förstår jag inte varför det skulle vara så sjukt störande även om det råkar framställas som det gör i en artikel. dessa ryttare har självklart slitit, utifrån sina egna förutsättningar, det lovar jag är dagens sanning. räkna in antalet tävlingshelger, resor, inplanering och ständigt lagt schema utan några luckor för annat än planering och mer uppbokade kalendrar osv osv, inga rum för spontana semestrar eller gå ut och slå runt på krogen om andan skulle falla på osv osv, så har du ju svaret där, självklart räknas sånt som slit. sen att vi som är Lisorna ute i skogen inte har hela den bilden och utifrån oss själva inte ser på vilket sätt detta skulle vara slit, för vi ser bara att de har pengar och förutsättningar osv, det säger ju bara ännu mer om hur lätt det är att sitta på sidan av och anse att andra är så priviligierade jmf med en själv osv. Jag vågar påstå som sagt, att inte ens 1/3 av alla som resonerar som du hade haft drivet, orken och viljan att rida på den nivån ÄVEN om resurserna funnits. :cool: Därav min reaktion - förstår inte att folk bryr sig ang. detta liksom, eller hänger upp sig.
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Detta inlägget visar bara än en gång att du har en helt annan verklighetsuppfattning än vad "en helt vanlig Svensson" har. Jag säger inte att det är fel. Jag bara konstaterar att du diskuterar ur ett perspektiv som många av oss andra i tråden helt enkelt inte kan relatera till.

Återigen, vad får föräldrar göra för sina barn för att det inte ska anses som räkmacka?

Om din dotter i flera års tid har arbetat fysiskt för ingenting bara för att kunna träna sin ponny ibland. Sen går taxeringsvärdet upp på ert hus och helt plötsligt går det låna mellanskillnaden samt att sälja ponnyn med rejäl vinst för dottern gjort ett jättejobb för att köpa en fin häst. Blir din dotter då helt plötsligt ett räkmackebarn?

Jag ser inte skillnaden på att Lancet svarade:
Ursprungligen postat av mooona Visa inlägg
Och för mig framstår alla som har fått stöd och backup av sina föräldrar som bortskämda snorvalpar så visst är det olika grader i helvetet.

Jag ser dock lektras uttalande om den hårda vägen som ett hån mot de flesta , ungdomarna idag går inte den hårda vägen dom blir curlade som bara den på en räkmacka om man jämför med hur det var för dom flesta förr.
Bitter eller?

Så du tycker att bara för att föräldrarna ställer på sina barn så åker de räkmacka?

Så nu finns det inte längre några pengar kvar från alla hästaffärer så nu är det bara att börja om från början igen, vilket fick bli ett föl..

Räkmacka in my ass!!!

Och att jag svarade:
Att som ponnyryttare ha räkmacka handlar inte om att föräldrarna ställer upp och stötar sina barn på bästa sätt. Har man riktig räkmacka så sköter föräldrarna allt utom att rida. De vet vilka ponnyer som är bra. De informerar nuvarande ägare att de vill köpa ponnyn ev lägger bud. Ser till att ungen har den fina ponnyn i precis rätt ålder precis när det passar att byta kategori. Räkmacka är när föräldrarna bokar och kör till träningar utan att barnet ber om det. När föräldrarna anmäler till tävling, håller koll på när och var det är tävling. Anlitar tränare för att barnen ska nå toppen. Ser till att stallet sköts så barnet bara behöver rida och koncentrera sig på ridningen, somliga behöver inte ens borsta ponnyerna. De får dem i ridhuset. Att ha räkmacka är när du inte behöver utöver ridningen lyfta ett finger för att nå toppen. Dessa barn är oerhört få!

Obs Jag vet att du vill diskutera medias vinkling av dressyren och dessa ungdomar. Men jag har inte tagit upp det i något inlägg öht. Jag har svarat på vad andra användare skrev och nu dig.

Jag kanske har en annan syn för att jag vet vad räkmackebarnen får. Det fick inte den ni anser fick det. Vad vet du för övrigt om hennes ekonomi?

Samt återigen, om föräldrarna HAR RÅD ska de då ändå inte betala? Har familjen inte råd ska de inte behöva betala en ponny men jag ser inte å ena sidan räkmacka, å andra sidan misär. Det finns väldigt mycket däremellan och det är enbart det jag försökt poängtera med mina inlägg.
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Ska försöka skriva ett nyanserat inlägg trots att det kliar i fingrarna.

Alltså. Ridsport är en jävla snobbsport. Det går inte att komma ifrån.
Jag jobbar med en grupp människor som skulle kunna anses vara på samhällets botten. Jag kan lova er att INGEN av deras barn hade haft råd med ridning.
Nu skriker många högt inombords: "Men riiiiiidskola". NEJ. Alla har INTE råd med ridskola. Så ser det ut. Så jävligt är det.

Det är inget FEL med att ha resursstarka föräldrar men INSE att det gör att ni får fördelar gentemot andra ungdomar.
Mina föräldrar hade inte kunnat köpa en häst för 200.000kr åt mig om de så sålde allt vi hade. Faktiskt.
Jag är inte ett dugg avundsjuk för det, jag hade en bra uppväxt med min 30.000kr häst & har inga tävlingsambitioner (och en gång har jag faktiskt ridit en svindyr häst, men han var inte det då iof ;) jag red in honom & blev erbjuden att köpa honom för 35.000kr & nu är han OS-häst..:angel:) men iaf.
Att försöka få det att framstå som att man tar sig fram "mot alla odds" när man har hästar för 200.000kr eller mer blir bara löjligt.

Nej erat liv är säkert ingen dans på rosor men ni har turen att ha föräldrar som har råd att satsa på erat intresse.
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Men om du nu har läst mina inlägg och förstått vad jag vill ha fram, så hur kan du då ha missat att jag inte säger att någon har en räkmacka? Jag är väl medveten om vilket hårt arbete de satsande unga dressyrtjejerna måste slita med TROTS att de har pengar. Jag vill dock bara ha fram pengarnas betydelse för att möjliggöra en satsning och jag vill ha med det perspektivet.

Sen har jag förklarat för dig hur min ideologi ser ut, och hade jag varit rik och haft barn hade jag absolut gett dom alla förutsättningar jag kunnat för att se dom lyckas med något de brinner för! Har inga problem med att folk har pengar-jag har problem med att folk inte låtsas om som att pengarna spelar roll.

Att vi missförstår varnadra tror jag dock beror på dels antar att man är fientligt inställd för att man talar om pengar och privilgerade barn eftersom du känner att du alltid har behövt försvara dig och att vi har olika perspektiv eftersom vi vuxit upp med olika förutsättningar. Än igen, det är inget fel-på varken eller:).
 
Senast ändrad:
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Fast att låtsas som pengarna inte spelar någon roll är att vara uppfostrad enligt svenska jantelagen. Det är fult att låtsas om att man har pengar!
 
Sv: Nej, dressyr är inte en snobbsport. Eller?

Fasst man ska ju inte låtsas att man har pengar. Antingen har man eller så har man inte, man ska inte sticka under stol med något av det, tycker jag.

90-talisterna vet inte vad jantelagen är, det bådar gott :D.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 097
Senast: valy
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 374
Senast: Mabuse
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 846
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 753
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ge delar från tupp till katt?
  • Avels fråga
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Lösa benbitar
  • WE-tråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp